در نشست خبري روز جهاني جهانگردي عنوان شد: تصميم واحدي براي اهميت دادن به اين روز وجود ندارد... نگاه موجود به توريسم ژورناليستي است... نگاه دولتي موثر نيست...

آخرين آمارمنتشر شده در صنعت گردشگري جهان حاكي از 760 ميليون سفر در سال 2004 ميلادي است، حال آنكه همين آمار براي سال 2020 ميلادي بيش از يك ميليارد و 650ميليون سفر را پيش‌بيني كرده است. كارشناسان معتقدند مهم‌ترين محل بروز و ظهور برنامه‌ها و سياست‌هاي كلان همه‌ي كشورهاي جهان براي دستيابي به سهمي ‌بزرگ از اين آمار روز جهاني جهانگردي و ارايه شعارهاي جديد جهاني به مشتريان است.

روز جهاني جهانگردي و آغاز هفته گردشگري فرصتي مناسب براي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بود تا با اخاذ تمهيدات لازم و ارايه برنامه‌اي مدون تبليغات منسجمي را در خصوص گردشگري در ايران انجام دهد. اما كار به جايي رسيد كه مسئولان گردشگري خوزستان مدعي شدند كه به دليل عدم تحخصيص بودجه هيچ برنامه‌اي در اين روز ندارند. برنامه‌اي كه در خصوص استان كرمانشاه نيز تكرار شد و واكنش شديد نمايندگاه اين استان را نسبت به اهمال مديران گردشگري برانگيخت.

از همين رو خبرنگاران گردشگري ايسنا در نشستي با حضور خسرو ايرانپور – عضو شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري - و دكتر اسماعيل قادري – عضو هيات علمي‌دانشگاه علامه طباطبايي - ابعاد مختلف روز جهاني جهانگردي و تاثير برگزاري با شكوه اين روز در صنعت گردشگري كشورمان را مورد بحث و بررسي قرار دادند كه متن گفت وگوي اين ميزگرد را در زير مي‌خوانيد:

روز جهاني جهانگردي

خسرو ايرانپور گفت: بر اساس رويكردها همگاني كشورهاي جهان به مقوله‌ي توريسم، كميته اي در سال 1979 تشكيل شد و با انتخاب يك شعار روز جهاني جهانگردي را مشخص كردند و از تمامي‌كشورها جهان خواستند تا با گرامي‌داشت اين روز ، زمينه‌ي توسعه‌ي صنعت گردشگري را در جهان فراهم سازند.

به گزارش خبرنگار ايسنا اين عضو شورايعالي ميراث فرهنگي و گردشگري كه در نشست خبري ايسنا سخن مي‌گفت افزود: سال 1980 اين كميته به عنوان اولين كار در صنعت توريسم از كشورهاي جهان مي‌خواهند تا شعارهاي ملي خود را براي جلوه‌ي صنعت گردشگري در جهان مشخص كنند مخصوصا براي جذب مشتري چرا كه روز جهاني در واقع پيام رسان براي مشتريان صنعت گردشگري در سراسر جهان است .

وي تاكيد كرد: روز جهاني جهانگردي صرفا يك نماد است ودر برگيرنده‌ي كل فعاليت‌هاي جهانگردي يك كشور نيست. بنابر اين ما نيز مي‌توانيم با ارايه يك شعار جهاني و استفاده از جاذبه‌ها و پتانسيل‌هاي بالقوه‌ي گردشگري در كشورمان را به دنيا عرضه كنيم .

وي اضافه كرد: امسال به مناسبت صدمين سال در گذشت ژول ورن به دليل دقت بخشي از نرم افزارهاي تخيل در صنعت گردشگري دنيا با استفاده از تخيل‌هاي او در مسافرت‌هاي گوناگون به دنيا يا به زيرآب امسال روز جهاني جهانگردي از تخيل ژول ورن تا واقعيت قرن بيستم نام گذار شده است.

ايرانپور يادآور شد: امروزه يا نزديك شدن به وسايل حمل ونقل و دسترسي به نرم افزارهاي تكنولوژي روز دنيا ، تخيلات ژول ورن به واقعيت پيوسته است. به همين دليل در پيام دبير كل WTO به مناسبت روز جهاني جهانگردي شاهد تجلي روابط انسان‌ها و اهميت به انسانيت و ارتباط ميان آنهاست.

به گفته اين كارشناس توريسم، متن پيام دبير كل حاكي است از آن است كه در مرحله‌ي اول با رشد صنعت جهانگردي روابط انسان‌ها در مراحل بعدي سفر به تمام اقصي نقاط جهان در آينده از فضا تا دورترين مراكز زمين مهيا مي‌شود.

دكتر اسماعيل قادري نيز در ادامه اين نشست تاكيد كرد: روزجهاني جهانگردي به عنوان استارت اوليه‌ي و نقطه‌ي شروع هر كشور براي صنعت گردشگري در سال بعدي است.

وي افزود:‌ارزيابي عملكردهاي گذشته و برنامه ريزي براي روزهاي آينده مهم ترين اقدامي ‌است كه در اين روز بايد انجام داد. بسياري از كشورها بر اساس ارزيابي عملكردي كه از خود انجام مي‌دهن، با شناخت بيشتر توانمندي‌هايشان، شعار سال ديگر جهانگردي خود را انتخاب و اعلام مي‌كنند.

وي اضافه كرد: ارايه شعارهاي روز جهاني جهانگردي به تدوين استراتژي‌هاي كلان صنعت گردشگري يك كشور كمك مي‌كند و زمينه‌ي هدايت درست اين صنعت را فراهم مي‌كند.

اغلب كشورهاي دنيا، روز جهاني جهانگردي را مبناي فعالت خود در سال‌هاي آتي مي‌دانند و اين بازنگري و ارزيابي سالانه سبب مي‌شود تا روند رشد گردشگري در اين گونه كشورها به شدت سرعت پيدا كند.

وي خاطر نشان كرد: متاسفانه در خصوص صنعت گردشگري كشور ما هنوز تصميم واحدي مبني بر اهميت دادن به روز جهاني جهانگردي و اعمال سياست‌گذاري‌هاي كلان در اين روز ميسر نشده است.

 روز جهاني جهانگردي پيام رسان صنعت گردشگري

ايرانپور عضو شوراي عاي ميراث فرهنگي وگردشگري تاكيد كرد: روز جهاني جهانگردي روزي براي برنامه ريزي و سياست‌گذاري نيست، بلكه روزي براي رساندن پيام صنعت گردشگري يك كشور به مخاطبان و مشتريان آن در سراسر جهان است.

وي افزود: رضايت‌مندي مشتريان، گردشگري انبوه توليدات محصولات گردشگري متنوع سه اصل عمده در صنعت گردشگري هر كشور محسوب مي‌شود.

وي گفت: دولت به عنوان سياست‌گذاري كلان بايد زمينه‌ي گسترش بستر گردشگري و هماهنگي‌هاي بين بخي را بيش از پيش فراهم كنند. چرا كه صنعت گردشگري صنعتي فرابخشي است كه مجموعه ايي از عوامل دخيل در آن مانند : سيل، زلزله و طوفان حتي در كنترل دولت هم نيست، بنابر اين ايمني سنجشي به صنعت گردشگري و كاهش آسيب پذيري آن مهم ترين اصل در اين صنعت است.

وي با اشاره به حادثه‌ي سونامي ‌در كشورهاي تايلند ، اندونزي ، و ... خاطر نشان كرد: صنعت گردشگري اين كشور با يك توقف چند ماه به روز‌هاي اوليه‌ي خود بازگشته‌اند. دليل موفقيت كنترل روند كاهش جهانگردي در اين كشورها‌، پيش‌بيني و ساماندهي ، تورگردانان و مراكز اقامتي مستقيما در صنعت گردشگري تاثير گذارند و به همراه عملكرد مناسب دولت ، زمينه‌ي توسعه‌ي گردشگري را فراهم مي‌كنند.

ايرانپور با اشاره به تدوين شعار جهانگردي عامل فقرزدايي، اشتغال زايي و توازن اجتماعي بر اساس مصوبات هزاره‌ي سوم در خصوص فقرزدايي از جهان تصريح كرد: سازمان توريسم جهاني با تدوين اين كشور شعار نشان داد رويكردهاي جهاني و بخشي در ارتباط و پيوستگي با يكديگر قرار دارند. لذا اين سازمان  با ارايه اين شعار تاكيد كرد: درآمدهاي اقتصادي ناشي از جهانگردي، بايد به گونه‌اي باشد كه به پايين ترين اقشار جامعه نفوذ پيدا كند تا صنايع خورد و متوسط فعال شوند و اقتصاد آن وارد چرخه‌ي زندگي همه‌ي مردم شود.

وي گفت: معتقدم رشد صنعت گردشگري تنها در ايجاد تبادل و ارتباط بين بخشي به وجود مي‌آيد و نگاه صرفا عملي يا دولتي به اين بخش موثر نيست.

اسماعيل قادري نيز با اشاره به رويكرد سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري به روز جهاني جهانگردي گفت: سازمان جهاني جهانگردي خود را به عنوان بزرگ ترين سياست گذار در سطح بين المللي معرفي كرده است، شايد اگر همين نقش از سوي سازمان متبوع در كشور ما پياده شود ، موفقيت بيشتري در گردشگري به دست بياوريم .

اين استاد دانشگاه خاطر نشان كرد: بسياري از امكانات و تاسيسات گردشگري اعم از تور گرداني، مراكز اقاماتي و پذيرايي در دست دولت است كه زمينه‌ي حضور فعاليت بخش خصوصي را مسدود كرده است. بنابر اين وقتي قالب امكانات در دست دولت است، دولت به عنوان سياست گذار وبرنامه ريز اصلي در صنت گردشگري و بالطبع روز جهاني جهانگردي در كشورمان شناخته مي‌شود، بنابر اين دولت موظف است براي هر چه باشكوه تري برگزاري كردن اين روز از تمامي‌مراكز علمي‌، تشكل‌هاي صنعتي و خصوصي و واحدها و تاسيسات گردشگري برنامه‌ي عملي براي اين روز، بخواهد.

عضو هيات علمي‌دانشگاه علامه طباطبايي، تاكيد كرد: همكاري متقابل دولت و بخشخ خصوصي و مراكز علمي  در تدوين و اجراي برنامه‌هاي عملي و علمي‌براي روز جهاني جهانگردي و رشد صنعت گردشگري موثر است.

 اطلاع رساني لازمه‌ي نهادينه كردن گردشگري

ايرانپور گفت: برنامه‌هاي روز جهاني جهانگردي كه در كشورمان به صورت پراكنده و غير متمركز به مدت يك هفته برگزار مي‌شوند نشان از اهميت اين موضوع براي همه‌ي مسوولان و دست اندركاران صنعت گردشگري در همه‌ي سرزمين پهناورمان دارد، در حالي كه در بسياري از كشورهاي جهان اين روز به صورت كاملا نمادين و تشريفاتي در يك محل برگزار مي‌شود و خاتمه مي‌يابد.

وي با اشاره به مثبت خواندن كليه‌ي برنامه‌هاي روز جهاني جهانگردي از سوي هر نهاد، ارگان، يا سازمان و اثر‌گذاري آن در روند توسعه‌ي گردشگري كشورما يادآور شد: پراكندگي استاني برنامه‌هاي روز جهاني جهانگردي يكي از نكات مثبت اين روز در كشور ماست. چرا كه حجم وسيع برنامه‌ها و همايش‌هاي براي آگاهي سازي عمومي‌و فرهنگ سازي در جامعه و اثبات اهميت جايگاه گردشگري در اقتصاد ، سياست ، فرهنگ و ... تاثير عميقي دارد.

دكتر اسماعيل قادري نيز در ادانه نشست روز جهاني جهانگردي با اشاره به لزوم نهادينه شدن روز جهاني جهانگردي در كشور تاكيد كرد: براي عمومي‌شدن اين روز در كشورمان بايد حجم وسيعي از تبليغات رسانه‌اي و تلويزيون، برنامه‌هاي مبتكرانه و آموزشي صورت بگيرد كه متاسفانه تاكنون از سوي سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري صورت نگرفته است.

وي ساخت انيميشن‌هاي تلويزيوني و تبليغات مقررات راهنماي و رانندگي را در كاهش ميزان تصادفات و تخلفات رانندگا موثر دانست و گفت: براي فرهنگ سازي در خصوص گردشگري نيز مي‌توانيم با همين امكانات موجود و استفاده از روش‌هاي علمي‌و تخصصي در فرهنگ سازي برخورد با مهمان ، آداب سفر ، توصيه‌هاي مسافرتي و...گام‌هاي موثري برداريم .

وي مشكل صنعت جهانگردي را غير علمي ‌بودن اصول آن دانست وگفت: قالب نگاه موجود به گردشگري يك نگاه ژورناليسيتي است، در صورتي كه براي صنعتي به وسعت گردشگري كه داراي مباني علمي ‌و تخصصي است.

اين نوع نگاه كارگشا نيست، ما بايد مباني توسعه‌ي گردشگري را به آموزش واصول علمي‌پايه ريزي كنيم و تفاوت ديدگاه‌هاي و سلايق به صنعت گردشگري از سوي دولت، مردم و مجامع خصوصي را تنها از طريق علمي‌كردن اصول اين صنعت و اثبات اجرايي شدن آنها مي‌توان يك دست و هماهنگ كرد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۹ مهر ۱۳۸۴ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8407-04035
  • خبرنگار :