/جنبش دانشجويي - سكوت ، بي‌تفاوتي ، حضور موثر؟/ ترمز فعاليت‌هاي دانشجويان نشويم! گفت‌وگوهاي ايسنا با سليماني، توسلي، كاتوزيان، طاهرنژاد، مقدم و كيانوش‌راد

صبح روز سيزدهم آبان 58 دانشجويان منتخب از دانشگاه‌هاى شريف و پلى تكنيك و ملى در يكى از اتاق‌هاى دانشگاه پلى‌تكنيك گردهم آمدند و دانشگاه تهرانى‌ها نيز همزمان در دانشگاه خود حاضر شدند و ساعت10 صبح در يك حركت هماهنگ با سر دادن شعار "الله اكبر" به سوى ساختماني كه تا آن روز سفارت آمريكا خوانده مي‌شد حركت كردند و آن را به تسخير خود درآوردند.

اكنون پس از گذشت 26 سال از تسخير لانه جاسوسي و با توجه به عملكرد دانشجويان در آن مقطع زماني اين سوال مطرح است كه چرا در حال حاضر جريان دانشجويي و دانشجويان ما كمتر وارد چنين عرصه‌هايي مي‌شوند و عوامل عدم حضور تاثير گذار آن‌ها در عرصه‌هاي سياسي چيست.

عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي:

با احياي ديدگاه توجه به قشر دانشجو مي‌توان حضور جدي دانشجويان را در عرصه‌هاي مختلف شاهد بود

يك عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي نگاه مثبت حضرت امام (ره) به قشر دانشجو را عامل اقدامات برجسته‌اي چون فتح لانه‌ي جاسوسي دانست و گفت: با احياي اين ديدگاه مي‌توان حضور جدي قشر دانشجو در عرصه‌هاي مختلف را شاهد بود.

يدالله طاهرنژاد در گفت‌وگو با ايسنا، جريان دانشجويي را در طول تاريخ، جرياني بالنده و پيش‌رو معرفي كرد و افزود: حضرت امام (ره) همواره بر انسجام قشر دانشجو و حركت آنها پا به پاي علما در عرصه‌هاي مختلف تاكيد داشتند كه اين امر نشان‌دهنده‌ي نقش موثر دانشجويان در جامعه است.

وي عدم توجه كافي به خواسته‌هاي دانشجو و دانشگاه و ايجاد تنگنا براي اين قشر را عامل اصلي حضور كمرنگ دانشجويان در عرصه‌هاي سياسي، دانست و خاطرنشان كرد: وقتي دانشجويان حتي براي برگزاري مراسم مختلف خود با مشكل مواجه مي‌شوند ديگر براي حضور در عرصه، انگيزه‌اي نخواهند داشت.

طاهرنژاد، با ابراز اميدواري نسبت به اين‌كه مسوولان با اتخاذ تدابيري فضاي سرد دانشجويي را به سمت گرما سوق دهند، اضافه كرد: دانشجويان براي حضور با انگيزه در عرصه‌هاي مختلف بايد احساس كنند كه بها دارند.

اين عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي، دانشجويان را كيفي‌ترين و علمي‌ترين قشر جامعه معرفي كرد و ادامه داد: امروز دانشجويان و در كل جوانان در معادلات سياسي جامعه تاثيرگذارند و جهت‌گيري آنها به جهت‌گيري كلي جامعه كمك خواهد كرد.

اين فعال سياسي با تاكيد بر اين‌كه هرگونه حركتي كه مانع حضور دانشجو در حوزه‌هاي مختلف شود بايد تعديل شود، اضافه كرد: متاسفانه به نظر مي‌رسد تاكنون بهاي لازم به اين قشر داده نشده و مسوولان در اختصاص امتياز شايد نسبت به دانشجو عدالت را رعايت نكرده‌اند و البته برخي ديدگاه‌ها به دليل غير منطبق بودنشان، با نظرات بخش‌هايي حاكميت كمتر مورد عنايت هستند.

طاهرنژاد درباره‌ي نقش احزاب در حضور جوانان و دانشجويان در عرصه‌هاي مختلف با اعتقاد بر قابل دفاع نبودن عملكرد احزاب، افزود: احزاب مي‌بايست با ايجاد هسته‌هاي دانشجويي به تقويت اين قشر مي‌پرداختند اما متاسفانه در اين زمينه سرمايه‌گذاري نكردند و البته اين در حالي است كه خود احزاب نيز در بخش‌هايي با مضيقه مواجهند.

اين عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي، با اشاره به نگاه مثبت امام (ره) به قشر دانشجو در عين حال اين ديد را عامل حركاتي مثل فتح لانه‌ي جاسوسي توسط جنبش دانشجويي عنوان كرد و گفت: حضرت امام همواره از دانشجويان حمايت جدي مي‌كردند و آن حمايت به حركات برجسته اين قشر در عرصه‌هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي مي‌انجاميد.

طاهرنژاد، دولت و سياست‌هاي آن را در فرآيند عمل دانشجويان بسيار موثر دانست و ابراز عقيده كرد: دولت جديد از همان ابتدا نسبت به تحزب و حزب‌گرايي اعلام برائت كرده است، از اين رو با توجه به اين‌كه حركت دانشجويي يك حركت سياسي شبه حزبي است در اين فضا يك افق روشني براي دانشجويان ديده نمي‌شود.

اين فعال سياسي فعاليت‌هاي حزبي و دانشجويي را لازم و ملزوم هم دانست و در پايان گفت‌وگوي خود با خبرنگار ايسنا، افزود: به نظر نمي‌رسد كه جنبش دانشجويي در آينده زمينه‌ي لازم را براي فعاليت داشته باشد.

عضو حزب همبستگي:

طبقه‌بندي دانشجويان آن‌ها را از وحدت‌نظر و يكدست بودن دور كرده است

در اقدامي مانند فتح لانه‌ي جاسوسي جريان دانشجويي يك طيف واحد محسوب مي‌شد

يك عضو شوراي عالي حزب همبستگي آن‌چه آسيب جدي پل مديريتي بين دانشجو و دولت مي‌ناميد را عامل اصلي حضور كمرنگ دانشجويان در عرصه‌هاي سياسي عنوان كرد و افزود: دانشجو امروز به اين باور رسيده كه تعريف دانشگاه و دانشجو براي حاكميت آن چيزي نيست كه او به دنبالش است لذا بايد مسوولان براي حل اين تناقض تلاش كنند.

جليل مقدم در گفت‌وگو با ايسنا تعامل بين دولت و دانشگاه را يكي از عوامل اصلي جلوگيري از ركود جنبش دانشجويي عنوان كرد و گفت: آبشخور بزرگ فضاي اداره‌ي كشورها، دانشگاه است اما متاسفانه در كشور ما اين نقش كمرنگ شده و ديگراني وارد عرصه‌هاي مربوط به دانشگاه مي‌شوند كه ارتباط چنداني با آن ندارند.

وي با اعتقاد اينكه دانشجو هرچقدر براي حضور در عرصه‌ي سياسي تلاش مي‌كند در نهايت نتيجه‌اي را كسب نمي‌كند، ادامه داد: با توجه به اين مساله انگيزه‌ي قشر دانشجو براي حضور در عرصه‌هاي مختلف به ويژه عرصه‌ي سياسي از بين مي‌رود و رفتار و واكنش‌هاي سياسي دانشجويان منفعل مي‌شود.

مديرمسوول روزنامه‌ي "اسرار" كارهاي مملكت را تئوريزه ندانست و با بيان اينكه ارتباطات منطقي بين حكومت و دانشجويان و جايگاهي كه اين قشر مي‌تواند در قدرت داشته باشد وجود ندارد، اضافه كرد: طبيعتا بين سياست و قدرت ارتباط وجود دارد لذا وقتي دانشجويان مي‌بينند ورودشان به عرصه‌ي سياسي به هزينه‌هاي گزاف منجر مي‌شود، منفعل شده و ترجيح مي‌دهند به جاي متن در حاشيه حركت كنند.

اين عضو شوراي عالي حزب همبستگي طبقه‌بندي و طيف‌بندي‌هاي موجود در فضاي دانشگاه را يكي ديگر از عوامل حضور كمرنگ دانشجويان در عرصه‌ي سياسي كشور عنوان كرد و گفت: در بين دانشجويان طيف‌هايي هستند كه در صحنه‌ي قدرت حضور داشته و از اين راه ارتزاق مي‌كنند، اما در مقابل گروهي هستند كه متناسب با جايگاهشان نمي‌توانند فعاليت كنند، لذا همين مساله باعث مي‌شود تنها بخشي از دانشجويان در صحنه‌هاي مختلف به ويژه سياست حضور داشته باشند. طبقه‌بندي دانشجويان آن‌ها را از وحدت‌نظر و يكدست بودن دور كرده است.

مقدم عملكرد احزاب را در افزايش يا كاهش روند فعاليت دانشجويان بي‌ارتباط دانست و با بيان اينكه مهمترين دليل رابطه‌ي بين دولت و دانشگاه است، گفت: دانشجويان توقع دارند پس از اخذ مدرك‌شان در صحنه‌ي مديريت كشور بتوانند وارد شوند اما با اين مساله روبرويند كه بعد از پايان تحصيلات بايد در حوزه‌هاي غيرتخصصي وارد شوند.

اين عضو شوراي عالي حزب همبستگي با اشاره به فتح لانه‌ي جاسوسي توسط دانشجويان و علت چنين اقداماتي از سوي اين قشر در آن مقطع زماني گفت: در آن زمان دانشجويان مستقل بودند. در واقع جريان دانشجويي يك طيف واحد محسوب مي‌شد، اما متاسفانه امروز ما طيف‌بندي و طبقه‌بندي و گروه‌بندي‌هاي زيادي را در دانشگاه شاهديم كه البته زيبنده‌ي اين قشر نيست و همين مساله علت اصلي انفعال دانشجويان است.

مقدم با بيان اينكه دانشجوياني كه از هويت فكري مستقلي برخوردارند، ترجيح مي‌دهند در اين فضا حضور نداشته باشند، اضافه كرد: آن‌ها حاضر نمي‌شوند كه انگ ورود به چنين فضاها و يا نهادها و طيف‌هايي به پيشاني‌اشان خورده شود.

مديرمسوول روزنامه‌ي اسرار در مورد نوع برخورد و عملكرد دولت جديد و سياست‌هايش در برابر دانشجويان و تاثير آن در فرآيند عمل اين قشر، گفت: در وضع موجود نمي‌توان توقع يك تحول چشمگير و اقدام سياسي از دانشگاه و دانشجويان را داشت، چراكه فضاي دانشگاهي امروز نياز به بازسازي دارد و بايد اراده‌هايي باشند كه اجازه دهند دانشجويان در حوزه‌ي اداره‌ي كشور فعاليت داشته باشند، اگر امروز انتظاراتي كه از دانشگاه مي‌رود به ميزان انتظارات از حوزه باشد، بدين معني كه دانشجويان انديشه را در مديريت كشور تزريق كرده و حاكميت را حمايت كنند، شايد در فعاليت دانشجويي اقدام مثبتي ديده شود.

مقدم با بيان اينكه امروز بين حاكميت موجود و دانشگاه اصالتي وجود ندارد، ادامه داد: همين مساله عامل سرخوردگي و دلسردي دانشجويان شده است.

اين عضو عالي شوراي حزب همبستگي در پايان گفت‌وگوي خود با ايسنا، اضافه كرد: تعريف دانشجو و دانشگاه براي حاكميت آن چيزي نيست كه اين قشر به دنبال آن است، لذا بايد مسوولان امر براي رفع اين تناقض تلاش كنند.

كيانوش‌راد:

دير يا زود جنبش دانشجويي بايد به كاركرد اصلي خود يعني طرح پرسش‌هاي اساسي بپردازد

يك عضو جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي اظهار داشت: سكوت و آرامش جنبش دانشجويي را نمي‌توان امري دائمي دانست. همواره ايجاد فضاي بسته زمينه‌ي شدت‌بخشي به فعاليت سياسي دانشجويان را فراهم مي‌كند.

محمد كيانوش‌راد، نماينده‌ي سابق مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين‌كه كمرنگ شدن حضور دانشجويان در عرصه سياسي را مي‌توان به علل مختلف ارجاع داد، تصريح كرد: ‌از جمله اين دلايل وجود محروميت‌هايي است كه دانشجويان علي‌رغم تأثير قاطعي كه در شكل‌گيري جريان‌ها عمده سياسي جامعه ايران از جمله انقلاب اسلامي، جنگ تحميلي، فتح لانه جاسوسي و شكل‌گيري جنبش اصلاحي در ايران داشته‌اند، با آن مواجهند و برخوردهاي سياسي و قضايي با آنان صورت گرفته است.

اين عضو جبهه‌ي مشاركت ابراز عقيده كرد: در شرايط فعلي با توجه به سياست‌هايي كه در پيش گرفته شده، به نظر مي‌رسد اين محدوديت‌ها براي جنبش اصيل دانشجويي و جنبشي كه وابسته به قدرت و وامدار به قدرت نيست، بيشتر خواهد شد.

وي با بيان اين‌كه همواره ايجاد فضاي بسته، زمينه‌اي را براي شدت‌بخشي به فعاليت‌هاي سياسي نيز به وجود خواهد آورد، تصريح كرد: سكوت، آرامش و انفعال موجود را نبايد به عنوان امري دائمي در فعاليت سياسي دانشجويان تلقي كرد.

وي از ديگر عوامل كمرنگ شدن حضور دانشجويان در عرصه‌ي سياسي را دخالت جريان‌هايي كه سعي مي‌كنند با ايجاد چنددستگي در درون جنبش دانشجويي آنها را از همگرايي تأثيرگذار در عرصه سياسي دانشگاهها دور كنند، برشمرد.

اين نماينده‌ي سابق مجلس شوراي اسلامي گفت: تشويش و ابهام در دورنماي فعاليت‌هاي فكري دانشجويان از دلايلي است كه در مقطعي خاص مي‌تواند به بروز ترديدها و يا تجديدنظر در راهبردهاي قبلي منجر شود.

كيانوش‌راد اظهار داشت: دانشجويان تاكنون با چارچوب‌هاي مشخصي به نقد، اصلاح و فعاليت مي‌پرداختند اما به نظر مي‌آيد در شرايط فعلي بخشي از جنبش دانشجويي اصولا راهكارهاي قديمي را نامفيد تشخيص داده و به نظر اين بخش از جنبش دانشجويي نوعي بن‌بست كاملا سياسي به وجود آمده. از اين رو قاعدتا در چارچوب‌هاي قديمي نمي‌توان به فعاليت پرداخت. از سوي ديگر آلترنايتو و نسخه جايگزيني كه براي سردمداران جنبش دانشجويي قطعي و مسلم شده باشد، به دست نيامده است و از سوي ديگر مسأله فراگيرشدن اين ديدگاه به عنوان يك گفتمان غالب در بدنه دانشجويي همچنان با مشكل روبه‌روست.

وي با اعتقاد به اين‌كه جنبش دانشجويي در شرايط فعلي در دوره گذار به سر مي‌برد، تصريح كرد: اما دير يا زود مي‌بايست فعالان جنبش دانشجويي به كاركرد اصلي اين جنبش كه طرح پرسش‌هاي اساسي در جامعه است و همچنين نقد دائمي قدرت بپردازند و با موضع‌گيري‌ها خود راه را براي بدنه دانشجويان و توده‌هاي مردم كه هميشه نگاهشان به اين جنبش‌ها بوده، بازگردانند.

وي تأثيرگذاري دانشجويان را وابسته به موقعيت‌هايي دانست كه جنبش دانشجويي در آن به سر مي‌برد و گفت: هنگامي كه دانشجويان بتوانند آرمان‌هاي خود را به نحوي بيان كنند كه توده‌هاي مردم با آن آرمان‌ها ارتباط پيدا كنند، جنبش دانشجويي مي‌تواند پيشتازي‌اش را حفظ كند.

اين عضو جبهه مشاركت با تأكيد بر اين‌كه دانشجويان پيش از انقلاب و پس از آن نشان دادند مي‌توانند سخنگوي واقعي خواسته‌ها و آرمان‌هاي مردم باشند، يادآور شد: البته وقفه در يك دوره زماني مشخص مثل شرايط فعلي را نمي‌توان به صورتي عام تسري داد. ممكن است در يك مقطع فعاليت دانشجويي كاهش پيدا كند اما بدون ترديد اگر دانشجويان نقش تاريخي خود را در تحولات اجتماعي ايران مرور كنند و با درك شرايط جديد به اتخاذ موضع بپردازند مي‌توانند مجددا به عنوان يكي از گروههاي اصلي مرجع در جامعه ايران تأثيرگذاري خود را دنبال كنند.

كيانوش‌راد تصريح كرد: امروز عواملي دست به دست هم داده كه شايد در گذشته وجود نداشته؛ مثل وجود احزاب متنوعي كه در جامعه ما گرچه به صورتي نحيف، اما وجود دارند و اين در حالي است كه در زمان فتح لانه جاسوسي و قبل از آن دسته‌هاي حزبي در جامعه ايران كمتر به چشم مي‌خورد و همه فعاليت‌هايي كه توسط احزاب و گروههاي سياسي مي‌بايست انجام پذيرد بر عهده جنبش دانشجويي بود. قاعدتا در شرايط فعلي بخشي از آن وظايف را احزاب و تشكل‌هاي ديگر سياسي انجام خواهند داد و جنبش دانشجويي از موقعيت انحصاري در تأثيرگذاري تا حدي دور شده است؛ بنابراين كار براي جنبش دانشجويي نيز سخت‌تر شده است.

كيانوش‌راد تاكيد كرد: دانشجويان مي‌بايست به صورت گسترده به نقد شرايط موجود بپردازند.

داوود سليماني:

در زمان فتح لانه‌ي جاسوسي نوعي انسجام و همگرايي بين دانشجويان سراسر كشور وجود داشت

به اعتقاد يك عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت، پراكندگي تشتت و عدم برنامه‌ريزي در تشكلات دانشجويان و هم‌چنين محدوديت‌هايي كه براي فعاليت سياسي آن‌ها ايجاد شده است، عامل كمرنگ شدن تاثيرگذاري دانشجويان در عرصه‌ي سياسي است.

داوود سليماني در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با بيان اين‌كه در شرايط فعلي ديدگاه‌ها و نگرش‌هاي حاكم بر جنبش دانشجويي از يك انسجام و هماهنگي برخوردار نيست، تصريح كرد:‌ به دليل اين‌كه بخشي از اين جهش كه تشكل‌هاي دانشجويي اسلامي بودند، خود دچار تشتت، پراكندگي، عدم برنامه‌ريزي و در نتيجه عدم تاثيرگذاري در حركت‌هاي سياسي و اجتماعي شدند و بيشتر به درگيري‌هاي داخلي و خسته‌كننده گرفتار شدند كه باعث مي‌شود بدنه دانشجويي اقبال چنداني به آن‌ها پيدا نكند، انشعاب‌ها و نوع برخوردهايي كه در انجمن‌هاي اسلامي مي‌شود اين امر را تشديد مي‌كند.

سليماني معتقد است:‌ علت اساسي برخي از عدم تاثيرگذار‌ها در جنبش به شاخه‌اي از اين جنبش كه انجمن‌هاي اسلامي است مربوط مي‌شود.

وي با اعتقاد به عدم انسجام هم در زمينه‌هاي تئوريك و هم در زمينه‌هاي عملياتي در تشكل‌هاي دانشجويي، گفت: پشتوانه و بدنه‌ي دانشجويي به حداقل رسيده و اكنون از مقاطع زماني است كه جنبش دانشجويي كم‌درصدترين تاثيرگذاري را در جريانات سياسي اجتماعي پيدا مي‌كند كه خطر بدي براي جنبش به دنبال دارد.

اين عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت تاكيد كرد: شرايط سياسي به‌خصوص فشارهايي كه بخش‌هايي از حاكميت بر حركت‌هاي دانشجويي داشتند، در غيرسياسي شدن دانشجوها بي‌تاثير نيست و برخي دانشجويان احساس كردند كه بايد دنبال مسايل فردي و شخصي‌شان باشند و كمتر به مسايل اجتماعي و سياسي توجه كنند.

وي ادامه داد: اين آفت از آن‌جا ريشه مي‌گيرد كه بخش‌هايي از حاكميت ظرفيت و فرصت‌سازي انجام ندادند، حتي به محدود كردن و حتي برخوردهاي قضايي روي آورند و در مقطعي شاهد بوديم كه دانشجويان بسياري به دليل سخنراني و اظهارنظر به پاي ميز محاكمه رفتند و حتي محكوم شدند. اين برخوردها در كند كردن حركت جنبش دانشجويي بي‌تاثير نبوده است.

سليماني عملكرد دستگاه قضايي و بخش‌هايي از حاكميت را در بروز و ظهور نقش جنبش دانشجويي در عرصه‌ي جامعه و دانشگاه‌ها موثر دانست و ادامه داد: با محدودسازي، به مشكلات جنبش اضافه مي‌شود.

اين عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت با بيان اين‌كه تحليل اشغال لانه‌ي جاسوسي و نقش دانشجويان در آن موضوع بايد در ظرف زماني خود صورت گيرد، ابرا عقيده كرد: زمينه‌هاي بروز و ظهور حركت‌هاي راديكالي كه در ابتداي انقلاب انجام مي‌شد، وجود ندارد و نه جنبش دانشجويي و نه احزاب سياسي، هيچ‌كدام شرايط را مناسب حركت‌هاي راديكال نمي‌بينند.

وي افزود: در برخي مواقع شرايط ايجاب مي‌كند كه حركت‌هاي راديكال انجام شود، مثلا زماني كه منافع ملي يك جامعه به خطر مي‌افتد، جنگ تحميل مي‌شود و يا دشمن خارجي تجاوز مي‌كند، نيروها منسجم مي‌شوند و در مقابل آن ديگر نمي‌توانند با زبان صحبت كنند. مگر اين‌كه راه ديپلماسي بسته نشده باشد. گاهي هم يك گره را مي‌توان با دست باز كرد و عده‌اي مي‌خواهند با دندان باز كنند.

وي افزود: دانشجويان پتانسيل انجام كارهاي سراسري، منسجم و تشكيلاتي كه اكثريت دانشجويان را سازماندهي كند و پشت يك شعار جمع كند را ندارند، مگر اين‌كه اتفاقي خاص رخ دهد.

سليماني افزود: در انتخابات گذشته كه اتفاقات خاص و نقطه‌ي عطف محسوب مي‌شد و جنبش اصلاحي تحت فشار بود، ابتكار عمل خاصي را از جنبش دانشجويي نديديم كه بتواند جوشكن باشد و ايده‌اي مطرح كند ولو اين‌كه كانديدايش هم متفاوت باشد.

اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: توان جنبش دانشجويي نياز به بازسازي دارد و مثل قبل نيست در زمان فتح لانه چنين نبود و نوعي انسجام، همگرايي بين دانشجويان سراسر كشور وجود داشت و مي‌توانست آن‌ها را منسجم كند و شكل دهند ولي الان لوازم اين كار فراهم نيست.

سليماني ابراز اميدواري كرد كه شعارهايي چون عدالت‌محوري و مهرورزي از سوي دولت جديد، عمل شود.

وي ادامه داد: درباره‌ي حركت سياسي جنبش دانشجويي در سياست‌هاي دولت جديد هنوز چشم‌انداز روشني نديده‌ايم كه دولت گام موثري بردارد و احساس آزادي براي دانشجويان و گروه‌هاي سياسي به وجود آيد.

اين عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت اظهار داشت: فشارها به برخي احزاب و تشكل‌ها، طليعه‌ي خوبي براي جنبش دانشجويي نيست.

وي در ادامه گفت: معتقد نيستم زماني كه كسي وارد عرصه‌ي سياسي مي‌شود مجاز به انجام هر كاري است بلكه بايد قوانين و چارچوب‌ها رعايت شود ولي اگر تفسير سليقه‌اي شود درست نيست.

اين استاد دانشگاه با اشاره به اين‌كه در زمان پيامبر(ص)، يا حكومت علي(ع) كسي به خاطر گفتار زنداني نبود، تصريح كرد: بنابراين ما در ادبيات سيره معصومين (ع) زندانيا سياسي، برخورد با دانشجويي كه سياسي فكر كند و يا حرفي مخالف حاكميت مي‌زند را نداريم و بالعكس آن وجود داشته است. معصومين با بيان حقوقي كه مردم به گردن والي و والي به گردن مردم دارد، يكي از اين حقوق را نصيحت كردن حاكمان عنوان مي‌كردند تا منحرف نشوند، راهشان راه درستي باشد و چارچوب‌ها را رعايت كنند. والي هم بر گردن آن‌ها حق دارد كه در راه درستي كه به مردم پيشنهاد مي‌شود، اطاعت كنند. بنابراين اين رابطه همواره دوسويه بوده است.

سليماني با اشاره به توصيه‌هاي حضرت امير(ع) درباره‌ي درشت‌خويي نكردن حاكمان با مردم و يا صاحب حق بودن همه‌ي مردم حتي اگر مسلمان نباشند، يادآور شد: اين از موارد عدالت است و بايد ديد دولت چه گام‌هايي را مي‌تواند در اين راستا بردارد، تا با تاكيد بر اين اصول، گروه‌ها و دانشجويان بتوانند در چارچوب‌هاي تعيين شده فعاليت سياسي داشته باشند تا شاهد نباشيم كه كسي به خاطر انديشه و بيان مطلبي از سوي دستگاه‌هاي قضايي و امنيتي تحت فشار قرار گيرند و يا برخوردي با آن‌ها صورت گيرد.

وي در پايان اظهار اميدواري كرد كه جنبش دانشجويي به جاي سكوت با برگزاري سمينارها و جلسات، تحليل و بررسي دلايل سكوت و انفعال را مورد بررسي قرار دهد تا رفته رفته فضايي فراهم شود تا دچار سياست‌زدايي از دانشگاه‌ها نشويم.

غلامعباس توسلي:

سكوت و بي‌تفاوتي مساله‌اي را حل نمي‌كند

بايد منتظر تحولاتي بود تا دانشجويان به جمع‌بندي برسند

يك فعال سياسي تاكيد كرد: براي فعال شدن دوباره‌ي دانشجويان در عرصه‌ي سياسي بايد فضاي سياسي جامعه باز شود.

غلامعباس توسلي، مدرس دانشگاه و فعال سياسي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) تاكيد كرد: دانشجويان نسل جواني هستند كه انرژي زيادي براي فعاليت دارند و حق فعاليت هم دارند. طي يك دوره، يعني زمان آقاي خاتمي، فضا براي فعاليت دانشجويان باز شد و كارهاي سياسي انجام دادند. البته در همان دوره هم به دليل مسائلي مثل 18 تير، فشارهاي زيادي به آنها وارد آمد، ولي پس از آن مقطع فعاليت دانشجويان در حوزه‌ي دموكراسي، وحدت دانشجويي و ... نتيجه‌بخش نبود.

وي ادامه داد: همين موضوع يعني برآورده نشدن خواست‌هاي دانشجويان موجب سرخوردگي و بي‌تفاوتي آنان شد و اين احساس در دانشجويان به وجود آمد كه نمي‌توانند چندان اثربخش باشند.

اين فعال سياسي، سكوت و انفعال فعلي دانشجويان را به دليل اوج و حضيض‌ها و موانعي دانست كه فعاليت‌هاي سياسي آنها بروز كرده است و گفت: گمان مي‌كنم اين وضعيت موقت است و مي‌توان اميدوار بود كه نسل جوان در آينده علي‌رغم موانع موجود، كارش را انجام دهد.

توسلي با تاكيد بر مرتبط بودن مسائل سياسي، فرهنگي و دانشجويي يادآور شد: تا برخي مسائل حل نشود، يعني تا آزادي كامل مطبوعات و آزادي نسبي فضاي سياسي كشور ايجاد و مشكل‌تراشي‌ها رفع نشود، دانشجويان هم‌چنان بي‌رغبت مي‌مانند. بنابراين راه‌حل معيني وجود ندارد.

اين مدرس دانشگاه درباره‌ي نقش تاثيرگذار دانشجويان در فتح لانه جاسوسي نيز اظهار داشت: در سال 57 يك جهش انقلابي باعث شد كه همه‌ي مردم برانگيخته شوند و سعي مي‌كردند انقلابي عمل كنند و همين شرايط انقلابي شوق و ذوقي در دانشجويان به وجود آورد. اما به هر حال وجود فضاي مستعد سياسي موجب چنين تاثيرگذاري شد.

اين فعال سياسي معتقد است كه بايد منتظر تحولاتي بود تا دانشجويان به جمع‌بندي برسند و به سمت وفاق دانشجويي پيش بروند تا پس از آن قاطبه دانشجويان از حالت افسردگي و بي‌تفاوتي خارج شوند و فعاليت كنند.

وي افزود: ممكن است مدتي طول بكشد اما بايد مناسباتي مثل انتخابات پيش بيايد؛ اما فعلا شرايطي است كه دانشجويان به سمت بي‌تفاوتي و سرخوردگي پيش مي‌روند.

اين فعال سياسي درباره‌ي سياست‌هاي دولت جديد تصريح كرد: دولت جديد بايد سياست‌هايش را در قبال دانشجويان، روشنفكران و نخبگان جامعه اعلام كند؛ البته اين امر شامل ديگر قوا نيز مي‌شود تا بتوان شرايط را تحليل كرد. سكوت و بي‌تفاوتي مساله‌اي را حل نمي‌كند.

كاتوزيان:

اتفاقات سياسي نبايد محور اصلي فعاليت دانشجويان باشد

دولت و حاكميت ترمز فعاليت سياسي دانشجويان نشوند

عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس گفت: وظيفه‌ي اصلي دانشجو تحصيل است، اما نبايد نسبت به اتفاقات سياسي كه اطرافش رخ مي‌دهد خواب باشد.

حميدرضا كاتوزيان نايب رييس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان مطلب بالا گفت: البته اتفاقات سياسي نبايد محور اصلي فعاليت دانشگاهي دانشجويان شود و دانشگاه‌ها هم نبايد تبديل به مجلس‌هاي سياسي شوند.

وي تاكيد كرد: جريانات سياسي اصولگرا و اصلاح‌طلب اين حق را ندارند كه دانشگاه و دانشگاهيان را به عنوان ابزار اعمال نظرشان استفاده كنند. در واقع دانشگاه نبايد لابي سياسي اين مجموعه باشد. اما همين مساله نيز نبايد دانشگاه را از لحاظ سياسي بي‌خاصيت كند.

وي با اشاره به تسخير لانه‌ي جاسوسي توسط دانشجويان و حضور پرشور آنها گفت: زماني كه لانه‌ي جاسوسي تسخير شد، تداوم همان حركت دانشجويي و جنبش دانشجويي در زمان رژيم گذشته در كشور ما بود كه بسيار پرشور، اصيل و پايبند به ارزش‌هاي ملي و ديني بود كه همين مسايل باعث شد كه بعد از انقلاب نيز اين جريان تداوم خوبي داشته باشد و با استمرار آن شاهد تحولات بزرگي در صحنه‌ي سياسي و‌ اجتماعي كشور بوديم از جمله‌ي آن انقلاب فرهنگي در دانشگاه‌ها بود.

وي تاكيد كرد: دانشگاه‌ها، حاكميت و دولت بايد نسبت به عمق پيدا كردن فرآيند آموزش در دانشگاه‌ها تلاش كنند. دانش‌ها و كتاب‌هايي كه تدريس مي‌شود به‌روز باشد و پژوهش نيز بايد به صورت جدي پي‌گيري شود. هم‌چنين بر جنبش نرم‌افزاري بايد فعالانه كار شود.

وي ادامه داد: در مورد فعاليت دانشجويان در حوزه‌هاي سياسي نبايد دولت و حاكميت تبديل به يك ترمز براي آنها شوند بلكه بايد آنها را تشويق كنند، اما به دانشجويان بگويند كه اولويت دانشگاه‌ها، فعاليت علمي است.

كاتوزيان جفا ديدن دانشجويان از جريانات سياسي را يكي از علل حضور كمرنگ آنها در عرصه‌ي سياسي عنوان كرد و افزود: مقداري از اين كمرنگي ناشي از عدم برخورد صادقانه‌اي است كه برخي از جريانات و محافل سياسي به دانشجويان كرده‌ و از آن به عنوان يك ابزار اپوزيسيوني بهره‌برداري كرده‌اند.

عضو كميسيون صنايع و معادن ابراز داشت: يكي ديگر از عوامل، غيرواقعي بودن تحليل‌ها و شعارها بود كه براي دانشجويان مشخص شده بود. به طور مثال، تلاش مي‌شد يك نگرش ويژه‌اي نسبت به موضوع ولايت فقيه القا كنند كه برداشت دانشجويان از اين مفهوم متفاوت شده است و همين امر موجب كمرنگ شدن جنبش دانشجويي شد.

وي با بيان اين‌كه بسياري از دانشجويان نيز اكنون در انتظارند تا عملكرد دولت جديد را ببنند تا موضعي اتخاذ كنند، گفت: اين حالت به عنوان سكوت مطرح مي‌شود و منتظرند تا ببنند برنامه‌ها و شعارهاي دكتر احمدي‌نژاد تا چه ميزان عملي مي‌شود و چه برخوردهايي ايشان در آينده خواهند داشت تا بر اساس آن اتخاذ موضع كنند.

كاتوزيان با بيان اين‌كه اختلافات داخلي نيز در بسياري از جريانات دانشجويي به وجود آمده است، گفت: دانشجويان تا حل نهايي اين اختلافات شايد نتوانند يك موضع‌گيري صريح و روشن داشته باشند.

وي ابراز عقيده كرد: دانشجويان و دانشگاه‌ها بايد مطالبات و تحقيقات علمي خود را كه به عنوان وظيفه‌ي اصلي‌شان بدانند و زيرا به همين دليل هم به دانشگاه آمده‌اند بنابراين بايد آن را به عنوان محور فعاليت خود قرار دهند و حركت سياسي و موضع‌گيري‌ها را به عنوان اولويت‌هاي دوم و يا سوم خود قرار دهند.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱۳ آبان ۱۳۸۴ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8408-05764
  • خبرنگار : 71274