وزير علوم: ـ رسالت بسيجيان، شكستن حصر علمي و اقتصادي است ـ برخي موارد در دانشگاهها با هويت اسلامي انقلاب سازگاري ندارد
وزير علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينكه «امروز دشمن هجمهي علمي و فرهنگي را عليه ما آغاز كرده است»، گفت: بايد به مقابله با اين هجمهها بپردازيم و بسيجيان نيز بايد دفاع از اين هجمهها را آغاز كنند. به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان (ايسنا) دكتر زاهدي در مراسم گراميداشت هفتهي دفاع مقدس كه امروز از سوي بسيج كاركنان دانشگاه تربيت معلم برگزار شد، اظهار داشت: فلسفهي مهر، مهرورزي است كه خوشبختانه رييس جمهور محترم نيز آن را از برنامههاي اصلي خود قرار دادهاند. بسيجيان نيز در دوران دفاع مقدس و پس از آن عملا مهرورزي به اسلام و امام(ره) را نشان دادهاند. وي افزود: همان چهرههايي كه بسيجيان ايثارگونه در دفاع از كشور از خود نشان دادند امروز براي دفاع از مرزهاي علمي و شكست حصر آبادان علم نياز است. جوانان بسيجي ما وقتي لازم بود در جنگ و دفاع مقدس شركت كردند و با كمال شجاعت و شهامت حاضر شدند و توانستند دشمن را از مرز بيرون برانند و استقلال كشور را حفظ كنند. وزير علوم گفت: دشمن از هر طريق ممكن ميخواهد كه هويت اسلامي ما را از ما بگيرد. اكنون چه در جامعه و چه در دانشگاهها برخي مواردي مشاهده ميشود كه با هويت اسلامي انقلاب ما سازگاري ندارد، در اين راستا يكي از وظايف بزرگ بسيجيان ما اين است كه با مهرورزي تمام و سعهي صدر بالا بتوانند در بحث فرهنگي قدم جلو بگذارند و به مسؤولان نظام كمك كنند تا در ارتقاي فرهنگ غني اسلامي جامعه نقش داشته باشند و به هجمههاي ناجوانمردانهي دشمن به مسائل فرهنگي پاسخ دندانشكني بدهند. زاهدي در ادامه هجمههاي دشمن در شرايط فعلي را به حصر آبادان در گذشته تشبيه كرد و گفت: در ايران جوانان و نخبگاني داريم كه از افتخارات اين مملكت هستند. به بركت انقلاب اسلامي و شرايط علمي كه در دانشگاهها ايجاد شده نخبگان جوان ما دست به ابداعات علمي زدهاند كه بيسابقه بوده است. يكي از آن موارد انرژي اتمي است كه جوانان ما بدون پشتوانهي خارجي و به بركت انقلاب اسلامي ميتوانند به آن دست پيدا كنند. وي افزود: دشمنان ما تاب و توان ديدن اين همه پيشرفت را ندارند و در قطعنامهي صادره و برنامههاي آتي ميخواهند كشور را دچار حصر اقتصادي و علمي كنند. آنها امروز ميخواهند جلوي رشد علم، فرهنگ و اقتصاد ما را بگيرند. دشمن به دنبال ايجاد يك آپارتايد علمي است. آنها معتقدند كه علم و توسعه حق كشوري مثل ايران كه قوانين بينالمللي را هم رعايت ميكند نيست؛ اين همان حصر است. وزير علوم با بيان اينكه «توسعهي علم مرز نميشناسد كه بتوان براي آن خط قرمز تعيين كرد»، اظهار كرد: شما بسيجيان چه دانشجو، چه استاد و چه كارمند همانطور كه در جبهههاي جنگ به فرمان امام(ره) حصر آبادان را شكستيد بايد رسالتي بالاتر در صحنههاي علمي ايفا كنيد و آن شكستن حصر علمي و اقتصادي است كه دشمن ميخواهد تحميل كند و تصور ميكند با صدور قطعنامهاي و فرستادن پروندهي ايران به شوراي امنيت ميتواند اين كار را كند. وي در ادامه گفت: ما در چارچوب قوانين بينالمللي حقوقي براي خود قائل هستيم. رهبر انقلاب، دولت كريمه و دانشگاهيان دوست دارند كه فرصت توسعهي علمي پيدا كنند. ما از اين موضوع عقبنشيني نخواهيم كرد و بايد عملا در صحنههاي علم حضور داشته باشيم تا بتوانيم حصر علمي را بشكنيم و بر عليه اين آپارتايد علمي بكوشيم. زاهدي افزود: ما بايد نشان دهيم همانطور كه در اوايل جنگ همه با هم به دنبال امام(ره) در صحنههاي دفاع مقدس حضور داشتيم در صحنههاي علم قرار گرفته و توليد علم را جدي بگيريم. همين كه دشمن عليه ما قطعنامه صادر ميكند نشان از اين دارد كه آنها از توليد دانش ما ميهراسند و اين نقطهي ضعف آنهاست كه آن را آشكار كردند. وي در ادامه وظيفهي دانشگاهيان را مبارزه عليه آپارتايد علمي در چارچوب قوانين بينالمللي خواند و افزود: ما ضمن اينكه بايست در بحثهاي فرهنگي فعاليت جدي داشته باشيم بايد در مسائل علمي نيز كه باعث بالا رفتن قدرت ما در چانهزني ميشود بكوشيم و دچار لغزش نشويم كه موجب شود وفاق و همبستگي ملي ما ضربه ببيند. يقين دارم كه حضور در اين صحنهها با مهرورزي موجب بيشتر شدن همبستگي و وفاق ملي ميشود. اين وفاق ضربهاي است براي كساني كه ميخواهند پروندهي ايران را به شوراي امنيت بفرستند. انتهاي پيام