گروه كامكارها در كردستان عراق با اركستر سمفونيك مالمو و در راه مادريد
براي اولين بار، اركستر سمفونيك «مالمو» سوئد، از آثار و نوازندگان گروه كامكارها استفاده ميكند. گروه موسيقي كامكارها از امروز (دوشنبه) با سفر به شمال كردستان عراق در تالار بزرگ شهر اربيل عراق به اجراي برنامه ميپردازند. هوشنگ كامكار سرپرست گروه موسيقي كامكارها روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران( ايسنا) گفت: ما در اين سفر، كارهاي جديد گروه خود را كه در ايران امكان انتشار آن را نداشتيم يا از آن حمايتي نكردند را توسط شركت ”چوار چرا” (چهار چراغ) منتشر ميكنيم. گروه كامكارها، همچنين قرار است اول اكتبر در مادريد به طور گسترده به اجراي برنامه بپردازد. همچنين براي اولين بار اركستر سمفونيك مالمو (سوئد) با استفاده از هنرمندان گروه كامكار ارسلان و اردشير و آثار آنها، پنجم اكتبر (13 مهر ماه) به اجراي برنامه ميپردازد. از سويي ديگر، عثمان خليفه كه يكي از بزرگترين عودنوازان در كشورهاي عربي محسوب ميشود يك كنسرتو براي عود و اركستر سمفونيك نوشته است و يك ماه پيش نت آن را براي ارسلان كامكار فرستاده تا آن را اجرا كند. به نظر ميرسد اين عودنواز اين قطعه كه قطعه بسيار مشكلي است و خود اميدوار به اجراي آن نبوده است را به همين خاطر براي اجرا به ارسلان كامكار سپرده است. هوشنگ كامكار، درباره ي چگونگي آشنايي با عثمان خليفه ميگويد: من چند سال پيش موسيقي باله شهرزاد 2001 را نوشت كه كاراكارا عبدالهليم كارگردان آن بود و اين باله در چين، اروپا و لبنان نمايش داده شد نمايش اين باله در لبنان،باعث آشنايي ما با عثمان خليفه شد. هوشنگ كامكار در ادامه، درباره برگزاري كنسرت در ايران ميگويد: اگر فضا و امكان لازم براي اجرا در ايران داشته باشيم حتما كنسرت ميدهيم ولي همچنان براي اجرا در ايران با مشكلات فراواني مواجه هستيم. كامكار اشاره ميكند كه چندي پيش براي اجرا در شيراز با گروه او تماس گرفته و به شدت ابراز علاقه كردهاند ولي به خاطر مسائلي كه باعث شد از سال گذشته گروه كامكارها در ايران به اجراي برنامه نپردازند اين گروه از اجرا در شيراز منصرف شد. او در عين حال بسيار اميدوار است كه شرايط براي فعاليت اين گروه در ايران به وجود آيد. كامكار در ادامه با اشاره به دعوت غربيها براي اجراي برنامه اين گروه يا ساخت موسيقي فيلم هاي امريكايي ميگويد: غرب پس از تجربه كردن انواع موسيقي اعم از موسيقي پوچي و پست مدرن و ... در سال هاي اخير گرايش شديدي به موسيقي مشرق زمين پيدا كرده است. آنها در اين موسيقي چيز تازهاي ميبينند چيزي متفاوت و غير متعارف با آنچه كه تا كنون گوش دادهاند. وي ادامه ميدهد ايجاد موسيقي تلفيقي نيز در همين راستاست آنها ميخواهند يك چيز متفاوت و جديد و با رنگآميزي ديگري ببينند. هوشنگ كامكار درباره ساخت موسيقي براي فيلمهاي ايراني به ايسنا ميگويد: در سالهاي اخير اين گونه بوده كه كارگرانان يا رهبران اركستر براي ساخت موسيقي به ما مراجعه كردهاند. ما همواره علاقهمنديم كه براي فيلمهاي ارزشمند سينماي ايران موسيقي بسازيم. گروه كامكارها ، فروردين ماه سال جاري كنسرت بزرگي در سالن اودوتوريم رم برگزار كرد و سپس در همايش فرهنگ كردها در ايتاليا نيز هوشنگ كامكار سرپرست اين گروه نمونه هاي مختلفي از مقام هاي اصيل موسيقي كردي را به صورت دي وي دي وسي دي ارائه نمود اين گروه از ابتداي سال جار ي اعلام كرده كه به دليل حمايت نشدن اين گروه ديگر هيچ علاقه اي به برگزاري كنسرت و انتشار آلبومهاي خود درايران ندارد. اين گروه سال گذشته برنامه مروري برفعاليت 25 ساله خودرا برگزاركرده بود. به گزارش ايسنا،آنها در اين برنامه سعي كرده بودند تا سير تكامل تجربيات موسيقايي گروه از ابتدا تا به امروز راارائه كنندقطعات در قسمت اول اجراهاي سادهتري داشت و به ترتيب به تركيبات و تنظيمها و نيز ساختارهاي پيچيده و علميتر ي ميرسيد موتوراى معروف ترين ترانه كامكارهاجزو اولين آثار آنها نيز در اين برنامه اجرا شد. سرپرست گروه كامكار پيش از اين نيز در گفتگويي با خبرگزاري دانشجويان با انتقاد از فقدان حمايتهاي لازم از كارهاي گروهي و اكستري گفته بود : با اين وضعيت تاسفبار گروههاي موسيقي براي در اختيار گرفتن سالن و مكاني مناسب براي اجرابا مشكلات فراواني مواجه هستند . به گفته هوشنگ كامكار آنها براي اجاره سالن تربيت بدني در كرمانشاه 900 هزار تومان و براي كنسرت در كاخ نياوران 20 ميليون پول پرداخت كرده بودند آن هم در هواي باز كاخ!. تداوم كار هنري اين گروه تاكنون از نظر آنان به اين دليل بود كه همه آنها از يك خانواده برخاسته بودند اما گروهها و اركسترهاي ديگر از چنين امتيازي برخوردار نيستند. كامكارهاكه بيش از پنج سال است هيچ آلبومي در داخل ايران عرضه نكرده اند همواره عنوان كرده اند كه هيچ كس در تاريخ موسيقي حتي يك ريال يا يك تكه كاغذ به آنها كمك نكرده است و مراكز دولتي نيز ، فقط به برنامههاي تبليغاتي توجه دارندو دراين وضعيت رسانههاي ايراني نيز گاسپاريان را معرفي ميكنند ولي نوازندگان خودمان بدون حامي هستند! انتهاي پيام