كلانشهر تهران با بيش از 15 ميليون جمعيت يكي از پر تراكمترين شهرهاي جهان به حساب ميآيد. اما بررسيهاي به عمل آمده در خصوص ايمني تهران بزرگ با توجه به بافت قديم و جديد اماكن موجود در آن مشخص ميكند كه اين شهر بزرگ از حداقل ايمني مطلوب و بهينه نيز برخوردار نيست. اين درحاليست كه
تهران بزرگ به جهت پايتخت بودن، طبعا مركز استقرار وزارتخانهها، سازمانهاي مختلف، بيمارستانها، مراكز تفريحي و ... است و در اين ميان سينماها از جايگاه ويژهاي برخوردارند.
به گزارش خبرنگار «حوادث» ايسنا در بين شهرهاي كشورمان، تهران، داراي بيشترين تعداد سينماست و عليرغم وضعيت بد اقتصادي اين مراكز، در حال حاضر حدود 59 سينما مشغول به فعاليت در پايتخت هستند. با اين وصف مهمترين پرسش مطرح در خصوص سينماها با حجم قابل توجهي از مخاطبان، از نگاه ايمني، وضعيت مقاومت و مصونيت سازههاي آنهاست.
گفتني است بر اساس مصوبه هيات وزيران در سال 1345 كميسيوني متشكل از نمايندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزارت مسكن و شهرسازي، شهرداري، آتشنشاني، نيروي انتظامي، استانداري و انجمن سينماداران، بر چگونگي احداث، گسترش و نحوه كار سينماها و ايمني اين اماكن تشكيل شد.
در طول سالهاي گذشته بررسيهاي انجام شده مشخص كرده است اغلب سينماها به لحاظ قدمت و فرسودگي بنا و عدم توجه كافي و نگهداري اصولي از نظر مسائل ايمني در وضعيت مناسبي قرار ندارند.
به گفته سينماداران به دليل مشكلات اقتصادي و درآمدزايي اندك، مالكين تمايل چنداني به هزينه كردن در خصوص مسائل ايمني سالن سينماها ندارند و بديهي است كه اين امر موجب به خطر افتادن سلامت ايمني تماشاگران ميشود؛ هر چند كه طي سالهاي گذشته سينماها با كمترين حادثه يا حريق روبهرو بودند، اما اين مسأله دليل موجهي براي ايمن بودن آنها نيست و هر لحظه با كمترين بيتوجهي امكان وقوع حوادث وجود دارد.
فرسودگي بنا به لحاظ قدمت زياد، عدم تعمير و نگهداري بموقع، وجود مصالح قابل اشتعال در ساختار بنا و نازككاريهايي از قبيل دكوربنديهاي چوبي، پارچهاي و ديگر محصولات قابل اشتعال، فرسودگي تأسيسات و سيستم برقرساني سينماها، عدم تهويه مناسب در مواقع آتشسوزي، فقدان راههاي خروج مناسب، نبود علائم و نشانههاي راهنما براي خروج تماشاگران در مواقع اضطراري، عدم نصب و استقرار صحيح صندليها به لحاظ حفظ فاصله مناسب و نبود امكان دسترسي به خروجيها، عدم آگاهي كاركنان و نگهبانان از مسائل آتشنشاني و شيوههاي اطفاي اوليه، فقدان روشناييهاي لازم از جمله عمدهترين مشكلات سينماها در زمينه حفظ ايمني اين مراكز بوده و اين در حاليست كه به رغم جلسات برگزار شده و دستورالعملهاي ويژه براي بالا بردن ضريب ايمني اين اماكن تاكنون اقدامي جدي براي ايمنسازي آنها صورت نگرفته است.
مهندس حميد عربزاده، مدير دفتر بررسي علل حريق و حوادث سازمان آتشنشاني و خدمات ايمني تهران در گفتوگو با خبرنگار «حوادث» ايسنا با اشاره به اين كه سينماها به عنوان مراكز تجمعي، قاعدتا با خطرات خاص خود به لحاظ رخداد حوادث احتمالي و ايمني روبهرو هستند، گفت: استفاده تعداد كثيري از افراد بخصوص خانوادهها از اين اماكن در سانسهاي مختلف تماشاي فيلمها بايد توجه مسؤولان را بيش از اين به خود جلب كند؛ چراكه وقوع هر گونه حادثه ناگواري در اين اماكن ميتواند به تعداد زيادي از افراد آسيب وارد كند.
وي وجود نازككاريها و ظريفكاريهايي از نوع چوب، موكت و ساير مواد آتشگير را به عنوان عامل پايين آورنده ضريب ايمني سينماها عنوان كرد و گفت: توجه به ايمني سينماها و ايمنسازي آنها بسيار حائز اهميت است.
عربزاده با اشاره به وقوع برخي حوادث در سينماها تاكيد كرد: خوشبختانه به جز دو حادثه سينما آزادي تهران و سينما ركس آبادان كه تعداد زيادي مصدوم و خسارات مالي فراواني بر جاي گذاشت تا كنون شاهد حادثه ناگواري در اين تصرفات نبوديم.
مدير دفتر بررسي علل حريق و حوادث سازمان آتشنشاني و خدمات ايمني تهران اضافه كرد: در حادثه آتشسوزي سينما آزادي، وجود راه پله مشترك با سينما شهر قشنگ منجر شد افراد حاضر در سالن با مشاهده دود و حريق ناشي از اتصالي سيم برق در پشت موكتها و تزئينات ديواري از طريق راه پلههاي نجات سريعا محل را ترك كنند.
وي با بيان اين كه استفاده از تزئينات و دكورهاي داخلي سينماها بايد با توجه به ضوابط و استانداردهاي ايمني انجام شود عنوان كرد: بكارگيري موادي با قدرت اشتعالي پايين ميتواند از خسارت جاني و مالي حوادث و حريق در سينماها جلوگيري كند.
به گفته عربزاده در حال حاضر به غير از 72 سينمايي كه به طور رسمي در تهران فعاليت ميكنند، تعدادي سالن سينمايي به طور غير رسمي نيز مشغول به كار هستند كه اكثريت قريب به اتفاق آنها داراي بافتي فرسوده با سازههايي قديمي هستند.
مدير دفتر بررسي علل حريق و حوادث آتشنشاني تهران افزود: برخي از سينماها با توجه به قدمت بالا، ضعفهايي نيز از لحاظ ساختاري و يا دربهاي ورودي و خروجي دارند كه بايد اقدامي جدي در خصوص ترميم، بازسازي و بازنگري اين اماكن صورت گيرد.
وي متولي اصلي ايمنسازي سينماها را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دانست و گفت: هر هفته كارشناسان سازمان آتش نشاني و مسؤولان شهرداري نشستي را با وزارت فرهنگ و ارشاد در خصوص ايمني سينماها برگزار ميكنند كه در اين جلسات دستورالعملهاي ويژهاي براي هر يك از سالنهاي سينما ارائه ميشود، اما در اين ميان روند كندي كه براي تامين بودجه و اجرايي شدن دستور العملها طي ميشود همواره مانعي بر سر راه ايمن سازي اين اماكن ايجاد ميكند.
عربزاده اضافه كرد: تمامي سينماها توسط كارشناسان ايمني سازمان آتشنشاني بازديد شده و دستور العملهاي ايمني نيز براي هر يك از آنها ارائه شده است.
به گفته مدير دفتر بررسي علل حريق و حوادث آتشنشاني تهران هم اكنون عمدهترين مشكل سينماها مسأله خروجيهاي اضطراري است؛ چراكه معبر خروجي، تعداد و دسترسي به آنها با توجه به قدرت، ظرفيت و سازه آن در نظر گرفته نشده و اين در حاليست كه فاصله ميان صندليها و نحوه قرارگيري آنها جهت خروج هرچه سريعتر افراد حاضر در سالن از ديگر مسائلي است كه از سوي بسياري از مسؤولان و صاحبان سينماها ناديده گرفته شده است.
وي با اشاره به برخي سينماهاي تابستاني يا موقت عنوان كرد: اين سينماها كه معمولا از سوي برخي ارگانها با سازههاي غيرمقاوم و داربستهاي نئوپاني پوشش داده ميشوند، از جمله ناامن ترين مراكز نمايش فيلم هستند؛ چرا كه حضور جمعي نزديك به 200 نفر در اين اماكن در صورت وقوع كوچكترين حادثه ميتواند حادثه ناگوارتر و جبرانناپذيري را رقم زند.
به گزارش ايسنا از جمله ديگر مسائلي كه بر پايين بودن ضريب ايمني سينماها صحه ميگذارد، تمايل تبديل بخشهايي از سينماها به واحدهاي تجاري از سوي صاحبان اين اماكن است. تسهيلات در نظر گرفته شده از سوي هيات دولت هرچند موجب تشويق سرمايهگذاري در امر احداث سينما شده، ليكن اگر اين روند تحت نظارت كارشناسانه قرار نگيرد، خود ميتواند مشكلات عديدهاي را به بار آورد؛ چراكه بهترين مكان براي احداث سالن سينما طبقه همكف است؛ اما به لحاظ مرغوبيت تجاري آن معمولا گرايش به سمت احداث سالنها در طبقات فوقاني بنا و اختصاص طبقات پايين به واحدهاي تجاري رونق بسياري پيدا كرده است. حال اگر نوع كاربري تجاري اين اماكن از نوع مشاغل پرخطر مانند كفاشي، رنگ فروشي، چاپ سيلك و امثال اينها باشد ميتواند تهديدي جدي براي ايمني سينماها به حساب آيد.
مدير دفتر برسي علل حريق و حوادث با بيان اين كه وجود مغازه و اماكن تجاري در محيط سينماها ميتواند خطر ساز باشد خاطرنشان كرد: رعايت ضوابط و اصول ايمني و ايزوله كردن سالن سينماها به نحوي كه امكان سرايت آتشسوزي احتمالي از واحدهاي تجاري به سالن سينما و بالعكس فراهم نباشد از جمله عوامل و نكات عمده جهت قرارگيري واحدهاي تجاري در سالنهاي سينماست.
به گفته وي سازه ساختمان سينما بايد از ايستايي و مقاومت كافي در برابر حريق و حوادث برخوردار باشد؛ چرا كه در حال حاضر تعداد زيادي از سينماهاي كشورهاي اروپايي در ساختمانهاي 7 طبقه و يا بيشتر احداث ميشود اما به دليل برخورداري از مقاومت اصولي با حادثه تلخي مواجه نشدهاند.
عرب زاده با اشاره به ضرورت وجود سيستمهاي اطفا و اعلام حريق در سينماها خاطر نشان كرد: اكثر سينماهاي تهران داراي سيستمهاي اطفاي حريق دستي هستند؛ اين در حاليست كه تعداد بسيار كمي از سينماها مجهز به سيستم اعلام حريق بوده و در صورت تعميم اين سيستم براحتي ميتوان در كمترين زمان از وقوع حادثه مطلع شده و از گسترش آن جلوگيري كرد.
وي علت اكثر حريقها را ناشي از فرسودگي سيمها و كابلهاي برق عنوان كرد و افزود: رعايت نكردن اصول ايمني، فرسودگي بيش از حد سيمهاي برق و به كارگيري كابلهاي روكار در سالن سينماها نقش موثري در حوادث سينماها دارند.
انتهاي پيام