كانون كارگردانان خانه سينما پيشنهاد داد: كارگردانان اول، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مراجعه كنند
كانون كارگردانان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پيشنهاد كرد ه است مجوز كارگردانان اول از طريق معاونت امور سيينمايي وزارت ارشاد صادر شود. عليرضا رييسيان رييس کانون کارگردانان خانه سينما با تاييد اين خبر و در توضيح اينکه طي دو سال اخير اين مجوز از طريق كانون كارگردانان سينماي ايران صادر ميشده و دليل بازگشت مجدد مجوزهاي كارگرداني به وزارت ارشاد ، به جلسهاي كه در ابتداي امسال اعضاء شوراي مركزي كانون با محمدمهدي حيدريان معاونت سينمايي داشته است اشاره کرد و به خبرنگار هنري ايسنا گفت: با توجه به آمار و ترتيب بررسي كه انجام شده و به آقاي حيدريان ارائه داديم، متوجه شديم سال گذشته هشتاد نفر متقاضي داشتيم و در مجموع 500 ساعت صرف بررسي شرايط اين دوستان در كانون شد كه از اين تعداد هشت نفر در اولويت و همين تعداد در رزرو اعلام شدهاند كه طي يكسال از بين آن هشت نفر فقط يك نفر موفق به دريافت پروانه ساخت شده و هنوز موفق به شروع فيلمبرداري فيلم نشده است. وي در ادامه تصريح كرد: البته اين آمار طي سالهاي گذشته نيز كم و بيش همين ميزان بود كه تعداد زيادي از آنها موفق به دريافت پروانه ساخت و يا اساسا شرايط توليد فيلم نميشدند در عين حال كه تعدادي خارج از ضوابط و بيشتر از طريق تهيهكنندگان دولتي فيلم خود را ميساختند و در جشنواره به نمايش در ميآمد و حتي تا مرحله اكران عمومي هم پيش ميروند، بنابراين هم آن قانون فراگير نبود و هم بعد از گرفتن مجوز از كانون شرايط پروانه ساخت احراز نميگرديد ( مثل داشتن تهيهكننده و سرمايهگذار) بنابراين پيشنهاد كرديم كليه كساني كه متقاضي و شرايط را دارند از طريق خود شوراي پروانه ساخت براي ساخت فيلم اقدام كنند ،بدين ترتيب كساني وارد اين حوزه ميشوند كه قصد ساختن فيلم سينماي را دارند نه احراز هويت. رئيسيان در ادامه به اظهار نگراني اعضاء كانون در رابطه با مشابهت فيلمهاي به نمايش درآمده اشاره كرد و به ايسنا گفت: اين مساله را با آقاي حيدريان مطرح كرديم ، خيلي از فيلم ها كه به نمايش در ميآيند با هم شباهت هايي دارندو عموما به نظر ميآيد براي مخاطب ساخته شدهاند ولي عملا در جذب مخاطب ناموفق هستند بنابراين نياز به كارشناسي در اين بخش احساس ميشود. وي تاكيد كرد: بايد يك كار پژوهشي در اداره ي كل نظارت و ارزشيابي انجام شود كه دستهبندي نوع فيلم ها و زمانيكه براي اكران ميخواهند به نمايش درآورند در آن لحاظ شود و همچنين ارتقا، كيفيت حرفهاي . چون يكي از علتهاي عدم موفقيت در اكران همين يكسان بودن و نزديكي فيلمها به هم و نمايش عمومي آن در يك زمان است. رئيسيان گفت:ژانر فيلمها در فرم درخواست پروانه ساخت، مشخص نيست مثلا شايد 90 درصد فيلمها به غلط در ژانر اجتماعي نوشته شده باشند بنابراين هيچ ارزيابي از پيشبيني براي دستهبندي و طبقهبندي فيلمها بوجود نخواهد آمد. رئيس كانون كارگردانان در پايان درباره برنامههاي آينده كانون با توجه به تغييرات در خانه سينما نيز تصريح كرد: يكي از اهدافي كه در اساسنامه خانه سينما و كانون كارگردانان مطرح شده است ارتقاط سطح كيفيت حرفهاي فيلمها است و ما در كانون بر روي طرحي كه گرايش به ارزيابي كيفيت حرفه اي فيلمها دارد كار ميكنيم، البته اين ارزيابي مثل درجهبندي نيست بلكه يك نوع اطلاعرساني به مخاطب براي آشنايي با نوع كيفييت حرفهاي فيلمها است كه هم اكنون بر روي آن پژوهش و بررسي ميشود و اميدواريم با موافقت اتحاديه و هيات مديره خانه سينما نهايتا به يك طرح نسبتا جامعي برسيم. وي در پايان درباره طرح آئيننامههاي توليد و توزيع كه از سوي معاونت سينمايي مطرح شده معتقد است :طرحي مترقي است كه با كمك وهمكاري اهالي سينما به اجرا ميرسد. انتهاي پيام