رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، گفت: هنوز طرح اصلاح كنكور در كميسيون در حال بررسي است و طرحي متقن براي ارائه وجود ندارد.
علي عباسپور تهرانيفرد در گفتوگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به مطالعات انجام شده در اين خصوص، توسط مركز پژوهشهاي مجلس و سازمان سنجش، اظهار اميدواري كرد كه اين طرح هرچه زودتر به نتيجه برسد و مسأله كنكور اصلاح شود.
وي با بيان اينكه روش كنوني كنكور و پذيرش دانشجو در بخش آموزش عالي مورد قبول نيست، آن را به دوپينگ علمي تشبيه كرد كه طي آن در مقطعي بسيار كوتاه و به طور غيرواقعي و ايجاد يك تبحر در مورد تست زدن و افزايش محفوظات، جوانان وارد آموزش عالي ميشوند.
وي با اشاره به حساسيت خانوادهها نسبت به قبولي فرزندان خود در كنكور، گفت: اين حساسيت موجب شد كه كلاسهاي كنكور تقويتي و با هزينههاي بسيار بالا و بازدهي بسيار كم (كه ميتوان از آن به كلاهبرداري تعبير كرد) ايجاد شود.
عباسپور اين روند را مطلوب ندانست و با بيان اينكه بايد جلوي اين كار گرفته شود، افزود: ريشهي اين مسأله (كنكور تقويتي) در روش برگزاري كنكور است. بدين معنا كه ميخواهيم در يك امتحان چندساعته كل معلومات يك جواني را كه 12 سال تحصيل كرده، مورد سنجش قرار دهيم.
به گفتهي وي، در گذشته بالا بودن تقاضاي ورود به آموزش عالي از يك سو و پايين بودن ظرفيت دانشگاهها از سوي ديگر، وجود چنين سيستمي را براي آزمون اقتضاء ميكرده است، اما در شرايط كنوني كه ظرفيت دانشگاههاي ما رو به افزايش گذاشته و امكانات در سيستمهاي مختلف براي ورود به آموزش عالي مهياست، بر اساس اهداف برنامه پنج ساله چهارم يعني گسترش كمي و كيفي آموزش عالي بايد بازنگري در سيستم ورود داوطلبان به دانشگاهها صورت گيرد.
رييس كميسيون آموزش و تحقيقات با بيان اينكه اين امر در دستور كار كميسيون متبوعش قرار دارد، اظهار داشت: به تدريج به مرحلهاي نزديك ميشويم كه بتوانيم به حذف كنكور و راهاندازي مكانيزم ديگري به جاي آن بيانديشيم.
وي تأكيد كرد: قطعا كميسيون آموزش با روند فعلي يعني برگزاري يك آزمون مقطعي با تحميل هزينههاي سنگين بر خانوادهها، موافق نيست و اين روش مورد قبول كميسيون نميباشد.
وي سيستم كنوني كنكور را براي ارزيابي توانمنديها و استعدادهاي داوطلبان ورود به آموزش عالي مفيد ندانست و با بيان اينكه برخي از دانشگاهها در اين ارتباط قدمهايي برداشتهاند، گفت: اين حركتها و برداشتن اين گامها نشان ميدهد كه پتانسيل ظرفيت آموزش عالي ما به مرحلهاي نزديك ميشود كه با حذف كنكور بتوانيم به روش جديد اقدام كنيم.
عباسپور با بيان اينكه كميسيون آموزش روي مسأله اصلاح كنكور تعلل دارد و كميتهاي را به اين امر اختصاص داده، گفت: در اين راستا عدهاي از متخصصين با كميسيون در ارتباط هستند، لذا ما با دو مرجع برگزاركننده كنكور سراسري (سازمان سنجش كشور و مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي) در تماس هستيم و نظرات آنها را اخذ كردهايم.
وي در اين ارتباط بر لزوم كار كارشناسي و تخصصي تأكيد كرد و در خصوص اقدامات دانشگاهها براي حذف كنكور، گفت: در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامي در دورهي كارداني پيوسته، كنكور را حذف كرده و اعلام كرده كه با روش مذكور در دفترچه مربوطه، تمامي داوطلبان ورود به مرحلهي كارداني پيوسته، ميتوانند براي ورود به دانشگاه آزاد اسلامي تقاضاي ورود كنند. همچنين دانشگاه پيام نور، با دورههاي فراگير اعلام شده، تا حدودي نسبت به اين مسأله (حذف كنكور) اقدام كرده و دانشگاه جامع علمي – كاربردي نيز گامهايي را در اين رابطه برداشته است.
وي اين اقدامات را در راستاي حذف كنكور دانست و نتايج حاصل از اين اقدامات را، ملاك خوبي براي سياستگذاران به ويژه اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در جهت تعميم اين روشها به ساير مقاطع و ساير دانشگاهها عنوان كرد.
نمايندهي مردم تهران در مجلس در خصوص پذيرش دانشجوي پولي در دانشگاهها به كار بردن اين اصطلاح را مناسب ندانست و با اشاره به پذيرش دانشجوي نوبت شبانه يا نوبت دوم از طريق كنكور سراسري در دانشگاهها، آن را فرصتي براي استفاده از ظرفيت آموزش عالي دانست كه به علت نبود اعتبار كافي يا عدم تخصيص اعتبار كافي به آن، نميتواند با هزينهي خود، اين دانشجويان را بپذيرد.
عباسپور با اشاره به وجود دورههاي مشترك كه توسط دو دانشگاه داخلي و خارجي برگزار ميشود و از آن دانشجويان به عنوان دانشجوي پولي ياد ميشود، گفت: اين مسأله در كميسيون آموزش و تحقيقات در حضور وزير علوم و مسؤولان مورد بررسي قرار گرفت و مقرر شد كه آييننامهاي تهيه و جهت اظهارنظر به كميسيون ارسال شود.
وي با بيان اينكه اين كار انجام و در كميسيون مورد بحث واقع شد، افزود: تأكيد اعضاي كميسيون بر اين بود كه اين دورههاي مشترك، در مقاطع كارداني و كارشناسي قطعا در كلاسهاي مجزا برگزار شود و در دورههاي تحصيلات تكميلي، حتيالامكان كلاسها مجزا باشد و پذيرش دانشجويان براي اين دورههاي مشترك حتما بايد از طريق كنكور سراسري و سازمان سنجش كشور و يا توسط يك آزمون خاصي كه از طريق همين سازمان برگزار ميشود، انجام شود.
وي افزود: تأكيد بر اين امر بود كه مدرك توسط دانشگاه خارج از كشور داده شود و در كارنامه ذكر شود كه اين دروس در دانشگاه داخل نيز گذرانده شده است.
به گفتهي وي، تأكيد كلي بر اين بود كه نبايد برگزاري اين دورههاي مشترك و شبانه باعث كاهش ظرفيت پذيرش دانشجويان در دورههاي روزانه شود و در عينحال سطح علمي دانشگاهي كه ميخواهد با دانشگاه داخلي دوره مشترك برگزار كند به تأييد وزارت علوم برسد تا سطح آن دانشگاه خارج، حداقل در سطح علمي و پژوهشي دانشگاه داخل طرف قرارداد باشد.
انتهاي پيام