مسوول صفحه‌ي تلويزيون «شرق»: تاثيرگذاري نشان دهنده‌ي قوت «شبهاي برره» است چرا برخي از برنامه‌ها به‌رغم استفاده از مشاور مذهبي نتوانسته‌اند فرهنگ‌سازي كنند؟!

يك منتقد گفت: اصطلاحات به كار رفته شده در سريال «شبهاي برره» در زندگي روزمره ايرانيان كاربرد دارد و اتفاقا اين واژگان در اين اثر تلويزيوني با تامل به كار رفته است. حسن محمودي ـ منتقد و مسؤول صفحه‌ي تئاتر وتلويزيون روزنامه‌ي شرق ـ در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون «ايسنا» افزود: مخالف افرادي هستم كه فكر مي‌كنند يك مجموعه تلويزيوني را بايد آن قدر پاستوريزه كنيم تا به كسي بر نخورد. به هر حال اصطلاحات به كار رفته در اين سريال جزو فرهنگ ماست و حتي افراد فرهيخته نيز در زندگي روزمره‌ي خود از آنها استفاده مي‌كنند و به دليل همساني موجود بين اصطلاحات اين سريال با فرهنگ مردم مورد استقبال قرار مي‌گيرد. وي با اشاره به نگراني خانواده‌ها نسبت به يادگيري اين اصطلاحات از سوي فرزندانشان اظهار كرد: بچه‌ها در خارج از خانه با اين واژگان مواجه مي‌شوند و از گفتار روزانه‌ي افراد نمي‌توان جلوگيري كرد، علاوه بر آن زبان فارسي از راه اصطلاحات اين سريال آسيب نمي‌بيند. محمودي در ادامه گفت: نگراني‌ها زماني شدت مي‌يابد كه با يك مجموعه‌ي تاثيرگذار روبرو هستيم و اين امر نشان دهنده‌ي قوت شبهاي برره است و نبايد به كار رفتن چند واژه‌ي رايج در جامعه در اين مجموعه اينقدر نگران شد. وي با اشاره به ضعف برخي از مجموعه‌هاي مناسبتي اظهار كرد: بايد به اين مساله پرداخت كه چرا اين سريالها تنها مملو از حرفهاي رمانتيك و عارفانه است و در سطح كيفي پاييني ساخته مي شوند و به علت ضعف فيلمنامه هيچ وقت نمي‌توانند تاثيرگذار باشند. مسؤول صفحه‌ي تئاتر و تلويزيون روزنامه‌ي شرق افزود: در بخش اعظم اين سريالها، عبارات به كار رفته در «شبهاي برره» استفاده نمي‌شود، ولي چرا آن‌ها عليرغم استفاده از مشاور مذهبي نتوانسته‌اند فرهنگ سازي كنند تا اگر سرياي مثل شبهاي برره به فرهنگ جامعه آسيب مي‌زند اين آثار جلوي آن را بگيرند.! محمودي در پاسخ به اين پرسش كه آيا به علت محدوديت طنز تصويري در ايران، استفاده از تكيه كلامها در سريالهاي طنز افزايش يافته است، گفت: اين طور نيست كه چند مدير كل نشسته باشند و به برنامه‌ها از بالا به پايين نگاه كنند، بخشي از مسايل از همان آقاياني كه سريالهاي مناسبتي را سفارش مي‌گيرند و براي اينكه خود را جا كنند، كاسه‌ي داغ‌تر از آش مي‌شوند نشات مي‌گيرد. وي افزود: اكنون‌ آزادي نسبي دو مجموعه‌ي خوب «شبهاي برره» و «متهم گريختم را سريالهاي ديگر هم دارند، ولي آنها از گروه قوي برخوردار نيستند تا تاثيرگذار شوند. محمودي در عين حال اظهار كرد: برخي مجموعه‌هاي طنز ديگر، اصطلاحات به مراتب بدتري از «شبهاي برره» استفاده كردند ولي به علت برخوردار نبودن از مخاطب، اينقدر حساسيت به آنها نشان داده نشده است. وي با بيان اين كه « شبهاي برره» از يك گروه حرفه‌اي سود مي‌جويد، گفت:در اين سريال، بازيهاي تلويزيوني پخته‌تري ديده مي‌شود.چرا كه بازيگران آن نقش‌آفريني در مجموعه‌هاي گوناگوني را تجربه كرده‌اند و بازيهاي طنز «شبهاي برره» شكل گرفته است. اين منتقد درباره‌ي قصه‌هاي اين مجموعه اظهار كرد: نويسنده‌ها با توجه به كسب تجربه در سالهاي گذشته ذايقه‌ي مخاطب را شناخته‌اند روابط طنز را زيباتر به كار مي‌گيرند محمودي در پايان درباره‌ي تفاوت‌هاي موجود بين شخصيت‌هاي «شبهاي برره» و «پاورچين» گفت: گروه سازنده در سريال پاورچين، جغرافيايي ساختند كه خاص خودشان است ولي در عين حال كه شبهاي برره يادآور «پاورچين» است، يك مجموعه‌ي مستقل محسوب مي شود. البته سريال شبهاي برره به علت نود قسمتي بود با ضعفهايي در قصه و شخصيت پردازي روبرو است. انتهاي پيام
  • یکشنبه/ ۲۴ مهر ۱۳۸۴ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8407-10769
  • خبرنگار : 71078