/گزارش/ تبليغات، بخش كلنگي توريسم كشور
شايد اگر قضيه سازمانيافته تحريف اسم هميشه جاودان «خليجفارس» پيش نميآمد؛ باز هم به نقش وحدت رويه و تبليغات در كاستن از اثرات سوء اين قبيل اقدامات پي برده نميشد. به گزارش خبرنگار گردشگري ايسنا، اجماع عموم ايرانيان داخل و حتي خارج از كشور در برخورد با مقولهاي چون تحريف نام جاودان خليجفارس نشان داد كه با تبليغان سازمانيافته، چيزي كه اكنون نداريم، ميتوان ايران را آنطور كه هست و شايستهاش، در عرصه بينالملل معرفي كرد. به اين ترتيب چندان بيسبب نيست كه پيام مهستي، كارشناس گردشگري ميگويد: با توجه به تخصيص بخش اعظم خدمات گردشگري به تبليغات، تثبيت حاكميت اجتماعي ايران در منطقه خليج فارس با انجام تبليغات در زمينهي گردشگري امكانپذير است. به باور وي: از ديدگاه سياسي جايگاه و ثبات ايران در خليج فارس مستحكم است؛ ولي از ديدگاه اجتماعي به شدت نيازمند تبليغات در اين زمينه است. حال پرسش اين است كه آيا ميتوان اين مساله را به حوزه گردشگري كشور نيز تعميم داد يا خير؟ براي پاسخ به سوال فوق بايد به نظرات كارشناسي نيز مراجعه كرد، اما آنچه كه در لابه لاي اين نظرات اكنون به صورت واقعيتي عريان خود را نمود ميدهد؛ اين است كه بحث تبليغات از گردونه توريسم كشور خارج شده است. اين در حاليست كه اكنون تبليغات در عرصه جهاني بيش از هر زماني به مرحله حرفهاي و رقابتي خود نزديك ميشود. واقعيات اجتماعي و سياسي نيز حاكي از آن است كه اكنون هجمه وسيعي در حوزه نظام سياسي و رسانهاي به ايران و جاذبههاي گردشگري و فرهنگي آن آغاز شده است. حجتالاسلام محمدتقي رهبر، عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، در اين باره به ايسنا ميگويد: «برخي از افراد خارج از كشور عنوان ميكنند كه سفر به ايران براي بازديد از آثار باستاني داراي شرايط سختي است؛ لذا از همان ابتداي سفر تحت فشار و نظارت قرار ميگيرند.» وي افزود: «در حالي كه ايجاد چنين فضايي از اقدامات و تبليغات دشمنان است، آنها شرايط ما را به گونهايي ترسيم كردهاند كه راه جذب توريست به روي ما بسته شود. در واقع از چهره ديني ما ترسيم نامناسبي صورت گرفته است و عده زيادي از توريستها از اين واقعيت آگاهي نداشته و تبليغات صورت گرفته در اين راستا تاثير بدي بر جاي گذاشته است.» همچنين نتايج يك پاياننامه به نام شناسايي و بررسي دلايل عدم گسترش گردشگري در كرمانشاه نشان داد: در بخش گردشگري خارجي، بين تبليغات سوء عليه ايران و تلقي منفي گردشگران از جامعه ايران، رابطه مثبت و معنيداري وجود دارد. پيمان فروزش نماينده زاهدان نيز با تاكيد بر ضروري بودن تبليغات توريستي ميگويد: متأسفانه تبليغات خوبي در رابطه با مناطق ديدني و سياحتي استان ما صورت نگرفته، يعني چون اين استان مرزي بوده تنها شرايط مرزي بودن آن را مورد توجه قرار دادهاند. در گذشته تنها موضوعي كه بيشتر مورد نظر بوده بحث ترانزيت مواد مخدر و امنيت بوده است، در حالي كه استان ما يكي از استانهاي امن كشور بوده و از جلوههاي زيبايي برخوردار است و تنوع موردي مانند تنوع در گردشگري و صنايع دستي و تنوع قوميتي در استان وجود دارد. خلاء اصلي نبود تبليغات گردشگري آنجا مشخص ميشود كه دكتر آناماريافونتانا - مجري و رئيس پروژهي خانهي ناپلز - چندي قبل روبروي خبرنگاران ايراني به صراحت گفت: در سراسر ايتاليا هيچ كاتالوگ و يا بروشور اطلاعاتي در خصوص ايران وجود ندارد، همين امر و تبليغات سوء در خصوص ايران، تصويري مخدوش و ترسناك از ايران را براي ايتالياييها جلوه داده كه ضرورت مقابلهي فرهنگي با اين نوع اقدامات در حال حاضر مشهود است. نگاهي به برنامههاي منسجم كشورهاي گسترش يافته در امر گردشگري، به خوبي سيماي واقعي اين امر را نمايان ميسازد. تراول نيوز به تازگي به نقل از وزير توريسم مصر نوشته است: مهمترين دليل جذب جهانگردان شرق آسيا، تبليغات در رسانههاي گروهي اين كشورها بوده و ما هماكنون شاهد بسيار محسوس افزايش ورود توريست از اين كشورها به مصر هستيم. كشور كره نيز در اقدامي جالب، شهروندان اين كشور كه از مصر ديدن كردهاند را ترغيب ميكند پس از بازگشت، سفرنامهيي را تهيه كنند تا هر هفته در نشريات چاپ و به آثار برتر جايزههاي ويژه اهدا شود. سازمان توريسم كره، اين امر را ترغيب هر چه بيشتر جهانگردان كرهيي براي ديدار از آثار باستاني مصر عنوان كرده است. با تاسيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هرچند كه بحث تبليغات در تئوري مطرح شد و معاون بينالملل اين سازمان از حضور تبليغات گردشگري ايران در شبكههاي جهاني خبر داد؛ اما طه هاشمي بلافاصله يادآور شد كه از رايزني براي تبليغ برنامههاي ميراث فرهنگي و گردشگري و تعامل بيشتر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با سازمان صدا و سيما، تاكنون موفقيتي به دست نيامده و آنها اميدوارند كه بتوانند حداقل از شبكههاي داخلي براي تبليغات داخلي توريسم استفاده كنند. در بحث تحليل ضعف تبليغات گردشگري پژوهشها نيز نكات قابل تاملي را نشان ميدهند. نتايج يك پاياننامه كارشناسي ارشد ارتباط تصويري نشان ميدهد: تبليغات بسيار ضعيف، مهمترين ضعف ايران در زمينه جهانگردي و صنعت توريسم است. به گزارش ايسنا، احمد كاظمي در پايان نامه خود با عنوان “ تبليغات توريستي و گفتگوي تمدنها”، آورده است: گسترش جهانگردي فرهنگي در ايران ، زماني ميسر خواهد بود كه امكانات اقتصادي - اداري و فرهنگي نيز در اين زمينه افزايش يابد. شايد از بعد خارجي مهمترين ضعف را بتوان در تبليغات بسيار ضعيف سازمانهاي متولي امر جهانگردي در اين زمينه و برگزاري نمايشگاههاي ايرانگردي در كشورهاي خارجي ارزيابي كرد. امروزه كارشناسان بر اين باورند كه سه وسيلهي مهم اطلاعات، ارتباطات و تبليغات در تجارت جهاني اثرگذار بوده و نقش مهمي را ايفا مي كند كه خوشبختانه اطلاعات و ارتباطات نسبي نسبت به بازارهاي هدف بدست آمده و بايد امروز بر اساس اين اطلاعات و ارتباطات نسبي كه در سطح بينالمللي براي ايران بوجود آمده، يك حركت تبليغاتي در سطح بينالمللي انجام گيرد. از سوي ديگر، تبليغات به عنوان بزرگترين و موثرترين شمشير موفقيت در جنگ سبز رقابت تجاري، اقتصادي، فرهنگي و گردشگري ميتواند نقش بسيار كارسازي براي ايران داشته باشد. پس در جنگ تبليغات حرفهاي، بايد حرفهاي بود، چرا كه با كمك اين اهرم ميتوان به درون روح و جسم انسانها رخنه و آنها را تشويق به حضور در كشورهاي توريستپذير چون ايران كرد. اين امر ميسر نميشود مگر با نهادينه شدن تبليغات گردشگري. چيزي كه دبير جامعه هتلداران ايران بر روي آن تاكيد دارد. عضو هيات علمي گروه جهانگردي دانشگاه علامه طباطبايي، نيز معتقد است: توريسم در كشور ما فرهنگي است، اما تبليغات براي جذب همين گروه از جهانگردان خارجي نيز بسيار ناقص، ابتدايي و بيهدف صورت ميگيرد. دكتر حميد ضرغام، در گفتوگو با ايسنا اظهار داشت: اگر جريان تبليغات به يك جريان متمركز و سياستگذار اصولي و تخصصي تبديل شود، ما از يك سو ميتوانيم تصوير خوبي را از كشور ايران در اذهان جهانگردان خارجي ايجاد كنيم و از سوي ديگر انگيزهي آنها براي سفر به ايران را افزايش دهيم. به اين ترتيب بايد پذيرفت كه نقش تبليغات در توسعه صنعت گردشگري، نقشي انكارنشدني است، اما آيا چندي بعد اين وضع كه به تعبير يكي از كارشناسان كه تبليغات را بخش كلنگي توريسم كشور ارزيابي ميكند، وضعيت تبليغات توريستي بهبود خواهد يافت؟... انتهاي پيام