بازديد دكتر «مبشر» نماينده ايراني سازمان فضايي اروپا در تلسكوپ «هابل» از ايسنا

دكتر «بهرام مبشر»، نماينده سازمان فضايي اروپا (ESA) در ناسا و از مجريان تهيه ژرف‌ترين تصوير نجومي جهان، عصر ديروز با حضور در محل خبرگزاري دانشجويان ايران، ضمن بازديد از بخشهاي مختلف اين خبرگزاري به سوالات خبرنگاران گروه علمي و پژوهشي ايسنا پاسخ داد .

دكتر مبشر در اين ديدار در سخناني با ابراز خرسندي از پيشرفت‌هاي علمي ايران طي سال‌هاي اخير علاقه فزاينده دانشجويان و جوانان ايراني به مباحث نجومي و ساير زمينه‌هاي علمي و رشد مقالات و توليدات علمي محققان كشورمان را حاكي از آغاز فصلي جديد در توسعه علمي و پژوهشي كشور عنوان كرد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، وي كه در سال‌هاي اخير علي‌رغم مسئوليت‌ها و مشغله‌ فراوان علمي بارها به ايران سفر كرده و هر بار نشست‌ها و سخنراني‌هايي در مجامع علمي و دانشگاهي كشور داشته است، انگيزه خود را از حضور مستمر در محافل دانشجويي كشور، تشويق و تقويب روح خودباوري جوانان ايراني در عرصه‌هاي علمي پژوهشي عنوان كرد و گفت: در سايه تلاش و موفقيت جوانان ايراني امروز حتي در مراكز علمي بزرگ دنيا نظير ناسا ديدگاه مثبتي نسبت به محققان ايراني به وجود آمده است.

دكتر بهرام مبشر كه در سال 1337 در تهران متولد شده، ديپلم رياضي را از دبيرستان البرز و ليسانس فيزيك را از مدرسه عالي پارس دريافت كرده و سپس به انگلستان رفته و تحصيلات فوق ‌ليسانس و دكتري خود را در رشته كيهان‌شناسي مشاهداتي در دانشگاه «دورهام» انگلستان پشت سر گذاشته است.

وي پس از دريافت درجه فوق‌ليسانس مهندسي اپتوالكترونيك و ديپلم مهندسي ميكروويو از دانشگاه لندن، مدت هشت سال در اين دانشگاه (كالج سلطنتي) به تدريس و تحقيق اشتغال داشته و از چند سال قبل در انستيتو تلسكوپ فضايي هابل در ناسا فعاليت دارد.

دكتر مبشر در حال حاضر نماينده سازمان فضايي اروپا (ESA) در ناسا و از دانشمندان مسئول آشكارساز nikmouse تلسكوپ فضايي هابل است.

اين دانشمند برجسته ايراني نقش عمده‌اي در تهيه تصوير بي‌سابقه اين تلسكوپ فضايي موسوم به «فراژرف» داشته كه ژرفترين نگاه بشر به جهان و سرآغاز پيدايش آن است.

تصوير «فراژرف» براي نخستين بار امكان مطالعه نخستين كهكشانها را كه ستارگان آنها تنها چند صد ميليون سال پس از انفجار بزرگ متولد شدند، براي دانشمندان فراهم كرد و فرضيه‌هاي‌ تكامل كيهان را با چالشي اساسي مواجه كرد، به طوري كه دانشمنداني كه اين تصوير را مطالعه مي كنند آن را سوال برانگيز و يك معماي واقعي توصيف كرده‌اند.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۲ تیر ۱۳۸۴ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8404-09005
  • خبرنگار :