*در فقدان تبليغاتي سازمان‌يافته* گردشگري ايران چقدر از سينما بهره برده است؟ طلسم غفلت طولاني به گردشگري كي مي‌شكند؟

تعريف نشدن رابطه ارگانيك گردشگري با ديگر موضوعات مرتبط ، امروزه چيزي است كه اين حوزه به شدت از آن رنج مي‌برد. صنعت توريسم با توجه به جايگاه فرابخشي خود با ساير مقوله‌هاي فرهنگي اجتماعي و اقتصادي ارتباطات نزديكي داشته و بدون انسجام و هماهنگي كامل با اين مولفه‌ها، امكان توسعه توريسم در هيچ كشوري امكانپذير نيست. اكنون بنگاه‌ها، آژانس‌ها و كمپاني‌هاي بزرگ گردشگري با استفاده از توانمندي‌هاي فرهنگي و هنري به شدت بر تبليغات خود براي جذب توريست‌هاي منطقه‌اي و جهاني افزدوه‌اند. به ويژه در حوزه سينما كه با جذابيت‌هاي بصري خود قادر است تا در معرفي جاذبه‌هاي گردشگري به جهانگردان نقش موثري ايفا كند. به گزارش خبرنگار ايسنا، در اظهارنظر‌هاي صورت گرفته از سوي كارشناسان صنعت توريسم در خصوص موانع فراروي توسعه گردشگري در ايران، نبود يك تبليغات سازماندهي شده و مدون هم‌چنان در صدر قرار دارد. هرچند كه مرعشي درنخستين جلسه‌ي كانون هماهنگي گردشگري كشور، اعلام كرده كه 20 ميليارد تومان صرف تبليغات بين‌المللي ميراث فرهنگي و گردشگري مي‌شود؛ اما هنوز از تحقق اين امر خبري در دست نيست، چراكه مواضع سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي تبليغات گردشگري ايران از شبكه‌هايي چون بي‌بي‌سي و سي‌ان‌ان با مخالفت نمايندگان پارلمان هفتم مواجه شده است. صدا و سيما هم از منظر كارشناسان تاكنون همانگونه كه نشان داده به حوزه گردشگري اقبال چنداني ندارد. به اين ترتيب باز هم تبليغات توريسم ايران براي جذب گردشگران و حداقل براي دستيابي به اهداف چشم‌انداز 20 ساله ي گردشگري، در هاله‌اي از ابهام قرار مي‌گيرد. اين بي‌توجهي به تبليغات گردشگري از سوي رسانه ملي در شرايطي صورت مي‌گيرد كه رسانه‌هاي گروهي برخي كشورها گرايش زيادي را به معرفي جاذبه‌هاي گردشگري خود نشان داده‌اند. به عنوان نمونه، شبكه تلويزيوني عرب‌توريزم كه به تازگي از سوي يك ايراني‌تبار ساكن لبنان راه‌اندازي شده از شهروندان خاورميانه دعوت كرده تا با به تصوير كشيدن جاذبه‌هاي گردشگري كشور، شهر و روستاي خود، در مسابقه تصويري ATC شركت كنند. چند روز پيش نيز شبكه خبري العربيه در قالب يك گزارش تصويري از جاذبه‌هاي توريستي ايران، شمال ايران را به‌عنوان يكي از بهترين و زيباترين مناطق گردشگري كشور توصيف كرد . به گفته تهيه‌كنندگان اين برنامه: شمال ايران و چشمه‌هاي فراوان آب معدني اين مناطق، در زمره بهترين‌هاي جهان است. العربيه در اين برنامه با ارايه تصاويري زيبا و واقعي از شمال ايران نشان داد كه زيبايي كناره سرسبز درياي خزر با كوه‌ها و جنگل‌هاي مخملين و آب‌هاي گرم معدني فراوان، همواره مورد توجه جهانگردان عرب و غربي بوده است.شمال ايران جزو كهن‌ترين زيستگاه بشر در ايران به‌شمار مي‌رود. مناطق مختلف گيلان، مازندران و گلستان، چالوس، كلاردشت و نمك آبرود با كوهها و جنگل‌هاي سرسبز و هواي پاك آن، بسيار زيبا است و همواره جهانگردان عرب و خارجي را به‌سوي خود كشانده است. به اين ترتيب در شرايطي كه تبليغات بنيادين گردشگري مي‌تواند موجي از گردشگران منطقه و عرب را راهي ايران كند. با گذشت نزديك به يك سال از تشكيل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين امر هنوز جامه عمل به خود نپوشيده است. البته سينماي ايران تاكنون در اين ميان نسبت به ديگر رسانه‌ها پيشقدم بوده و فيلم‌هاي ماندگاري در اين خصوص توليد كرده كه برخي از آنها در جشنواره يادگار به نمايش درآمده‌اند. محمد بهشتي پس از تصدي مديريت سازمان پيشين ميراث فرهنگي با شناختي كه از قدرت سينما و جنبه‌هاي اجتماعي اين حوزه هنري در بنياد فارابي پيدا كرده بود، بر آن شد تا اين‌بار اين توان را در حوزه ميراث فرهنگي و جاذبه‌هاي تاريخي كشور كه عمده مقصد جهانگردان براي ورود به ايران هستند، آزمايش كند. از همين رو با مشاركت برخي نهادهاي فرهنگي جشنواره يادگار را با هدف معرفي ميراث فرهنگي طراحي كرد تا در سال 84 با ادغام سازمان‌هاي ميراث و گردشگري دايره اين جشنواره جاذبه‌هاي گردشگري كشور را نيز در بر گيرد. در اين دوره از جشنواره يادگار اعلام شده كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي اولين بار، حق نمايش فيلم‌هاي مستندي كه با موضوع ميراث فرهنگي و گردشگري توليد شده‌اند را خريداري مي‌کند. اين اقدام در پي مذاكره و توافق با امور فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري صورت مي‌گيرد و فيلم‌هايي كه حق نمايش آن‌ها خريداري شده در محوطه‌هاي فرهنگي، موزه‌ها و تمامي مكان‌هاي متعلق به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به نمايش درمي‌آيد. محمد آفريده دبير مروري بر «سه دوره جشنواره يادگار» درباره اهداف اين اقدام به خبرنگار ايسنا گفته است كه اين حركت باعث رونق توليد آثار ميراث فرهنگي و گردشگري خواهد شد و در واقع اين حركت در جهت بسترسازي و شناسايي محصولات فرهنگي با كيفيت مناسب براي ميراث فرهنگي و گردشگري است. در مقياس جهاني نيز سينما اكنون به كمك گردشگري آمده و برنامه‌ريزان را وادار به اتخاذ تمهيدات لازم در اين قضيه كرده است. ساخت فيلم «ارباب حلقه‌ها» نمونه بارزي براي اثبات اين مدعا به شمار مي‌آيد. حدود 76 هزار تن از گردشگراني كه طي 9ماه گذشته وارد نيوزيلند شدند، اظهار داشته‌اند كه به خاطر تاثير فيلم ارباب حلقه‌ها نيوزيلند را براي سفر انتخاب كرده‌اند. اين فيلم به كارگرداني «پيتر جكسون» در نيوزيلند و در سه بخش توليد شده و با بردن 11 جايزه ركورد جوائز اسكار را در تاريخ سينما شكسته است. به اين ترتيب با نمايش ارباب حلقه‌ها، صنعت توريسم نيوزيلند با كسب بيش از 6ميليارد دلار و با پشت سر گذاشتن صنعت لبنيات، تبديل به ارزآورترين بخش اقتصاد اين كشور شده است. با اين حال اگر چه سينما پتانسيل بسيار زيادي در جذب گردشگران به ايران دارد؛ ولي متاسفانه در برنامه‌ريزي‌ها قابليت‌هاي سينما را در جذب گردشگر و حفظ ميراث فرهنگي ناديده گرفته شده است. پوران درخشنده كارگردان سينما با تايد اين مطلب مي‌گويد: اگر نمي‌توانيم در جذب توريست سرمايه‌گذار چنداني داشته باشيم مي‌توانيم با حمايت از فيلمسازان مطرح فرهنگ و تمدن خود را به جهانيان معرفي كنيم. وي به برگزاري جشنواره جشنواره‌ها يادگار اشاره كرد وافزود: برگزاري جشنواره يادگار تاثيرات خوبي در صنعت گردشگري و ميراث فرهنگي و ايرانشناسي به همراه خود در صنعت گردشگري و ميراث فرهنگي و ايرانشناسي به همراه خواهد داشت و با برگزاري اين جشنواره به نوعي آينده‌نگري در اين زمينه مي‌شود. اين كارگردان افزود: در كنار برگزاري جشنواره بايد در زمينه توليد فيلم‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري اقدام كرد و با اين كار آرشيو ارزشمندي از فيلم‌هاي ميراث فرهنگي براي‌ آيندگان تهيه مي‌شود . عليرضا اميني نيز براين باور است كه تهيه كنندگان بخش خصوصي هيچگاه نگراني و دغدغه‌اي نسبت به موضوعات مرتبط با ميراث فرهنگي ندارند و تنها در صورتي كه سفارش بگيرند اقدام به توليد اين فيلم‌ها مي‌كنند. اين كارگردان سينما مي‌گويد: فيلمسازاني كه دغدغه چنين كاري دارند انگشت شمارند و برگزاري جشنواره يادگار باعث مي‌شود كه فيلمسازان علاقه‌مند در اين زمينه‌ها ضمن تبادل نظر با يكديگر با نگاه فيلمسازان برجسته نيز آشنا شوند. به گزارش ايسنا اميني بهترين جايگاه پخش فيلم‌هايي با موضوع ميراث فرهنگي را تلويزيون و كانال‌هاي بين‌المللي آن عنوان كرد و افزود: با نمايش اين فيلم‌ها در تلويزيون مي‌توان مكانهاي توريستي و باستاني را به گردشگران معرفي كرد. سيد محمد بهشتي رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري هم تاكيد دارد كه موضوعات مرتبط با ميراث فرهنگي چه به لحاظ تنوع و چه به لحاظ عمق، همانند اقيانوس وسيع و عميقي مي‌ماند كه گاه دلهره به وجود مي‌آورد ولي بايد نسبت به اين اقيانوس بي‌كران معرفت و شناخت كافي به دست آورد. بهشتي در ادامه با انتقاد از افراد كم حوصله كه از اين درياي عظيم صرف نظر مي‌كنند گفت: آنها ترجيح مي‌دهند كه سراغ بركه‌ها بروند وخود را از اين نعمت محروم مي‌كنند. سخن آخر اينكه علي معلم يكي از تهيه‌كنندگان سينماي ايران گفته است: آخرين توليد من « ازدواج به سبك ايراني» است كه يكي از آثار مهم در زمينه گردشگري است و مخاطب غير ايران را به سفر و ديدن ايران ترغيب مي‌كند. حال سوال اين است كه آيا در حوزه تبليغات و بازاريابي سينماي ايران به كمك گردشگري خواهد آمد يا خير؟ و آيا ادعاي مرعشي مبني بر اينكه تاکنون فقط بخش کوچکي از بازار بالقوه بزرگ گردشگري ايران فعال شده که ناشي از غفلت طولاني نسبت به اين بخش است! حداقل با تبليغات و بهره‌گيري از موضوعاتي چون سينما رفع خواهد شد يا خير؟ انتهاي پيام
  • جمعه/ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۴ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8402-10264
  • خبرنگار : 71060