عصر امروز ماشاءالله شمسالواعظين عطريانفر و مرعشي به عنوان سه فرد حامي هاشمي رفسنجاني ، با حضور در خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به تشريح ديدگاههاي هاشمي رفسنجاني پرداخته و به سوالات دانشجويان و خبرنگاران در اين زمينه پاسخ دادند.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در ابتداي اين جلسه، شمسالواعظين گفت:« من به عنوان يك روزنامهنگار از خود سوال ميكنم كه آيا حق دارم كه به مردم بگويم به چه كسي راي بدهند؟ يا اينكه فقط بايد به ترويج الگوها و مواضع روشنفكرانهي خود بپردازم و مردم هستند كه اصلح را انتخاب ميكنند. ولي اكنون به عنوان يك روزنامهنگار با توجه به شرايطي كه در سطح جامعه حاكم است، احساس ميكنم بايد به مردم توصيه كنم كه در صحنهي انتخابات حضور پيدا كنند و مانع حاكم شدن جو نظاميگري در عرصهي سياسي كشور شوند.»
وي افزود:« ايجاد يك طبقهي خاص در حوزهي سياسي باعث شده كه پايههاي جمهوريت نظام تهديد شود.در انتخابات 27 خرداد 84 آنها پلي ساختند و درصدد اين هستند كه اين پل را در سوم تير كامل كنند. ورود آنها به عرصهي سياست ميتواند بيانگر پيامهاي زيادي باشد و براي جامعه نيز نشانههاي زيادي داشته باشد و لذا ميبايست از بابت اين امر ابراز نگراني كرد.»
شمسالواعظين در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه در صورتي كه احمدينژاد رييسجمهور آتي شود، اين امر چه عواقبي دارد؟ گفت:« من به چهرهها و اشخاص كاري ندارم، ولي به الگوها توجه دارم. احساس ميكنم كه در جامعه فضاي شبه توتاليته در حال حاكم شدن است و جالب اين است كه اين فضا از رحم يك شبه دموكراتيك در حال زايش است و شايد اين امر بر ناكامي جبههي اصلاحات بيفزايد و اين را به ذهن تلقين كند كه در ساختار سياسي كشور، مردم به علت ترس از لجامگسيختگي به اين تفكر پناه بردهاند و اين بخشي از ناكامي اصلاحطلبان است. به نظر من در حال حاضر مردم بايد به سونامي سياسي متوسل شوند و اين پلي كه در 27 خرداد از سوي شبه نظاميان ايجاد شده را از بين ببرند و مردم همان واكنشي را نشان دهند كه مردم فرانسه در انتخابات رياست جمهوري كه رقابت بين ژاك شيراك و ژان ماري لوپن بود از خود نشان دادند و بايد جامعهي ايران احساس خطر كند و با هوشمندي و هوشياري به پاي صندوقهاي راي بروند و يك «نه» بزرگ به بگويد.»
در ادامهي اين جلسه، عطريانفر در پاسخ به سوالي در ارتباط با حضور هاشمي رفسنجاني در صحنهي انتخابات اظهار داشت:« هر عنصري كه در عرصهي سياست حاضر شود، داراي دو وجه فاعليت و قابليت است. وجه فاعليت داراي حالتي ايجابي است و وجه قابليت بستگي به زمينهها و شرايطي دارد كه در مقابل هر فردي قرار ميگيرد و به نظر من اگر نگاهي گذرا داشته باشيم، متوجه ميشويم كه هاشمي در هر دو وجه تغيير كرده است و وجه فاعليت هاشمي متفاوت از آنچه كه در دههي 60 بوده، است.هاشمي مانند دولتي سايه تمام فراز و نشيبهايي كه دولت خاتمي طي ميكرد را مدنظر داشت و به نظر من اين شخص با توانمندي، اقتدار، فاعليت و تجربهي بيشتري در عرصه حضور پيدا خواهد كرد و هاشمي مطمئنا در كفي بالاتر از آنچه كه دولت خاتمي مطرح ميكرد حركت ميكند؛ مثلا اگر وزير فرهنگ و ارشاد خاتمي زماني مهاجراني و مسجدجامعي بود، دولت هاشمي بايد وزيري در سطح بالاتر از اين دو معرفي كند. من فكر ميكنم هاشمي با چشمانداز قويتر و عملياتيتر وارد عرصه خواهد شد.»
عطريانفر در مورد تيم اقتصادي هاشمي رفسنجاني نيز اظهار داشت:« مشكلات دولتهاي غيرحزبي در كشورهاي مختلف از جمله كشور ما اين است كه هيچوقت تيم اقتصادي رييس دولت از قبل مشخص نيست، ولي شخصي كه رييس دولت ميشود، داراي افقي نسبت به برنامههاي اقتصادي است.»
وي ادامه داد:«رويكرد هاشمي رفسنجاني نسبت به مسالهي اقتصاد، رويكردي باز است.»
شمسالواعظين با اعتقاد بر اينكه دولت اصلاحات در ايران در ساختار سياسي دچار چالشهايي بوده ولي در ساختار اجتماعي موفقيتهاي زيادي داشته، اظهار داشت:« در اين دوره ما شاهد اين هستيم كه NGO ها رشد زيادي كرده و اين ناشي از يك برآيند توسعه است.با وجود اينكه تهديدهايي در مقابل مطبوعات وجود داشت ولي مطبوعات توانستند رشد كيفي و كمي كنند.»
عطريانفر در پاسخ به سوالي در مورد علت شكست دكتر معين در انتخابات اظهار داشت:« دكتر معين در انتخابات شكست نخورد. در فرآيند سياستورزي مجاهدين انقلاب به عنوان پيشتاز و برادر كوچكترش مشاركت،البته با دايرهاي وسيعتر، توانستهاند با وجود مشكلات در اين فرآيند با موفقيتهايي نيز روبهرو شوند. آنها فردي را معرفي كردند كه داراي پيشينهي حزبي نبود و بيشتر يك شخصيت اجرايي موفق بود، ولي آنها توانستند يك شخصيت غيرمشهور را به يك شخصيت جهاني تبديل كنند و با يك تشكيلات نسبتا موفق، آرايي را براي خود جمعآوري كنند و اين دستاورد بزرگي براي آنهاست. درست است كه نتوانستند مناسب قدرت را كسب كنند ولي در مسيري كه حركت كردند موفق بودند.»
عطريانفر در پاسخ به سوال ديگري در ارتباط با پيروزي هاشمي رفسنجاني در صحنهي انتخابات اظهار داشت: « پيروزي هاشمي رفسنجاني در اين دوره به سختي قابل پيشبيني است و اين بستگي به حضور مردم در پاي صندوقهاي راي دارد و بايد زمينهاي را فراهم كنيم تا همانطور كه مردم در دور اول در عرصهي انتخابات حضور پيدا كردند، در دوم نيز حضور داشته باشند. اگر سطح مشاركت مردم كمتر از دورهي اول باشد، اين امر مخاطرهآميز است و به زيان هاشمي تمام خواهد شد.»
وي افزود:« آمار اصلاحطلبان در دور اول 17 ميليون بود و جمع آراي اصولگرايان 11 ميليون و اين آرا نشاندهندهي پيروزي نسبي جبههي اصلاحات است، ولي در نظر بگيريد آرايي كه به نفع قاليباف و لاريجاني در سبدها ريخته شد بخشي از اين آرا متعلق به جريان اصلاحات است و به طور كلي احمدينژاد بايد پيروزي خود را از سبدي 10 ميليوني برداشت كند و هاشمي رفسنجاني از سبدي 20 ميليوني. ولي اصلاحطلبان درحال حاضر احساس نگراني ميكنند كه مبادا مردم انگيزهاي كه در مرحلهي اول براي شركت در انتخابات را داشتند از دست بدهند؛ ولي در هر صورت اگر هاشمي رفسنجاني در انتخابات نيز پيروز نشود، باز هم هاشمي يك عنصر پيروز است، نه به عنوان اكبر هاشمي بلكه به عنوان بخشي از جريان اصلاحطلبي. فردي كه مفاهيم اصلاحطلبي را 16 سال گذشته مطرح كرد و ميتواند آيندهي جبههي اصلاحات را تضمين كند.»
شمسالواعظين نيز در ادامهي تكميل پاسخ عطريانفر اظهار داشت:« 27 خرداد مانند 27 مرداد است و اگر هوشمندي به خرج ندهيم، سوم تير مانند 28 مرداد خواهد بود. ما بايد از طريق رسانههاي جمعي خود، روح خفتهي مردم را كه در حال وداع از ساختار سياسي به دليل ناكامي اصلاحطلبان است بيدار كنيم.»
وي افزود:« ما بايد زمينهاي فراهم كنيم تا كساني كه گزينهي تحريم را مدنظر قرار دادهاند وارد ميدان شوند.»
به گزارش ايسنا، ماشاءالله شمسالواعظين، سخنگوي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات، در ادامه گفت:« خاتمي در روز شمارش آراء به وزارت كشور رفت، اما پس از آن به مردم نگفت در وزارت كشور چه ديدم و يا چه كردم و اين در حالي است كه خاتمي قول داده بود همواره شفاف عمل كند.»
وي با اشاره به كشف باندي كه به گفتهي وي مشغول توزيع 5 ميليون تراكت و شبنامه عليه يكي از كانديداها است؛ توسط وزارت اطلاعات و حضور برادر يكي از كانديداها در راس اين باند پرسيد دولت خاتمي چرا اعلام نميكند ماهيت اين باند كيست و اين باند به كجا وابسته است.
اين حامي هاشمي رفسنجاني در دور دوم انتخابات، با اعتقاد بر اين كه برخي عملكردها از حد رقابتهاي انتخاباتي خارج شده است اضافه كرد:« شاخص رشد تخريب در كشور رقم بالائي دارد و اين مسئله به شدت مخاطره آميز است.»
اين روزنامهنگار با بيان اينكه «به دولت خاتمي توصيه ميكنم در واكنش به تقلبات به ارشاد و بخشنامه كفايت نكند» افزود:« اگر اين دولت و شخص خاتمي مصلحت ميداند دست به ابتكار عمل تازهاي بزند.»
سخنگوي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات درباره كروبي نيز گفت:« در ابتداي امر ما به كروبي توصيه كرديم كه در صحنهي انتخابات حاضر نشود، اما وي با استناد به استدلالهايي كه داشت اين قضيه را نپذيرفت و به صحنه آمد اما امروز اين كه بخواهد از همه مسئوليتهايش استعفاء دهد و گوشه گزيني را انتخاب كند به نظر ميرسد كفايت نميكند و وي بايد امروز به اين فكر باشد كه به عنوان مسئول رايهايي كه مدعي بود مخدوش شده چه بايد بكند، آيا سكوت و خداحافظي به نظر ايشان كفايت ميكند؟»
اين حامي هاشمي رفسنجاني در دور دوم انتخابات، با بيان اين كه به لحاظ تاريخي مردم ايران زماني كه با تهديدات داخلي و خارجي مواجه شده حول يك محور متحد ميشوند، در عين حال به صداهاي خاموش در جامعه توصيه كرد براي گفتن يك «نه» به برخي تفكرهاي نظاميگرايانه در صحنه حاضر شده و پيروزي هاشمي را قطعي كنند.
شمسالواعظين با بيان اين كه دولت اين بار به لحاظ اقتصادي و سياسي يك دولت وفاق و ائتلافي است، گفت:« با اين وجود معتقدم پيش روي اين دولت پنج گسل وجود دارد كه در صورت آزاد شدن انرژي اين گسلها به زلزله تبديل ميشوند و ما بر اين باوريم كه تنها هاشمي رفسنجاني ميتواند اين گسل را رفع كرده و نقش يك نيروي بالانس را بازي كند.»
وي در حوزه تقسيم قدرت سياسي، در حوزهي گردش نخبگان، دو گسل را قائل شد و افزود:« همچنين گسل بين ملت ايران و خانواده بينالمللي و گسل ايرانيان مهاجر و گسل تاريخي بين روشنفكران و دولت توسعهگرا را ميتوان متصور شد.»
به گزارش ايسنا، محمد عطريانفر،عضو ارشد حزب كارگزاران سازندگي، نيز در ادامه سخنان خود، چهار نوع امكان تقلب را در حوزهي انتخابات متصور شد و در اين باره توضيح داد:« سادهترين نوع تقلب خيانت به اعتمادي است كه مردم به معتمدينشان بر سر صندوق هاي راي ميكنند.اين معتمدين وظيفه دارند بدون هيچ گونه دخالتي راي مردم را گرفته و پس از پايان ساعت رايگيري به شمارش آن بپردازند. البته بايد گفت هيچ انتخاباتي مصون از اين تقلب نيست.»
وي گفت:« از لحاظ حقوقي شوراي نگهبان ميتواند بر سر هر صندوق چندين ناظر بگذارد كما اينكه در انتخابات اخير اين افراد شش نفر بودند، اما وزارت كشور حداكثر اجازه دارد يك نفر را براي اين كار بگمارد اين تبعيضي است كه بايد به آن توجه شده و حل شود.»
عطريانفر همچنين مسئلهي حفاظت فيزيكي از صندوقهاي راي را مورد توجه قرار داد و با بيان اينكه قانونگذار اين وظيفه را به عهده نيروهاي انتظامي گذاشته است ادامه داد:« البته اين نيرو به دليل محدوديت هايي كه دارد از نيروهاي بسيجي براي حفاظت فيزيكي صندوقهاي استفاده ميكند.»
اين عضو ارشد حزب كارگذاران سازندگي ادامه داد:« البته اين در حالي است كه در اين دوره انتخابات هم شوراي نگهبان در بحث نظارت 6 نفره خود رويكردش به سمت بسيجيان بود.»
اين فعال سياسي به حركت نيروهاي سازمان يافته كه به گفتهي وي آراء هدايت شدهاي دارند اشاره كرد و با بيان اين كه به سختي ميتوان جلوي اين نوع تقلب را گرفت، اظهار داشت:« توصيه ميكنم گزارشي كه وزير اطلاعات به دولت خاتمي در بحث بررسي تقلبهاي انتخاباتي ارائه داد امكان انتشار پيدا كند و اين مسئله تنها براي دفاع از مظلوميت مهدي كروبي نيست، بلكه براي دفاع از تمام كانديداها ميباشد.»
عطريانفر با بيان اين ادعا كه اگر خاتمي 10 برابر آن چه هاشمي در زمان خود در قبال تخلف انتخاباتي بيان داشت بيانيه صادر كرده و يا هشدار و اعتراض خود را به اين مسئله عنوان كند باز هم نميتوان هيچ تضميني داد كه همچنين مسائلي ديگر تكرار نميشود، گفت:«خاتمي بايد از ساز و كارهاي حقوقي بهتري بهرهمند شود و اين تضمين را براي هشدار خود فراهم كند.»
مرعشي قائم مقام دبير كل حزب كارگزاران ،نيز در جمع خبرنگاران گفت:« در دور اول انتخابات ذهنيت اين بود كه رقابت بين هاشمي و قاليباف است و هنوز جامعه تحت تأثير آن شوك نتيجه انتخابات است و حرفهايي كه آقاي كروبي نيز در چند روز گذشته داشته به نوعي بر جامعه سياسي تأثير گذاشته است.»
وي ادامه داد:« به نظر ميرسد يك ائتلاف بزرگ از جناحهاي اصلاح طلب و بخشي از ميانهروهاي جناح محافظهكاران بر محوريت هاشمي در انتخابات شكل گرفته كه اين ائتلاف ميتوانست در مرحله اول هم با تدبير سياسي شكل بگيرد تا انتخابات دو مرحلهاي نشود؛ ولي جو سياسي نيروهاي سياسي را وادار كرد كه اجماع مجددي دور هم داشته باشند و اين امر براي كشور امري مبارك است.»
مرعشي افزود:« به اين ترتيب اكثريت شكل واقعي خود را ميگيرد تا اقليت حاكم نشود و دوم اينكه رييس جمهور با راي قاطع مديريت كشور را به دست ميگيرد كه در شرايط بحراني لازمهي عبور از بحرانهاي داخلي و خارجي همين است.»
وي ادامه داد:« با اينكه بايد نگران هر اتفاقي در عرصه انتخابات باشيم و مهمترين نگراني اين است كه ممكن است مردم از حق خود استفاده نكنند. اين انتخابات ساده نيست و بسيار حساس بوده و به نظام و كشور جهت ميدهد. ضمن اينكه فكر ميكنم ما در معرض يك انتخابات باشكوه و بزرگي هستيم كه اكثريت مردم فرصت دارند با انتخاب هاشمي زمينه را براي استمرار زمينههاي اقتصادي و سياسي فراهم كنند.»
مرعشي گفت:«احمدي نژاد از كانديداهاي مورد توجه بخشي از جامعه است و به مرحله دوم راه پيدا كرده ولي نديدم در هيچ بخشي وي و نماينده وي موضع روشني گرفته باشد.»
وي با اشاره به موضع گيريهاي «كلهر» نماينده فرهنگي احمدينژاد،گفت:«اين موضوعگيريها نشان مي دهد كه احمدي نژاد نماينده جرياني است كه معتقد است بعد از پيروزي انقلاب كشور آنگونه كه شايسته بود از عناصر غير انقلابي و غيرمذهبي پاكسازي نشده و كشور به كشوري ارزشي تبديل نشده است و لازم است نيروهاي انقلابي و ارزشي يك بار ديگر كشور را در كنترل بگيرند و با پاكسازي و جايگزيني افراد ارزشي كشور را در جهت اهداف انقلاب پيش ببرند.»
مرعشي با رد اين ديدگاه، افزود:« معتقديم ارزشهاي ديني بر يك يا دو ارزش كه آقايان به آن تكيه ميكنند خلاصه نميشود. آزادي انسانها و دوري از ريا و فريبكاري هم از ارزشهاي ديني ما است.»
مرعشي تصريح كرد :« ارزشها با چند ارزش ظاهري مانند پوشش لباس و نوع زندگي ظاهري خلاصه نميشود، راه اصلاح فرهنگي جامعه و راه دفع تبعيض، راه برخوردهاي خشن اينگونه نيست؛ اساساً حكومت اين حق را ندارد كه مردم را بر اساس سليقه يا نوع زندگي دسته بندي كند و به خودي و غير خودي تقسيم نمايد و دايره خودي را به محدودهاي بياورد كه تنها عناصر كمي از جامعه را در بر ميگيرد.»
قائم مقام دبير كل حزب كارگزاران ادامه داد:« اگر دين در ايران حفظ شده اين دين به وسيله همين مردم حفظ شده، همين مردمي كه در زمان نبود حكومت ديني، دين خود را حفظ كردهاند. تصور ميكنم احمدينژاد به لحاظ فرهنگي طيفي را نمايندگي ميكند كه اين طيف خود را از مردم ايران ارزشيتر و مسلمانتر ميداند و براي پياده كردن ارزشها فكر ميكند از هر تحكمي ميتواند استفاده كند. ولي ما معتقديم حكومت در يك رفتار عادلانه و صحيح بايد بتواند روي افكار مردم تأثير گذارد و رفتار آنها را به سطح بالاتري از آگاهيهاي ديني برساند.»
وي در خصوص مسئله ولايت فقيه افزود:« ولايت فقيه جزئي از قانون اساسي و نظام جمهوري اسلامي است و همه كساني كه در عرصه انتخابات فعال بودند به قانون اساسي و ولايت فقيه معتقد بودند؛ ولي قرائتها متفاوت است. ديدگاه هاشمي اين است كه ولايت فقيه منتخب نمايندگان مردم است و طبق قانون اساسي هم ادامه رهبري و ولايت آن مشروط به صلاحيتهايي است كه در قانون اساسي آمده است و مرجع اين صلاحيتها هم خبرگان رهبري است و ولايت فقيه در برابر خبرگان رهبري پاسخگو است. در واقع نگاه مقابل يعني آقاي احمدي نژاد كه گروهي را حمايت ميكند، آنها ولايت فقيه را به خداوند منصوب كرده و معتقدند خبرگان اين نظر خدا را كشف ميكند؛ لذا اين تفاوت دو ديدگاه، دو نوع گرايش را در جامعه تعقيب ميكند.»
مرعشي تصريح كرد:« وقتي مردم پشتيبان اصلي ولايت فقيه هستند و ولايت فقيه به اتكاي آنها نظام را اداره ميكند؛با اين حرفهاي نادرست پشتوانه مردمي خود را از دست ميدهد و مردمي كه در انتخاب مسوولان عاليرتبه خود نقشي نداشته باشند ممكن است حامي وي نيز نباشند، نبايد گروههايي در كشور با افكار افراطي و تند ولايت فقيه را تنها منحصر به خود بدانند و ساير گروهها را ضد ولايت فقيه و دشمن فرض كنند.»
مرعشي ولايت فقيه را مظهر وحدت ملي و نظام و متعلق به همه ملت و گروههاي سياسي دانست وگفت:« گروههاي سياسي بهتر است به جاي انتخاب عناوين كلي يك عناوين سياسي شفاف تري داشته باشند تا بشود در مورد آنها تصميم روشني گرفت.»
وي ادامه داد:« از نظر ما هاشمي از بنيانگذاران اصلاحات در كشور در عرصه روابط خارجي، مسائل فرهنگي اقتصادي، اجتماعي و سياست داخلي است وايشان در مسووليتهايشان هميشه اصلاح طلب تلقي ميشده است.»
قائم مقام دبير كل حزب كارگزاران در پاسخ به اين سؤال كه راهبرد بين المللي و سياست خارجي هاشمي چگونه خواهد بود گفت:« سياست تنش زدايي بعد از جنگ و در زمان هاشمي اولين اقدامات بعد از جنگ ايران به رفع گروگيران لبنان كمك كرد و ايران سياست خارجي خود را متعادل نشان داد و در جنگ خليج فارس ايران بيطرف ماند اين سياست تنش زدايي تا امروز كاركرد خود را داشته و به كمال رسيده و بايد مرحله جديدي در سياست خارجي براي تعامل جهاني برقرار كنيم. بايد تعامل سازنده با دنيا داشته باشيم و ايران نياز دارد سياست فعالي را برقرار كند و كشوري باشد كه در متن تصميم گيريهاي منطقهاي نقش داشته باشد.»
وي ادامه داد:« به لحاظ كارشناسي، ايران از ظرفيت كارشناسي خوبي در عرصه تعامل با كشورها برخوردار است. آنچه بايد تقويت شود، اراده نيرومندي است كه نظرات كارشناسي را پشتيباني كند. نظرات كارشناسي در سياست خارجي روشن است و با يك اراده قوي كه رييس جمهور آينده بايد اعمال كند ميتواند اين بستر را فعال كند.»
وي تصريح كرد:« بخش دوم برميگردد به اينكه جايگاه رييس جمهور در عرصه بين المللي چقدر باشد، هاشمي داراي اين جايگاه در عرصه خارجي است كه بتواند براي كشور اعتبار بگيرد و تصميمات كارشناسي را از موضع اقتدار بگيرد. اگر ما در مذاكرات هستهاي دچار نوعي تنزل شديم بخشي از آن به اين برميگردد كه اين پرونده در پايان كار يك دولت بوده و شرايط براي پايهگذاري چنين امر دراز مدتي در پايان كار يك دولت فراهم نيست. بخش ديگر اين كه ديدگاههاي كارشناسي توسط مديران جدي گرفته نشده است.»
وي تصريح كرد :« تنش زدايي اين معنا را ندارد كه ما بايستيم تمام تنشها را با كشورهاي خارجي تمام كنيم و بعد وارد تعامل شويم. برخي تنشها در قالب تعامل سازنده قابل حل است.»
مرعشي در خصوص سي.دي هاي منتشر شده كه در آن تخريب هاشمي صورت گرفته، گفت:« اين از گلايههاي ما از دولت پاسخگو است. علي رغم آنكه موضوع كشف شده نه برخورد جدي در اين زمينه توسط نهادهاي انتظامي و امنيتي انجام شده و نه اطلاع رساني در اين زمينه صورت گرفته است؛ و اين مورد گلايه آقاي خاتمي نيز قرار گرفت. حق مردمي كه ميخواهند انتخاب كنند است كه از اين مسائل آگاه شوند.دولت بايد امروز بيانيهاي بدهد و مسئله را شفاف مطرح كند. اينها بد اخلاقيهايي بود كه اين انتخابات را تلخ گرد و 10 درصد آراي هاشمي را كاهش داد.»
وي در خصوص تفاوت دولت هشت ساله خاتمي با دولت گذشت هاشمي رفسنجاني گفت:« كشور در اين هشت سال پيشرفتهاي خوبي داشته ولي اين تنش ها در عرصه سياست داخلي نگذاشت شيريني آنچه در دوم خرداد و انتخابات بعدي مردم وجود داشت به ذائقه مردم شيرين بماند. انتظار ما از عميق تر شدن نهادهاي سياسي و مدني در دوره اصلاحات بود علاقمند بوديم سازمان سياسي بهتري در جامعه حاكم باشد كه در دولت آينده بايد اين مسئله جدي گرفته شود و احزاب نقش زيادي در ساختار قدرت پيدا كنند و بايد از سياست توده اي و موجي به سمت سياست كارشناسي حركت كنيم.»
وي در خصوص تخريب خاتمي و امكان ادامه اين تخريبها در مورد هاشمي گفت:« عرصه سياست ، عرصه پر ماجرايي است كه ما و رقيب در حال مبارزه هستيم و قرار نيست رقيب دست از رقابت بردارد ولي انتظار داريم رقيب ادب سياسي و اخلاق سياسي را رعايت كند.»
مرعشي در ارزيابي از سخنان احمدي نژاد در مورد ريخت و پاش در دستگاههاي نظام گفت:« در ايران رسم شده افراد براي راي جمع كردن بيشتر از آنكه برنامه و ابتكارات خود را بيان كنند به طور مبهم همه چيز را زير سؤال ببرند، بودجه كشور ايران، بودجهاي است كه 70 درصد آن در اختيار سه دستگاه مهم يعني آموزش و پرورش بهداشت و درمان به دفاع يارانه است و تنها 30 درصد براي حجم وسيع دستگاهها باقي ميماند كه از اين مقدار تنها يك درصد در اختيار مديران است. اگر ريخت و پاشها اين باشد كه در سيستم به لحاظ حجيم بودن و موازي بودن نهادها هزينههاي زيادي داريم اين درست است. ولي كوچك كردن مسايل بزرگ و فراموش كردن مسايل بزرگتر خيلي اجحاف به كشور است. با توجه به وجود دستگاهاي ناظر و بازرسي كننده در كشور اينگونه حرفها صحت ندارد.»
انتهاي پيام