در حاليكه هشتم آبانماه بايد 12 پرواز جديد خارجي از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام (ره) منتقل شود، شركتهاي هواپيمايي دو كشور اروپايي نسبت به انتقال پروازهاي خود به فرودگاه امام (ره) اعتراض كردهاند و از مسوولان ايراني خواستهاند تا پروازهاي آنها را همزمان با پروازهاي ساير كشورهاي اروپايي به فرودگاه امام (ره) منتقل كنند.
به گزارش خبرنگار حمل و نقل ايسنا، دو شركت هواپيمايي “آئروفلوت” (شركت هواپيمايي روسيه) و “تركيش ايرويز” (شركت هواپيمايي تركيه) در نامهاي اعلام كردند براساس قراردادهاي دوجانبه ميان شركتهاي هواپيمايي ايراني و شركتهاي هواپيمايي مذكور، در صورت انتقال پروازهاي اين شركتها به فرودگاه امام (ره)، نسبت به آنها تبعيض اعمال شده و فرصت رقابت ميان اين دو شركت و ساير شركتهاي هواپيمايي اروپايي گرفته شده و فرصت برابر بين ايرلاينهاي اروپايي ايجاد نميشود.
اين در حاليست كه با انتقال 12 پرواز در روز هشتم آبانماه هفتهاي 34 پرواز به پروازهاي فعلي فرودگاه امام (ره) اضافه ميشود كه در اين ميان 10 پرواز از اين تعداد مربوط به خط هوايي تهران ـ مسكو، 14 پرواز مربوط به خط هوايي تهران ـ استامبول و دو پرواز نيز در طول هفته مربوط به خط هوايي تهران ـ آنكارا است و ساير خطوط هوايي تنها 17 پرواز در طول هفته را به خود اختصاص ميدهند.
اكثر پروازهايي نيز كه توسط شركتهاي “آئروفلوت” و “تركيش ايرويز” نيز صورت ميگيرد با ظرفيت پر انجام ميشود و حامل مسافران ترانزيتي به مقصد اروپاست.
تصميم نهايي در مورد منتقل شدن و يا نشدن پروازهاي اين دو شركت با ارسال نامهاي از سوي سازمان هواپيمايي كشوري به عهده وزير راه و ترابري گذاشته شده است.
اما مهندس محمد رحمتي ـ وزير راه و ترابري ـ در گفتوگو با خبرنگار حمل و نقل ايسنا، اخذ تصميم در اين زمينه را بر عهده خود ندانست و گفت:« در اين مورد سازمان هواپيمايي كشوري و شركت فرودگاههاي كشور تصميمگيري ميكنند.»
او افزود:« مسوولان اين نهادها بايد با مذاكره يا زمان انتقال پرواز اين دو شركت را به تعويق بيندازند و يا اينكه اين شركتها بايد پروازهاي خود را به فرودگاه امام (ره) منتقل كنند.»
رحمتي با بيان اينكه در موارد جزئي انتقال پروازها دخالتي نميكند، اظهار كرد:« به هر حال ايرلاينها از اينكه به فرودگاه دورتري منتل شوند، خوشحال نيستند، اما اگر برنامه اين است، بايد تبعيت كنند.»
اما مهندس نوراله رضايي نياركي ـ سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري ـ با بيان اينكه درخواست دو شركت هواپيمايي روسي و تركي براي تصميمگيري نهايي به وزير راه ارائه شده است، گفت:« تصميمگيري نهايي را وزير خواهد گرفت.»
او افزود:« شركتهاي آئروفلوت و تركيش ايرويز با ارسال نامهاي اعلام كرده بودند كه بهدليل تضييع حقوق آنها در مقابل ساير شركتهاي اروپايي خواستار اين هستند كه همراه با ساير شركتهاي اروپايي به فرودگاه امام (ره) منتقل شوند.»
رضايي نياركي با تاييد نظر اين دو شركت هواپيمايي بيان كرد:« بر مبناي قراردادها، فرودگاه مهرآباد بهعنوان فرودگاه ايران عنوان شده است و براي انتقال پروازها به فرودگاه امام (ره)، بايد قراردادهاي جديد با ايرلاينهاي خارجي منعقد كنيم.»
وي با بيان اينكه در قراردادهاي جديد پروازي فرودگاه مقصد فرودگاه امام (ره) ذكر شده است، تصريح كرد:« حتي در قرارداد پروازهاي حوزه خليجفارس كه به فرودگاه امام (ره) منتقل شدهاند، تغييري ايجاد نشده كه اين امر بايد اصلاح شود.»
سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري گفت:« از آنجا كه منافع اين دو شركت روسي و تركي در گرو منافع ساير شركتهاي اروپايي است، الزاما بايد با ساير پروازهاي اروپايي به فرودگاه امام (ره) منتقل شوند و استدلال اين دو شركت براي انتقال ندادن پروتزهاي خود قابل قبول است.»
اما با اين وجود اصغر كتابچي ـ مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور ـ بر انتقال كليه پروازهاي تعيين شده به فرودگاه امام (ره) در روز هشتم آبان ماه تاكيد كرد و گفت:« كليه پروازهاي برنامهريزي شده براي انتقال به فرودگاه امام (ره) در روز هشتم به اين فرودگاه، منتقل خواهند شد.»
او با اشاره به ارسال نامهاي به شركت تركيش ايرويز افزود:« در جلسهاي كه در روزهاي پاياني اين هفته با مسوولان اين شركت خواهيم داشت، آنها را قانع خواهيم كرد كه انتقال پروازها به فرودگاه امام (ره) هم به نفع خودشان و هم به نفع ماست.»
كتابچي در مورد پروازهاي روسيه بيان كرد:« مشكلي براي پروازهاي اين شركت نيست و بايد پروازهاي خود را به فرودگاه امام (ره) منتقل كنند.»
وي تصريح كرد:« لذا پروازهاي شركتهاي هواپيمايي آئروفلوت و تركيش ايرويز روز هشتم آبان ماه به فرودگاه امام (ره) منتقل خواهند شد.»
گزارش از مهديه بحري
انتهاي پيام