نوروز 84 به كجا سفر مي‌كنيد؟/9/ پاوه ، شهر هزار ماسوله

براي گذران تعطيلات نوروزي و لذت بردن از جاذبه‌هاي طبيعي كشور شايد كمتر جايي را بتوان يافت كه به لطف آب و هوايي متبوع، همچون پاوه باشد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، پاوه در فاصله 112 كيلومتري شمال غرب شهر كرمانشاه قرار گرفته كه 1260 كيلومتر وسعت دارد و حدود 70 هزار نفر را در خود جاي داده است.

شهرستان پاوه با 1540 متر ارتفاع از سطح دريا و متوسط بارندگي ساليانه 830 ميليمتر، آب و هوايي معتدل كوهستاني دارد و از شهرهاي زيباي غرب كشور محسوب مي‌شود كه پس از گذراندن پيچ‌هايي كه كوه‌هاي زيباي زاگرس را دور مي‌زنند، شهر پلكاني و بي مانند پاوه نمايان مي‌شود.

پاوه قدمتي بيش از سه هزار سال دارد و به شهر هزار ماسوله معروف است و دليلش اينكه مردمان پاوه منازل خود را بصورت پله‌هاي عريض و طويل در دامنه‌هاي كوه ساخته‌اند، اين سازه‌ها به گونه‌اي ساخته شده كه در بيشتر موارد پشت بام خانه‌اي كه در ارتفاع كمتري از دامنه كوه ساخته شده حياط منزلي است كه چند متري بالاتري احداث شده است. به همين دليل است كه پاوه را شهر هزار ماسوله (از شهرهاي شمالي كشور كه تيپ شهرسازي آن شبيه پاوه است) ناميده‌اند.

جداي از نماي زيباي شهر پاوه، غار قوري قلعه به عنوان بزرگترين غار آبي آسيا، آبشار بل منسوب به يكي از خدايان آب بل، چشم‌انداز زيباي دالاني كه مشرف بر اورامان ايران و عراق است، روستاي زيباي هجيج در دل صخره‌هاي سنگي، آتشكده پاوه به عنوان دومين آتشكده ايران و آرامگاه سلطان اسحاق در كنار رودخانه عظيم سيروان كه مقصودگاه زنان و مردان اهل حق است، بخش ديگري از جاذبه‌هاي پاوه است كه ديدنشان خالي از لطف نيست.

طبيعت سنگي و آب شكافنده موجب ايجاد بزرگترين غار آبي آسيا در 86 كيلومتري شهر كرمانشاه و در منطقه خوش آب و هواي قوري قلعه شده است.

اين غار آبي از زيباترين غارهاي جهان است كه مي‌تواند مقصد گردشگران بي شماري از سراسر جهان باشد، عمق اين غار حدود 3150 متر تخمين زده شده است.

آبشار بل نيز با ريزش طبيعي زيبا بصورت پودر كه نظر هر بيننده‌اي را به خود جلب مي‌كند در پاوه قرار دارد، دبي اين آبشار بطور متوسط 4000 ليتر در ثانيه است و آبي سالم، معدني و با خواص فراوان درماني دارد.

اما زيبايي‌هاي پاوه به طبيعت كوهستاني، غار‌هاي آبي و آبشارهاي زيباي آن ختم نمي‌شود و مقبره سيد عبدالله، برادر امام رضا (ع) معروف به كوسه هجيج در روستاي هجيج گوشه‌اي ديگر از زيبايي‌هاي اين سرزمين در دل صخره‌هاي سنگي است.

ميهمان نوازي، صفا و يكرنگي مردمان اورامانات حلاوت سفر به پاوه را در كام گردشگران نوروزي گواراتر مي‌كند.

زبان مردم پاوه هورامي است كه يكي از اصيل‌ترين زبان‌هاي قديمي ايران زمين بوده و بازمانده زبان پهلوي و اوستايي است.

در پاوه همه چيز رنگ اصالت دارد از جمله لباس مردمش، مردان اين ديار تن پوشي بنام چوخه ورانك، ميزه‌ره يا سربند، قاقيله يا كلاه مي‌پوشند و بر پاهايشان ساق بند مي‌پوشانند و گيوه به پا مي‌كنند كه تمام اين تن پوش‌ها ساخته دستان هنرمند خودشان است.

زنان نيز هر آنچه مورد استفاده قرار مي‌دهند جزيي از صنايع دستي اين ديار محسوب مي‌شود.

گليم، موج، جاجيم، سبد، سجاده نماز، لباسهاي محلي و گيوه جزئي از صنايع دستي و گردو، توت، رب انار، آلو خشك، روغن حيواني، كشك و نان محلي ساجي از سوغات‌هاي پاوه است.

به راستي نمي‌توان با نوشتن از پس اوصاف زيباي اين سرزمين بر آمد و تنها با چشم است كه مي‌توان اين همه زيبايي را ثبت كرد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۸ اسفند ۱۳۸۳ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8312-07088
  • خبرنگار :