* نقش دانشگاه در اقتدار ملي؟ * دانشگاه ميتواند مظهر اقتدار ملي و مقوم آن باشد /گفتوگو با چهار فعال دانشجويي/
آيا دانشگاه ميتواند مظهر اقتدار ملي و باعث تقويت آن باشد و لوازم آن چيست؟ تعدادي از فعالان دانشجويي در گفتوگو با ايسنا با اشاره به نقش دانشگاه، بر توانايي آن براي تقويت اقتدار ملي تاكيد كردهاند. دانشگاه ميتواند زمينهي افزايش اقتدار ملي را فراهم كند دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف، گفت: دانشگاه ميتواند زمينهي لازم براي افزايش اقتدار ملي و كارآمدي و بهرهوري بيشتر را فراهم كند. «رضا بخشياني» در گفتوگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: مسلما مديران آيندهي ما و كساني كه در سمتهاي مختلف سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي و صنعتي قرار خواهند گرفت از دل دانشگاه بيرون خواهند آمد، اگر دانشگاه بتواند اين توانايي را به دانشجويان بدهد تا بتوانند در آينده در مراتبي كه قرار ميگيرند به نحو احسن وظايفشان را انجام دهند مطمئنا زمينهي لازم براي افزايش اقتدار ملي و كارآمدي و بهرهوري بيشتر در جامعه فراهم ميشود. وي تاكيد كرد: نكتهاي كه در سالهاي گذشته مورد غفلت قرار گرفته، فضاي آزادي است كه بايد در دانشگاه وجود داشته باشد. بخشياني، «فضاي آزاد» در دانشگاه را عامل مهمي در پيشرفت دانشگاه دانست و افزود: در واقع با وجودي كه دانشگاه بايد با حضور جوانان دانشجو سرشار از خلاقيت و نيرو و تحرك باشد اما متاسفانه رخوت و سستياي را در دانشگاه شاهد هستيم. اينكه چگونه ميشود از اين مرحله گذشت و به فضاي پر تحرك و شاداب دست يافت كار دشواري است كه احتياج به برنامهريزي دارد اما متاسفانه تاكنون مدنظر قرار نگرفته است. وزارت علوم نشاط را به دانشگاه بازگردانند وي در ادامه گفت: دانشگاه چه از لحاظ علمي و چه از نظر فرهنگي ركود بسيار شديدي پيدا كرده، دانشجو نسبت به يادگيري علم و درس خواندن كم علاقه شده است. اين وظيفهي وزارت محترم علوم و خود مسوولان دانشگاه است كه در يك برنامهريزي جامع بتواند اين فضا را تغيير دهد و فضاي شاداب و با نشاط را به دانشگاه بازگردانند. دانشگاه از پايههاي اقتدار ملي جمهوري اسلامي است دبير سياسي بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران گفت: دانشگاه به عنوان مركزي كه نيروهاي متخصص جامعه را تأمين ميكند اگر جايگاه محكمي داشته باشد ساير بخشهاي جامعه هم قوت پيدا ميكنند به همين جهت يكي از پايههاي اقتدار ملي جمهوري اسلامي دانشگاهها هستند. «علي صمدزاده» در گفتوگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اينكه «امام(ره) فرمودند اگر دانشگاه اصلاح نشود مملكت اصلاح نميشود» اظهار داشت: دانشگاه در زمينهي تربيت نيروي انساني متخصص و متعهد جايگاه والايي دارد. تمام بخشهاي كشور به لحاظ تأمين نيروي انسانياش به دانشگاه نيازمند است. ارتقاي سطح كيفيت آموزشي در دانشگاه و تربيت نيرو چه از لحاظ تعهد و چه از لحاظ تخصص مهمترين اتفاقي است كه ميتواند در افزايش سطح علمي دانشگاهها و بالتبع افزايش اقتدار ملي كشور مؤثر باشد. اسلامي شدن دانشگاهها مقداري به تأخير افتاده است وي افزود: مشكلي كه تا حدي در دانشگاه به وجود آمده اين است كه بنا بود دانشگاه به سمت اسلامي بود پيش رود اما اين حركت امروز حركت كندي شده و اسلامي شدن دانشگاهها مقداري به تأخير افتاده است و آنچه كه جامعهي اسلامي و جمهوري اسلامي به آن نياز دارد را نتوانسته است به درستي تأمين كند. تقويت دو عامل اسلامي شدن دانشگاهها و بالا رفتن تخصص در دانشگاه از طريق بالا بردن كيفيت آموزشهاي ديني و تخصصي ميتواند رشد دانشگاهها را سبب شود. اين عضو بسيج دانشجويي تصريح كرد: پيوند خوردن دانشگاه با در نظر گرفتن تخصص و تعهد با صنعت و حوزههاي اجرايي كشور و وزارتخانهها ميتواند باعث ارتقاي اقتدار ملي كشور شود. عدالتمحوري، دانشگاه را به مظهر اقتدار ملي تبديل ميكند عضو شوراي مركزي جامعهي اسلامي دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي، با در نظر گرفتن جنبهي علمي درون دانشگاه و نمود بيروني آن، توليد علم را يكي از مظاهر اقتدار ملي دانست. «علوي» در گفتوگو با خبرنگار سياسي ايسنا، اظهار داشت: با توجه به اينكه توليد علم درون دانشگاه باعث رشد و پويايي جامعهي اسلامي ايران ميشود، بنابراين در توليد علم به ويژه در ساحت علوم انساني كه زمينههاي مساعدي براي آن وجود داشته و اما كم كاريهاي غير قابل توجيهي در آن مشاهده ميشود، ميتوانيم به توليد علم برسيم و توسط آن اقتدار ملي كه با انقلاب اسلامي به وجود آمده، را تقويت كنيم. وي در ادامه افزود: در قالب فعاليتهاي اجتماعي و سياسي دانشگاه بايد محور خود را بر مبناي عدالت اجتماعي قرار داد و با پتانسيلهاي تحصيل كرده و كارآمدي كه در خود دانشگاهها حضور دارند، باعث ايجاد اطمينان مردم نسبت حاكميت شد، از اين جهت دانشگاه در اين زمينه نيز ميتواند در راستاي تقويت اقتدار ملي موثر باشد. عضو شوراي مركزي جامعهي اسلامي شهيد بهشتي، با بيان اينكه «تعريف از عدالت اجتماعي ميتواند به حركت دانشگاه در اين زمينه كمك كند»، تصريح كرد: متاسفانه در سالهاي اخير، خاستگاه عدالتمحوري در دانشگاه بسيار كم بوده است، اما خوشبختانه پس از سوم تير اين خواسته نمود عيني بهتري پيدا كرد و در صورت ادامه ميتواند به در راستاي اقتدار ملي بسيار موثر باشد. مشكل مردم آزادي و دموكراسي نيست، فقر عدالت است علوي همچنين تاكيد كرد: مشكل مردم ما امروز مسائلي نيست كه غربزدهها بيان ميكنند مانند آزادي، دموكراسي، حقوق بشر؛ بلكه امروز مشكل ما فقر عدالت و فاصله گرفتن مسوولان از آنها، كاخنشيني عدهاي و كوخنشيني عدهاي ديگر است و به نظر من اگر اين مشكل اصلاح شود و جنبش دانشجويي نقش كليدي ايفاء كند باز هم ميتوانند در اقتدار ملي موثر باشند. چرا كه پشتيبان نظام همين مردم هستند. توليد علم و آزادي بيان دانشگاه را به مظهر اقتدار ملي تبديل ميكند دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه گرگان اولين و مهمترين وظيفهي اصلي دانشگاه در زمينهي رسيدن به اقتدار ملي را توليد علم و علمپروري خواند. «مهدي يزدانپناه» در گفتوگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: در جامعهي ايران از نظر علمي با توجه به جايگاه درخشاني كه در گذشته داشتيم در حال حاضر وضعيت خوبي نداريم و به نظر من اگر دانشگاه به سه مقولهي توليد علم، تقويت مباني ايدئولوژيك مذهبي و مباني ايدئولوژيك فكري بپردازد ميتواند مظهر اقتدار ملي باشد؛ چرا كه دانشگاهها علاوه بر اينكه بايد بتواند از نظر علمي كشور را بينياز كند، بايد از نظر مباني مذهبي و ايدئولوژيك فكري نيز اين اغنا را ايجاد كند. در حقيقت براي اينكه دانشگاهها بتوانند مظهر اقتدار ملي باشد بايد دانشجوياني را پرورش دهد كه بتوانند از مواضع خود دفاع كامل و گسترده داشته باشند و لازمهي آن اين است كه از نظر فكري و ايدئولوژيي كاملا توانمند باشند. دبير انجمن اسلامي دانشگاه گرگان به برخي فاكتورهاي ديگر براي تبديل دانشگاه به مظهر اقتدار ملي اشاره كرد و گفت: يكي از مسايلي كه ميتواند دانشگاه را به مظهر اقتدار ملي بدل كند، آزاد بودن فضا براي عرضهي ديدگاههاي مختلف است و در صورت آزاد بودن فضا مسايل ديگر خود به خود حل خواهند شد. به طور مثال يكي از مسايلي كه ميتواند دانشگاه را به مظهر اقتدار ملي بدل كند، اين است كه دانشجوي زنداني وجود نداشته و دانشجو بتواند عقايد خود را آزادانه مطرح كند و با برخورد قهرآميز مواجه نشود. بنابراين اگر بتوانيم حضور جنبههاي مختلف ايدئولوژيك را در دانشگاه بپذيريم، قاعدتا اين فضاي آزاد به وجود خواهد آمد. انتهاي پيام