احد قضايي: با شركت‌هاي بازارياب خارجي قرارداد مي‌بنديم در استفاده از شيوه‌هاي علمي بازاريابي بسيار ضعيف هستيم

احد قضايي گفت: جهت بازاريابي گردشگري با شركت‌هاي خارجي توانمند در بازاريابي گردشگري قرارداد همكاري بسته مي‌شود. مديركل دفتر تحقيق و بازاريابي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا ضمن بيان اين خبر افزود: اولويت‌هاي مقاصد گردشگري كشور با انجام مطالعات و بررسي‌هاي كارشناسانه مشخص شده‌اند. وي افزود: اين اولويت‌ها براساس نزديكي فرهنگ و مجاورت و مركزيت توريسم جهان صورت گرفته است؛ بنابراين اولين اولويت ايران در جذب گردشگران خارجي را كشورهاي همسايه و آسياي ميانه و همچنين كشورهاي اروپايي و كشورهاي خارجي است كه توريست به خارج صادر مي‌كنند. قضايي تاكيد كرد: در تقسيمات جهاني بعضي از كشورها مانند اسپانيا به مقاصد بازاريابي و جهانگردي تبديل شده‌اند؛ بنابراين شركت در نمايشگاه جهانگردي اين كشور و يا ساير كشورهاي مشابه از لزومات بازاريابي گردشگري كشور است. وي با اشاره به برگزاري سمينارهاي منطقه‌اي گفت: امضاي تفاهمات همكاري‌هاي 3 يا 4 جانبه با كشورهاي همسايه مثل تركيه، آذربايجان و كشورهاي حوزه‌ي خليج فارس و آسياي ميانه برنامه‌ايي است كه در آينده نزديك اجرا مي‌شود. وي تصريح كرد: با وجود علاقه‌مندي توريست‌هاي خارجي براي بازديد از چند كشور به طور همزمان؛ امضاي اين تفاهمنامه‌ها ورود توريست به كشورمان را افزايش مي‌دهد. مدير كل دفتر تحقيق و بازاريابي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در پاسخ به اين سوال كه بازاريابي گردشگري ايران چقدر علمي و آكادميك است؟ گفت: در مقايسه با جهان در استفاده از شيوه‌هاي علمي و آكادميك ما بسيار ضعيف و عقب هستيم. وي تاكيد كرد: در بسياري از كشورهاي جهان از ساليان پيش جهانگردي يك موضوع دانشگاهي با ارايه مدارك بالا بوده است؛ در حاليكه در كشور ما رشته‌هاي مديريت جهانگردي و هتلداري جديدا به رشته‌هاي دانشگاهي اضافه شده است. بنابراين طبيعي است كه از اين نظر با كمبود افراد متخصص و كارشناس و انجام پژوهش‌هاي علمي در اين حوزه مواجه باشيم. قضايي با اشاره به فعاليت‌هاي انجام شده در بازاريابي گردشگري كشور گفت كه علاوه بر قرارداد با شركتهاي بازارياب خارجي، تهيه تيزرهاي تبليغاتي فني مطابق با استانداردهاي تلويزيون‌هاي جهاني در برنامه‌هاي دفتر تحقيق و بازاريابي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از اولويت خاصي برخوردار است كه براي انجام آن نيازمند همكاري‌هاي هنرمندان و شركت‌هاي پيشرفته هستيم. وي با اشاره به تبليغات سوء كشورهاي خارجي عليه ايران و ارايه تصوير نامطلوب از كشور گفت: انجام تبليغات و بازاريابي گردشگري، علاوه بر كسب درآمد اقتصادي از نظر كاستن فشارها سياسي و بين‌المللي براي كشور مفيد است. وي اضافه كرد: بعضا فشارهاي بين‌المللي بر عليه ايران در اثر عدم شناخت واقعي از كشورمان روي مي‌دهد؛ در حالي كه انجام تبليغات مناسب و ارايه تصوير واقعي از كشور اين فشارها را خنثي مي‌كند. مدير كل دفتر تحقيق و بازاريابي گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در خصوص بازاريابي‌هاي ناموفق انجام شده در سازمان قبلي ايرانگردي و جهانگردي گفت: تمامي اقدامات انجام شده در بازاريابي‌هاي قبلي موثر و مفيد بوده و ما نيز هم اكنون از تجربيات و داشته‌هاي بازاريابي‌هاي قبلي استفاده مي‌كنيم. طبيعي است عدم تامين بودجه در هر بخشي موجب توقف طرح‌ها و پروژه‌ها مي‌شود. وي با اشاره به افزايش بودجه‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري در سال 84 گفت: تخصيص بودجه‌ي پيش‌بيني شده توسط مجلس انجام كليه‌ي طرح‌ها و برنامه‌هاي بازاريابي و ساير بخش هاي سازمان را تضمين مي‌كند. انتهاي پيام
  • جمعه/ ۱۶ بهمن ۱۳۸۳ / ۰۹:۵۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8311-03190
  • خبرنگار :