رييس دانشگاه شهيد رجايي: رسيدن به اقتدار و سربلندي با وابستگي در تناقض است
رييس دانشگاه شهيد رجايي گفت: به اعتقاد من به چالش كشيدن نظام سلطهي جهاني و رسيدن به اقتدار و سربلندي با وابستگي علمي و اقتصادي در تناقض است. دكتر «سيداميرالدين صدرنژاد» در گفتوگو با خبرنگار سياسي ايسنا دربارهي نقش دانشگاه در افزايش اقتدار ملي گفت: در جامعهي جهاني كه قانون جنگل بر آن حاكم است و ملتها براي تنازع بقاء ميجنگند و قويتر سعي ميكند ضعيفتر را هميشه در حالت ضعف نگه داشته و از آن در جهت منافع خويش بهرهكشي كند براي ملتها راهي وجود ندارد الا اينكه با رسيدن به خودكفايي علمي، فنآوري و اقتصادي از يوغ كشورهاي سلطهگر خارج شوند و اين خودكفائي محقق نميشود مگر با تلاش و كوشش قوهي عاقله و فرهيختهي هر جامعه يعني دانشگاهيان آن جامعه. اگر ملتي خواهان سربلندي و اقتدار است ميبايد بندهاي وابستگي علمي و اقتصادي خود را از كشورهاي سلطهگر برهاند تا امكان رشد و تعالي عزت و اقتدار براي آن ملت فراهم آيد. بنابراين ميتوان از دانشگاههاي هر جامعه به عنوان مهندسين جامعهي مقتدر و اركان استوار شرف ملي ياد كرد. وي دربارهي تداوم جلسات گفت و شنود مسئولان با دانشجويان تاكيد كرد: به مصداق فرمايش مولا علي (ع) كه فرمودند: اضربوا بعض الراي ببعض حتي يتولد منه الصواب: افكار و آراء را در هم آميزيد تا از آن ميان بهترين فكر متولد شود. به اعتقاد من نه تنها سرمنشاء خير و بركت در جامعهي دانشگاهي گفت و شنود مسئولان با دانشجويان ميتواند باشد بلكه در هر جامعهاي كه كوچكترين واحد آن خانواده و بزرگترين واحد آن جامعهي بشري است استفاده كردن از نظرات آحاد جامعه ميتواند ضمن برطرف كردن خطاها و اشتباهات ما را در رسيدن به اهداف غائي موفق بدارد، همواره شورا ( و شاور هم في الامر )، مشاوره (و امرهم شوري بينهم) و مجادلهي احسن ( و جادلهم باللتي هي احسن ) سرلوحهي عملي اسلام بوده و از آموزههاي دين مبين اسلام است. علي ايحال آنچه به تجربه ثابت شده، اين است كه گفتگوي رخ در رخ تأثير بيشتري داشته و انرژي كلامي بسيار زيادي را به همراه دارد و انسان ميتواند با كمك گرفتن از اين روش فكر، فرهنگ و آگاهي را به طرف مقابل القاء كند. وي همچنين دربارهي تاكيد مقام معظم رهبري بر تكريم نمادين علم و توجه به دانشجو و آرمانهاي بنيادين و بلند اين قشر، گفت: در رابطه با اهميت علم و تكريم آن احاديث و آيات بيشماري وجود دارد منجمله: هل يستوي الذين يعلمون والذين لايعلمون: آيا كساني كه ميدانند و كساني كه نميدانند برابرند؟ هل يستوي الاعمي و البصير: آيا كور با بينا يكسان است؟ مدادالعلماء افضل من دماء الشهداء: مركبي كه عالم با آن مينويسد از خون شهيد با فضيلتتر است. تفكر ساعة خير من عبادة سبعين سنه: يك ساعت فكر كردن بهتر از هفتاد سال عبادت است. اطلبوالعلم منم المهد الي اللحد: ز گهواره تا گور دانش بجوي. اطلبوالعلم ولو بالصين: علم را بياموزيد اگرچه در چين باشد. اقتدار ملي منحصر در قدرت نظامي و اقتصادي نيست بلكه يكي از مظاهر اقتدار ملي نفوذ بر دل و فكر يك جامعه است. يك حكومت هرچند قدرتمند از نظر نظامي و اقتصادي اگر پايگاه مردمي نداشته باشد محكوم به زوال است و بنابراين براي رسيدن به نفوذ بر دلها و افكار ميبايد به آرمانهاي حقيقي آن جامعه به ويژه قشر دانشجو توجه خاص كرد. اميد آن دارم كه انشاءا... با عمل به توصيههاي مقام معظم رهبري ضمن بكار بستن تدبير عقلي و استفادهي بهينه از خرد جمعي به اوج اقتدار ملي، شكوه، عزت و سربلندي ايران اسلامي در ميان ملل مختلف جهان دست يابيم. انتهاي پيام