يك روانشناس گفت: برنامههاي راديويي و تلويزيوني در كنار مدارس اعم از دبستان، راهنمايي و دبيرستان كه موظف به آموزش، رشد خلاقيت و راهنمايي دانشآموزان هستند بايد مبلغ اين امور باشد.
دكتر قاسم قاضي در گفتوگو با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا همزمان با آغاز سال تحصيلي دربارهي رسانهي ملي و محصلان اظهار كرد: از آن جايي كه تكيه مدارس ما بيشتر بر روي بعد آموزشي است برنامههاي تلويزون ميتواند دو بعد كم رنگ رشد خلاقيت و راهنمايي را پر رنگ كرده و قويتر كنند.
وي برنامهريزي برنامههاي اين بخش از جامعه از سوي مختصصان تعليم و تربيت، مديريتهاي آموزشي و روانشناسان را ضروري خواند و افزود: برنامههاي تلويزيون و راديو بايد به گونهاي باشد كه حتي مدارس از صدا و سيما الگو بگيرند و در تعليم و تربيت دانشآموزان موثر باشند.
قاضي با اشاره به اهميت نقش صدا و سيما در تعليم و تربيت عمومي جامعه خاطرنشان كرد:بنابراين برنامهريزي صدا و سيما در اين باره بايد جدي باشد و توجه داشته باشد كه از متخصصان اين حوزه در برنامهريزيها تنظيم سريالها، تربيتي و خانوادگي استفاده شود.
وي با تاكيد بر اين كه صدا و سيما در تكميل تربيت معلمان نقش تعيين كنندهاي دارد از اين كه گاهي اوقات از وسائلي نظير تلويزوين فقط براي پر كردن اوقات بچهها استفاده ميشود، ابراز تاسف كرد.
قاضي تحرك و فعاليت ورزشي دچار رخوت و سستي شدن جسم، را از مهمترين خطرات تماشاي بيش از اندازه تلوزيون دانست و افزود: اگر برنامههاي دوران تحصيل فقط سرگرم كننده باشد دانشآموزان براي مطالعه و درس خواندن انگيزه خود را از دست ميدهد.
وي با بيان اين كه تلويزيون از ابداعات بشري است كه نميتوان آن را از زندگي نفي كرد.گفت: بايد برنامههاي سالمي از تلويزيون ارائه شود كه مشوق خلاقيت و يادگيري باشد و آموزش را تعالي بخشد.
اين روانشناس با اشاره به اين كه ساعتهاي 17 تا 20 بهترين ساعتهاي تماشاي تلويزيون براي دانشآموزان است. اظهار كرد: برنامههايي با مضامين ترس،غم و اندوه متاثركننده كه از آرامش جلوگيري ميكند بايد با برنامهريزي صحيح پخش شود.
قاضي درباره فرهنگ معاشرت با تلويزيون پيشنهاد داد: از تلويزيون مثل هر وسيله ديگري بايد به درستي استفاده كرد. تلويزيون وسيله سرگرم كننده و اطلاع رساني است كه روشن بودن مداوم آن ضرورتي ندارد و به روابط بين افراد خدشه وارد ميكند.
وي تاكيد كرد: روشن بودن مداوم تلويزيون ميتواند به مناسبات و روابط اجتماعي افراد زيان برساند و از طرفي استفاده بهينه از آن كمك كننده است.
قاضي در پايان با انتقاد از پيش رفتن برنامهها به سمت تزريقات اخلاقي اظهار كرد: برنامههاي مخاطب كودك و نوجوان بايد شاد و به نفع رشد كودك باشد.
انتهاي پيام