/گزارش كامل/ ديدار تعدادي از تشكل‌هاي دانشجويي با وزيرعلوم /اظهارات زاهدي، قمي و نمايندگان تشكل‌ها/

بسيج دانشجويي، انجمن‌هاي اسلامي مستقل، جنبش اعتدال اسلامي‏، جنبش عدالتخواه دانشجويي، جامعه‌ي اسلامي دانشجويان و طيف شيراز دفتر تحكيم، ديروز پس از شركت در مراسم افطاري وزير علوم با وي ديدار كردند.

قمي:

تشكل دانشجويي بي‌بهره از ايمان استحاله مي‌شود

احزاب از نگاه مثبت تشكل‌هاي دانشجويي به خود نااميد شوند

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين مراسم كه در در مجتمع فرهنگي وزارت‌ علوم، حجت‌الاسلام والمسلمين «محسن قمي» سياسي‌ترين كار در شرايط فعلي براي تشكل‌هاي دانشجويي را در خواندن و پژوهش دانست و افزود: مقام معظم رهبري گفته‌اند كه خدا لعنت كنند كساني را كه مي‌خواهند دانشگاه‌ها غيرسياسي باشند. دانشجويان ما بايد به شرايط داخل كشور، منطقه و بين‌الملل حساس باشند و قدر رسالت تاريخي خود را بدانند.

وي با بيان اين كه «شان دانشگاه بين‌المللي است» اظهار كرد: تشكل‌ها بايد از اين كه شان خود را اين قدر پايين بياورند كه با تشكل‌هاي ديگر در دانشگاه درگير شوند اجتناب كنند. دانشجويان مي‌توانند به دليل عدم وابستگي به قدرت و معصوميت‌شان نقش داوري بي طرف اما آگاه، بصير و منتقد را در سطح بين‌المللي ايفا كنند.

رييس نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه‌ها ادامه داد: گروه‌هاي سياسي نبايد نگاهي ابزاري به تشكل‌هاي دانشجويي داشته باشند و آنها بايد از نگاه مثبت تشكل‌هاي دانشجويي به خودشان نااميد شوند، بايد جايگاه دانشگاه به عنوان يك حركت پيشگام و دانشجو به دليل ارتباط بيشتر با جهان معاصر حفظ شود.

وي در ادامه سه عامل مهم را از علل توفيق تشكل‌هاي دانشجويي در حركت‌هاي سياسي فرهنگي دانست: رسالت اول دانشجويان ايمان، اخلاص، اعتقاد به خدا و باورمند بودن به جهان غيب است، تشكل‌هاي بي‌بهره از اين فاكتور استحاله شده‌اند. جنبش دانشجويي در اروپا هر چند قدم‌هايي روبه جلو برداشت اما امروز هيچ اثري از اين جنبش در اروپا نيست، چرا كه دانشجويان آنها در نظام كثيف سرمايه‌داري غرب استحاله شده‌اند و هنگامي كه تهديد و تطميع شدند عقب نشستند. من توصيه مي‌كنم كه اجازه ندهيد فعاليت‌هاي سياسي و اجتماعي در تشكل‌ها شما را از خدا دور كند، بلكه بايد شما را به خدا نزديك كند.

قمي عامل ديگر توفيق تشكل‌هاي دانشجويي را اراده، استقامت و پشتكار دانشجويان خواند و افزود: فاكتور ديگر توجه به افكار عمومي است، نمي‌توان در جمع محصور يا شاخه‌ها و انشعابات متعدد تشكل بدون نگاه به افكار عمومي فعاليت كرد. امروزه توجه به افكار عمومي اصل اساسي موفقيت فعاليت‌هاي سياسي و فرهنگي است.

براي به دست گرفتن افكار عمومي بايد برنامه‌ريزي كنيم و از كارشناسان كمك بگيريم.

وي افزود: در گذشته حوزه‌ي چالش ما با دشمن حوزه‌ي سياسي، نظامي و اقتصادي بود، اما امروز حوزه‌ي چالش ما با دشمن، دانش و علم است. دشمن به اين نتيجه رسيده است كه نبايد بگذارد ما به تكنولوژي برسيم و دانشگاه‌هاي ما رشد كنند، آنها مي‌دانند كه اگر ايران اين توفيق را پيدا كند نوعي خودباوري به جهان سوم تزريق مي‌شود كه سلطه‌ي جهاني را دچار مشكل مي‌كند.

مسوول نمايندگي نهاد ولي فقيه همچنين ابراز اميدواري كرد: ان شاء الله با سرفرازي بتوانيم از تمام تكنولوژي‌ها بهره‌مند شويم و جهان سوم را به اميد برسانيم. اين در شرايطي محقق مي‌شود كه سستي به خود راه ندهيم چرا كه اميد تنها سلاح برنده‌ي ماست. مسلما در اين مسير ما دست برتر هستيم و موضع ما انفعال نيست بلكه تهاجم است و ان شاءالله كه با تلاش شما دانشجويان حقيقت‌جو و خداجو به نتيجه‌ي برسد.

زاهدي:

دنبال ايجاد فضاي امني هستيم كه افرادي با عقايد غيرسازگار با ما مواخذه نشوند

وزير علوم گفت: ممكن است كسي حرفي بزند كه با عقايد ما سازگار نباشد اما بايد قدرت تحمل داشته باشيم، ما به دنبال ايجاد فضاي امني هستيم كه اين گونه افراد مورد مواخذه قرار نگيرند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، دكتر «محمدمهدي زاهدي» در ديدار روز گذشته با نمايندگان تعدادي از تشكل‌هاي دانشجويي افزود: بايد فضاي گفتمان را باز كنيم، چرا كه در غالب آن مي‌توانيم از اسلام و تشييع دفاع كنيم.

وي كه پس از شنيدن اظهار نظرات دانشجويان حاضر سخن مي‌گفت، اظهار داشت: درايت، هوشمندي خودباوري پايداري و اراده‌ي قوي شما براي رسيدن به اهداف انقلاب، روحيه‌ي دوچنداني به من داد تا اين جلسات را با شما تداوم بخشم.

زاهدي ادامه داد: عدالت طلبي و عدم تبعيض كه در بحث‌هاي شما مطرح بود جزو برنامه‌هاي ما بوده و به مجلس ارايه مي‌شود.

وي همچنين گفت: اميدواريم كه شوراي مشاوران جوان در وزارت علوم تشكيل شود تا بتوانيم از مشورت‌هاي شما بهره ببريم، ادبيات ما چه از نظر فكري و چه از نظر سياسي به هم نزديك است و من از نقادي منصفانه‌ي شما استقبال مي‌كنم.

وي در ادامه بخش‌هايي از برنامه‌هاي وزارت علوم را قرائت كرد.

دكتر زاهدي گفت: از برنامه‌هاي ما ارتقاء جايگاه و بينش سياسي دانشجو، تلفيق اصول و ارزش‌هاي انقلاب با دانشجوي نسل جوان، برگزاري جلسات مستمر پرسش و پاسخ و افزايش كارآمدي شوراي فرهنگي است.

وي در ادامه به رابطه‌ي صميمانه و بي سابقه‌ي وزارت علوم با نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه‌ها اشاره كرد و افزود: تقويت حوزه‌ي علوم انساني را در آينده‌ي مورد توجه قرار مي‌دهيم.

زاهدي فعاليت سياسي دانشجو را در جهت بالا بردن روحيه‌ي نشاط، جنبش نرم افزاري و ارتقاي جايگاه سياسي دانشگاه ارزيابي و تاكيد كرد: البته معتقدم دانشجو نبايد ابزار دست احزاب و گروه‌هاي سياسي قرار بگيرد.

همچنين وزير علوم در اين مراسم از تشكل‌ها و اتحاديه‌هاي دانشجويي خواست تا رويكرد و رويه‌ي تشكل متبوع خود را به صورت شفاف به وزارت علوم ارائه كنند.

وزير علوم پست الكترونيكي خود را با آدرس zahedi_mm@yahoo.com اعلام كرد تا همگان بتوانند از اين طريق نظرات خود را به اطلاع وزير برسانند.

در اين ديدار، نمايندگان تشكل‌هاي حاضر هر كدام به ابراز نظرات و انتقادات خود پرداختند.

در ابتدا « واحدي » عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي گفت: در چند سال گذشته از تشكل‌هايي كه كارهاي ارزشي مي‌كردند حمايت‌هاي جدي صورت نمي‌گرفت و بي توجهي معناداري به مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي صورت مي‌گرفت، در حالي كه توجه به آنها چاره ساز است.

به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، وي رشد تك بعدي دانشگاه را تهديد اين مجموعه دانست و افزود: نگاه تك بعدي به آن به جنبش دانشجويي به آن خواهد بود، البته سياست زدگي و تبديل دانشگاه به كلوپ سياسي، رخوت و سستي در دانشگاه پديد مي‌آورد.

انتقاد از روساي دانشگاه‌ها

وي ابراز عقيده كرد: متاسفانه برخي روساي دانشگاه‌ها و مجموعه‌ي مديريت مشخصا انتصاب‌هايي به جريانات و احزاب شناخته شده دارند كه به نظرم من قابل قبول نظام نيستند، ما اميدواريم كه در اين امر تغييراتي حاصل شود.

اين مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه علامه طباطبايي همچنين گفت: بايد در ارتباط با جايگاه اساتيد تصميم جدي صورت گيرد، چرا كه در سال‌هاي اخير اراده‌ي غرض مندي براي استفاده از اساتيدي كه به نوعي تحت تاثير علوم غربي هستند وجود داشت.

راه ورود علما به دانشگاه

واحدي در ادامه اظهار كرد: با حاكميت دولت جديد و مجموعه‌ي وزارت علوم راه‌هاي رسيدن به دانشگاه اسلامي هموارتر شده است، بايد راه ورود علما به دانشگاه باز شود تا اين امر به وحدت حوزه و دانشگاه بيانجامد.

انتقاد به تساهل در برخورد با فساد

وي گفت: متاسفانه برخي مسوولان دچار نوعي تساهل و تسامح در برخورد با فساد اخلاقي و ايماني شده‌اند و بيان اين مطلب كه دانشگاه بازتابي از جامعه است در اين مساله عذر بدتر از گناه است.

مشكلات صنفي

وي در ادامه بر مشكلات صنفي دانشجويان از جمله مشكلات روحي و رواني، هزينه‌هاي رفاهي و پولي شدن دانشگاه‌ها گلايه كرد و همچنين گفت: ما انتظار داشتيم كه حداقل در اين زمان وزير علوم در انتصاب روساي دانشگاه‌ها با ما مشورت كنند. وزير علوم بايد رابطه‌ي مستقيمي با تشكل‌هاي دانشجويي داشته باشد.

اتاق فكر دانشجويي

واحدي از آنچه كه واگرايي بين نيروهاي مذهبي در كشور مي‌خواند ابراز نگراني كرد و گفت: تشكيل اتاق فكر دانشجويي، متشكل از تشكل‌ها و نخبگان دانشجو، پررنگ‌تر شدن نقش دانشجو در شوراي فرهنگي وزارتخانه و نشست خصوصي با تشكل‌ها خواسته‌هاي ما از وزير علوم است.

واكنش به طيف علامه و طرح تحكيم واحد

در ادامه‌ي اين جلسه « مهدي درويش » عضو طيف شيراز دفتر تحكيم، گفت: نتيجه‌ي انتخابات فرمايشي طيف علامه‌ي دفتر تحكيم و برگزاري آن در محلي به نام ادوار تحكيم و طرح اخير تحكيم وحدت واحد سرنوشت اين جريان را با مشكلات روبرو كرده است.

به گزارش ايسنا، وي در ادامه گفت: تنها راه حل معضل دفتر تحكيم وحدت، بازگشت به اصول اساسنامه و مرامنامه‌ي اين اتحاديه است. معتقديم بايد انتخاباتي آزاد و فراگير با حضور انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان دانشگاه‌هاي كشور برگزار شود.

انتقاد به دولت سابق

درويش همچنين گفت: متاسفانه سياست‌ها و نحوه‌ي تعامل غلط و سطحي‌نگري برخي موجب شده تا اهميت جايگاه دانشگاه در فضاي سياسي كشور مورد توجه قرار نگيرد و دانشجويان دچار نوعي انفعال شوند.

وي در ادامه به واقعه‌ي كوي دانشگاه، حكم اعدام آقاجري، حوادث خرداد 82 اشاره كرد و افزود: در دولت قبل وزارت علوم از حساس‌ترين وزارتخانه‌ها بود و دانشگاه‌ها از اهرم‌هاي قدرت دولت محسوب مي‌شدند، اميدواريم در وزارت علوم جديد شاهد تكرار برخي كج انديشي‌هاي دولت‌هاي گذشته در قبال تشكل‌هاي دانشجويي نباشيم.

كميته‌ي مشاوران دانشجو

درويش در ادامه ارتباط مستقيم و پيگير وزير علوم با تشكل‌ها را خواستار شد و گفت: از تشكيل كميته‌ي مشاوران دانشجو كه از تجربه‌هاي خوب وزير علوم دولت قبل بود بايد استفاده شود. ما همچنين از وزير علوم جديد مي‌خواهيم كه موجبات عضويت نمايندگان اتحاديه‌هاي دانشجويي را در هيات مركزي نظارت فراهم كنند و بعد از چهار سال آن را فعال كنند.

كاهش هزينه‌ي فعاليت دانشجويي

درويش اظهار داشت: دانشجو، جوان آرمان خواهي است كه به صورت آماتور به كار سياسي مي‌پردازد، پس بايد نگاه متفاوتي از فعالان سياسي به آن داشت. از وظايف خطير وزير علوم جديد پايين آوردن هزينه‌هاي فعاليت‌هاي سياسي دانشجويان و استقلال مالي تشكل‌ها و رسيدگي درست به تخلفات دانشجويي.

دانشگاه اسلامي و انقلاب فرهنگي

« پرويز اميني » دبيركل انجمن‌هاي اسلامي مستقل دانشگاه‌ها نيز در اين ديدار اظهار داشت: دانشگاه بايد از نظر مباني ويژگي‌ها مورد تحول قرار گيرد و آن چه قرار بود در انقلاب فرهنگي صورت بگيرد و انجام نشد امروزه مورد توجه باشد. دانشگاه اسلامي به معناي واقعي كلمه از آبشخور و تمدن غرب بيرون نمي‌آيد.

وي خواستار تحول در نسبت دانشگاه با علم، نسبت دانشجو و استاد و نيز نسبت دانشگاه با جامعه شد و گفت: راه حل سياست زدگي، سياست گريزي نيست، بايد منطق سياست ورزي را علمي كرد.

نسبت دانشگاه و حكومت

اميني در ادامه رابطه‌ي دانشگاه و حكومت را نيازمند تغيير دانست و گفت: دانشگاه جايي است براي تصميم سازي و حكومت عرصه‌ي تصميم گيري است، مديريت بايد عرصه‌ي تصميم سازي را به دانشگاه واگذار كند و خود تصميم گيرنده باشد.

ضابطه‌مندي آزادي در دانشگاه

وي همچنين گفت: آزادي در دانشگاه بايد ضابطه‌مند شود، فضاي سياسي دانشگاه بايد براي ابراز ديدگاه‌ها و عقايد مختلف فراهم شود، اگر جنبش دانشجويي عناصر حاكميت را به رسميت بشناسند و آن گاه ظرفيت انتقادي خود را متوجه حكومت كند بردباري سياسي حتي در صورت درشت گويي نيز بالا مي‌رود.

اميني گفت: برخي دانشگاه را تهديد سياسي اجتماعي خود مي‌دانند و ترجيح مي‌دهند تا دانشگاه خاموش شود، آنها به دانشگاه به ابزاري براي به دست آوردن قدرت سياسي نگاه مي‌كنند، ما معتقديم نگاه تك بعدي و تك ساحتي به دانشجو و دانشگاه درست نيست.

درخواست مقرري مشخص

وي ادامه داد: هويت، مشروعيت و كارآمدي جريان دانشجويي به استقلال آن است، اگر اين استقلال خدشه‌دار شود ظرفيت‌هاي مناسبي براي نظام فراهم نمي‌شود. در اين راستا به وزارت علوم پيشنهاد مي‌كنيم مقرري مشخصي براي تشكل‌هاي دانشجويي براي رفع نيازهاي اوليه تعيين كنند.

آرمان جنبش دانشجويي

در ادامه، همچنين « عبدالرسول حيدري » دبيركل جامعه‌ي اسلامي دانشجويان اظهار داشت: از سال 1332 هدف و آرمان جنبش دانشجويي، استعمارستيزي و آرمان خواهي است. دانشجويان ما با آرمان خواهي و عدالت طلبي مساله‌ي انرژي هسته‌يي را دنبال كردند، همچنين با توجه به شعار دولت اسلامي و معنويت گرايي، اين شعار بايد در دستورالعمل جدي تشكل‌هاي دانشجويي و وزارت علوم قرار گيرد. اين مساله بايد در روح فعاليت‌ها وجود داشته باشد.

تقويت دانشگاه اسلامي

وي در ادامه بر تقويت دانشگاه اسلامي از سوي كارگزاران نظام تاكيد كرد و گفت: تحول بايد از دانشگاه‌ها آغاز شود، ما اتحاديه‌ي تشكل‌هاي دانشجويي از وزارت علوم مي‌خواهيم تا در راستاي انتصاب مديران به پيشنهادات دانشجويان نيز توجه كند.

حيدري در ادامه گفت: راه اندازي اتاق مشاوران دانشجو در دانشگاه اگر به صورتي باشد كه در آن از پتانسيل تشكل‌هاي دانشجويي استفاده شود بسيار موثر است و بعد عملياتي دارد.

وي در پايان تداوم جلسات اختصاصي تشكل‌ها با وزير علوم را خواستار شد.

همچنين « ميري » عضو جنبش عدالتخواه دانشجويي ضمن ابراز گلايه از پولي شدن دانشگاه‌ها گفت: به نظر ما برنامه‌ي چهارم توسعه بايد موقتا به حالت تعليق درآيد و به زودي ملغي اعلام شود.

نظارت وزارت علوم بر دانشگاه آزاد

وي نظارت وزارت علوم بر شهريه‌ي دانشگاه آزاد را از مصاديق مهم عدالت خواهي و تحول گرايي دانست افزود: افزايش دانشجوي فراگير و شبانه در مقابل كاهش دانشجويان روزانه از معضلات مهمي است كه وزارتخانه بايد فكر اساسي راجع به آن كند، همچنين بايد روش اجراي اهداف وزارتخانه شفاف شود. فضاي دانشگاه‌ها بايد براي پيشبرد جنبش نرم افزاري از آلودگي مبرا شود. ما همچنين در انتصاب روساي دانشگاه‌ها خواستار تحقق شايسته سالاري و عدم تداوم وضعيت گذشته هستيم. گاهي اوقات امكانات دانشگاه به دليل ناكارآمدي مديران از بين مي‌رفت.

فراغت از غربت

در ادامه‌ي اين ديدار، « لطفعلي عيوضي » دبيركل جنبش اعتدال اسلامي اظهار داشت: از غربت درآمدن جنبش دانشجويي را پس از سي سال تبريك مي‌گويم، اين مسير تكاملي خوبي بود كه طي شد. دانشگاه‌هاي ما مي‌توانند در چند جبهه درگير باشند، توليد علم‏، جنبش نرم‌افزاري. ما بايد بعد از چند سال از گذشت انقلاب فرهنگي بدانيم كه الگوي دانشگاه‌هاي ما چيست. بايد اين پيشينه را تبيين كنيم و بدانيم كه چشم‌انداز بيست ساله‌ي ما براي آموزش عالي چيست.

« محور تحكيم، شاخه‌ي شيراز باشد »

عيوضي درباره‌ي دفتر تحكيم وحدت ابراز عقيده كرد: در شرايطي كه نهضت آزادي مورد قبول حكومت نيست، نيروهايي به مراتب راديكال‌تر از آنها در دانشگاه‌ها چه مي‌كنند؟ محور دفتر تحكيم وحدت بايد شاخه‌ي شيراز باشد. ارتباط دانشگاه‌ها با تشكل‌هايي اعم از بسيج و سايرين با هر سليقه و رويكردي بايد با نگاه و رويكرد عدالت‌گرايانه مشخص شود.

درخواست مقرري براي تشكل‌ها

عيوضي همچنين گفت: اگر مي‌خواهيم نظر مقام معظم رهبري برآورده شود توقع به جاي جنبش دانشجويي اين است كه به گونه‌اي تشكل‌ها حمايت شوند. همانطور كه دوست ديگرمان گفت بايد مقرري براي تشكل‌ها تعيين شود.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۰ مهر ۱۳۸۴ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8407-10116
  • خبرنگار : 71132