*استقبال دانشگاه از اقدام رييس قوه قضاييه براي آزادي دانشجويان زنداني* وزيرعلوم ‌درگفت‌وگوباايسنا: ليست دانشجويان زنداني را ارايه مي‌كنيم

به دنبال دستور روز گذشته‌ي رييس قوه‌ي قضاييه براي انجام مقدمات اجرايي آزادي دانشجويان زنداني، دكتر « زاهدي » وزير علوم امروز به خبرنگار ايسنا گفت: به‌موقع ليست دانشجويان زنداني را ارايه مي‌كنيم.

« جمال كريمي‌راد »، سخنگوي قوه‌ي قضاييه و وزير دادگستري نيز امروز در نشست هفتگي خود با خبرنگاران در پاسخ به اين پرسش كه آيا دستور آزادي دانشجويان زنداني شامل تمام افراد مي‌شود و افرادي مانند احمد باطبي را هم در بر مي‌گيرد؟ اظهار داشت: فرقي نمي‌كند. بدون در نظر گرفتن ماهيت پرونده‌ها اين كار صورت مي‌گيرد؛ البته قرار است معاونت مربوطه در وزارت‌علوم گزارشي را تهيه كند كه اگر اظهارنظر كرد اين كار صورت مي‌گيرد و در اين زمينه از اختيارات رييس قوه‌ي قضاييه در اعمال ماده‌ي 14 استفاده مي‌شود.

آيت‌الله « هاشمي شاهرودي » در ديدار روز گذشته با وزير علوم با تاكيد بر اين كه «شرايط كنوني جامعه‌ي ما معرفتي و مهرورزي است و بر اين اساس دانشجويان ما هميشه و همه جا بايد مورد رافت اسلامي باشند»، از وزير علوم خواسته بود، هرچه سريع‌تر صورت اسامي دانشجويان زنداني را به قوه‌ي قضاييه جهت آزادي يا مرخصي آنها ارايه كند.

حراست وزارت علوم در حال تهيه‌ي ليست

از سوي ديگر معاون حقوقي و پارلماني وزير علوم به خبرنگار سياسي ايسنا گفت: در پي دستور رييس قوه‌ي قضاييه مشغول فراهم كردن مقدمات آزادي دانشجويان زنداني هستيم. مسوول حراست وزارت علوم نيز در حال تهيه‌ي ليست اين دانشجويان است كه البته تعداد زيادي نيستند.

« حسيني » افزود: اين طرح توسط وزير علوم به رييس قوه‌ي قضاييه پيشنهاد شد و كليت طرح مورد توافق ايشان قرار گرفت، اميدواريم با اين اقدام گشايشي در اين كار حاصل شود.

وي هم‌چنين گفت: قرار است دانشجويان زنداني به ترتيب اولويت تخلفات – از تخلفات كمتر به بيشتر – آزاد شوند.

معاون دانشجويي وزير علوم:

زيبنده‌ي جامعه‌ي ما نيست كه در آن دانشجويي زنداني باشد

دكتر « ظريفيان » درباره‌ي صدور دستور رييس قوه‌ي قضاييه براي انجام مقدمات اجرايي براي آزادي دانشجويان زنداني، گفت: از اين اقدام به شدت استقبال مي‌كنيم و اميدواريم كه با همين نگاه به فعاليت‌هاي دانشجويي نگريسته شود.

معاون دانشجويي وزير علوم در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ايسنا، تصريح كرد: به هر حال زيبنده‌ي يك جامعه‌اي مثل ما نيست كه در آن دانشجويي زنداني باشد. هرچند معتقد نيستم دانشجو بايد خلاف قوانين رفتار كند اما برخي اتفاقاتي كه منجر به زنداني شدن دانشجو شد، مربوط به مسايل اجتماعي و سياسي مي‌شد كه طبيعتا وقتي دانشجو در عرصه‌ي اجتماعي و سياسي وارد مي‌شود، بيانگر اين است كه او احساس نوعي تعهد و التزام اجتماعي مي‌كند كه حساسيت نشان مي‌دهد يا در صحنه وارد مي‌شود. حال ممكن است برخي مواقع به دليل بي‌تجربگي يا برخي اقدامات ناپخته، چارچوب‌ها يا حريم‌هايي را هم زير پا بگذارد ولي در مجموع بايد به اين توجه كرد كه دانشجو وقتي وارد عرصه‌ي سياسي مي‌شود از كساني كه نسبت به مسايل سياسي بي‌تفاوتند متمايز مي‌شود. اگر به اين نكته توجه كنيم، نوع برخوردمان با دانشجو و پي‌گيري‌هاي قضايي با او متفاوت خواهد شد.

وي افزود: اين اقدام را بايد به فال نيك گرفت. اگر اين نوع نگاه تسري پيدا كند كه دانشجو بايد در صحنه‌هاي سياسي اجتماعي حضور خود را اعلام كند و تعهد خود را نشان دهد، اگر با اين نگاه به فعاليت‌ها نگاه كنيم، اشتباهات احتمالي او را هم راحت‌تر به ديده‌ي اغماض مي‌نگريم يا نحوه‌ي برخورد ما با او در مورد خطاهاي او به شكل ديگري خواهد بود و به زندان يا قوه‌ي قضاييه نخواهد كشيد.

ظريفيان ادامه داد: اين نوع تخلفات را عمدتا مي‌شود در آيين‌نامه‌هاي انضباطي كه در دانشگاه است رتق و فتق كرد. جامعه‌ي ما در ارتباط با برخي برخوردها با دانشجويان هزينه پرداخته است. اين هزينه ممكن است منجر به اين شود كه دانشجو احساس كند وقتي وارد صحنه‌هاي فرهنگي، سياسي، اجتماعي مي‌شود بايد هزينه پرداخت كند، طبيعتا اين بر روي فضاي سياسي فرهنگي دانشگاه تاثير مي‌گذارد و آن را در درون خود فرو مي‌برد و منجر مي‌شود كه دانشگاه در آن جامعه احساس تعهد اجتماعي نكند يا احساس كند كه براي اين تعهد اجتماعي بايد هزينه‌هاي سنگيني پرداخت كند.

وي گفت: براي جامعه‌ي ما كه نسبت به آزادي انديشه و تبادل افكار حساسيت ويژه و نگاهي مثبت دارد و بنيان‌گذار انقلاب و مسوولان كشور نيز بر آن تاكيد كرده‌اند، بايد تلاش كرد با آموزش و در جريان قرار دادن دانشجو به او كمك كرد تا برخي از احيانا ناهنجاري‌ها را رفع كرد، نه با برخورد قضايي. اين اقدام مثبتي است و اميدواريم يك رويه شود تا هم دانشجو احساس كند نبايد براي التزام اجتماعي خود هزينه‌هاي سنگين پرداخت كند، در عين حال هم متذكر شود كه براي فعاليت‌ها چارچوب‌هايي را رعايت كند.

ظريفيان كه به گفته‌ي خود روزهاي پاياني مسووليت چندساله‌اش در وزارت علوم را مي‌گذراند، اظهار داشت: از اين اقدام به شدت استقبال مي‌كنيم و اميدواريم كه با همين نگاه به فعاليت‌هاي دانشجويي نگريسته شود؛ چرا كه اگر اين نگاه نهادينه شود، دانشجو و دانشگاهي پرنشاط، پرطراوت، شاداب و دانشگاهي با طرح پرسش‌هاي مناسب و نهايتا نگاه انتقادي به جامعه داريم. طبيعي است كه وقتي دانشگاه و دانشجو پرسشگر مي‌شود، قطعا منافع او براي جامعه بسيار بيشتر از دانشگاه و دانشجويي است كه خاموش باشد و پرسشگر نباشد.

مسوول نهاد ولي‌فقيه در دانشگاه اميركبير:

ـ دستور رييس قوه‌ي قضاييه نويد بسيار خوبي بود

ـ نظام به شدت از فضاي باز دانشگاه حمايت مي‌كند

مسوول نهاد نمايندگي ولي‌فقيه در دانشگاه اميركبير ابراز اميدواري كرد كه با دستور مناسب و به‌جاي رييس قوه‌ي قضاييه، شاهد فعاليت‌هاي مناسب دانشجويان در سطح دانشگاه‌ها شويم.

حجت‌الاسلام والمسلمين « ميراحمدي » در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: از گذشته هم شاهد و ناظر بوديم كه قوه‌ي قضاييه با مسوولان دانشگاهي همكاري‌هاي گسترده‌اي در جهت رفع مشكلات و موانع فعاليت‌هاي دانشجويي دارد. متاسفانه بخشي از مشكلات هم ناشي از تخلفاتي بود كه يا در دانشگاه‌ها صورت مي‌گرفت يا به حوزه‌ي بيرون از دانشگاه مربوط مي‌شد. بالطبع قوه‌ي قضاييه نيز مي‌بايست به شكلي با اين تخلفات برخورد مي‌كرد.

وي افزود: بر اثر پي‌گيري‌هاي مسوولان محترم نظام به‌ويژه نهاد نمايندگي، روساي دانشگاه‌ها و دفاتر نهاد در دانشگاه قرار شد كه تا جايي كه ممكن است اين مشكل مرتفع شود.

ميراحمدي اضافه كرد: مدت‌هاست كه احساس مي‌كنم فضاي دانشگاه‌هاي ما از جهات متعددي آماده‌ي صورت گرفتن فعاليت‌هاي سياسي به نحو شايسته است. بسياري از دانشگاهيان با حركت‌هايي كه توام با تخلفات جدي است مخالفت مي‌كردند اما تشكل‌ها، دانشگاه‌هيان و دانشجويان ما به بلوغ خوبي رسيده‌اند و اميدواريم كارهاي سياسي انجام دهند كه مورد تجليل مقام معظم رهبري است. ايشان بارها گفته‌اند كه دانشجويان بايد سياسي باشند، نه اين‌كه سياسي‌كاري كنند و دانشگاه محل احزاب باشد.

مسوول نهاد نمايندگي ولي‌فقيه در دانشگاه اميركبير تاكيد كرد: اين بلوغ در دانشگاهيان ايجاد شده، اميدواريم در آينده شاهد اين تخلفات نباشيم. ضمن اين‌كه اين به معناي بسته بودن فضاي دانشگاه‌ها نيست و نظام به شدت از اين‌كه فضاي دانشگاه باز باشد، بحث‌ها در چارچوب خود مطرح شود و اهانت و هتك حرمتي به اشخاص حقيقي و حقوقي نشود، حمايت مي‌كند.

وي اظهار داشت: دانشگاهيان نسبت به بسياري از تخلفات شاكي‌اند و از آنها ابراز نگراني مي‌كنند. اين در يك دوره‌اي گسترش پيدا كرده بود اما امروز خيلي كم شاهد اين نوع تخلفات هستيم. اميدوارم با بلوغ ايجاد شده، ضمن توسعه‌ي فضاي سياسي در سطح كشور شاهد اين‌گونه تخلفات هم نباشيم.

رييس دانشگاه تربيت معلم:
آزادي دانشجويان، انگيزه‌ي فعاليت سياسي را افزايش مي‌دهد

رييس دانشگاه تربيت معلم تهران با مثبت ارزيابي كردن دستور رييس قوه‌ي قضاييه براي انجام مقدمات اجرايي آزادي دانشجويان زنداني گفت: اين كار علاقه و انگيزه‌ي فعاليت سياسي دانشجويان را بالا مي‌برد.

دكتر « برخورداري » در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: طبيعي است كه اين اقدام از نظر همه‌ي دانشگاهيان و همه‌ي انسان‌هاي آزاده و دلسوز، خوشحال كننده است. درست است اگر هر كسي خلاف كند بدون تفاوت اينكه چه كسي است بايد با او برخورد شود اما دانشجوياني كه موردنظر رييس قوه‌ي قضاييه هستند، كساني‌اند كه تخلفات‌شان صرفا دانشجويي – سياسي بوده است و نه تخلف اخلاقي، مالي يا ....

رييس دانشگاه تربيت معلم، با بيان اينكه «اين اقدام بيانگر رافت اسلامي است»، گفت: بهتر است اين دانشجويان آزاد شوند چرا كه اين اقدام آزادانديشي را كه در دانشگاه‌ها مطرح است تقويت مي‌كند. همه‌ي مسوولان هميشه مي‌گفتند همه‌ي مردم به ويژه دانشجويان بايد بتوانند آزادانه نظرات‌شان را بگويند.

وي در ادامه درباره‌ي تاثير اين اقدام بر فضاي فعاليت‌هاي سياسي در دانشگاه، گفت: به نظر من اين اقدام براي دانشجويان و فعالان سياسي داراي اثر بسيار مثبتي دارد، هم از اين جهت كه احساس مي‌كنند آزادانديشي بحث جدي است و علاقه و انگيزه‌ي فعاليت سياسي دانشجويان را بالا مي‌برد كه متاسفانه در اين مورد در دانشگاه با مشكل مواجهيم. هم‌چنين اين اقدام صميميت، همدلي، همراهي و وفاق ملي را افزايش مي‌دهد.

برخورداري گفت: طبيعي است در لابلاي فعاليت‌هاي سياسي اشكالاتي پيش مي‌آيد كه رافت اسلامي را مي‌طلبد كه مشمول عفو شوند و به خاطر اين قبيل تخلفات با آنها برخورد حاد نشود.

دبير سياسي انجمن اسلامي دانشگاه تهران:

با آزادي دانشجويان، فضاي دانشگاه شاداب‌تر مي‌شود

دبير سياسي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران، دستور رييس قوه‌ي قضاييه براي انجام مقدمات اجرايي آزادي دانشجويان زنداني را خبر خوشحال كننده‌اي دانست و گفت: فعالان دانشجويي مدت‌هاست كه آرزو دارند دانشجويان زنداني آزاد باشند.

« وحيد عابديني » در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ايسنا گفت: اين براي ما رنج روزمره‌اي بود كه آزاد باشيم اما آنها در زندان به سر ببرند. ما از اين عمل استقبال مي‌كنيم و آقاي هاشمي شاهرودي نشان داده‌اند كه به ويژه بعد از فضاي سال 82 رويكرد ملايم‌تري نسبت به دانشجويان داشته‌اند و رفتار‌هاي نسبتا بهتري از ايشان شاهد بوديم.

وي افزود: فضاي سال‌هاي گذشته به نوعي بود كه دانشجويان فعاليت سياسي را نوعي خودكشي مي‌دانند و چندان تمايلي به فعاليت‌هاي سياسي ندارند، اين اقدام موجب مي‌شود فضاي دانشگاه شاداب‌تر شود. اميدواريم كه در اين راستا شاهد عمل جدي هم باشيم.

دبير بسيج دانشجويي استان تهران:

دستور رييس قوه‌ي قضاييه، فضاي دانشگاه را بهبود مي‌بخشد

دبير شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي استان تهران اظهار داشت: فضاي آرام و عقلانيت خاصي بر دانشگاه‌ها حاكم است و دستور اخير رييس قوه‌ي قضاييه مبني بر آزادي دانشجويان زنداني به بهتر شدن فضا كمك مي‌كند.

« عبدالله گنجي » در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: ما اين حركت را به فال نيك مي‌گيريم، مشروط بر اينكه وزير علوم از جهت قانونمندي تشكل‌ها زمينه‌اي ايجاد كند كه اتفاقات ناخوشايند تكرار نشود كه اگر قانونمندي تشكل‌ها رعايت مي‌شد برخورد‌هاي اين چنيني نيز با دانشجويان صورت نمي‌گرفت.

وي با بيان اينكه «روشن بيني رييس قوه‌ي قضاييه براي همه‌ي ما مشهود است» اذعان داشت: ايشان اصلاحات بسيار خوبي انجام دادند، اميدواريم كه تشكل‌هاي دانشجويي اين حسن نيت را از اين زاويه ببينند كه حركت‌هايشان را قانونمند كنند تا قوه‌ي قضاييه وارد فضاي دانشگاه و دانشجو نشود.

انتقاد عضو جامعه‌ي اسلامي؛

آيا همه‌ي دانشجويان زنداني محق آزاد شدن هستند؟

عضو جامعه‌ي اسلامي دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي دستور رييس قوه‌ي قضاييه براي انجام مقدمات اجرايي آزادي دانشجويان زنداني گفت: قوه‌ي قضاييه وظيفه‌اش صرفا حقوقي است. بايد ديد اظهارنظر ايشان درباره‌ي دستور آزادي زندانيان دانشجو چه جايگاهي دارد؟ آيا ايشان اساسا اجازه دارند دستور آزادي صادر كنند؟ آيا همه‌ي دانشجويان زنداني محق آزاد شدن هستند؟

« علوي » در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: فرض كه اين اقدام در حيطه‌ي وظايف ايشان به عنوان رييس قوه‌ي قضاييه باشد، آيا آيت‌الله هاشمي شاهرودي براي آزادي زندانيان چك و بدهي‌هاي جزئي اقدامي كرده‌اند؟ عده‌ي زيادي از حضور نان‌آور خانواده محروم هستند، اين درست نيست كه يك قشر خاص از يك پشتوانه و رانت سياسي ويژه‌اي برخوردار باشند، هر دولتي كه سر كار مي‌آيد آنها به دنبال پشتوانه‌ي سياسي‌شان بروند و اگر تخلفي كردند، سريعا پشتيباني شوند.

وي ابراز عقيده كرد: اين اقدام، اقدام عدالت‌محورانه‌اي نيست، بلكه يك اقدام سياسي‌كارانه است. اگر آزادي به اين معناست كه بيايند در دانشگاه فعاليت سياسي انجام دهند كه قطعا اجازه ندارند، قوه‌ي قضاييه بايد بيايد و آزادي‌هايشان را مشروط كند.

اين فعال دانشجويي، اين اقدام را ژست سياسي خواند و گفت: اين اقدام صرفا در جهت اين است كه نشان دهند دارند فضا را تلطيف مي‌كنند و اين قبيل اقدامات نه براي آيت‌الله هاشمي شاهرودي و نه براي دولت دكتر احمدي‌نژاد برآيند مثبتي نخواهد بود. به عقيده‌ي من دكتر احمدي‌نژاد به هيچ وجه پشتيبان اين جريانات سياسي كه هم‌اكنون در زندان هستند نبوده و نيستند.

وي در ادامه گفت: مشخص نيست كه چرا وزير ايشان چنين اقدامي را انجام مي‌دهد؟ البته دكتر زاهدي وزيري است كه ما از ابتدا نسبت به انتخاب ايشان انتقادهايي را داشتيم؟

عضو انجمن‌هاي اسلامي مستقل:

بيش از هر زمان ديگري به وحدت ملي و آشتي ملي نيازمنديم

قائم‌مقام تشكيلات اتحاديه‌ي انجمن‌هاي اسلامي مستقل دانشگاه‌ها با اشاره به دستور رييس قوه‌ي قضاييه براي انجام مقدمات اجرايي آزادي دانشجويان زنداني، نفس اين اقدام را مثبت ارزيابي كرد و گفت: اين اقدام ناشي از حسن نيت و اعتماد رييس قوه‌ي قضاييه به محيط دانشگاه است.

« علي محمودي » در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين‌كه «دكتر احمدي‌نژاد در شروع كار دولتش بحث مهرورزي، عدالت و انصاف را مطرح كردند» گفت: با توجه به اين‌كه اين دستور با پيشنهاد دكتر زاهدي صورت گرفته است مي‌توان اين اقدام را در راستاي تحقق برنامه‌هاي دولت ارزيابي كرد؛ چرا كه برخوردهاي تند با محيط دانشگاه باعث عدم پويايي در دانشگاه مي‌شود و در درازمدت آسيب‌ها و مضرات آن متوجه فضاي علمي جامعه مي‌شود كه بالتبع خود نظام و مردم هم لطمه مي‌بينند.

وي افزود: با توجه به بحث مطرح شدن پرونده‌ي هسته‌يي ايران در مجامع بين‌المللي به نظر مي‌رسد ما بيش از هر زمان ديگري به وحدت ملي و آشتي ملي نيازمنديم و اين عمل مي‌تواند گامي مثبت در اين راستا تلقي شود.

محمودي با اشاره به فضاي متمايز دانشگاه نسبت به جامعه اظهار داشت: تحول در فضاي دانشگاه و مطالبه‌ي وضع مطلوب محقق نمي‌شود مگر اين‌كه آزادي در سطح دانشگاه وجود داشته باشد و ضمانت اعلام نظر و ديدگاه‌هاي دانشجويان از نظر آزادي بيان در دانشگاه تضمين شود. مسلما برخوردهايي به شكل زندان و يا محروميت‌هاي اجتماعي به عنوان آخرين راه‌حل است كه اين متاسفانه نتيجه‌ي راديكال شدن فضاي دانشجويي است كه در اين بين تنها بخشي كه هزينه پرداخت مي‌كند دانشجويان هستند.

وي افزود: اقدام صورت گرفته را به فال نيك مي‌گيريم به اين شرط كه آن بخش از بدنه‌ي دانشجويي كه با حركات راديكالشان حيثيت اجتماعي محيط علمي دانشگاه را مورد خدشه قرار دادند به نوعي آگاهي و تجديدنظر در عملكرد خودشان كنند و عملا به جاي تبديل كردن فضاي دانشگاه به فضاي خشن به اين سمت پيش روند كه فضاي دانشگاه را منطقي‌تر كنند كه اين مي‌تواند آينده‌اي روشن را متصور كنند. اما چنان‌چه اين آزادي‌ها هم‌چنان منجر به اين شود كه عده‌اي كه سابقا عملكرد راديكال داشتند دوباره بخواهند به آن اعمال ادامه دهند چندان اميدواركننده نخواهد بود.

دبير انجمن اسلامي دانشجويان سهند تبريز:

دستور آزادي دانشجويان به نفع امنيت ملي است

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه سهند تبريز دستور رييس قوه‌ي قضاييه براي انجام مقدمات اجرايي آزادي دانشجويان زنداني را حركتي مثبت ارزيابي كرد و گفت: در وهله‌ي اول اين عمل را به سود امنيت ملي مي‌دانيم.

« مهدي مويد » در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: تجمع و انباشت مطالبات سياسي مردم با انعطاف‌ناپذيري حاكميت وضعيت نامناسبي را در كشور به وجود مي‌آورد. به نظر من هرچه حاكميت انعطاف‌پذيري بيشتري داشته باشد، قطعا به سود ملت ايران خواهد بود؛ به گونه‌اي كه مي‌توانيم در مجامع بين‌المللي بهتر عمل كنيم.

وي همچنين درباره‌ي تاثير اين مساله در فضاي دانشگاه گفت: اين دستور مي‌تواند تضميني به دانشجويان بدهد كه دلسردي پس از انتخابات را كه براي دانشجويان به وجود آمده بود از بين ببرد و روزنه‌ي اميدي است كه مي‌تواند فعاليتشان را بيشتر كنند، البته بايد قدمي برداشته شود وگرنه صرف دستور نمي‌توانيم آن را بپذيريم.

اين فعال دانشجويي در ادامه با اشاره به اين عملكرد دستگاه قضايي آن را در مرحله‌ي اول به سود امنيت ملي و در مرحله‌ي بعد به نفع اجتماع دانست.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۵ مهر ۱۳۸۴ / ۱۶:۱۶
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8407-02580
  • خبرنگار : 71132