محمدسعيد ميرزايي: پسوندها را بايد حذف كرد؛ تا در شعر قوتي ايجاد كنيم صددرصد به ماندگاري غزل فرم اميدوارم
محمدسعيد ميرزايي معتقد است: در مورد شعر پست مدرن تعريف مشخص و شاخص نداريم كه يكسري از شاعران را در اين تعريف بگنجانيم. اين شاعر در گفتوگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: ما بايد در دهه آينده در حوزه شعر خود قدري تجربهها را به خدمت گرفته و پسوندها را حذف كنيم تا شعر قوي را ايجاد كنيم، كه اين ممكن است در هر قالبي اتفاق افتد. من شايد كه خواننده شعر خوبي باشم، ولي نميتوانم در اينباره تحليل درستي ارايه دهم. وي اعتقاد دارد: اگر يكي از پارامترهاي شعر پست مدرن را حفظ مظاهر گذشته بدانيم، صددرصد در هر قالبي موفق خواهيم بود؛ حتا اگر غزل به واسطه شكل خود به شكلي در وضعيت پست مدرن قرار گيرد. ميرزايي درباره غزل فرم تصريح كرد: من بيشتر راجع به فرم در غزل صحبت كردهام. در حوزه شعر امروز يا شعر پست مدرن، غزل از وضعيت شعر امروز جدا نيست. اگر غزل به شكل خلاقانهاش اتفاق افتد، همچنان حضور خواهد داشت، كه اين به ريسك من و شاعران بعدي من باز ميگردد كه روند زباني را حفظ كنيم. وي حضور در ذهن مخاطب جدي كه ذهن او را درگير مي كند را موقعيت بزرگي براي غزل فرم دانست. سراينده «مرد بيمورد» همچنين متذكر شد: در بعضي كتابها، شاعرن نسلهاي قبلتر، وقتي درباره كار من و اين جريان صحبت كردند، اين روند را جدي نداستند؛ در حالي كه اين جريان جدي است. البته بسياري در اين حوزه تجربه نداشتند و اين به توانايي شاعران باز ميگردد كه شاعري آيا ميتواند اين قالب تجربه كند يا نه؟ چراكه قالب غزل هم فريبنده است و هم سخت. به نظرم، جريان غزل امروز روند بسيار مثبتي داشته است. او با يادآوري اين نكته كه كساني پسوند فرم براي غزل ميگذراند ميخواهند آن را از جريان غزل امروز جدا كنند ادامه داد: غزل غزل است و همان روند كلاسيك را رعايت مي كند ولي فضاي ديگري دارد. ممكن است نمونه خوب در كار شاعري يكي باشد ولي بايد آنرا جمعآوري و رويش كاركرد و ديد كه امكانات حوزه غزل چقدر است. ميرزايي همچنين گفت: در غزل پست مدرن هنوز ارتباط با مخاطب حفظ شده كه بايد اين طور هم باشد. در ضمن تجربههايي كه در غزل شده است، شايد براي قالبهاي ديگر راه گشا باشد. وي با بيان اين مطلب كه امروز دوره درخشاني براي غزل است، اظهار داشت: در غزل امروز با تمام وفاداري، يك كار ديگر ارايه شده و شعري كه اين خصوصيت را رعايت كند، صددرصد ميماند. اما مشكلي كه در شعرمان بوده، اين است كه ما اصولا تئوريسين نداشتيم. خيلي از جوانها به اين جريان رو آوردند؛ ولي جو ادبي و نقد ما به دليل يك سويه بودن، انعكاس درستي از آن جريان نداشت. سراينده «درها براي بسته شدن آفريده شد» و «الواح صلح» تصريح كرد: كساني كه صاحب نظر بودند و غزل امروز را دنبال كردند، ميدانند اين جريان چگونه اتفاق افتاد و من صددرصد به ماندگاري غزل فرم اميدوارم. انتهاي پيام