توافقنامهي طرح ، ساخت و بهرهبرداري از مسير قزوين- رشت - آستارا امضا شد
اجلاس سه جانبهي كنسرسيوم ساخت و بهره برداري مسير راهآهن قزوين- رشت -آستارا با حضور رؤساي راه آهنهاي سه كشور روسيه، آذربايجان و ايران برگزار شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، سعيد نژاد، معاون وزير راه و ترابري، در اين اجلاس با پيش توضيح درباره مسير راهآهن قزوين- رشت -آستارا به بهرهبرداري از مسير بافق - مشهد اشاره كرد و گفت:« اهميت اين مسير از جنبهي بينالمللي كوتاه نمودن فاصله كشورهاي آسيايميانه به آبهاي آزاد از طريق بنادر واقع در خليج فارس و دسترسي آسان و ارزان به كشورهاي حوزهي خليج فارس و آسياي جنوب شرقي به ميزان 800 كيلومتر است و اين امر منجر به كاهش زمان، هزينه و افزايش ظرفيت حمل كالاهاي ترانزيتي ميشود.» سعيد نژاد ادامه داد:« اجراي اين طرح با افزايش يك ميليون تن بار ترانزيت در سال اول بهرهبرداري و 3 تا 5 ميليون در سالهاي آتي قابل پيش بيني شده است كه در صورت انشعاب راه امكان ارتباط ريلي با كشور افغانستان نيز ميسر خواهد شد.» وي خاطر نشان كرد:« اين طرح از مهندسي تا به اجرا توسط شركتهاي مهندسين مشاور، پيمانكاران، نيروهاي متخصص ايراني صورت گرفته و علاوه بر آن سيستم علائم الكتريكي و ارتباط اين طرح توسط شركتهاي ايراني طراحي، اجرا و نصب گرديده است كه همزمان با افتتاح مسير به بهرهبرداري ميرسد و افتتاح اين مسير به گسترش ارتباطات ملي و فراملي و به صورت مشخص توسعه شبكه ريلي است.» وي در ادامه به موضوع مسير راهآهن قزوين- رشت -آستارا پرداخت، و گفت:« احداث راه آهن قزوين - رشت - آستارا با ارتباط ريلي بين شاخهي غربي كريدور شمال، جنوب امكان حمل 5 ميليون تن بار در فاز نخست و 115 الي 20 ميليون تن در فاز بعدي را به دنبال خواهد داشت و از سوي ديگر افزايش 6 درصدي دو سهم اعتبارات عمراني طرح از محل منابع دولت بوده است.» وي گفت:« به دليل جلب مشاركت راهآهنهاي كشورهاي منتفع و دستيابي به تفاهم و همكاري، از ماه جولاي سال گذشته مذاكراتي با رؤساي راهآهن جمهوري آذربايجان و جمهوري فدراتيو روسيه در قالب گروههاي حاوي كنسرسيوم آغاز گرديده كه تاكنون پيگيري شده و لازم است به منظور سرعت بخشيدن به روند مذاكرات تمهيدات قانوني و حقوقي لازم در جهت مشاركت سه جانبه در هر كشور مهيا شود.» رئيس راهآهن جمهوري اسلامي ايران قوانين قابل استفاده جمهوري اسلامي ايران را در اين مرحله قانون تشويق و حمايت از سرمايهگذاري خارجي عنوان كرد و گفت:« سرمايه گذاري خارجي كه بر اساس مفاد اين قانون پذيرفته ميشود از تسهيلات و حمايتهاي قانوني برخورداراست.» رئيس راه آهن روسيه نيز با اشاره به اهميت پروژهي در حال توافق پيش بيني كرد حجم بار حمل و نقلي كريدور شمال-جنوب 15 ميليون تن شود. وي گفت:« به منظور عادلانه بودن قضاوت ميبايست اجراي اين پروژه با قوانين روسيه، آذربايجان و ايران منطبق باشد كه به همين دليل پيشنهاد اجراي كنسرسيوم را دادهايم و كشور روسيه آمادگي برنامه ريزي Besines Plan (نقشهي تجاري) را دارد كه ميبايست انجام كار در چارچوب اين امر قرار گيرد.در غير اين صورت جذب سرمايه در اين پروژه امكان پذير نيست.» رئيس راهآهن جمهوري آذربايجان نيز ضمن اشاره به اجراي اين قبيل طرحهاي عمراني در آذربايجان خاطر نشان كرد:« مسير اين كريدور از شهري در آذربايجان تا آستارا مسافت 511 كيلومتر است كه ميبايست به صورت مرحله به مرحله اجرا شود و مرحلهي اول از آستار در ايران به آستارا در آذربايجان به طول 3 /8 كيلومتر برقرار شود.» انتهاي پيام