طلايي‌نيك در واكنش به عدم صدور ويزا براي هيات پارلماني ايران: اين اتفاق را پيش‌بيني كرده بودم بايد ديپلماسي مبتكرانه را در پيش بگيريم

يك عضو كميسيون امنيت ملي با بيان اين‌كه پيش از اين احتمال بي‌احترامي آمريكا به هيات‌هاي ايراني را پيش‌بيني كرده بود، گفت: بايد از دبيركل سازمان ملل بخواهيم به شكل جدي وارد عمل شود.

رضا طلايي‌نيك سخنگوي فراكسيون وفاق در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به اين‌كه مسايل حاشيه‌اي و احتمالي نسبت به سفر روساي مجلس و جمهوري اسلامي ايران به نيويورك وجود داشت و دارد، ادامه داد: فضاي سياسي كنوني بين‌المللي با تحرك گسترده‌ي رسانه‌اي و ديپلماسي محدوديت‌هاي زيادي را در پيشبرد مواضع ايران ايجاد كرده است.

به گفته‌ي وي، با تجربه‌ي سفر رييس مجلس به بلژيك احتمال مساله‌سازي‌هاي حاشيه‌اي و جديد در سفر حدادعادل و احمدي‌نژاد به نيويورك قابل پيش‌بيني بود.

طلايي‌نيك كارشكني آمريكا در عدم صدور ويزا براي هيات پارلماني ايران را دو زاويه‌ي حقوقي و سياسي مي‌توان ارزيابي و اضافه نمود: به لحاظ حقوقي و موازين بين‌المللي اقدام آمريكا وجاهت قانوني ندارد؛ زيرا نيويورك به عنوان شهري كه مقر سازمان ملل متحد است بايد از امكان بين‌المللي براي تعامل و رفت و آمد نمايندگان كشورها برخوردار باشد.

وي افزود: ايجاد محدوديت از سوي آمريكا براي فعاليت‌هاي سازمان ملل متحد موقعيت سياسي و بين‌المللي آمريكا را زير سوال خواهد برد؛ زيرا با رفتارهاي غيرمنطقي و غيرحقوقي آمريكا در عدم صدور ويزا در اجلاس‌هاي بين‌المللي سازمان ملل، موجب كاهش اعتماد و اتكاي دولت‌ها به قرار داشتن سازمان ملل در خاك آمريكا خواهد شد.

به اعتقاد وي، اين اقدام آمريكا عملكرد و موقعيت بين‌المللي خود را آسيب‌پذير كرده است.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي يكي از تعهدات حقوقي و بين‌المللي آمريكا را با توجه به قرار داشتن مقر سازمان ملل در نيويورك، فراهم كردن امكان حضور قانوني نمايندگان ملت‌ها و دولت‌ها در اجلاس سازمان ملل دانست و گفت: به لحاظ سياسي اين اقدام آمريكا به دنبال تشديد فشارهاي نهايي براي عقب‌نشيني ايران از حقوق هسته‌يي خود است. اين‌گونه اقدامات تا اجلاس سپتامبر شوراي حكام از سوي آمريكا و برخي كشورهاي اروپايي براي تشديد فشارهاي سياسي و بين‌المللي و زمينه‌سازي براي افكار عمومي در محدوديت‌هاي بيشتر و وادار كردن ايران به عقب‌نشيني از حقوق خود ادامه خواهد داشت.

وي خطاب به دستگاه ديپلماسي و وزارت امور خارجه گفت: بايد با هوشياري و مواضع شفاف و قاطع در برابر اقدامات تحقيرآميز آمريكا ايستادگي كنيد و به جاي روي آوردن به ديپلماسي تهاجمي بايد ديپلماسي ابتكاري و پيشگيرانه را به عنوان رويكرد موفق مورد توجه قرار دهيد.

به گفته‌ي طلايي‌نيك، با ديپلماسي مبتكرانه، امكان بروز تنش‌هاي جديد در روابط بين‌المللي ايران و يا از دست دادن منافع و حقوق ملي كاهش خواهد يافت، ولي در صورت اتخاذ ديپلماسي تهاجمي امكان تنش و مشكلات بيشتر در حوزه‌ي سياسي خارجي و هسته‌يي وجود دارد. سياست انقلابي هم حقوق و منافع ملي ما را آسب‌پذير مي‌كند و به عقب‌نشيني گام به گام مي‌انجامد. راهكار منطقي اتخاذ سياست ديپلماسي مبتكرانه و پيشگيرانه است تا از مذاكرات هسته‌يي از محاصره چند كشور غربي و تعامل گسترده‌تر با مجامع بين‌المللي و همه كشورهاي علاقه‌مند دنبال شود.

سخنگوي فراكسيون وفاق و كارآمدي از سفرهاي اخير لاريجاني و بروجردي به عنوان نماينده‌ي رييس‌جمهور ايران ياد كرد كه در راستاي خارج كردن ايران از محاصره‌ي چند كشور اروپايي و تعامل بيشتر با كشورهاي اثرگذار بوده است.

وي هم‌چنين نسبت به احتمال وقوع چنين رفتارهايي در سفر احمدي‌نژاد به نيويورك هم هشدار داد و بار ديگر به لزوم ديپپلماسي مبتكرانه تاكيد كرد.

طلايي‌نيك با بيان اين‌كه با اعتراض به رفتار غيرقانوني در عدم صدور ويزا براي هيات پارلماني و مجامع بين‌المللي بايد از كوفي عنان براي رسيدگي به اين مساله تقاضاي رسمي انجام گيرد، خاطرنشان كرد: دبيركل سازمان ملل بايد به عنوان مدافع حقوق بين‌المللي كشورها در دفاع از حق قانوني شركت اعضاي سازمان ملل در جلسات آن، اقدامات قانوني خود را انجام دهد.

اين عضو كميسيون امنيت ملي درخواست از دبيركل سازمان ملل به عنوان مسوول رسيدگي به رفتارهاي غيرديپلماتيك آمريكا را از جمله خواسته‌هاي جدي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۲ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۶:۲۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8406-05357
  • خبرنگار :