دبير سياسي جامعهي اسلامي دانشجويان: تسخير لانه خواست مردم بود كه جنبش دانشجويي محقق كرد
دبير سياسي جامعهي اسلامي دانشجويان با بيان اينكه «برخي موج دوم خرداد 76 را مصادره به مطلوب كردند»، عملكرد ارگانهاي دانشجويي را نيز در آن زمان فضاسازي خواند. «احسانالله كريمخاني» در گفتوگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: پس از دوم خرداد كليهي سياستمداران غافلگير شدند بنابراين به فضاسازي پرداختند و كلمهسازي كردند، از جمله ميتوان به مصداقهايي مانند جامعهي مدني اشاره كردند كه متاسفانه اين تفكر را جا انداختند و آن را در شعارهاي جنبش دانشجويي وارد و به صورت ادبيات تزريقي از آن استفاده كردند. همچنين ميتوان به مصداقهايي ديگر از جمله مردمسالاري، دموكراسي و حقوق بشر اشاره كرد. لذا اين موارد باعث شد جنبش دانشجويي به معضلي به نام فكر نكردن دچار شد و دقيقا معضلي بود، به جريان واقعيت افتادند اما غرق موج دوم خرداد نشدند و محتوي اصلي دوم خرداد را درك نكرده و صرفا به موجسواري بسنده و خيال كردند كه واقعيت را درك كردهاند اما غافل از اينكه واقعيت آنها را برد. وي در ادامه با تاكيد بر نگاه غفلتآميز دانشجويان پس از خرداد 76 افزود: دانشجويان تصور ميكردند صرفا با موجگرايي و ادبيات شيرين كه متاسفانه به ادبيات شيرين قدرت باب شده بود، حقيقت را درك كردند، هر چند دم از شعارهاي زيادي زدند اما اين شعارها نتوانست به جامعه رسوخ پيدا كنند و دچار كلماتي شدند كه نتوانستند به آن عمق ببخشند. بنابراين كمكم از بدنهي اجتماع و فضاي مطلوب مردم دور شدند و عمدتا كساني كه به كارها فكري پرداختند رويكردي فلسفي به دين، اجتماع و مردم پيدا كرده و از مردم جدا شده و به دامنهي نظريهپردازي با تعابير غربي پرداختند و نتيجهي اين بود كه در جريان سوم تير مشاهده كرديم كه غافلگير شده و به خود آمدند و با به كار بردن نگاههاي تحقيرآميز به مردم از جمله اينكه مردم صرفا به فكر رزق خود هستند، جريان دوم خرداد را به شكست كشاندند. كريمخاني با تاكيد بر اينكه «دوم خرداد را مردم آفريدند»، عملكرد جنبش دانشجويي را در آن زمان صرفا سياسيبازي داشت. وي ادامه داد: در سالهاي اوليهي انقلاب با جنبش دانشجويي مواجه بوديم كه سياستساز بود و به تعبير امام(ره) انقلابي انجام داده و 13 آبان و پس از انقلاب و 16 آذر را پيش از انقلاب ايجاد كردند و در واقع نگاه و نداي آنها نداي مردم بود، ولي ندايي جهتگيري شده در مقابل ظلم و ابرقدرتها. كاري كه در حال حاضر در اين زمينه در جنبش دانشجويي انجام نشده - و به عقيدهي من بسياري از آنها مغرضانه بود - گرفتن فرياد دشمنستيزي و ايجاد سمبل و مقابله و مواجهه با آن و جايگزين كردن گفتمانهايي است كه در ادبيات ايران پايهاي ندارد. دبير سياسي جامعهي اسلامي دانشجويان استفاده از كلماتي مانند جامعهي مدني، توسعهي سياسي، دموكراسي پس از دوم خرداد 76 را «جامعهي مدنيسازي» و «دموكراسيسازي» ارزيابي كرد و گفت: جبههاي كه جديد به وجود آمده اما خوشبختانه فضاي دانشجويي را از دست داده و دانشجويان آن را از خود دور كردند؛ چه بسا اين كلمات خود داراي معنايي غربگرا هستند. نبايد فراموش كرد كه نگاه جنبش دانشجويي در اوايل انقلاب كه منجر به پيروزي انقلاب و جنبش دانشجويي مسلمان شد نگاه ديني و عرفاني به معادلات و جريانات اجتماعي بود اما متاسفانه نگاه دوم خرداد نگاه فلسفي بوده و در واقع همان ادبيات ليبرال دموكراسي غرب بود. وي در ادامه افزود: به عقيدهي من اگر جنبش دانشجويي ميخواهد واقعا اجتماعساز باشد به جاي آنكه اجتماعباز باشد و سياستگزار باشد به جاي آنكه سياستباز باشد بايد وارد فضاي تحليل مردم شوند و ببينند كه در اين فضا عقيده و راي مردم به چه چيزي بوده است و سعي كنند راهگشا و پيشرو باشند. كريمخاني با بيان اينكه «برخي تشكلهاي دانشجويي دچار كوري تئوريك شدند»، تصريح كرد: دانشجوياني كه نداي مردم را سر ميدادند هميشه پيشرو بودند اما فضاي ژورناليستي ايران فضايي است كه صرفا تشكلها و كساني را ميبينند كه داراي تريبون رسمي هستند و حتي بسياري از تشكلهايي كه حتي با برخي از اصطلاحات مذهبي، دچار بسياري از غفلتها از بدنهي اجتماع شده و از آرمانهاي تشكلهاي دانشجويي دور شدند. جنبش دانشجويي ريشهها و اصالت بدنهي جريان را تحليل كرده و گام بعدي را پيشبيني و طرحريزي ميكند، مانند تسخير لانهي جاسوسي كه مردم ميخواستند و جنبش دانشجويي آن را محقق كرد. لذا اگر بخواهيم امروز كار مشابهي را انجام دهيم بايد وارد فضا شده و موجسواري و ادبيات سياسي را كنار بگذاريم، خواستههاي مردم را درك كرده و در آن فضا و با همان ايدهآلها گام بعدي را طراحي كنيم، حتي تسخير سفارت كه ميتواند تسخير سفارت انگلستان باشد. كريمخاني در ادامه با تاكيد بر اينكه «در فضاي فعلي هنوز مردم اعتماد لازم را به جنبش دانشجويي پيدا نكردند و هنوز سمت حركت اين جنبش براي مردم نشده است»، وظيفهي جنبش دانشجويي را «بازگشت به خويشتن خويش و خود اسلامي خود» دانست و آن را پيششرط تاييد مردم نسبت به عملكرد اين جنبش ارزيابي كرد و گفت: كما اينكه امروز مردم از جنبشي به نام جنبش عدالتخواه دانشجويي در رابطه با پيشرو بودن آنها در مبارزه با فقر و فساد و تبعيض، كه بسياري از گامهاي آن را عملي كردند، تقدير كردند. دبير سياسي جامعهي اسلامي دانشجويان، گفت: عوامل انفعال در جنبش دانشجويي، تفكري مغرضانه است كه موجب ايجاد اشرافيت دانشجويي و دوري آن از بدنهي اجتماع شد. به عقيدهي من اگر اين انفعال عاقبت جنبش دانشجويي شود، بسيار ساده مردم آنها را حذف خواهند كرد و كساني جاي ما را خواهند گرفت كه بيشتر به آرمانهاي مردم نزديك هستند. انتهاي پيام