”چو ايران نباشد تن من مباد“ گزارشي از نشست دوم گروه باستان‌شناسي دومين همايش ملي ايران‌شناسي

در دومين همايش ملي ايران‌شناسي كه در كاخ سعدآباد در حال برگزاري است، در نشست دوم گروه باستان‌شناسي محمداسماعيل اسماعيلي جلودار درباره‌ي بررسي و مطالعه‌ي بازشناخته بناهاي آبي‌محور مارون در شهر بهبهان صحبت كرد. به گزارش خبرنگار ايرانشناسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين پژوهشگر عنوان كرد: ارجان از جمله پل‌هايي است كه در اين بحث به آن خواهيم پرداخت كه اين پل مربوط به دوران ساساني مي‌باشد. شمال شهر بهبهان دشت وسيعي قرار دارد كه به دشت ارجان معروف است كه رودخانه مارون از ميان آن مي‌گذرد. شهر ارجان دو سه كيلومتري دامنه كوه بديل قرار دارد. از مشكلات عمده خوزستان اختلاف ارتفاع بين شهر و رودخانه بود كه در دوره‌ي ساسانيان با ساختن سدهايي اين مشكل را حل كردند. وي درباره‌ي تاريخچه‌ي ارجان اظهار داشت: از دوره هخامنشيان و پارت‌ها در ارجان اطلاعاتي در دست نيست. در دوره ساساني كرسي كوره قباد از كوره‌هاي پنج‌گانه ايران شهر ارجان بوده است. اين شهر در صدر اسلام در فاصله‌ي 16 تا 18 ه‍.ق فتح شد و تا اواسط قرن پنجم آباد بوده و طبق نوشته ناصرخسرو قبادياني زلزله‌اي در سال 478 ه‍.ق خسارات شديدي را به شهر وارد مي‌كند. اسماعيلي جلودار افزود: امروزه بر روي رود مارون در دو ساحل آن بقاياي پل ـ بندي با چند پايه پل مخروبه و چندين رشته قنات، آسياب و حمام در امتداد آن قرار دارد. وي درباره‌ي پل ـ بند ارجان توضيح داد: اين پل در كنار بنايي موسوم به قدمگاه امام رضا (ع) قرار گرفته است و بقاياي آسياب، دهنه قنات و حمام نيز در اين پل ديده مي‌شود. اين پل از چهار رشته موازي ساخته شده كه توسط كانال‌هاي باريكي از هم جدا شده‌اند. در قسمت انتهايي پايه‌هاي پل بند ارجان حفره‌هايي ديده مي‌شود كه گويا آثار آسياب است. در ساحل جنوبي اين پل با فاصله‌ي كمي از پل از سمت مغرب بنايي به صورت نيمه مخروبه قرار دارد كه با توجه به ساختار آن احتمالا حمام است و قدمگاه امام رضا (ع) و ساباط كنار آن ساختماني ديگري است كه به موازات پل ـ بند ارجان در ساحل جنوبي رودخانه قرار گرفته كه به قدمگاه حضرت رضا و مسجد بگان معروف است كه ساكنان آن اصالتا بختياري هستند و اعتقاد دارند حضرت رضا (ع) از اين محل جهت رفتن به مشهد عبور كرده است. اين پژوهشگر، عملكرد پل ـ بند ارجان را ارتباطي ـ كشاورزي و بازرگاني و مصرف شهري عنوان كرد و ادامه داد: امروز تنها بقاياي پل علياي ارجان باقي مانده و پل سفلايي هم احتمالا پس از ساخت سد جديد مارون از بين رفته يا در زير آب قرار گرفته است. انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۳۰ آذر ۱۳۸۳ / ۱۹:۲۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8309-12737
  • خبرنگار :