نوروز 84 به كجا سفر مي‌كنيد؟ /29/ تاريخ ايران را در خوزستان ببينيد

جاذبه‌هاي گردشگري خوزستان را مي‌توان به جاذبه‌هاي دفاع مقدس، جاذبه‌هاي تاريخي و جاذبه‌هاي مذهبي و زيارتگاه‌ها تقسيم كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) حماسه‌هاي جاويد رزمندگان اسلام در طول هشت سال دفاع مقدس يادمان‌هاي افتخار‌آميزي را در تاريخ اين كشور بر جاي نهاده است. جاي جاي خوزستان ياد‌آور خاطرات، رشادت‌ها و مبارزات اين مردم خداجو مي‌باشد از قبيل: مناطق عملياتي فكه، دارخوين، شهادت‌گاه شلمچه، دهلاويه، هويزه، چذابه، گلزار شهيدان آبادان، خرمشهر، دزفول و ديگر شهرها، بقاياي پل‌ها و پل‌هاي جنگي ( پل سابله، خرمشهر و بعثت) و غنايم جنگي ( تانك‌ها، توپ‌ها و ساير ادوات جنگي).

جاذبه‌هاي تاريخي خوزستان شامل موزه‌هاي تاريخي، آثار تاريخي و بافت قديمي شهرها است. خوزستان را به لحاظ تاريخي به سه بخش مي‌توان تقسيم نمود: الف ـ بخش شمالي كه شامل شهرهاي شوش ( معبد زيگورات يا چغازنبيل)، دزفول( آبشار شوي و بافت قديمي) و شوشتر( بند و پل آبشارهاي شوشتر و بافت قديمي آن) است.

ب ـ بخش مياني شامل اهواز ( پل معلق، رودخانه كارون و سواحل آن) با مركزيت سياسي و اداري استان و دارا بودن قسمت اعظم صنايع، بهبهان( آثار قديمي جلگه تشون و تنگ تكاب)، ايذه ( نقوش برجسته غار اشكفت سلمان) و مسجدسليمان ( بازمانده معماري اورارتوري قصر ” چيش پيش “ پدر كورش و زادگاه كورش در قلعه‌بردي انديكا كه قدمت آنها به دوران باستان و حكومت‌هاي هخامنشي، اشكاني و ساساني مي‌رسد.) ج ـ بخش جنوبي شامل شهرهاي آبادان، خرمشهر و اروندكنار بوده و از قديم آباد و مسكوني بوده است و علاوه بر اين وجود يادمان‌هاي هشت سال دفاع مقدس، پالايشگاه آبادان و بندر و اسكله‌هاي مربوط در خرمشهر بر اهميت اين مناطق مي‌افزايد.

به دليل تلاقي و درآميختگي عناصر فرهنگ باستاني و پر بار اسلامي از دوره‌هاي پيش از تاريخ مردمي در خوزستان ساكن شده‌اند كه تشكيلات اجتماعي و حكومتي داشته و در اين ميان آثار و يادمان‌هايي در شهرهاي مختلف نيز به جا مانده است. همچنين آداب و رسوم ( جشن‌ها و عروسي‌ها، ادبيات منظوم و منثور، مراسم برداشت محصول و خرما، مراسم اعياد باستاني، شبيه‌خواني روستاي حر رياحي شوش و مراسم عزاداري دهه محرم)، صنايع دستي شوشتر ( احرام بافي، موج و روانداز، رختخواب پيچ، جاجيم و سجاده)، بهبهان ( نمدمالي و عبابافي)، دزفول ( انواع وسايل ساخته شده با چوب و خراطي، ورشوكاري و كپوبافي)، ايذه ( گليم بافي و ورني بافي يا رندي)، چوغا بافي ( لباس محلي مردان بختياري) و ساير علوم و فنون و هنرهاي مختلف و مخصوص اقوام كه آميزه‌اي از فرهنگ ملي و اختصاصات قومي است.

بازديد از اماكن مذهبي و زيارتگاه‌هاي استان خوزستان از مهمترين بخش‌هاي فعاليت‌هاي ايرانگردي و جهانگردي محسوب مي‌گردد. از بقاع متبركه استان مي‌توان بقعه حضرت دانيال نبي (ع) در شوش واقع در كنار رودخانه شائور را نام برد كه داراي تركيب معماري زيبا و شكوهمندي مي‌باشد. همچنين بقعه سبزقبا در دزفول و علي‌بن مهزيار در اهواز و علاوه بر اين‌ها مزارهاي شريف و مقدس اهل بيت عصمت و طهارت از جمله امامزاده عبدالله شوشتر، امامزاده عبدالله باغملك، سلطان ابراهيم و بقاع متبرك شخصيت‌هاي علمي نظير شيخ شوشتري، شيخ انصاري شوشتر.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۶ اسفند ۱۳۸۳ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8312-10132
  • خبرنگار :