مافياي سينمايي“فيلم” نيست

قاچاق و تكثير سي دي‌هاي غيرمجاز از فيلم‌هاي سينمايي همزمان با اكران عمومي آنقدر رايج، عمومي و علني شده كه ديگر در هر كوچه و خياباني از شهر و حتي در كنار مكانهايي كه مدعي مبارزه با اين پديده هستند، مي‌توانيم بساط‌هاي بسياري از فيلم‌هاي مختلف ايراني و خارجي را شامل انواع سي‌دي‌ها در يك پوشش نايلوني معمولي با يك عكس ضعيف از صحنه فيلم مشاهده و فيلم دلخواه خود را به بدترين كيفيت آن تهيه و تماشا كنيم. به گزارش خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با گذشت سال ديگري از سينماي ايران و آغاز سال جديد سينمايي نيز نگاهي به وضعيت قاچاق و تكثير CD هاي غيرمجاز فيلم‌هاي سينمايي همزمان با اكران عمومي، نكاتي را پيشرو قرار مي‌دهد. امسال بر خلاف سال‌هاي گذشته، تمامي فيلم‌هايي كه به نمايش عمومي در آمدند، چه فيلم‌هايي همچون «مارمولك» «كما»«مهمان مامان» و «شمعي در باد» كه خوب فروختند تا فيلم‌هايي همچون «اشك سرما» « شهر زيبا» كه با فروش متوسطي روبرو شدند و حتي «دوئل» كه با مراقبت‌ها‌ي ويژه به نمايش در آمد و با فاصله‌ي بيشتري CD آن انتشار پيدا كرد، هيچ كدام نتوانستند از معرض تكثير CD هاي غير مجاز دور بمانند. به هر حال اين روند تا جائي پيش رفت كه تهيه كنندگان و دست اندركاران سينماي ايران براي رفع اين معضل به تكاپو افتادند. اولين موضع گيري و اظهارنظر بطور رسمي كه خبر از برچيده شدن بساط تكثيركنندگان غيرمجاز فيلم‌ها مي‌داد، از آن سخنگوي اتحاديه تهيه كنندگان بود كه از تشكيل موسسه شبكه توزيع و تكثير فيلم‌هاي ويدئويي خبر مي‌داد. اين موسسه در دستور كار شوراي مركزي اتحاديه قرار گرفته و همچنين شوراي مركزي تهيه كنندگان سينماي ايران اعتقاد داشت كه تعيين يك قاضي ويژه از سوي رياست محترم قوه قضائيه مي‌تواند در مبارزه، بااين پديده مخرب مثمرثمر باشد و اين درخواست را در نامه‌اي به رئيس قوه قضائيه مطرح كرد. براساس همين گزارش درنيمه دوم سال، روند پيگيري اين موضوع جدي‌تر شد، از جمله تشكيل جلساتي در كميسيون فرهنگي مجلس با حضور هيات مديره خانه سينما، خبركدگذاري حلقه نگاتيو فيلم‌ها براي شناسائي عاملين قاچاق فيلم‌ها و نهايتا همزمان با جشنواره فيلم فجر نصب دوربين مداربسته در سالن‌هاي سينمايي و بالاخره اعلام آمادگي نيروي انتظامي براي رفع اين معضل فرهنگي كه بحران جدي را پيش روي سينماي ايران قرار داده است. البته اين بحران را نمي‌توان مختص به سينماي ايران دانست، نكته جالب همزماني اين اتفاقات در سينماي ايران با سينماي هاليوود بود. بگونه‌اي كه كانون تصويرگران متحرك آمريكا كه نماينده هفت استوديوي فيلمسازي در هاليوود است اعلام كرد، قصد دارد كساني كه از طريق اينترنت به مبادله نسخه‌هاي مسروقه فيلم‌هاي سينمايي مي‌پردازند، تحت تعقيب قضايي قرار دهد، چون صنايع فيلمسازي آمريكا سالانه 3 ميليارد دلار درآمد بالقوه خود را به علت تكثير غيرمجاز محصولات خود درسراسر جهان از دست مي‌دهد.به گزارش ايسنا،حتي اين كانون بيان كرد: قاچاق غيرمجاز فيلم‌هاي سينمايي بزرگ‌ترين تهديدي است كه صنايع فيلمسازي با آن روبرو هستند. آن روي سكه نيز تلاش و پيگيري براي برچيدن شبكه قاچاقچيان غيرمجاز فيلم‌هاي سينمايي كه به دنبال نگراني تهيه كنندگان به خاطر سرمايه‌شان است مي‌باشد. اعتقاد تعدادي از هنرمندان است كه “تا زمانيكه مردم احساس نكنند بايد يك فيلم را درسينما تماشا كنند نه در ويدئو خانگي و عادت سينما رفتن بين مردم جانيفتد نمي‌توان اميدي به رفع اين معضل داشت”، در عين حال مردم زماني علاقه مند به حضور در سالن سينما مي‌شوند كه تفاوت قابل ملموسي با تماشائي يك فيلم در ويدئو خانگي احساس كنند. سالن‌هاي مدرن با تجهيزات مناسب كه براي تماشاگران لذت بخش باشد نكته‌اي است كه دراين ميان كمتر به آن توجه شده است البته طي سال اخير تعدادي از سالن‌ها، شرايط مناسبي را براي تماشاگران ايجاد كردن اما تعدادشان كافي نيست. بنابر اين گزارش، در اينباره همچنين اشاره به فيلم‌هايي كه همزمان در كنار ساير فيلم‌ها در بساط دست فروشان ديده مي‌شوند اما مجوز نمايش يا امكان نمايش عمومي را پيدا نكرده‌اند نيز قابل توجه است. «ده» عباس كيارستمي، دايره و طلاي سرخ جعفر پناهي و... . در همين حال عباس كيارستمي معتقد است:خيلي طبيعي است وقتي فيلمي به نمايش عمومي در نمي‌آيد و از آن طرف در خارج از ايران، مورد بحث و كنكاش قرار مي‌گيرد، عده‌اي از اين موقعيت استفاده كنند تا سودشان را ببرند. انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۳ اسفند ۱۳۸۳ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8312-00354
  • خبرنگار : 71091