برخلاف توافق، اداره راه استان فارس جاده عبوري از داخل شهر تاريخي بيشاپور را تعريض كرد عبور اين جاده‌ روند ثبت در فهرست جهاني منطقه را با مشكل مواجه مي‌كند

مسؤولان اداره راه و ترابري استان فارس برخلاف توافق‌هاي انجام شده مبني بر متوقف كردن ساخت جاده در داخل شهر تاريخي بيشاپور، اين جاده را عريض‌تر كرده و مسيري پررفت‌وآمد را از داخل يكي از مهمترين شهرهاي دوره ساساني عبور داده‌اند. از اين مسير تا پيش از سال 1349 استفاده مي‌شد و قرار بود كه با ايجاد جاده‌اي در بالاي اين منطقه كه كازرون را به بوشهر و شيراز متصل كند، اين مسير حذف شود؛ ولي اين اتفاق نيفتاد و در سال 1380 كه براثر سيل پل رودخانه شاپور ـ در محدوده‌ي عرصه‌ي تاريخي شهر بيشاپور ـ خراب شد، اداره راه، بدون توجه به تذكرهاي سازمان ميراث فرهنگي پلي را بر روي اين مسير ايجاد كرد كه ارتفاع و ساختار غيرمناسب آن، از نظر كارشناسان با ضوابط و مقررات حفاظت از آثار تاريخي مغايرت دارد. مصيب اميري ـ مدير پايگاه ميراث فرهنگي بيشاپور ـ با بيان اينكه ايجاد اين جاده و پل مشكلاتي براي بازديد از شهر تاريخي بيشاپور و نقش‌برجسته‌ي تنگ چوگان ايجاد كرده است، به خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران، گفت: اداره راه استان فارس، هدف از ايجاد اين جاده را حل مشكل مردم عنوان مي‌كرد؛ به همين دليل، ميراث فرهنگي راهي را براي دسترسي محلي، به آنان پيشنهاد كرد كه در صورت ايجاد آن راه، مشگل مردم حل و شهر بيشاپور نيز حفظ مي‌شد؛ ولي اداره راه، به پيشنهاد مسؤولان ميراث فرهنگي توجهي نكرد و علاوه بر ادامه احداث پل بر روي رودخانه شاپور، ارتفاع آن را نيز افزايش داد و تلاش كرد تا مسير عبوري از داخل شهر تاريخي را هم با پل هم‌سطح كند. وي ادامه داد: يكي از دلايلي كه براساس آن با اداره راه بر سر برداشتن مسير عبوري از بيشاپور توافق شده بود، منتهي شدن كاوش‌هاي شهر تاريخي به اين جاده بود؛ اكنون بخشي از برج‌هاي بيشاپور از خاك بيرون آمده و بخشي ديگر در منطقه‌اي قرار دارد كه جاده از روي آن عبور كرده است. او اظهار داشت: آسفالت و عريض كردن جاده از سوي اداره راه، آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري به آثار تاريخي بيشاپور زده است و به‌تدريج، جاده‌ي ايجاد شده به مسيري ترانزيتي تبديل خواهد شد كه رفت‌وآمد وسايل نقليه بر روي آن، شهر ساساني بيشاپور را با مشكل روبه‌رو خواهد كرد. اميري اضافه كرد: بيشاپور براي ثبت در فهرست آثار جهاني درنظر گرفته شده است كه عبور چنين جاده‌اي از وسط آن ثبت آن را با مشكل روبه‌رو خواهد كرد. در اوايل سال 1383 محمدجليل خوش‌بخت ـ معاون راه‌سازي اداره راه و ترابري استان فارس ـ در پاسخ به اعتراض‌هاي سازمان ميراث فرهنگي درباره‌ي ساخت پل بيشاپور در حريم محوطه، گفته بود: «اداره راه و ترابري فارس خودمختار نيست و مجوز ساخت اين پل از سوي ستاد حوادث غيرمترقبه استان فارس صادر شده است. بعد از تخريب پل قديمي بيشاپور در اثر سيل (دي ماه سال 1380)، ستاد حوادث غيرمترقبه استان زير نظر استانداري تشكيل شد و دستور ساخت و بودجه 200 ميليون توماني ساخت اين پل به تصويب رسيد». انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۱۴ دی ۱۳۸۳ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8310-05443
  • خبرنگار : 71063