/با خاتمي از نيجريه تا سنگال/ ”ترور و جنگ از منطق جهل وغرور سرچشمه مي‌گيرند“ ”اگر ايران نبود، امروز از تمدن اسلامي ياچيزي نداشتيم يا خيلي ضعيف‌تر از حال بود“

حجت‌الاسلام و المسلمين سيدمحمد خاتمي كه در اولين مرحله از سفر 10 روزه‌اش به قاره‌ي آ‏فريقا، روز سه‌شنبه‌ي هفته‌ي گذشته وارد ابوجا - پايتخت نيجريه - شد، علاوه بر گفت‌وگو با مقامات مختلف اين كشور، با حضور در جمع فرهيختگان نيجريه، به ايراد سخنراني پرداخت.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين سيدمحمد خاتمي، رييس‌جمهور كشورمان پس از ورود به فرودگاه ابوجا مورد استقبال وزير خارجه نيجريه، سفير و اعضاي سفارت جمهوري اسلامي كشورمان قرار گرفت.

رييس جمهور سپس مورد استقبال رسمي “اولوسگون اوباسانجو”، رييس جمهور نيجريه قرار گرفت.

خاتمي پس از آن كه در كاخ رياست‌جمهوري نيجريه مورد استقبال رسمي رييس‌جمهور اين كشور قرار گرفت، طي جلسه‌اي خصوصي با اوباسانجو ديدار كرد.

پس از اين مذاكرات كه در محل كاخ رياست جمهوري نيجريه برگزار شد و حدود يك ساعت به طول انجاميد، مذاكرات رسمي هياتهاي عالي‌رتبه ايران و نيجريه انجام شد.

رييس جمهور كشورمان به جايگاه ويژه‌ي دو كشور در عرصه‌ي بين‌المللي و منطقه‌يي اشاره و تاكيد كرد: هر دو ملت تجربه تلخ دخالت بيگانگان را كشيده‌اند و اين سفر مي‌تواند نقطه عطفي در روابط دو كشور باشد.

وي افزود: ايران و نيجريه مي‌توانند در دنياي پرآشوب كنوني نمونه‌اي از روابط خوب و مناسب بدون دخالت در امور يكديگر و با احترام متقابل را به جهانيان ارائه كنند.

رييس جمهور سپس به مسائل خاورميانه از جمله مشكلات مردم مظلوم فلسطين و عراق و درگيريها و كشتارها و ترورها در اين مناطق اشاره كرد و گفت: اميدواريم با برگزاري انتخابات در عراق، آرامش و امنيت در اين كشور برقرار شود.

خاتمي تاكيد كرد:‌ آفريقا داراي جايگاه ويژه‌اي در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران است.

اوباسانجو، رييس جمهور نيجريه نيز در اين مذاكرات با ابراز خرسندي از حضور هيات عالي‌رتبه ايران در كشورش به سفرهاي خود به تهران اشاره كرد و اظهار اميدواري نمود كه مناسبات دوجانبه در همه زمينه‌ها تحكيم و تعميق يابد.

هم‌چنين رييس‌جمهور، ‌شب گذشته در ضيافت شامي كه به افتخار حضور وي و هيأت عالي‌رتبه‌ي همراه از سوي همتاي نيجريايي‌اش ترتيب داده شده بود به ايراد سخنراني پرداخت.

خاتمي گفت: با عنايت به مقولات جامعه بين‌الملل به ويژه تحولات چند سال اخير در خصوص گسترش بين‌المللي سلاحهاي كشتار جمعي و تحولات خاورميانه و آفريقا، مباحث خوبي براي مذاكره و تبادل‌نظر به‌وجود آمده است.

وي افزود: در اين ميان اسناد مربوط به همكاريهاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي دو كشور كه در اين سفر به امضاء مي‌رسند مبناي خوبي براي گسترش همكاريهاي دو كشور در عرصه‌هاي مختلف مي‌باشند.

رييس جمهور اظهار داشت: بي‌ترديد در چنين همكاريهايي حمايت و تقويت بخش خصوصي براي حضور فعال در بازار آفريقا و به ويژه نيجريه از سياستهاي مورد توجه جمهوري اسلامي ايران است.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، صبح روز چهارشنبه وزير امور خارجه‌ي نيجريه با حضور در محل اقامت رييس‌جمهور كشورمان در ابوجا، با وي ديدار كرد.

رييس جمهور كشورمان در اين ديدار بر خواست ايران براي گسترش روابط با نيجريه تاكيد كرد و گفت: تهران آماده‌ي ارتقاي سطح مناسبات با نيجريه در سطح دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي است و از راهكارهايي كه موجب تسريع در همكاريها و اجراي قراردادها شود، استقبال مي‌كند.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي، رييس‌جمهور كشورمان كه صبح همان روز در جمع علما و شخصيت‌هاي اسلامي نيجريه حضور يافت، با اشاره به دشمني گسترده‌ي كانونهاي استكباري عليه اسلام گفت: استكبار از اسلام مي‌ترسد، زيرا اين دين پيروانش را به استقلال، پيشرفت و عدالت دعوت كرده است و در اين صورت مسلمانان زير بار فشار تحميل و استعمار نخواهند رفت.

وي با ابراز تأسف از عملكرد برخي از گروهها كه موجب بهانه دادن به دشمنان دين خدا مي‌شود، گفت: كساني كه به نام اسلام خشونت مي‌كنند با دين خداي رحمان و رحيم بيگانه هستند.

خاتمي تصريح كرد: متأسفانه دشمنان اسلام با بهانه كردن روشهاي خشونت‌باري كه به نام دين خدا استفاده مي‌شود، درصدد پايمال كردن حقوق حقه‌ي مسلمانان در جهان هستند.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران، خاتمي در بخش ديگري از اين سفر، عصر روز چهارشنبه در جمع شخصيت‌هاي برجسته نيجريايي در مركز شهر "موسي يارادوا" به سخنراني پرداخت.

وي طي اين سخنراني با خاطرنشان كردن آلامي كه قاره‌ي آفريقا از مظالم استعمار متحمل شده است، بر آمادگي ايران براي ساختن نيجريه‌اي توسعه‌يافته و مشاركت در نوزايي قاره‌ي متحد آفريقايي تاكيد كرد.

خاتمي گفت: مي‌گويند از هر چهار آفريقايي يكي نيجريايي است و مي‌گويند نيجريه در تنوع فرهنگي، قومي و نژادي از جمله كشورهاي بي‌نظير جهان است.

خاتمي تاكيد كرد: در قرن گذشته آفريقا در مبارزه با استعمار حماسه آفريد. اگر قرن گذشته قرن خون و تجاوز و دو جنگ جهاني بود، قرن بيداري انسان‌هاي دربند و خيزش آفريقا نيز بود. كشورهايي كه يكي پس از ديگري در مبارزه‌اي بي‌امان از قيد استعمار رهايي يافتند و در سال‌هاي پاياني قرن بيستم آخرين پديده‌ي زشت دنياي مدرن و ارمغان استعمار يعني آپارتايد را از پاي درآوردند. اگر قرن گذشته قرن حماسه آزادي آفريقا بود، قرن حاضر بايد قرن حماسه حضور آفريقاي پيشرفته در عرصه حيات بشري باشد. به خصوص نيجريه كه تجربه همزيستي دو دين بزرگ الهي اسلام و مسيحيت و ساير آيين‌ها را نيز پشتوانه‌ي اقتدار و وقار خود كرده است.

رييس جمهور كشورمان اظهار داشت: شما در نيجريه و همه‌ي آفريقاييان در آفريقا با عبور از پاراديم استعمار و استعمارزدگي، رهيافت‌ها و تجربه‌هاي گرانبهايي براي ورود به اين چشم‌انداز داريد.

خاتمي ادامه داد: تاثير سازمان وحدت آفريقا در سال‌هاي پس از استقلال كشورهاي آفريقايي و تلاش براي تقويت نهادهاي وابسته اين سازمان فراگير و نهايتا تبديل آن به اتحاديه‌ي آفريقايي، نمونه‌اي از اين بلوغ سياسي و عزم مشترك و نوين است.

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران در حد توان خود آماده است در اجراي پروژهاي آن مشاركت كند. ما به اين واقعيت واقفيم كه هر چند آفريقا از نظر اقتصادي، صنعتي و منابع انساني هنوز تا دستيابي به مدارهاي توسعه‌ي همه‌جانبه فاصله دارد، اما از ظرفيت‌ها و توانايي‌ها بالقوه و فراوان براي پيشرفت برخوردار است.براي ساختن كشوري توسعه يافته و مشاركت در نوزايي قاره‌اي متحد، كاهش فقر و ناامني، در هر سوي جهان همه وظيفه دارند و ما نيز در آن حد كه بتوانيم، در كنار شما و با شما خواهيم بود.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس جمهور عصر همان روز از موزه‌ي مركزفرهنگي ”موسي يارآدووا“ و مسجد مركزي ابوجا بازديد كرد.

اين موزه كه از بخشهاي مختلفي تشكيل شده است، نشان‌دهنده‌ي دوران استعمار، استقلال، مبارزات ملت نيجريه و روابط ايران و نيجريه در قبل و بعد از انقلاب اسلامي مي‌باشد.

رييس جمهور كشورمان در دفتر يادبود اين موزه نوشت: «آزادي واژه‌ي زيبايي است كه در راه به دست آوردن آن، انسان‌هاي بزرگ، فداكاري‌هاي شگرف كردند، به خصوص اگر آزادي ملت باشد، شيرين‌تر است. شاهو موسي يارآدووا، يادآور يكي از اين قهرمانان است كه همواره ياد و خاطره‌ي او براي ملت بزرگوار نيجريه و همه‌ي ملت‌هاي آزاده‌ي جهان زنده است. به روان پاكش درود مي‌فرستيم و براي ملت شجاع نيجريه در راه تحقق آرمان‌هاي آن فقيد سعيد كه آزادي، استقلال و پيشرفت و سربلندي است، آرزوي موفقيت مي‌كنيم.»

درطول مدت بازديد خاتمي از اين موزه وزير امور خارجه‌ي نيجريه، وي را همراهي مي‌كرد.

خاتمي، در جريان پس از حضور در مسجد مركزي شهر ابوجا، مورد استقبال امام جماعت و رييس هيات امناي اين مسجد قرار گرفت.

*خاتمي با حضور در جمع شخصيت‌هاي برجسته‌ي نيجريه:
انديشه زورگو و خشونت‌گرا كه جز خود هيچ كس را قبول ندارد،‌ بايد از بين برود

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمي بعدازظهر روز چهارشنبه پس از سخنراني در جمع شخصيت‌هاي برجسته‌ي نيجريايي در مركز «شاهو موسي يارآدووا» به سوالات برخي از حاضران در اين جلسه پاسخ داد.

وي در بخشي از سخنان خود با اشاره به تاريخ يك ربع گذشته افغانستان و با بيان اين كه در اين مدت يك فاجعه انساني در اين كشور رخ داده است، خاطرنشان كرد كه ما اشغال عراق و افغانستان را توهين به مردم اين كشورها مي‌دانيم و به همين دليل با آن مخالف بوده‌ايم.

وي در عين حال اظهار داشت: اما هيچ كس مخالف نابودي سركوبگران و تروريست‌ها نيست.

رييس‌جمهور در ادامه وجود يك افغانستان باثبات را براي ايران مفيد دانست.

خاتمي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اين كه حضور آمريكا در عراق موجب خسارت براي آمريكايي‌ها، ناامني منطقه و هم‌چنين ناامني براي عراق شده است، تاكيد كرد كه در عراق بايد انتخاباتي صحيح برگزار شود.

وي تاكيد كرد كه مردم فلسطين نيز بايد درباره‌ي فلسطين، خودشان تصميم بگيرند.

وي رژيم صهيونيستي را مشكل فلسطين دانست و افزود كه اين رژيم همواره اشغال‌گري و سركوب را با حمايت آمريكا ادامه مي‌دهد و بيش از چهار ميليون مردم فلسطين را از سرزمين خود بيرون كرده است.

خاتمي با بيان اينكه مشكل بشريت سقوط معيارهاي اخلاقي، بي‌عدالتي، زور و قلدري است، اظهار داشت كه امروز جنگ و ترور، دو روي يك سكه هستند و هر دو از يك سرچشمه آب مي‌خورند.

رييس جمهور خشونت و نداشتن منطق را مضر دانست و تاكيد كرد كه بايد بكوشيم با منطق صلح بر منطق زور حاكم شويم.

رييس‌جمهور هم‌چنين در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مدرنيسم و پست مدرنيسم در غرب، يادآور شد كه امروزه در خود غرب نيز، نسبت به مدرنيته نقدها و ترديدهاي جدي وجود دارد.

وي با اظهار تاسف از اين كه غرب در سايه‌ي مدرنيته، مدرنيزه شدن و جنبه بي‌نهايت‌گرايي انسان را نفي مي‌كند، اظهار داشت كه مدرنيته در خارج از دنياي غرب، نتيجه‌اي جز سركوب و تحقير كشورها نداشت.

خاتمي تاكيد كرد كه در تحليل غرب بايد جنبه فكري و فلسفي آن را از جنبه‌ي سياسي و فرهنگي جدا كرد، به لحاظ فلسفي ما مي‌توانيم از غرب بياموزيم، اما به لحاظ سياسي حتي خود غرب هم نمي‌داند كه چه كرده است، من ايراني و تو نيجريايي اين را مي‌فهميم.

رييس‌جمهور اظهار داشت كه بدتر از خشونت غرب، اهانتي بود كه خارج از مرزهاي خود به انسانها كرد. انسان مي‌تواند سربلندانه بميرد، اما نمي‌تواند تحقير را تحمل كند.

وي با بيان اينكه چهره غرب در بيرون، بسيار متفاوت‌تر از آن چيزيست كه در درون آن بوده است، گفت: سوءاستفاده از حاصل مدرنيته بشر براي بشر مشكلات زيادي داشت و تا وقتي جهان مرزهايي براي گشوده شدن داشت و كشورهاي غربي مي‌توانستند مستعمره پيدا كنند، جنگ رخ نداد، ولي در قرن بيستم كه برخي هم‌مرزي‌ها ايجاد شد، آن‌ها به جان هم افتادند و دو جنگ جهاني حاصل فزون‌خواهي استعمارگران بود.

رييس جمهور تاكيد كرد كه ميان مدرنيته به عنوان فرهنگ و سياست كشورهاي غربي و سوءاستفاده از مدرنيته بايد فرق گذاشت. متاسفانه فرق‌نگذاشتن باعث شد در برابر غرب يا شيدا بشويم و يا متنفر باشيم. بايد غرب را بشناسيم و به عنوان يك نيروي مستقل با آن وارد مبادله شويم.

رييس‌جمهور با اظهار تاسف از حاكميت منطق زور و خشونت، اظهار داشت كه ما از چهره كريه تروريسم بسيار رنج مي‌بريم، اما ترور، خشونت و جنگ از يك منطق سرچشمه مي‌گيرند و آن منطق جهل و غرور است.

خاتمي در همين راستا به حادثه‌آفرينان 11 سپتامبر و كساني كه مردم بي‌گناه را در عراق و فلسطين نابود مي‌كنند، اشاره كرد و افزود: انديشه زورگو و خشونت‌گرا كه جز خود هيچ كس را قبول ندارد،‌ بايد از بين برود و وجدان دنيا نيز همين را مي‌خواهد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس‌جمهور در ادامه سخنانش با اشاره به طرح گفت‌وگوي تمدن‌ها و پذيرش اين طرح از سوي سازمان ملل و اكثريت مجامع علمي و دانشگاهي دنيا و تاكيد بر اينكه وجدان بشر از زورگويي خسته است، خاطرنشان كرد كه منطق گفت‌وگو تنها از سوي تروريست‌ها و از سوي كساني كه به بهانه مبارزه با تروريسم فضاي صلح و عدالت را به خشونت و درگيري تبديل كردند با مخالفت روبرو شد.

خاتمي كه در جمع شخصيت‌هاي برجسته‌ نيجريايي در مركز «شاهو موسي يارآدووا» افزود: آنچه باعث بدبختي شد، پارادايم حاكم بر جهان بود كه ترورها، سركوب‌ها و خشونت‌ها را آفريد و تا اين تغيير نكند، انسان به صلح و آرامش نمي‌رسد.

وي با بيان اينكه پارادايم گفت‌وگوي تمدن‌ها جانشين خشونت‌هاست، اظهار داشت كه ممكن است تبعيض جاي خود را به عدالت بدهد، ولي وجدان بشريت خواستار پارادايم دوم يعني گفت‌وگوي تمدن‌هاست.

خاتمي تاكيد كرد كه پس از پايان مسووليت خود از عرصه‌ رياست جمهوري ايران، ايفاي مسووليت در عرصه‌ي بين‌المللي را پيگيري خواهد كرد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سابقه تاريخي، تمدني و موقعيت استراتژيك ايران بر پيگيري دموكراسي از سوي ايرانيان تاكيد كرد و اظهار داشت كه هيچ منطق و آييني بدون دموكراسي دوام نمي‌يابد ايران مي‌خواهد به ارزش‌هاي خود وفادار بماند و يقينا بايد ديدگاه‌هاي نويني درباره‌ دين، زنان و انسان‌ها داشت. ما براي استقرار دموكراسي به زمان نياز داريم، زيرا دموكراسي سياسي، نيازمند فرهنگ است.

رييس جمهور حمايت ايران پس از انقلاب اسلامي از مظلومان دنيا را يادآور شد و هم‌چنين به پيشرفت‌هاي علمي، فرهنگي، اجتماعي، سياسي كشورمان پس از پيروزي انقلاب اسلامي اشاره كرد.

خاتمي در بخش ديگري از سخنان خود در پاسخ به سوالي درباره‌ي بيماري ايدز اظهار داشت كه اين بيماري خوشبختانه در ايران گسترش ندارد، اما بلايي است كه كم‌كم در حال گسترش است و ما بايد براي پيشگيري و درمان آن تمام سعي و فعاليت خود را به كار گيريم.

وي با بيان اين كه اخيرا دانشمندان ما در اين زمينه به راه حل‌هايي رسيده‌اند، مهم‌تر از آن را پيشگيري و آموزش به افراد و جوانان در اين زمينه دانست.

رييس جمهور با ابراز تاسف از وجود بيماري ايدز، تاكيد كرد كه اين مساله براي كل بشريت است نه تنها براي ايران، هرچند كه تعداد اين بيماران در ايران زياد نباشد.

رييس‌جمهور كشورمان در خاتمه اظهار داشت كه ما حاضريم در زمينه‌ي مبارزه و پيشگيري بيماري ايدز با كشورهاي آفريقايي همكاري و همراهي داشته باشيم.

*رييس جمهور در ديدار با اعضاي سفارت ايران در نيجريه:
اگر ايران نبود، امروز از تمدن اسلامي يا چيزي نداشتيم يا خيلي ضعيف‌تر از آن چيزي بود كه شاهد هستيم

رييس جمهور كشورمان چهارشنبه شب با حضور در هتل هيلتون ابوجا - پايتخت نيجريه - با اعضاي سفارت جمهوري اسلامي ايران و خانواده‌ي آنها ديدار كرد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدمحمد خاتمي، رييس جمهور اسلامي ايران، در اين مراسم با اشاره به جايگاه ويژه ايران در قلب هريك از ايرانيان، خاطرنشان كرد كه وقتي انسان از خاك و ديار خويش دور مي‌شود، بيشتر به اين عشق و علاقه پي مي‌برد؛ به خصوص اگر در جمع هموطنان عزيزي باشد كه خارج از سرزمين خويش به ملت، كشور و سرنوشت خود مي‌انديشند و دوري از وطن را برگزيده‌اند.

وي با بيان اينكه ايران فقط قطعه‌اي از جغرافيا نيست، افزود: «كشور ما در سرنوشت بشري تاثير فراوان داشته است و وقتي آفتاب درخشان اسلام بر جهان تابيد، بر جان ايران انقلاب بزرگتري پديد آورد و گل و گياهي كه در سرزمين ايران از بذر ايران روييده شده بود طراوت ديگري داشت؛ بطوري كه اگر ايران نبود، امروز از تمدن اسلامي يا چيزي نداشتيم يا خيلي ضعيف‌تر از آن چيزي بود كه شاهد هستيم.»

رييس جمهور با بيان اينكه امروز ملت ايران در مسير سربلندي گام برمي‌دارد، ادامه داد: «در دنيايي كه مدعيان، جز توسل به زور براي تحميل خواسته‌هاي خود و نفي هرچيز نو به چيز ديگري نمي‌انديشند و با كمال تاسف با اين كار به دشمنان و بدخواهان اسلام بهانه مي‌دهند، در ايران، ملت ما مي‌خواهد و مي‌كوشد براي ثبات اسلام

و نظامي متناسب با دنيا و در عين حرمت قائل شدن براي مردم مردم‌سالاري را از متن دين خود درآورد و اين خواست دنياي امروز را به ايران و جهان امروز عرضه دارد.»

خاتمي با ابراز خرسندي از حضور در جمع ايرانيان مقيم در نيجريه، خاطرنشان كرد: «نيجريه كشوري با ثروت و امكانات فراوان است ولي به دليل مشكلات تاريخي نتوانسته از آنها استفاده كند.»

وي با بيان اينكه عزم دولت و ملت كشور نيجريه به فعليت رساندن اين استعدادهاست و ما وظيفه خود مي‌دانيم در كنار اين دولت و ملت باشيم؛ افزود: «با رعايت مصالح و منافع خود در جهت مصالح و منافع اين ملت نيز گام برخواهيم داشت و از هيچ كمكي دريغ نمي‌كنيم.»

رييس جمهور با اشاره به مذاكرات و ديدارهاي صورت گرفته با مقامات نيجريه‌اي و با بيان اينكه اين اقدامات مناسب بوده است، ابراز اميدواري كرد كه توافقات صورت گرفته به نتايج مطلوبي برسد.

بر اساس اين گزارش، رييس‌جمهور كشورمان در ادامه‌ي سفر به قاره آفريقا، روز گذشته (پنجشنبه) وارد داكار - پايتخت سنگال - شد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۵ دی ۱۳۸۳ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8310-10408
  • خبرنگار :