عضو سازمان ادوار تحكيم وحدت: ـ تاثيرگذاري دانشجويان افزوده مي‌شود ـ گستردگي منتقدان دولت، بي‌سابقه است ـ پرونده‌ي هسته‌يي، مهمترين عامل سرنوشت اصولگرايان است

عضو شوراي مركزي سازمان ادوار تحكيم وحدت گفت: درباره‌ي اهم رويدادهاي تعيين‌كننده‌ي آينده‌ي اصلاح‌طلبان، سه عنصر اساسي را مي‌توان برشمرد: سرنوشت پرونده‌ي هسته‌يي ايران، تشكيل دولت جديد و بروز گرايشات بازنگرانه در سازمان‌ها و احزاب اصلاح‌طلب.

« علي‌رضا سياسي‌راد » در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: با توجه به چارچوب كلي وضعيت چند ماه آينده‌ي كشور، افزايش فشار بين‌المللي و از سويي، افزايش كنترل فضاي سياسي كشور طبيعي است، به‌ويژه با توجه به كابينه‌ي معرفي شده اين پيش‌بيني قوت مي‌گيرد. لذا با توجه به شرايط، گروه‌ها و احزاب اصلاح‌طلب به دليل عدم توفيق مكرر طي چند سال اخير، فشار بسيار زيادي را از سوي نيروهاي داخلي براي پوست‌اندازي و بازسازي متحمل خواهند شد و وقوع تحولاتي قابل پيش‌بيني است از جمله: توجه به بدنه‌ي اجتماعي به عنوان يكي از اركان اساسي بدنه‌ي اصلي اصلاح‌طلب، تلاش براي زدودن موانع گفت‌وگو و ارتباط با دفتر تحكيم وحدت، گسترش و پوشش حمايتي از نيروهاي وابسته به انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان، پي‌گيري حقوق روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر و گروه‌هايي كه تاكنون كمتر مورد توجه بوده‌اند.

سياسي‌راد در ادامه با اشاره به خروج بخشي از نيروهاي سياسي از مناصب و مسووليت‌هاي دولت و مجلس،‌ حوزه‌ي سياسي، حوزه‌ي عمومي و جامع مدني را عرصه‌هاي فعاليت اين نيروها دانست.

وي افزود: از هم‌اكنون مي‌توان سياسي شدن عرصه‌ي عمومي و فرهنگ را پيش‌بيني كرد. از اين رو مقاومت از عرصه‌ي سياسي به عرصه‌ي فرهنگ، هنر و جامعه‌ي مدني منتقل خواهد شد و در نتيجه بخشي از اصلاح‌طلبان، مانند دفتر تحكيم، شرايط بازسازي تشكيلاتي و بازيابي اهميت گذشته را خواهند داشت و با چنين تحليلي بايد گفت از ميزان تاثيرگذاري احزابي چون مشاركت و مجمع كاسته و تاثيرگذاري جريانات دانشجويي، روشنفكران و مطبوعات مستقل افزوده مي‌شود. در نتيجه با چنين تحليلي اين گروه‌ها براي بازيابي هژموني گذشته اقدام به تشكيل ائتلاف‌هاي گسترده‌تر سياسي همچون جبهه‌ي دموكراسي خواهي خواهند كرد كه منجر به افزايش توان مقاومت آنها در مقابل جريان حاكم نيز هست.

وي هم‌چنين با اشاره به سه عامل ذكر شده به‌ويژه مساله‌ي پرونده‌ي هسته‌يي، آن را مهم‌ترين و موثرترين عامل در تعيين سرنوشت اصولگرايان دانست و افزود: عامل موثر ديگر مهار و كنترل جريان گسترده‌ي منتقدان داخلي است؛ چرا كه به طور بي‌سابقه‌اي دولتي در ايران تشكيل شده كه از ابتداي انقلاب تاكنون منتقدان آن به اين گستردگي نبوده كه از آقاي هاشمي رفسنجاني يعني نزديك‌ترين حلقه تا دورترين حلقه، منتقد به وضعيت آنها هستند.

عضو شوراي مركزي سازمان ادوار تحكيم وحدت در ادامه تاكيد كرد: اگر گروه‌هاي اصولگرا بتوانند موج مخالفت و انتقاد گسترده در داخل و مديريت پرونده‌ي هسته‌يي در خارج را به سامان برسانند، موفق به ادامه‌ي مسير خواهند شد اما در غير اين صورت با انشعاب مواجه مي‌شوند، كما اين‌كه نشانه‌هايش در حال حاضر خودنمايي مي‌كند. به‌ويژه اگر آنها در پرونده‌ي هسته‌يي نتوانند اين پروژه را مديريت كنند ضربات جبران‌ناپذيري را متحمل خواهند شد. به نظر مي‌رسد كه مهم‌ترين چالش آنها نيز در داخل موضوع انتخابات آتي مجلس خبرگان است كه محل برخورد دو نيروي عمده‌ي سياسي ايران يعني دولت جديد و منتقدان آن خواهد بود.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۳۰ مرداد ۱۳۸۴ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8405-13531
  • خبرنگار :