لاريجاني: *آنارشيسم حقوقي درحال حاكم شدن بردنياست *ان.‌پي.‌تي جز مانع‌تراشي براي ما كاري نكرده است

دكتر علي لاريجاني با بيان اين كه «ان.‌پي.‌تي جز مانع‌تراشي براي ما كاري نكرده است» گفت: در دنيايي كه چنين فاشيسمي حاكم است فقط دو راه وجود دارد؛ كه يكي از آن دو راه اين است ‌كه قبول كنيم ملتي درجه‌ي دو هستيم و وارد دنياي تكنولوژي برتر نشويم، اما تنها راه خروج ما از اين وضعيت اين است كه محافل علمي حساسيت ويژه‌اي براي اين امر قائل شوند تا آنها بفهمند كه اين يك خصوصيت ملي است كه انشاءالله با پايداري تحقق پيدا مي‌كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) دبير شوراي عالي امنيت ملي كه در جمع دانشجويان در دانشگاه شريف سخن مي‌گفت، ضمن ابراز خرسندي از حساسيت دانشجويان در مساله‌ي انرژي هسته‌يي اظهار داشت: طبيعي است كه نخبگان و دانشجويان توجه و دغدغه‌ي بيشتري نسبت به ترقي ايران و رسيدن آن به تكنولوژي داشته باشند. مساله‌ي اتمي تنها چيزي نيست كه بايد ذهن شما را به خود معطوف كند. حوادث بسياري در خاورميانه در حال رخ دادن است. مساله‌ي فلسطين در شرايط فعلي حادثه‌ي مهمي است يا حادثه‌اي كه در عراق در حال رخ دادن است از جهاتي قابل توجه است.

لاريجاني با بيان اين‌كه «شما در زمانه‌اي زندگي مي‌كنيد كه فاشيسم آمريكايي وجود دارد»، گفت: پرده‌هاي مختلف فاشيسم آمريكايي در دنيا پهن شده كه به راحتي مي‌توانيد لايه‌هايي از آن را ببينيد. مهم‌ترين خصوصيت آن اين است كه همه‌ي حيثيت بشر در كشورهاي مختلف بايد به وسيله‌ي آمريكا تامين شود. يعني مشروعيت و اعمال و رفتار سياسي به تاييد آنهاست.

وي ادامه داد: در تئوري فاشيسم آمريكايي آنها معتقدند كه هر چيز را فقط آنها بايد مشروع بدانند. وزير خارجه‌ي آمريكا نيز وقتي راجع به مساله‌ي هسته‌يي ايران صحبت مي‌كرد همين نگاه را داشت. آنها مي‌دانند كه حق ايران داشتن چرخه‌ي سوخت هسته‌يي است ولي مي‌گويند «ما نمي‌گذاريم».

دكتر لاريجاني در ادامه اظهار كرد: NPT دو ماموريت مهم دارد؛ يكي محدود كردن سلاح كشورهايي است كه سلاح هسته‌يي دارند و ديگري كمك به دستيابي كشورهايي است كه فن‌آوري هسته‌يي ندارند. يك خصوصيت بارز فاشيسم آمريكايي همين است كه نظام حقوقي قائل نيست و يكجانبه‌گراست و خصوصيات ستيزه‌جويانه دارد.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: آنارشيسم حقوقي در حال حاكم شدن بر دنياست. در بحث انرژي اتمي كره شمالي كه از نظر فن‌آوري هسته‌يي و غني‌سازي از ما جلوتر است مشكلي در آژانس ندارد اما بايد هر روز براي ايران يك مساله‌اي پيش باورند. بعد از بسته شدن قرارداد پاريس و ارجاع نتيجه‌ي آن به شوراي حكام، توافقي در اين مساله حاصل شده بود اما به محض اين‌كه UCF اصفهان راه‌اندازي شد، مشكلات آغاز شد؛ در حالي كه نيروگاه UCF زير نظر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است.

وي افزود: NPT كه قرار است به داشتن انرژي هسته‌يي كمك كند، جز مانع‌تراشي براي ما كاري نكرده است. 40 سال پيش كه انرژي هسته‌يي وارد شد و آمريكايي‌ها راكتور تحقيقاتي را وارد ايران كردند، بنا بود ايران داراي انرژي اتمي شود و نيروگاه‌هاي مختلفي داشته باشد، آمريكا هم توافق كرد، اما چرا منطق را عوض كردند؟ به محض وقوع انقلاب اسلامي، آمريكايي‌ها توافق‌نامه و قرارداد را فسخ كردند.

وي در ادامه با بيان اين‌كه «جريان نخبگان ايران مي‌فهمد» گفت: آنها مي‌خواهند حالت نسياني در ملت ايجاد كنند. تنها راه خروج ما از اين وضعيت اين است كه محافل علمي حساسيت ويژه‌اي براي اين امر قائل شوند تا آنها بفهمند كه اين يك خصوصيت ملي است كه انشاءالله با پايداري شما تحقق پيدا مي‌كند.

لاريجاني پس از سخنان خود به پرسش‌هاي دانشجويان پاسخ داد.

اخبار تكميلي متعاقبا ارسال مي‌شود

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۷ مهر ۱۳۸۴ / ۱۶:۲۱
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8407-08579
  • خبرنگار : 71132