انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تربيت مدرس: از سكوت معنادار دانشجويان درباره‌ي مسايل مهم شديدا نگرانيم شرايط احراز وزارت علوم توسط فردي واجد صلاحيت تسهيل شود

انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تربيت مدرس درباره‌ي انتخاب و ايفاد راي اعتماد به وزير علوم دولت جديد، بيانيه‌اي صادر كرد و خواستار تسهيل شرايط احراز پست وزارت علوم توسط فردي واجد صلاحيت شد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در اين بيانيه آمده است: اين روزها صحنه‌ي سياسي كشور شاهد تغييرات گسترده‌ي برآمده از نتايج مترتب بر انتخابات رياست جمهوري است. انجمن اسلامي دانشجويان درباره‌ي تحليل مذكور و واكاوي زواياي آشكار و نهان آن اعم از ميزان سلامتي انتخابات، علل ناكامي اصلاح طلبان حكومتي، تغييرات نگرشي و رفتاري مردم، چند و چون گفته‌ها و وعده‌هاي كانديداهاي رياست جمهوري، بررسي تحولات سياسي – اجتماعي داخلي، تهديدات بسيار دارد كه در شرايط كنوني به واسطه‌ي دلايلي كه در آينده به آن پرداخته خواهد شد از بيان آن صرفنظر كرده و آن را به وقتي ديگر موكول مي‌كند تا در مجالي مناسب، زواياي آن را به استحضار ملت شريف و دانشگاهيان بزرگوار برساند.

نظر به شرايط بحراني كشور در عرصه‌هاي داخلي و بين المللي و نيز نقش موثر دانشجويان و دانشگاهيان در تسهيل گذار از شرايط حساس كنوني و با عنايت به انتخاب اعضاي كابينه و از جمله وزير علوم، تحقيقات و فناوري از طرف رييس جمهور محترم، فرصت را مغتنم شمرده به دليل احساس مسووليت در قبال دانشگاه و دانشگاهيان و نيز حساسيت مضاعف در برابر سرنوشت كشور، انقلاب و آرمان‌هاي اصيل امام راحل (ره) نكاتي چند به استحضار ملت شريف، دانشگاهيان ارجمند نمايندگان محترم مجلس و رييس جمهور مي‌رسانيم، اميد آن داريم كه مورد عنايت واقع شود.

در ادامه‌ي اين بيانيه آمده است: دانشگاهيان از اركان اصلي جامعه و محور توسعه و پيشرفت كشور است و بديهي مي‌نمايد كه به هر ميزان نشاط پويايي بيشتري در مجامع دانشگاهي حاكم باشد، زمينه‌هاي مساعد‌تري جهت تربيت و تعليم فرهيختگان و تسريع فرآيند توليد علم، فراهم خواهد شد. در چند ساله‌ي اخير به دليل توجه جدي دولت به امر آموزش و پژوهش و تقويت بنيه‌ي علم دانشگاه‌ها، روند توليد علم در كشور رشد شتاباني به خود گرفته و دستاورد‌هاي چشمگيري در اين زمينه حاصل شده است. از آنجا كه وزارت علوم و به ويژه شخص وزير نقش موثري در تسهيل و تسريع اين فرآيند و يا كندي آن خواهد داشت انتظار مي‌رود فردي در اين مسند قرار گيرد كه واجد صلاحيت و توانمندي‌هاي لازم در باره‌ي پي‌گيري و تداوم افتخارات به دست آمده باشد و تجارب علمي و عملي وي نيز اين مهم را به اثبات رسانيده باشد.

اين بيانيه مي‌افزايد: دانشگاه‌ها و دانشگاهيان سزاوارترين بخش جامعه جهت تعيين سرنوشت خود به شمار مي‌روند. فرآيند مردم‌سالاري و واگذاري امور به ملت به عنوان يكي از اهداف اساسي انقلاب اسلامي و شعار رييس جمهور، زماني در كشور نهادينه خواهد شد كه با گذر از مجراي دانشگاه، امكان مشاركت دانشگاهيان در سياستگذاري، برنامه‌ريزي و اجرا فراهم شود. خوشبختانه در دولت آقاي خاتمي تلاشي مناسب در جهت نهايدنه شدن اين مهم به عمل آمد كه بدون پي‌گيري و تداوم اين مسير، ابتر خواهد ماند. بدون شك كسوت وزارت علوم برازنده‌ي قامتي است كه ضمن اعتقاد به مشاركت دانشگاهيان در اداره‌ي دانشگاه و دمكراتيزه شدن فرآيند تصميم گيري و انتخباب روساي دانشگاه‌ها از طريق لايه‌هاي زيرين، با توان و درايتي كافي، بر اجراي اين اصل به دور از هرگونه فشار و ارعاب، اهتمام ورزد.

نويسندگان اين بيانيه معتقدند: امروزه در همه‌ي كشورها سرمايه‌ي انساني بنيادي‌ترين ركن دستيابي به توسعه و پيشرفت قلمداد مي‌شود. نحوه‌ي مواجهه‌ي حاكميت با اساتيد و دانشجويان به عنوان اركان بالفعل سرمايه‌ي انساني كشور، نقش موثري در ايجاد انگيزه و يا بي‌انگيزگي در باره‌ي مساله‌ي مهم خدمت به كيان كشور و ملت، ايفا مي‌كند. متاسفانه در ساليان اخير، علي‌رغم توجه جدي دولت به اين ركن مهم دخالت نارواي بخش‌هايي از حاكميت در برخورد با فرهيختگان و تهديد و ارعاب ايشان باعث ايجاد فضاي رخوت و ركورد سياسي كه از آن به «خاموشي دانشگاه» تغبير گرديده، شده است، به نحوي كه اصحاب انديشه و قلم سكوت را بر انتقاد ترجيح داده و گوشه‌ي عزلت گزيده‌اند. بدون شك تداوم ركود سياسي و فقدان فضاي لازم جهت بيان آزادانه‌ي عقايد و انتقادات، در دراز مدت پيامد‌هاي ناگواري را به دنبال خواهد داشت و با تشكيك در جمهوريت نظام، مجال مداخلات ناصواب، كج انديشان داخلي و زورگويان خارجي را فراهم خواهد ساخت. از اين رو انتظار مي‌رود وزيري در مسند امور قرار گيرد تا از تعهد و توانايي كافي در پيشگيري از چنين اموري برخوردار بوده و حراست از گوهر آزادي بيان، بالندگي سياسي – اجتماعي دانشگاه و به ويژه كانون‌ها و تشكل‌هاي دانشجويي را وجه همت خود قرار دهد. از نمونه‌هاي چنين برخورد‌ي در فضاي فعلي كشور، ممانعت بخش‌هايي از حاكميت در برگزاري نشست سالانه‌ي اتحاديه‌ي انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان است كه اين تشكل را از حق بديهي خود يعني حضور در دانشگاه محروم ساخته است. اميد داريم كه با سعه‌ي صدر و بلند نظري، نخستين گام دولت جديد در عرصه‌ي دانشگاه با جلوگيري از چنين مداخلات ناروايي تحقق بيابد.

اين بيانيه مي‌افزايد: بديهي است كه انتخاب وزير علوم در دولت 70 ميليوني به عنوان مسوول وزارتخانه‌اي كه عمده‌ي وظايف آن در حيطه‌ي علمي و فرهنگي است مي‌بايست به دور از هرگونه شائبه‌ي سياسي و بدون توجه به جناح‌بندي‌هاي مرسوم صورت گيرد. از اين رو انتظار مي‌رود كه فرد منتخب از وجاهت و مقبوليت كافي در ميان دانشگاهيان برخوردار باشد، به نحوي كه منش دانشگاهي، تجربه، خوش نامي و خردورزي وي بتواند دانشگاه‌ها را به تعامل مثبت با آن وزارت خانه ترغيب كند. بدون شك وزير فاقد مشروعيت در محافل دانشگاهي و دانشجويي نه تنها كشتي ترقي علمي كشور را در درياي متلاطم تحولات داخلي و خارجي به سرمنزل مقصود نخواهد رسانيد بلكه به ايجاد تشنج و بحران در دانشگاه دامن خواهد زد.

اين تشكل دانشجويي تصريح كرده است: انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تربيت مدرس ضمن ابراز نگراني شديد از سكوت معنادار دانشجويان و دانشگاهيان در مورد مسايل مهم جامعه، از همه‌ي اساتيد، دانشجويان، كانون‌ها و تشكل‌هاي دانشجويان، اهل قلم و فرهنگ استمداد مي‌كند كه نسبت به سرنوشت دانشگاه و دانشگاهيان حساسيت نشان دهند و جامعه را از نعمت نقادي و توصيه‌هاي خود محروم نسازند. ضمن آنكه حق اعاده‌ي حيثيت نسبت به بي‌مهري‌ها و جفاهاي صورت گرفته برايشان را محفوظ مي‌داند، چرا كه بي شك همه‌ي ما در پيشگاه الهي و وجدان بيدار ملت مسوول خواهيم بود. انجمن اسلامي دانشجويان ضمن تشكر از بذل توجه تمامي انديشمندان، نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي و رييس جمهور محترم، از همه‌ي ايشان و نيز همه‌ي دوستداران امام(ره) و انقلاب و ميهن تقاضا مي‌كند زماني كه منافع ملي، مصالح ملت و سرنوشت كشور و انقلاب به ميان است، حساب‌هاي سياسي و جناحي را كنار گذارده و شرايط احراز پست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري توسط فردي واجد صلاحيت را تسهيل كنند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۸ مرداد ۱۳۸۴ / ۱۵:۳۹
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8405-08390
  • خبرنگار :