نخعي: تا ايران در تعاملات بينالمللياش واسطه دارد هزينهاي2برابر متحمل ميشود جبران سالها انفعال در سياستخارجي به كار كارشناسي سخت و پيچيده نياز دارد
بايد ديپلماسي متكي بر افكار عمومي، قدرت ملي و اجماع نخبگان كشور و عزتمند را اتخاذ كنيم. تا وقتي ايران در تعاملات بينالمللياش واسطه دارد هزينهاي دو برابر را متحمل ميشود. دكتر هادي نخعي، استاد دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خصوص تغيير رويكرد ايران در سياست خارجياش از غرب به شرق گفت: پرستيژ و كاركرد ايران در دههي اول انقلاب اسلامي ملي بود كه براي ملتهاي مختلف جهان از جذابيت ويژهاي برخوردار بود كه البته زمينه ساز الگوبرداري از آن براي كشورهاي ديگر را فراهم ميساخت. وي گفت: بعد از جنگ امام خميني (ره) برنامهاي مكتوب را به سران نظام پيشنهاد كردند و قرار شد پس از جنگ ايران وارد دورهاي ديگر شود. بعد از رحلت امام (ره) تحولاتي در منطقه و فضاي بينالمللي به وجود آمد، اما متاسفانه ايران همپاي تحولات داخلي و منطقهيي و بينالمللي سياستهايش تغيير نكرد و سياست خارجي هم به عنوان بخشي از اين پروسه دچار ناهماهنگي بود. اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: به طور كلي پارادايم سياست خارجي ايران تاكنون شفاف و فعال نبوده است كه آثار آن ميتوان در حوادث حملهي آمريكا به افغانستان و عراق ببينيم. نخعي ابراز داشت: مهمترين مسالهي ما در سيستم سياسي خارجي كشور تعيين تكليف نكردن موضوعات مشتركمان با ايالات متحده بوده است. در مقطعي ما سنگر ضدامپرياليستي بوديم، اما در حركت روبه جلو مولفههاي آن همراه با تغييرات داخل ايران و عرصه بينالملل تغيير كرد. وي خاطرنشان كرد: اگر بناست تغيير رويكرد غرب به شرق حربهاي براي مقابله با تهديدات آمريكا و اروپا باشد مطلوب است، اما اگر اين مساله به عنوان يك رويكرد استراتژيك در سياستهاي كلان خارجي قرار گيرد، چندان دلخوش كننده نيست. اين محقق با اشاره به ديدار مقامات اتحاديه اروپا با مقامات چيني گفت: در حال حاضر مقامات اتحاديه اروپا قراردادهاي تجاري بسياري را در سطح نخست وزير داشتهاند؛ بنابراين كشورهايي چون چين، روسيه و غيره نميتوانند به لحاظ اقتصادي تضمينهاي قطعي دهند. اگر بناست اين كشورها متحدين ما در بحث انرژي هستهيي باشند بايد در وضعيتي باشند كه قادر نباشند هر لحظه اراده كردند از تعهدات خود شانه خالي كنند. وي تصريح كرد: ايران بايد مسالهي هستهيياش را يكبار ديگر به طور اساسي بررسي كند و اين مساله به طور شفاف برنامه ريزي شود و گروههاي مرجع دانشگاهي و نخبه و مردمي از شرايط حاكم بر اين موضوع به درستي مطلع شوند چرا كه اهميت اين موضوع در شرايط كنوني مهمتر از طي شدن صنعت نفت است. نخعي گفت: بايد ارادهاي ملي در روند دستيابي به اين فناوري پشت سر دولت باشد كه بازدارندهي تهديدات سياسي و حقوقي آنها باشد و تنها در اين صورت است كه شوراي امنيت براي ما به معناي آخر دنيا نخواهد بود. اين استاد دانشگاه با اشاره به فرصتهاي به وجود آمده فضاي پس از تشكيل كابينه دولت گفت: در حال حاضر اين فرصت در شكل ظاهري كه همان دولت جديد در ايران است وجود دارد، لذا بايد با ابتكار عمل فضاي بين خود و طرف مستقيم و اصلي بحث و گفتوگو بر سر مسالهي هستهييمان را مشخص كنيم و وعدهي رييس جمهور در ارايه ابتكار عمل در حل مسالهي هستهيي ميتواند موثر باشد. وي افزود: در حال حاضر ايران متكي به منافع چين، پاكستان روسيه و كشورهاي اروپايي است؛ چرا كه هر وقت بتوانند امتياز بيشتري را از آمريكا بگيرند به سمت آن خواهند رفت. اين استاد دانشگاه ادامه داد: جبران چندين سال انفعال در سياست خارجي نيازمند كار كارشناسي دقيق سخت و پيچيده است و با چشم انداز با اين چارچوب سياست خارجي منصفانه براي ما وجود ندارد؛ لذا بايد به طور اساسي تكليف خود را درباره نقش مليمان روشن كنيم؛ يعني اين كه چه عضوي از خانوادهي جهاني و منطقهيي هستيم بايد مبتني بر اقتداري كه انقلاب اسلامي ابراي اين ملت به ارمغان آورد طرحي نو در روابط بينالملل دراندازيم. وي گفت: بازشدن فضاي گفتوگوها در بحث هستهيي تا برگزاري جلسهي 28 شهريور امري مناسب است تا شايد اين ورود كشورهايي بر اين فضا به ما كمك كند؛ اما اين كه با اين رويكرد مشكلي از مشكلات ما حل شود اين گونه نيست. وي در پايان گفت: بايد مردم بدانند كه در آستانهي چه تحولي در بحث هستهيي قرار داريم؛ چرا كه اين مردم هستند كه حقارت ملي و يا عزت ملي را انتخاب ميكنند؛ در عين حال كه معتقدم با توجه به شناخت مردم بيش از آن چيزي كه مردم صنعت نفت را حمايت كردند از اين تكنولوژي حمايت خواهند كرد. انتهاي پيام