كنفرانس انجمن اسلامي دانشگاه تهران و علوم پزشكي/1 حسام‌الدين علامه: ـ بايد از خاطره‌ي تلخ 18 تير عبرت بگيريم ـ يك بار ديگر پرونده كوي دانشگاه به جريان بيافتد

كنفرانس تعدادي از اعضاي شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي به مناسبت ششمين سالگرد حادثه‌ي 18 تير عصر روز شنبه در كوي دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «حسام‌الدين علامه» دبير تشكيلات اين تشكل دانشجويي، در ابتدا از «عزت ابراهيم‌نژاد» كه در آن حادثه كشته شد، هم‌چنين دانشجوياني كه دچار صدمات جسمي و روحي شدند، از جمله «جمال زواره‌اي» نفر اول كنكور كه يك چشم خود را در آن حادثه از دست داد، ياد كرد.

علامه با اعتقاد به اينكه «اين حادثه توهيني به جايگاه و عظمت دانشجويان و دانشگاه بود»، گفت: بايد اين حادثه را به تمام دانش‌پژوهان، اسلام دوستان، دين‌داران واقعي تسليت گفت. بر خود لازم دانستيم كه در اينجا جمع شويم و ياد اين روز و كساني كه در اين فاجعه‌ي ملي دچار صدماتي شدند را گرامي بداريم.

وي افزود: بايد اين خاطره را در اذهان زنده نگه‌داريم و براي اين امر نيز داراي دلايل زيادي هستيم. به خاطر جمهوري اسلامي ايران، به خاطر اينكه دغدغه‌ي انحراف نظام از آرمان‌هاي اوليه‌ي انقلاب را داريم و سعي داريم كه با اين امر از تكرار حوادث اين چنيني جلوگيري كنيم. ما در اين جا جمع نشده‌ايم كه اين نكته‌ي منفي تاريخي را به مسوولان گوشزد كنيم و به رخ آنها بكشيم، بلكه هدف ما اين است تا حد امكان با يادآوري اين خاطره‌ي تلخ از آن عبرت‌ها بياموزيم.

دبير تشكيلات انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي، در ادامه با اشاره به چگونگي وقوع حادثه‌ي 18 تير، اظهار داشت: اين حادثه در اعتراض به بسته شدن ركني از اركان جمهوريت، يعني توقيف مطبوعات بود. تعدادي از دانشجويان كوي بعد از برگزاري دعاي كميل به خاطر بسته شدن روزنامه‌ي سلام دست به تجمعي آرام زده و به گفته‌ي شاهدان عيني اين حادثه اين تجمع به صورت خودجوش و بدون مجوز بود. اما يك برنامه‌ي متناسب با فضاي دانشجو و دانشگاه بود و از شعارهاي تند، توهين و تندروي نيز دور بود.

وي با اشاره به سخنان خاتمي در آن زمان، گفت: آقاي خاتمي - رييس جمهور - در اولين موضع‌گيري رسمي در ارتباط با اين حادثه اظهار داشت كه عده‌اي در صدد انتقام‌گيري افشاي جريان قتل‌هاي زنجيره‌يي بودند و بر همين اساس تيغ تند انتقام خود را به سمت دانشجويان گرفته و از آنها انتقام گرفتند. به اعتقاد ما اين حادثه توسط برخي از پرسنل نيروي انتظامي و نيز لباس شخصي‌ها به خشونت گراييد و دانشجويان مظلوم و بي‌پناه در خوابگاه كوي مورد حمله قرار گرفتند و اكنون خوشحاليم كه بعد از گذشت چند سال از اين حادثه مسوولان امر به اين نتيجه رسيده‌اند كه اين سوي نرده‌هاي دانشگاه جايگاه مقدسي است و پليس و غير دانشجو نبايد وارد اين محوطه‌ي مقدس شود.

اين فعال دانشجويي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در باره‌ي اين حادثه، گفت: ما شاهد بوديم كه بعد از وقوع اين فاجعه، رهبر معظم انقلاب آن را جنايت ناميد، اما متاسفانه جانيان اين جنايت هيچ‌وقت به سزاي اعمال خود نرسيدند و به مردم معرفي نشدند.

علامه معتقد است: يكي از گروه‌هايي كه باعث خارج شدن مسير آرام اعتراض دانشجويان از حالت دانشجويي شد دانشجوياني بودند كه عضو تشكل‌هاي دانشجويي نبوده و سابقه‌ي كار سياسي قانونمند نداشتند كه به عنوان نمونه مي‌توان تعدادي از دانشجويان دانشگاه آزاد را مثال زد. گروه دوم بعضي از دانشجوياني بودند كه به دنبال نام، قدرت و شهرت بودند و براي دانشجويان فعال سياسي در تشكل‌هاي دانشجويي چهره‌اي مشكوك به حساب مي‌آمدند. همين دانشجويان مطالباتي را مطرح مي‌كردند كه بسيار فراتر از مطالبات جريان دانشجويي بود. اين دو دسته به همراه عده‌اي آشوب‌گر و بعضا منافق از روز دوشنبه بيست و يكم تير ماه فضا را به سمتي بردند كه حتي براي خود دانشجويان نيز غير قابل تحمل بود.

وي مدعي شد: البته در اين قضيه شواهدي از دخالت برخي از نيروهاي شبه امنيتي در به افراط كشيدن اعتراض سالم دانشجويان نيز به چشم مي‌خورد.

دبير تشكيلات انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي، در ادامه گفت: ما مشاهده مي‌كنيم كه بسيجيان در دانشگاه و نمازگزاران روز جمعه و طلاب حوزه‌هاي علميه هر گاه خطري را متوجه اسلاميت نظام ببينند اكثرا بدون مجوز قانوني به تظاهرات و تجمع مي‌پردازند، چرا دانشجويان از اين حق محروم هستند؟ دانشجويان نيز بايد بتوانند در مواقعي كه خطري را متوجه‌ي جمهوريت نظام مي‌بينند خواسته‌هاي خويش را بيان كنند.

وي ابراز عقيده كرد: مساله‌ي بعدي در حادثه‌ي كوي دانشگاه جهت‌گيري نامنصفانه‌ي صدا و سيما درباره‌ي شكل‌گيري و ادامه‌ي روند اين حادثه در آن مقطع بود كه هنوز دانشجويان منتظر معذرت‌خواهي رسمي اين نهاد هستند.

اين فعال دانشجويي در ادامه يادآور شد: البته در اين مساله شاهد عملكرد ضعيف قوه‌ي قضاييه و نيروهاي اطلاعاتي در پيدا كردن سر منشا اين فاجعه بوديم و همان طور كه گفتم متاسفانه قوه‌ي قضاييه براي آنچه كه رهبري آن را جنايت ناميد، جاني‌اي پيدا نكرد، عوامل حادثه معرفي نشدند و متاسفانه سطح اين فاجعه‌ي بي‌نظير و دلخراش در حد دزدي يك ريش‌تراش پايين آمد.

حسام‌الدين علامه، گفت: ما از مسوولان قضايي درخواست موكد داريم كه اينك كه سال‌ها از اين حادثه مي‌گذرد و از فضاي جنجالي آن زمان دور شده‌ايم براي زدودن دل‌نگراني‌ها و دغدغه‌ي دانشجويان نسبت به عوامل ايجاد كننده‌ي اين حادثه يك بار ديگر پرونده‌ي كوي دانشگاه را به جريان اندازد و اين بار تمامي عوامل پشت پرده‌ي اين حادثه و جنايت را شناسايي، معرفي و محاكمه كنند.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ادامه‌ي اين كنفرانس، «حسين نقاش» عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي، اظهار داشت: بعد از وقوع دوم خرداد به علت عدم وجود احزاب ريشه‌دار كه بتواند خواسته‌ها و مطالبات اجتماعي و دموكراتيك مردم را رهبري كند اين بار سنگين بر عهده‌ي دانشجويان قرار گرفت و اين درست همان اتفاقي بود كه در بيست و هشت مرداد 1332 بعد از حادثه‌ي 16 آذر اتفاق افتاد، لذا دانشگاه مجبور شد هزينه‌ي برخي از حركت‌هاي ناصواب را بپردازد.

وي با اعتقاد به اينكه «فاجعه‌ي كوي دانشگاه و بسته شدن فله‌يي مطبوعات ضربه‌ي محكمي به اصلاحات زد و باعث تحليل رفتن قواي آنها شد»، اظهار داشت: به علت اين گونه حركت‌ها، حركت دانشجويان رو به انفعال گذاشت.

عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي، افزود: به انفعال رفتن دانشجويان قطعا خطري براي نظام خواهد بود، ما نبايد اجازه دهيم انديشه‌هايي كه باعث مي‌شود اتفاقاتي مانند 18 تير رخ دهد رشد كند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، «علي مسيحي»، ديگر عضو شوراي مركزي اين تشكل دانشجويي، نيز گفت: ما بايد جلوي تحريف چنين فاجعه‌اي را بگيريم و بار ديگر از مسوولان قضايي خواهشمنديم كه پرونده‌ي كوي را به جريان بياندازند.

بنابراين گزارش، سپس حسام‌الدين علامه، اظهار داشت: من بر خود لازم مي‌دانم كه از آقاي دكتر معين - وزير علوم وقت - و حاج آقا ابوترابي - رييس نهاد رهبري دانشگاه تهران - و ديگر مسوولان دانشگاه تهران كه در آن روزهاي سخت ياري‌گر دانشجويان بودند تشكر كنم. البته مطبوعات نيز در تبيين اين حادثه كمك زيادي به دانشجويان كردند.

علامه گفت: اكنون با گذشت شش سال از اين جريان ما از آقاي خاتمي و مسوولان عالي‌رتبه‌ي قضايي خواستاريم حال با آنكه با آمران فاجعه‌ي 18 تير با مدارا و تساهل و تسامح برخورد شد با بعضي از دانشجويان و جوانان كه در اين حادثه دچار اشتباه شدند و در روزهاي بعد از 18 تير احيانا عملكردهايي خلاف قانون داشتند با رافت اسلامي برخورد شود و اكنون كه شش سال از دوران زنداني شدن آنها مي‌گذرد اسباب آزادي آنها را فراهم كنند تا قدري از دغدغه‌هاي ذهني دانشجويان برطرف شود.

دبير تشكيلات انجمن اسلامي دانشجويان ادامه داد: با توجه به اينكه عمر فعاليت دولت خاتمي رو به اتمام است و يكي از دستاوردهاي دولت خاتمي گسترش آزادي بيان بوده اميدواريم اين سنت در دانشگاه‌ها نيز با روي كارآمدن دولت جديد ادامه پيدا كند و به همين دليل از رييس جمهور آينده و مسوولان قضايي خواستاريم كه با باز گذاشتن فعاليت آزاد و قانونمند دانشجويان در دانشگاه‌ها مانع به وجود آمدن حوادثي مانند 18 تير شوند.

علامه گفت: به همت شوراي فرهنگي دانشگاه تهران و علوم پزشكي و سعي و كوشش معاونت فرهنگي و دانشجويي دانشگاه تهران - دكتر اميد - تعدادي از اساتيد و دانشجويان علوم اجتماعي اين دانشگاه اقدام به جمع‌آوري مستندات آن فاجعه‌ي تاريخي از مطبوعات و سايت‌هاي خبري و شاهدان عيني كرده‌اند كه انشاء الله در قالب كتابي به زودي به بازار ارايه خواهد شد.

ادامه دارد ...

  • یکشنبه/ ۱۹ تیر ۱۳۸۴ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8404-07474
  • خبرنگار : 71038