هشتمين ميزگرد دانشجويي/4/ سخنگوي فراكسيون روشنگري دفتر تحكيم(علامه): ـ بايد مرزهاي خودي و غيرخودي را برداشت ـ مبناي حضور ما در انتخابات مشاركت معترضانه است
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ هشتمين نشست دانشجويي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با حضور «سيدامير پاكزاد» سخنگوي فراكسيون روشنگري دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه)، «سيدعلي سيادتي» دبير جامعهي اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران، «عطاءالله بيگدلي» مسؤول بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق (ع) و «مهدي ميرزايي» عضو نوگراي طيف شيراز دفتر تحكيم وحدت، برگزار شد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در ادامهي ميزگرد خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، «سيادتي» معرفي 4 عضو كابينه را يكي از فاكتورهاي تعيينكنندهي راهكار كانديداها براي مبارزه با فقر، فساد و تبعيض دانست و گفت: رييس بانك مركزي، وزير اقتصاد و دارايي، وزير بازرگاني و رييس سازمان برنامه و بودجه كسانياند كه سيستم اقتصادي دولت آينده را تعيين ميكنند. وي افزود: كانديداها بايد برنامهها، اعتقاد و هدفشان را براي پيشبرد اهداف نظام اعلام كنند و براي عملياتي كردن آن راهكار و برنامه ارائه دهند. با توجه به اينكه امسال سال اول چشمانداز 20 ساله و برنامهي چهارم توسعه است، رييس جمهور بايد كارآمد، باكفايت و باحوصله باشد و سياستگذاري مذكور را تحقق بخشد. يكي از ويژگيهاي مهم اين انتخابات اين است كه افرادي پيدا شدهاند كه از نظر ما هماهنگي لازم را با اركان نظام دارند. پاكزاد پرسيد: اين هماهنگي را شما تعيين ميكنيد؟ سيادتي در پاسخ ابراز عقيده كرد: هم در 8 سال اول هم در 8 سال دوم از 16 سال گذشته، كارهايي عليرغم نظر رهبري انجام شد، لذا بايد اشتباه آنها اصلاح ميشد. پاكزاد نيز اظهار داشت: متأسفانه بعضي از جنبش دانشجويي ميخواهند كه در انتخابات براي ابراز برخي نظرات مصلحت انديشي شود، ولي مصلحتانديشي ما دربارهي همه چيز بار سنگيني است كه تا مدتها بر گردهي جنبش دانشجويي سنگيني خواهد كرد و چه بسا باعث شكستن پيكر نحيف آن شود. سيادتي گفت: مقام معظم رهبري در مراسم افطاريشان به ما گفتند كه مصلحتانديشي كار مسؤولان است و جنبش دانشجويي بايد آرمانخواهي داشته باشد و هزينههايش را پرداخت كند. پاكزاد نيز ادامه داد: هاشمي محصول جرياني بود كه باعث ايجاد حماسهي دوم خرداد شد. اگر نحوهي عملكرد وي در دورهي 8 سالهي موسوم به سازندگي نبود نيازي به ايجاد حماسهي دوم خرداد نميبود. مسائل فرهنگي دوران وي باعث شد مطالبات مردم در زمينهي فرهنگ، حماسهي دوم خرداد را شكل دهد. اگر هاشمي به ماندگاري در صفحات تاريخ ميانديشد بهتر است مصلحت پيشه كند. به نظر من بدخواهان هاشمي ميخواهند يكي از وزنههاي نظام كه در 25 سال گذشته همواره بازوي نظام بوده را پيرو مطامع حزبي خود قرار دهند و از ايشان سوءاستفاده كنند. ميرزايي نيز در همين باره گفت: هيچ اصولگرايياي بهتر از تن دادن به خواست و مطالبات مردم نيست و همين است كه آينده نظام را بيمه ميكند. ما در جامعهاي زندگي ميكنيم كه 90 درصد آن مسلمان هستند و خواه ناخواه مطالبات آنها ديني است و به گفتهي «محسن آرمين» مگر ميشود جنبشي به راه انداخت كه پايهاش دين نباشد و همين موضوع است كه باعث پيشرفت يك جريان ميشود. وي دربارهي مطالبات خود از رييس جمهور آتي، گفت: چيزي كه در جامعهي ما خدشهدار شده و مردم را رنجور كرده نابرابري است، چرا كه فكر ميكنند با يك آقازاده در استفاده از امكانات حكومت تفاوت ميكنند. توسعه و عدالت همهجانبه، اصلاح سيستم اداري از مطالبات ماست. چرا اكنون فقط از نابرابري اقتصادي بحث ميشود؟ چون امروز خريدار دارد؟ گفتمان اقتصادي همانند دههي 50 و 60 ايران اكنون نميتواند بازار داشته باشد. اين عضو طيف شيراز دفتر تحكيم وحدت افزود: خدشهدار كردن عملكرد خاتمي متزلزل كردن بنيادهاي نظام است چراكه او نماد 22 ميليون نفر است. ميرزايي اظهار داشت: بخشهايي از مردم هنوز از گزينشها ميترسند، خط بين خودي و غيرخودي تيشه به ريشهها ميزند و به اعتقاد من كشور بايد بر اساس اصول علمي اداره شود. وي دربارهي شيوهي رسيدن به اين مطالبات، دو معضل عمده در مقابل پيشبرد اصلاحات را آنچه كه دولت سرمايهدار و دولت ايدئولوژيك ميخواند دانست و گفت: بايد ارتزاق دولت را از نفت كم كنيم. ما رييس جمهوري ميخواهيم كه وابستگي ما را به نفت كم كند و صادرات غيرنفتي و بخشهاي خصوصي را فربه كند. در يك جمله دولت را كوچك كند تا سرمايهداري صنعتي و تبع آن جامعهي مدني شكل بگيرد تا دموكراسي در آن نمودار شود. وي تصريح كرد: ما مشخصا از كانديداهاي اصلاحطلب حمايت ميكنيم و اگر امكان برگزاري نشست پيدا كنيم، مصاديق را بر عهدهي شوراي عمومي ميگذاريم. به گزارش ايسنا، بيگدلي نيز گفت: اختيارات و وظايف رييس جمهور طبق قانون اساسي و متفرقه معلوم است و طبق تفكيك قوا شأنيت رييس جمهور بيشتر اجرايي است لذا موظف به تبعيت از قانون است. پس رييس جمهور علاوه بر ملتزم و مجري بودن قانون اساسي بايد ملتزم و مجري سند چشمانداز 20 ساله كه جزء سياستهاي كلي است و برنامهي 4 سالهي چهارم توسعهي اقتصادي، سياسي و فرهنگي باشد. بيگدلي دربارهي تفاوت انتخاب كانديداها براي انجام اين وظيفه گفت: درصد التزام فرق ميكند. برنامهي ادارهي كشور را رييس جمهور نميدهد، مجلس ميدهد و رييس جمهور ميتواند در قالب لايحه برنامه داشته باشد، نميتوان نظام را وابسته به فرد كنيم. سيادتي نيز اظهار داشت: اگر رييس جمهور هماهنگ باشد، برنامههاي مجلس را عمل ميكند و خوب پيش ميرود. در اين ميان ميرزايي پرسيد: پس چرا انتخابات برگزار ميشود؟ پاكزاد نيز گفت: رييس جمهور وظايف بيشماري دارد. او موظف است از قانون اساسي و افرادي كه حق زندگي در جامعه را دارند، دفاع كند. موظف است در انتخاباتي مثل مجلس هفتم انتخابات را برگزار نكند، موظف است آموزش و پرورش را تا حد متوسطه رايگان در اختيار مردم بگذارد. پس مهمترين وظيفهاي كه رييس جمهور بايد آن را اجرا كند اجراي قانون اساسي پيش از وظيفهي اجراي برنامهي چهارم توسعه است. ميرزايي مجددا پرسيد: آيا قبول داريد كه كسي كه فلان جرم را در زمان مسووليتش انجام داد و كسي كه معتقد يا ملتزم به فلان بخش از قانون نيست به يك اندازه گناه كرده؟ ما ميخواهيم در بررسي صلاحيتها هر دو را به يك چشم ببينند. بيگدلي اظهار داشت: طبق روال قانوني، يك رييس جمهور موفق اولا و بالذات يك مجري موفق است. كليت نظام ثابت است ولي سياستها متفاوت است. در كل كشور روند ثابتي پيگيري ميشود. عاقلانه نيست كه سرنوشت كشور بسته به يك فرد اينقدر متغير باشد. وي افزود: رييس جمهور بايد اهل فكر، دلسوز، با حوصله و مديريت قوي داشته باشد ولي اين سؤال كه «برنامهي شما براي رفع فساد چيست؟» تفاوت ندارد چراكه برنامهها تا حدود زيادي مشخص است. بسياري از اين كانديداها حتي يكبار هم برنامهي چهارم توسعه را نخواندهاند و دعوت از كانديداها بيشتر براي شنيدن مصاديق است. پاكزاد ابراز عقيده كرد: با اين شرايط كه شما به آن معتقديد، هيچ فرقي نميكند كه چه كسي انتخاب شود و صرفا به اين دليل كه يك نفر نميتواند 5 جا برود، 5 نفر كانديدا شدهاند؟ سيادتي گفت: مردم به ارادهي انساني كه برنامه را اجرا ميكند رأي ميدهند وآن را انتخاب ميكنند. بيگدلي اظهار داشت: برنامهي چهارم لايحهاي بوده كه دولت ارائه كرده و بعد تبديل به برنامه شده است. مجلس هم نمايندگان مردم هستند. وي اشاره كرد: اگر دوستان فكر ميكنند يكدست شدن حاكميت به صلاح نظام است، اميدواريم اين اقدام با چالشهاي زيادي روبرو نشود. سپس پاكزاد گفت: تحريم انتخابات به نوعي تحريم دموكراسي است و اگر پيش از مشخص شدن شرايط انتخابات، تصميمي اين چنين گرفته شود، فرصت طلايي و تاريخي خود را به محافظهكاران كه در اين سالها عملكردشان مشخص بوده، واگذار كردهايم. مبناي حضور ما مشاركتي است به صورت معترضانه در انتخاباتي كه گمان ميكنيم راهبرد نهايي آن روشنگري و آگاهيسازي خواهد بود. وي معتقد است: ملت به قيم نيازي ندارند و صندوقهاي رأي بهترين وسيله براي تجلي نظارت مردم در راستاي تبيين ميزان رأي مردم است. جنبش دانشجويي وظيفه دارد به عنوان وجدان آگاه و نگران جامعه از اين فرصت جهت بازگو كردن همهي درد و رنجهاي ساليان گذشته در دفاع از استقلال، آزادي و منافع ملي و حقوق شهروندي استفاده كند. اين فعال دانشجويي افزود: كساني كه در كورهي تحريم انتخابات ميدمند تا زماني كه مشخص نشود امكان برگزاري انتخابات آزاد نيست، اين كار آب ريختن به آسياب كساني است كه از حضور كم مردم سود خواهند برد و مبناي تفكراتشان حاكم كردن ديكتاتوري اقليت بر اكثريت و مصادره به مطلوب نظام و انقلاب است. پاكزاد با اشاره به اينكه هيچكس نميتواند اقتداري را كه از مردم نشأت نگرفته باشد حاكم كند، ادامه داد: انتخابات آزاد و سالم طبعا بيانگر اعمال ارادهي مردم و دخالت تك تك افراد جامعه بر مبناي حق خودشان در تعيين سرنوشت خود است. خصوصيت رييس جمهور تأكيد بر مديريت علمي مبتني بر خرد جمعي، در وهلهي اول دفاع از اصول قانون اساسي و تلاش جهت اجراي آن و محقق شدن آن است. وي افزود: رييس جمهور بايد با مردم روراست باشد و مشكلاتش را با كساني كه به او رأي دادهاند، در ميان بگذارد، شايد يكي از دلايلي كه دوران 8 سالهي اصلاحات با پستي و بلندي مواجه بود و آنطور كه بايد و شايد نتوانست رسالت خود را به اجرا بگذارد تا اكنون نيازمند تداوم اصلاحات در ادامهي پروسهي آغاز شده از سال 1376 باشيم، اين باشد كه رييس جمهور نبايد تحت هر شرايط ويژهاي كه حكمفرماست مسيري را كه شايد بر مبناي دفاع از حقوق مردم نباشد ادامه داد. اين سخنگوي فراكسيون روشنگري دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) ادامه داد: طبيعي است كه رييس جمهور هم مثل تمام مسؤولان رأي خود را در ابتداي انتخابات نميگيرد بلكه همواره در طول مسؤوليتش اين رأي را از مردم ميگيرد، پس بدانند كه در هر زمان مشروعيت و مقبوليت آنها ميتواند با برگشتن از آراء و نظراتي كه زماني رأي خود را از مردم گرفتهاند، سلب شود. بيگدلي سپس از پاكزاد پرسيد: چرا در انتخابات شوراها مردم حضور حداكثري نداشتند؟ پاكزاد گفت: برخي از افرادي كه خود را منتسب به اصلاحطلبان ميدانستند كاري كردند كه هيچ دشمني نميتوانست به اصلاحطلبان بكند. سيادتي در پايان اين ميزگرد عنوان كرد: گروهها و تشكلهاي دانشجويي هركدام برنامههايي شامل ميزگرد، مناظره، بيانيه و تجمعات را پيگيري ميكنند تا به مشاركت حداكثري دست يابند. اگر نظر جامعهي اسلامي دانشجويان با مجموعهي اصولگرايان مختلف باشد بيانيه ميدهيم ولي از كانديداي واحد دفاع ميكنيم. موضع رسمي ما در مجمع جامعهي اسلامي دانشجويان مشخص ميشود ولي تا به حال از هيچ كانديدايي حمايت نكرديم. در ادامه، ميرزايي عضو طيف نوگراي شيراز نيز ابراز عقيده كرد: برخي از كارهاي راست دروني ما در دلخور كردن مردم و تضعيف دولت اصلاحطلب، خواسته يا ناخواسته با سلطنتطلبان همنواست و فكر ميكنم دانشجويان تندرو و افراطي كه انتخابات را تحريم ميكنند از يك مسؤوليت ملي شانه خالي ميكنند و مصداق كساني هستند كه در 28 مرداد همنوا با سلطنتطلبها در سقوط دولت ملي مصدق شدند و 25 سال استبداد را تداوم دادند. حضور در صحنه براي تداوم دموكراسيخواهي و استيفاي حقوق شهروندي سرنوشتساز است. بيگدلي نيز گفت: طبق اساسنامهي مجموعهي بسيج، ما موظف به حفظ كليت نظام هستيم و حق نداريم نفيا و اثباتا براي كانديداي خاص وارد صحنه شويم، چراكه نيروهاي نظامي و انتظامي كه وظيفهي دفاع از چارچوب را دارند نبايد وارد مناقشات شوند. همچنين از طرف ديگر، نفوذ غيرخوديها و كجروي خوديها چارچوب انقلاب را ميشكند. مسؤول بسيج دانشگاه امام صادق (ع) گفت: در جلسات شوراي تبيين مفصلا 3 يا 4 جلسه با نمايندگان كل بسيج دانشگاهها دربارهي ارائهي راهكار صحبت كرديم كه 16 - 17 راهكار براي مشاركت حداكثري در فضاي دانشگاه تعيين شد و آن شامل راهكارهاي سادهاي مثل برگزاري مناظرات و دعوت از كانديداهاي مختلف در دانشگاههاست كه قبل از تأييد صلاحيت شوراي نگهبان بر طبق نظر خودمان و پس از آن، همهي كانديداهاي تأييد شده را دعوت ميكنيم. گزارش ميزگرد از خبرنگار ايسنا «الهه حميديكيا» انتهاي پيام