نوروز 84 به كجا سفر مي‌كنيد؟ /10/ لرستان ، سرزمين پر رمز و راز ايران

استان لرستان به لحاظ برخورداري از جاذبه‌هاي توريستي به گفته برخي كارشناسان “سرزمين پر رمز و راز ايران“ به شمار مي‌آيد، طوري كه وجود هزاران بناي تاريخي، موهبت‌هاي طبيعي، آبشارهاي زيبا و ... اين استان را به منطقه شاخص توسعه گردشگري، تبديل كرده است

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با وجود اين همه موهبت و جاذبه‌هاي تاريخي - طبيعي انتظار مي‌رود كه لرستان در زمينه گردشگري از توسعه‌يافتگي بالايي برخوردار باشد، اما به دليل نبود زيرساخت‌هاي لازم اين امر تحقق نيافته است.

در همين حال، نماينده لرستان در خانه ملت نيز، با اظهار اميدواري كمك دولت و مجلس براي اختصاص بودجه كافي به بخش گردشگري اين استان گفته است: در خصوص جذب گردشگر آثار ارزنده‌اي در استان لرستان وجود دارد كه شايد در ايران مانند اين آثار وجود نداشته باشد، ولي متاسفانه تحقيقات آن‌چناني روي آن‌ها صورت نگرفته و مردم آشنايي زيادي نسبت به آثار ندارند.

موقعيت جغرافيايي لرستان

استان‌ لرستان‌ با 28559 كيلومتر مربع‌ مساحت‌ در غرب‌ ايران‌ قرار دارد. براساس‌ آخرين‌ تقسيمات‌سياسي‌ و اداري‌ در سال‌ 1375، شهرستان‌هاي‌ استان‌ عبارتند از: خرم‌ آباد، بروجرد، اليگودرز، دورود،كوهدشت‌، ازنا، دلفان‌، سلسله‌ و پلدختر، شهرستان‌ خرم‌آباد مركز استان‌ لرستان‌ است‌. اين‌ استان‌ از شمال‌ به‌استان‌هاي‌ مركزي‌ و همدان‌، از جنوب‌ به‌ استان‌ خوزستان‌، از شرق‌ به‌ استان‌ اصفهان‌ و از غرب‌ به‌ استان‌هاي‌كرمانشاه‌ و ايلام‌ محدود است‌.

استان‌ لرستان‌ داراي‌ سه‌ نوع‌ آب‌ و هواي‌ متفاوت‌ است‌ كه‌ عبارتند از: آب‌ و هواي‌ ناحيه‌ سرد كوهستاني‌ كه‌ زمستان‌هاي‌ سرد و تابستان‌هاي‌ معتدل‌ دارد و مناطق‌ بروجرد، دورود، ازنا،نورآباد و الشتر را در بر مي‌گيرد. آب‌ و هواي‌ ناحيه‌ معتدل‌ مركزي‌ كه‌ بهار آن‌ از اوايل‌ اسفند آغاز و تا ارديبهشت‌ ماه‌ادامه‌ مي‌يابد و شهرستان‌ خرم‌آباد در قلمرو اين‌ ناحيه‌ قرار دارد. آب‌ و هواي‌ ناحيه‌ گرم‌ جنوبي‌ كه‌ به‌ علّت‌ تأثيربادهاي‌ گرم‌ خوزستان‌، تابستان‌هاي‌ گرم‌ و زمستان‌هاي‌ نسبتاً معتدل‌ دارد و پلدختر و ناحيه‌ پايي‌ در قلمرو اين‌نوع‌ آب‌ و هوا قرار دارند.

جاذيه‌هاي گردشگري لرستان

اشترانكوه

منطقه حفاظت شده اشترانكوه يكي از مناطق چهارگانه تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست است كه با وسعت حدود 98000 هكتار علاوه بر ارزش‌هاي حفاظتي؛ از جنبه‌هاي تنوع زيستي به دليل وجود پوشش گياهي و مرتعي مناسب آن، زيستگاه منحصر به فردي را براي حيات وحش جانوري منطقه از قبيل كل و بز، قوچ و ميش و خرس قهوه‌اي و انواع پرندگان و خزندگان و آبزيان را فراهم نموده است.

در كنار ارزش‌هاي طبيعي آن، اشترانكوه به لحاظ برخورداري از درياچه گهر در ارتفاع حدود 2400 متري از سطح دريا، در حصار قله‌هاي سر به فلك كشيده اشترانكوه به عنوان يكي از جاذبه‌هاي گردشگري و تفرجگاهي همه ساله علاقه‌مندان به طبيعت و كوهنوردي را از اقصي نقاط كشور به سوي خود فرا مي‌خواند.

قلعه فلك الافلاك

دژ تاريخي فلك‌الافلاك بر بلنداي تپه باستاني كه به همين نام خوانده مي‌شود در مركز خرم‌آباد بنا شده است. وسعت محوطه اين دژ جنگي 400 × 300 متر مربع است كه با احتساب حصار 12 برجي 120 هزار متر مربع وسعت داشته است و ارتفاع تپه مذكور با احتساب ارتفاع ديوارهاي بنا حدود 40 متر است.

فضاي داخلي بناي فعلي به چهار تالار نسبتاً بزرگ حول دو حياط و تعددي تالار و اتاق تقسيم شده است.

بناي اوليه اين دژ مربوط به دوره امپراتوري ساساني است و در منابع مكتوب به جا مانده از آن به نام‌هاي دژ شاپور خواست دژ بر، قلعه خرم‌آباد و سرانجام در دوره قاجاريه قلعه فلك‌الافلاك ياد شده است.

اين دژ منحصر به‌فرد به شماره 883، در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است و هم اكنون يكي از جالب‌ترين و ديدني‌ترين آثار تاريخي ـ فرهنگي غرب ايران محسوب مي‌شود؛ به طوري كه هر بازديدكننده‌اي را به تحسين و شگفتي وامي‌دارد.

درياچه گهر

در دامنه‌ اشترانكوه‌، درياچه‌هاي‌ دائمي‌ و شيرين‌ گَهَربالا و گهَر پايين گسترده‌شده‌اند. اين‌ درياچه‌ از ذوب‌ برفهاي‌ اشترانكوه‌ و انباشت‌ آب‌ آن‌ در پشت‌ كوه‌ به‌ وجود آمده‌ است‌. طول‌ درياچه‌اصلي‌ گهر را 1/5 كيلومتر و عرض‌ متوسط‌ آن‌ را 600 متر و مساحت‌ آن‌ را در حدود 100 هكتار برآورد كرده‌اند.درياچه‌ گهر آبگيري‌ است‌ كه‌ از چشمه‌ها، آبشارها و سراب‌هاي‌ اشترانكوه‌ پرشده‌ و آب‌ آن‌ در تابستان‌ و زمستان‌ثابت‌ است‌. انواع‌ بوته‌ها، درختان‌ تنومند بيد و گياهان‌ گل‌هاي‌ زيباي‌ پيراموني‌، اطراف‌ درياچه‌ را به‌ صورت‌ يك‌پارك‌ طبيعي‌ شگفت‌انگيز درآورده‌ است‌ اين‌ درياچه‌ها زيبايي‌ها و چشم‌ اندازهاي‌ بديع‌ واجد ارزشهاي‌تفرجگاهي‌ فراوان‌ است‌ . بر پايه اخبار اعلام شده طرح جامع گردشگري اين درياچه بي‌نظير آماده شده است كه در صورت اجرايي شدن عامل مهمي در جذب گردشگران بيشتر به اين درياچه خواهد بود.

درياچه‌ كيو

درياچه‌ كيو در كنار پاركي‌ به‌ نام‌ كيو در خرم‌آباد واقع‌ شده‌ است‌ و آب‌ آن‌ از چشمه‌پرآبي‌ تأمين‌ مي‌گردد. اين‌ درياچه‌، زيبايي‌ خاصي‌ به‌ شهر بخشيده‌ است‌. مساحت‌ آن‌ حدود 7 هكتار و عمق‌ آن‌بين‌ 3 تا 7 هفت‌ است‌. اين‌ درياچه‌ از ارزش‌هاي‌ توريستي‌ درون‌ شهري‌ برخوردار است‌.

علاوه‌ بر اين‌ درياچه‌ها، تعدادي‌ تالاب‌ بزرگ‌ و كوچك‌ نيز نزديك‌ شهر پلدختر و بروجرد دامن‌ گسترده‌ كه‌علاوه‌ بر زيبايي‌هاي‌ چشمگير، زيستگاهي‌ مناسب‌ براي‌ جانوران‌ آبزي‌ و پرندگان‌ بومي‌ و مهاجر به‌ شمارمي‌آيند.

آبشار بيشه دورود

آبشار نورژيان در 30 كيلومتري جنوب شرقي خرم آباد در منطقه جنگلي به همين نام يكي از زيبايي‌هاي طبيعت لرستان است كه هر ساله گروهي را به سوي خود جلب مي كند. ماهي كوركه يكي از نادرترين گونه‌هاي ماهي در جهان است در غاري در منطقه تنگ هفت شهرستان خرم آباد مي‌باشد.

برپايه اين گزارش از ديگر جاذبه‌هاي توريستي لرستان مي توان به مناره آجري، سنگ نوشته، گرداب سنگي، پل شكسته، موزه فلك الافلاك، مقبره زيدبن علي، درياچه كيو، آبشارنوژيان، آبشار سه گانه گريت، بقعه شجاع الدين خورشيد، بقعه شاهزاده احمد، مسجد جامع، سراب چنگايي ، بازار سرپوشيده، تنگه شبيخون، گردشگاه گوشه و ... اشاره كرد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۸ اسفند ۱۳۸۳ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8312-06618
  • خبرنگار :