*گزارش - ايسنا* جادهِي چالوس در شمار 10 جادهي زيباي دنيا قرار گرفته است
در بين گذرگاههاي منتهي به شمال كشور، محور چالوس - كرج از بيبديلترين مناظر و چشماندازهاي بكر و طبيعي و پر طرفدارترين مسيرها بوده كه اين عامل بسيار مهم، جاده چالوس را در شمار 10 جاده زيباي دنيا قرار داده است. با توجه به اين كه زمين لرزه بلده رخداده در هشتم خرداد ماه سال گذشته، با وجود خسارتهاي جهاني و مالي كه بر اثر سقوط سنگها به جاده به بار آمد، زيانهاي اقتصادي زيادي را در بر داشت كه ما را از حضور گردشگران در كشور بينصيب ميكند و بهسازي آن ميتواند مانع از تكرار اين خسارتها باشد. به گزارش خبرنگار گردشگري ايسنا، اين جاده با جلوههاي زيبا و منحصر به فرد خود ميتواند جاذبههاي زيادي براي گردشگران داشته باشد كه عدم رسيدگي و ايمنسازي آن مانع از استفاده توريستي ميشود. به گفته مهندس محمد جواد بلورچي ، رييس گروه زمين شناسي، مهندسي سازمان زمينشناسي كشور - اين جاده از درهاي عبور ميكند كه بارها توسط گسلهاي مختلف قطع ميشود و اصولا وضعيت زمينشناختي اين منطقه حاكي از يك زمينشناسي جوان است كه پديدههايي است كه در تكامل طبيعي چنين منطقهاي نهفته شده و دسترسي غير معقولانه بشر در دامن طبيعت ايمني اين منطقه را در معرض خطر قرار داده است. وقوع زلزله بلده در هشتم خرداد ماه سال 83 به دليل سنگ ريزش، در مسير جاده، آن را مسدود كرد و ضريب ايمني آن در تا حد بسيار بالايي، كاهش داد. كارشناسان زمينشناسي كشور مهمترين درس اين زلزله را توجه به لغزشهاي تحريك شده از زمين لرزه ميدانند، لغزشهايي كه همگي پيش از رويداد زمين لرزه پايدار بود اما با تحريك اين زلزله فرو ريختند و اين در حالي است كه براي رخداد رانش زمين تنها يك زمين لرزه با بزرگاي كم نيز كفايت ميكند. مسئول هلال احمر مازندران در گفتوگو با ايسنا، با اعلام آسيب زلزله خرداد ماه سال 83 كه در طول 50 كيلومتر جاده چالوس رخ داده بود اظهار كرد: رانش زمين، جاده تهران - شمال را به دو تكه تقسيم كرد. مهندس اسفنديار عشوري، مدير كل راه و ترابري استان تهران هم اعلام كرده بود كه در سال 83 براي بازسازي و افزايش ضريب ايمني اين جاده، 3/5 ميليارد تومان اختصاص يافت و تصريح كرد: هيچ گونه كمبود اعتباري در اين خصوص وجود ندارد. مهندس پيام مهستي ، كارشناس گردشگري در گفتوگو با ايسنا، اظهار كرد: تنها اقدام بعد از زلزله، آسفالت برخي از قسمتها بود و هنوز بخشهايي كه در معرض آسيب جدي قرار داشت، مرمت نشدهاند. وي افزود: جاده چالوس يك جاده قديمي با شيبهاي تند، طول حدود 159 كيلومتر و داراي خطرات زيادي نظير ريزش، تنها به علت يك عامل بسيار مهم توريسم، نياز به حفظ ، نگهداري، مرمت و ايمنسازي دارد. اين كارشناس گردشگري با اشاره به سادگي كار ايمنسازي در برخي از قسمتها خاطرنشان كرد: يك تيم معمولي زمين شناسي با تشخيص قسمتهايي كه احتمال ريزش دارد، به راحتي ميتواند مانع ريزش كوه شده و يا در زمانهاي مطمئن سبب ريزش شده و خطر را بر طرف كند. وي در بيان اقدامات ممكن جهت ممانعت از ريزش كوه ، نمونههاي موجود در ساير كشورها نظير جادههاي ايتاليا اشاره كرد و گفت: با كشيدن تور سيمي روي تخته سنگها ، صخرهها و شنها ، محكم كردن تختهسنگهاي بزرگ، ساخت تونل و بهمنگير در محلهاي قابل ريزش، شكستن ديوار صوتي به كمك هواپيما و يا بيرون كشيدن تونلها تا چند متر از دل كوه، علاوه بر بالا بردن ضريب ايمني جاده ، فضاي بكر آن همچنان سالم ميماند. مهستي با اشاره به نگاه دوباره جهان به شهر آگروپليس يونان پس از برگزاري كنسرت موسيقي «ياني» خاطر نشان كرد: برگزاري اين برنامه علاوه بر جذب گردشگران بيشمار از سراسر جهان، سبب بازسازي و رسيدگي به اين بناي تاريخي و ايجاد اماكن تفريحي در اطراف آن شد كه ارز زيادي را نيز وارد اين كشور كرد. وي افزود: برگزاري يك مسابقه رالي در طول جاده چالوس همراه با اقداماتي نظير ايمن سازي، ارائه بهترين سرويس دهي در جاده، ايجاد اماكن تفريحي و استراحتگاهي ، در حاشيه آن، ميتواند علاوه بر معرفي يكي از زيباترين جادهها به جهانيان ، سبب افزايش اعتبار و بهرهوري آن شود. در حالي كه با نصب تابلوهاي ممنوعيت حمل مواد مضر براي آب و محيط زيست، استفاده از بهترين آسفالت در سطح جاده، نصب گاردريل، حفاظ و تابلوهاي مطابق با استانداردهاي روز، احداث مراكز توريستي در طول جاده و اطراف سد امير كبير، مراكز فروش صنايع دستي، شهرهاي مختلف كشور، بازبيني خودروها از لحاظ امنيت و عدم شكل فني نظير سالم بودن چراغها، سيستم ترمز، و غيره به جهت ممانعت از وقوع تصادف يا ايجاد آلودگي محيط جاده، جلوگيري از عبور وسايل نقليه سنگين كه به ريزش كوه كمك ميكند و نيز شناساندن فرهنگ صحيح رانندگي ميتوان ضمن كاستن از بار ترافيكي جاده،استفاده بهينه را از آن كرد. مهستي در ادامه با اشاره به پيشينه فلات ايران براي ايجاد ارتباط دنياي شرق و غرب يادآور شد: در گذشته نيز ايران در مسيرهاي بازرگاني زيادي مانند مسير ابريشم، مسير ادويه، و غيره قرار داشته كه در حال حضار نيز ميتواند نقش بازرگاني خود را با ايجاد راههاي ايمن و زيبا حفظ كند. عدم عبور در در اين جاده براي انجام رفت و آمدهاي روزانه و استفاده صرف توريستي علاوه بر طولاني شدن عمر جاده، با درآمدزايي بيشتري همراه است. هم اكنون كه يكسال از واقعه تلخ زلزله بلده ميگذرد، آيا وقت آن نرسيده كه به بازسازي جادي جاده چالوس براي گشودن نگرشي جديد در عرصه جهاني نسبت به آن بپردازيم؟ انتهاي پيام