5 و 29 دقيقه جمعه 5 دي ماه 82 را همه ايرانيان به ياد دارند. لرزش 12:30 ثانيهاي و ناگهان 30 هزار و 948 كشته، 17 هزار و 500 مجروح، 24 هزار و283 خانه تخريب شده و 976 خسارت ديده شهري، 10 هزار و 145 واحد تخريب شده و 12 هزار و 252 واحد خسارت ديده روستايي، 141 واحد خسارت ديده صنعتي، 5 هزار و 204 بيسرپرست، يكهزار و 916 زن بيسرپرست، 248 ضايعه نخاعي، 873 معلول ذهني، 108 قطع عضو، 56 نابينا، 41 ناشنوا، 412 معلول جسمي حركتي، بيمار رواني مزمن، قطع عصب و ....
به گزارش گروه اجتماعي خبرگزاري دانشجويان ايران، بر اساس گزارش جهاني برنامه عمران ملل متحد، ايران دومين كشور آسيببپذير جهان در برابر خطر مرگ ناشي از زلزله است، به گونهاي كه هر ساله بطور متوسط يكهزار و 74 نفر به ازاي هر يك ساكن در مناطق زلزلهخيز كشور جان خود را بر اثر زلزله از دست ميدهند.
به عبارتي در حالي كه ايران يك درصد جمعيت جهان را تشكيل ميدهد، در 100 سال گذشته شاهد 6 درصد تلفات جاني مربوط به زلزله بوده است.
از سويي ديگر زمان وقوع زلزله در ايران به گفته كارشناسان، از 7 به 5 سال يك بار كاهش يافته و بلاياي طبيعي خسارات جبرانناپذيري به بار آورده است؛ بگونهاي كه طي 12 سال گذشته 36 هزار و 835 پروژه در بخشهاي بهداشتي و درماني، آموزشي و غيره دچار آسيب شدند.
از بــــــم تـــا تــــهــران
اينك در آستانه سالروز حادثهاي نشستهايم كه اگرچه دل ايرانيان را سخت به درد آورد؛ اما آموزهها و هشدارهاي بس جدي به همه نقاط كشور بويژه پايتخت داد. مروري بر حادثه بم نشان ميدهد كه ميتوان نام قهرماني را پاس داشت و از آنها همواره بهره وافي برد:
«فرودگاه» كه در تخليه مجرومان به كرمان و ساير شهرها نقش بسيار عمدهاي داشت و عليرغم آسيبديدگي ناشي از زلزله و از دست دادن بخشي از نيروي انساني خود ركورد بينظيري در انتقال مجروحان با انتقال 7 هزار نفر در مدت 3 روز با هر 3 دقيقه و 6 ثانيه پرواز بر جاي گذاشت.
«ماموران و دستگاههاي امدادي» كه موفق به نجات 1474 مصدوم و 90 هزار و 91 جان باخته از زيرآوار، مداواي 17 هزار و 201 مجروح، انتقال 1804 مجروح به بيمارستانهاي صحرايي طي 3 روز اول، توزيع 108 هزار و 942 چادر امدادي، 51 هزار و 427 چادر گروهي، 551 هزار و 822 تخته پتو و ... شدند.
در بخش «امنيتي» نيز اعزام 300 نفر از يگان ويژه در ساعات اوليه حادثه، استقرار 3 گردان از قرارگاه مرصاد، اعزام 12 اكيپ پليس راه، راهاندازي و استقرار 4 كلانتري، استقرار 23 كانكس 6 الي 9 نفره، استقرار 5 پاسگاه در مكانهاي مهم، استقرار 6 پاسگاه در مقر اتباع خارجي، استقرار نيرو در بانكها و سازمانها و 60 نفر يگان ويژه را شاهد بوديم.
و «مردم» كه از هيچ حمايتي به هموطنان داغديده دريغ نكردند؛ به گونهاي كه تنها 143 ميليارد و 98 ميليون و 35 هزار ريال كمك نقدي به حساب هلال احمر، 77 ميليارد و 678 هزار و 742 هزار ريال به حساب كميته امداد و 16 ميليارد ريال به حساب بهزيستي توسط آنها واريز شد.
اما ابعاد ديگر اين بازخواني، واقعيتهاي ديگري را نيز آشكار ميكند كه حاكي از كمبوهايي در بخش كمكرساني و جبران خسارات است:
نبود آمادگي و فقدان سيستم اطلاع رساني بموقع و صحيح در خصوص مكان، وسعت، شدت و ابعاد حادثه، فقدان بانك اطلاعاتي به هنگام و درست از نيرو و امكانات مملكت، نبود تيمهاي آموزش ديده و سازمان يافته با تخصصهاي لازم به اندازه كافي و نبود تجهيزات و ادوات كافي از جمله سگهاي زنده ياب از جمله مشكلاتي بود كه پس از رخداد زلزله بم به وضوح آشكار شد.
بر همين اساس پس از رخداد زلزله پرحادثه بم، بازنگري در ساختار مديريت بحران كشور، تشكيل سازمان دفاع غيرنظامي، مقاومسازي بناها و تاسيسات حياتي، آموزشهاي كافي امدادي و ايمني، لزوم تسلط تئوريك مديران بر آييننامهها و دستورالعملهاي بحران از طريق آموزشهاي كلاسيك، تكميل شبكه لرزهنگار كشور، تكميل شبكه مخابراتي مورد نياز بحران كشور، ايجاد سيستم اطلاعات مديريت بحران GIS و بانكهاي اطلاعات مورد نياز از جمله امكانات و ماشينآلات، آموزش مردم در سطوح مختلف، احداث اتاق مقاوم در منازل، تقسيمبندي شهرها و تعيين شهرهاي معين و نيز انجام مانورهاي تمريني از جمله امور و ضرورتهايي بود كه مورد تأكيد قرار گرفت.
از بـــــم چــــــه آمــــوخــــتــــــيــــــم؟
آموزش و اطلاعرساني ايمني در برابر زلــزلــه
مازيار حسيني، رييس سازمان مديريت بحران شهرداري تهران در اين خصوص اعلام ميكند: تا كنون 220 هزار نسخه كتاب مقابله با زلزله كه توسط شوراي شهر تهران تهيه شده، در مناطق مختلف شهر تهران و بويژه در محلاتي كه داراي بافت فرسوده هستند، توزيع شده است. همچنين حدود 5 هزار نسخه هم با همكاري وزارت آموزش و پرورش در اختيار مديران مدارس قرار گرفته تا اطلاعات و مطالب كتاب را به دانشآموزان انتقال دهند.
وي ميگويد: در مجموع هر منطقه از شهر تهران 10 هزار جلد از اين كتاب آموزشي را دريافت كردهاند و هم اكنون با آموزش و پرورش در حال بررسي مقاطع مختلف تحصيلي به عنوان گروه هدف هستيم تا بتدريج آن را بين كليه شهروندان توزيع كنيم.
مجيد زنديه، معاون پرورشي آموزش و پرورش شهر تهران نيز با اشاره به اين كه تا كنون 6 دوره مانور زلزله در مدارس شهر تهران برپا شده است، ميگويد: در سال جاري براي حدود 5 هزار مدرسه جزوه آموزشي به همراه CDهاي آموزش آمادگي در برابر زلزله فرستاده شد.
وي با اعلام اين كه در سال جاري بيش از 90 درصد مدارس شهر تهران مانور زلزله برپا كردند، اين آمار را در سال گذشته 76 درصد بيان و اظهار ميكند: قرار بود تا يك ميليون و 600 هزار بروشور آمادگي در برابر زلزله بين دانشآموزان شهر تهران توزيع شود كه به جهت تاخير در تهيه اين جزوهها، اين مهم ممكن نشد.
زنديه ادامه ميدهد: هماكنون مراحل پاياني تهيه جزوههاي آمادگي در برابر زلزله براي دانشآموزان شهر تهران با هزينهاي بالغ بر 50 ميليون تومان به انجام رسيده و اميدواريم بزودي اين جزوهها توزيع شود.
به اعتقاد وي حساسيت شهر تهران در برابر زلزله بخصوص در سالهاي اخير قابل مقايسه با گذشته نبوده و بعلاوه با وضعيتي كه هم اكنون اين شهر به لحاظ بعد خبري روبهروست، حساسكردن اذهان به زلزله بسيار دشواراست.
معاون پرورشي آموزش و پرورش شهر تهران در زمينه برنامههاي آموزشي آمادگي در برابر زلزله براي مدارس شهر تهران ميگويد: جلسات متعددي با مديران مدارس جهت ارائه آموزشها و تاكيد بر نحوه پيشگيري براي مواجهه با كمترين خسارت جاني برگزار شده و بعلاوه در بعضي از كتابهاي درسي نظير آمادگي دفاعي، دروس اجتماعي يا بعضا فارسي ـ نه به شكلي گسترده ـ آموزشهايي در برابر زلزله داده شده است.
وي تاكيد ميكند: در سال جاري طراحي و اجراي مانورهاي فصلي اختياري در مناطق آموزش و پرورش شهر تهران پيشبيني شده و بعلاوه در زمينه برگزاري جلساتي آموزشي با مديران مناطق تاكيد بيشتري شده است.
«هر خانواده ، يك امدادگر» تلاشي براي فرهنگ خودامدادي
دكتر دهقان، رييس هلال احمر استان تهران نيز با بيان اين كه برنامهريزيهاي اوليه از سال 79 در قالب 4 برنامه كه همگي در زير مجموعه طرح آمادگي تهران در برابر بلايا قرار ميگيرد، انجام شده است، ميگويد: برنامههاي آموزشي، آمادگيهاي فيزيكي، امكانسنجي و عملياتي از جمله برنامههاي هلال احمر استان تهران بوده است.
وي به دو ديدگاه در برنامههاي آموزشي اشاره كرده و ميگويد: اولين افرادي كه به آسيبديدگان كمك خواهند كرد خود مردم هستند، لذا شعاري كه از مدتها قبل در هلال احمر جزو اهداف فعاليتهاي آموزشي آن مدنظر قرار گرفته است «هر خانواده يك امدادگر» در راستاي ترويج فرهنگ خودامدادي بوده است.
به گفته دهقان از سال 79 تا كنون روند برگزاري كلاسهاي آموزشي با سرعت بيشتري دنبال شده است.
وي دومين ديدگاه در برنامههاي آموزشي را آموزش و سازماندهي تيمهاي تخصصي امداد و نجات عنوان كرده و ميگويد: در اين زمينه نيز فراگيران ما خود مردم هستند كه بيشتر انگيزه فعاليتهاي امدادگري را داشتهاند و در اين راستا سازماندهي تيمها در دانشگاهها و ميان آحاد مردم مورد نظر بوده و در سالهاي آينده تكميل ميشود.
به گفته دهقان از سال گذشته پس از وقوع زلزله بم تا كنون هماهنگيهاي بين بخشي و احساس خطر بيشتر شده و مسؤولان با هم هماهنگتر شدهاند.
وي در بحث آموزش شهر تهران به كار مشترك جمعيت هلال احمر با شهرداري طي 6 ماهه گذشته اشاره كرده و ميافزايد: كار مشتركي با فرهنگسراها و خانههاي فرهنگي مشاركتي صورت گرفته كه طي تابستان درتمام فرهنگسراها و برخي خانههاي فرهنگي مشاركتي دورههاي آموزشي براي خانوادهها برگزار شده است.
به گفته رييس جمعيت هلال احمر استان تهران تفاهمنامهاي بين اين سازمان و سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران به امضا رسيده و طي ماههاي آتي رشد چشمگيري در برگزاري كلاسهاي آموزشي را شاهد خواهيم بود.
دهقان تصريح ميكند: آمار برگزاري كلاهاي آموزشي امداد و نجات سال گذشته با سال 80 و 81 برابري ميكند، اين درحاليست كه آمار كلاسهاي آموزشي 6 ماهه اول امسال با سال گذشته برابر است.
ايجاد اردوگاهها و آمادگي در برابر زلزله
مازيار حسيني، رييس سازمان مديريت بحران شهر تهران در خصوص ايجاد اردوگاهاي اسكان موقت در سطح شهر تهران از پيشبيني يكهزار و 100 نقطه شهر به عنوان محلهاي اسكان موقت ياد ميكند و ميافزايد: از اين تعداد احداث 400 نقطه به شهرداريهاي مناطق مختلف ابلاغ شده است.
وي ميافزايد: اين اردوگاهها داراي پد بالگرد و امكانات اوليه سرويسهاي بهداشتي مقاوم خواهند بود كه در حال حاضر اولين محل اسكان پارك پليس در منطقه 4 تهران درحال آمادهسازي است.
حسيني در خصوص زمان به بهرهبرداري رسيدن محلهاي اسكان ميگويد: آمادهسازي محلهاي اسكان و تجهيز 120 پايگاه امداد و نجات حداقل به اعتباري در حدود 42 ميليارد تومان نياز دارد كه اين مبلغ در كميسيونهاي آمادگي و مقابله ستاد عالي مديريت بحران تصويب شده و سازمان مديريت برنامهريزي در حال تعيين محل و منبع اين رقم است.
رييس سازمان مديريت بحران شهرداري تهران ميگويد: در صورت تخصيص بودجه ظرف مدت سه ماه محلهاي اسكان و پايگاهاي امداد و نجات آماده بهرهبرداري خواهند بود.
دهقان، رييس جمعيت هلال احمر استان تهران نيز با بيان اين كه در راستاي برنامههاي آمادگي فيزيكي اين مجموعه طي 4 سال گذشته 22 پايگاه امداد و نجات درونشهري و 6 پايگاه امداد و نجات برونشهري طراحي شده است.
وي اظهار ميكند: اين پايگاهها با هدف دپوسازي براي اقلام امداد و نجات و ايجاد محلي براي تيمهاي امدادي كه وارد صحنه عمليات خواهند شد، طراحي شدهاند.
به گفته دهقان تمام پايگاهها مجهز به پد هليكوپتر، سولهها و انبارهاي متعدد امدادي است كه بطور ويژه براي پايگاههاي درون شهري، مكانهايي براي برگزاري كلاسهاي آموزشي نيز در نظر گرفته شده است.
وي تصريح ميكند: از 6 پايگاه برونشهري، يك پايگاه آن با هدف تاسيس مركزي براي بارانداز بينالمللي در مجاورت فرودگاه بينالمللي امام خميني (ره) ايجاد خواهد شد و مشكلات كمكرساني در زلزله بم ديگر وجود نخواد داشت.
رييس جمعيت هلال احمر استان تهران محلهاي 5 پايگاه امداد و نجات برونشهري را نظرآباد كرج ، مهرشهر كرج، حسنآباد قم، ورامين و دماوند عنوان كرده و ميافزايد: اين محلهاي خارج از شهر، هر كدام با وسعتي به مساحت 15 هكتار طراحي شده و ظرفيت حضور براي 250 هزار خانوار در اين پايگاهها وجود دارد.
وي تصريح ميكند: در حال حاضر اين پايگاهها در حال قفسهبندي و تزريق مواد و امكانات امداد و نجات بوده و ساخت و ساز در آن ادامه دارد.
به گفته وي برخي از سولههايي كه در پايگاههاي برون شهري ساخته شدهاند در مرحله بهرهبرداري هستند.
دهقان با اشاره به اين كه هلال احمر روز به روز براي مقابله با بلايا آمادهتر ميشود، خاطرنشان كرد: اما تا آمادگي مطلوب براي مقابله و كمكرساني فاصله داريم.
وي يكي از مشكلات ايجاد پايگاههاي درونشهري را نبود زمين دانسته و ميگويد: طبق پيشبينيها، فكر ميكرديم دستگاههايي چون شهرداري در مورد واگذاري زمين مساعدتهاي لازم را به عمل خواهند آورد، اما متاسفانه مهمترين نقصي كه پروژه طرح آمادگي تهران بزرگ در مقابل بلايا داشته محدوديت امكانات هلال احمر و نبود فضاهاي فيزيكي بوده است.
رييس جمعيت هلال احمر استان تهران يادآور ميشود: با توجه به ضعف موجود شاهد افتتاح پروژههاي درون شهري نيستيم و در مورد ايجاد اين پايگاهها مشكل داريم.
وي درمورد برنامه آمادگيهاي عملياتي هلال احمر ميگويد: طبق طرحي كه شهرداري به عنوان مسؤول امداد و نجات در داخل شهر تهران طراحي كرده است و با توجه به توافقي كه با شهرداري به عمل آمده، 5 استان معين (قم، قزوين، مركز، مازندران و سمنان) به عنوان پشتيبان درنظر گرفته شدهاند.
رييس جمعيت هلال احمر استان تهران اظهار ميكند: استان اصفهان نيز به عنوان استان جانشين مديريتي انتخاب شده تا مديريت حادثه را در زمان بروز واقعه در استان تهران در دست گيرد.
براي بازسازي بافتهاي فرسوده چه كرديم؟
بازسازي بافتهاي فرسوده، در حد صفر
اما در كنار آموزش، اطلاعرساني و آمادگيهاي امدادي در برابر زلزله امر مهمي كه هيچ گاه در ضرورتها فراموش نشده است، مساله مقاومسازي بافتهاي فرسوده است.
دكتر حمزه شكيب ، رييس كميته ايمني شوراي اسلامي شهر تهران در اين باره به ايسنا ميگويد: بخش عمدهاي از ساختمانهاي جديدالاحداث به دليل عدم نظارت و كنترل در برابر زلزله مقاوم نيستند.
وي با اشاره به اين كه پنج گسل اصلي، تهران را از شمال و جنوب محصور كرده و احتمال فعال شدن اين گسلها وجود دارد، ميگويد: موقعيت و ويژگي هريك از گسلها متفاوت است و ميزان تخريب درمناطق مختلف به فعاليت هر يك از آنها بستگي دارد، اما آنچه مسلم است آن است كه در صورت وقوع زلزله در تهران با توجه به وجود بافتهاي فرسوده وسيع و ساخت و سازهاي كه بدون نظارت فني انجام ميشود، تلفات سنگيني را از ابعاد اجتماعي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي خواهيم داشت.
رييس كميته ايمني شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اين كه بسياري از ساخت و سازها بدون نظارت و رعايت نكات فني احداث ميشوند، ميافزايد: با توجه به زلزلهخيز بودن تهران ساخت و سازها بايد به نحوي احداث شوند تا در مقابل زلزله از هر گونه خطري مصون باشند، اما متاسفانه دقت كافي و هيچ كنترلي دراين زمينه وجود ندارد.
عضو شوراي شهر تهران، ساخت و ساز اصولي و مقاوم را نيازمند ابزارهايي ميداند كه بايد در قالب ساختار و چارچوب مدوني تحت عنوان نظام كنترلي فراهم شود اما هماكنون اين ابزارها وجود ندارد.
وي ميافزايد: احداث ساختمان استاندارد و مقاوم نيازمند مصالح استاندارد است اما حتي مصالح استاندارد هم نداريم و سازمانهاي متولي نيز دراين زمينه اقدام جدي انجام ندادهاند.
دكتر شكيب عملكرد چرخه ساخت و ساز را بسيار ضعيف توصيف كرده و ميگويد: اين عوامل موجب شده تا علاوه بر بافتهاي فرسوده ساختمانهاي جديد نيز نامناسب و آسيبپذير باشند.
وي ميافزايد: مديريت واحدي بايد مسؤول چرخه ساخت و ساز باشد كه قاعدتا اين امر برعهده وزارت مسكن است؛ اما در حال حاضر اين وزارتخانه هيچ نقشي در كنترل و نظارت بر ساخت و سازها ندارد، در مدت كوتاهي بر اين موضوع اصرار دارد و سپس مسايل را به فراموشي ميسپارد؛ سازمان متولي ساخت و ساز هم به صورت بخشي كار ميكند.
دكتر شكيب تاكيد ميكند: به منظور احداث ساختمانهاي مقاوم و استاندارد بايد مديريت واحدي نظارت و كنترل را برعهده گيرد و ساير سازمانها نيز تحت پوشش آن قرار گيرند.
عضو شوراي اسلامي شهر تهران آمادگي در برابر زلزله را مربوطه به قبل، حين و پس از وقوع حادثه تقسيم كرده و ميگويد: آمادگي قبل از زلزله مربوط به مقاومسازي ساختمانها و آمادهسازي مردم و اطلاعرساني به آنهاست؛ اما با توجه به غيراستاندارد بودن ساختمانها و عدم آموزشهاي لازم در اين مرحله آمادگي لازم را نداريم.
رييس كميته ايمني شوراي اسلامي شهر تهران تصريح ميكند: عليرغم اين كه آموزش قبل از زلزله نياز به سرمايهگذاري ندارد اما هماكنون در زمينه بازسازي و آمادهسازي روحي و رواني در برابر زلزله درحد صفر هستيم.
وي درادامه به وجود مخازن سوخت در محدوده شهر تهران اشاره كرد و مي گويد: درهيچ كشوري مخازن سوخت در محدوده شهرهاي بزرگ نيست و اين موضوع چندين بار به مسؤولان وزارت نفت اعلام شده اما متاسفانه هيچ اقدامي از سوي آنها صورت نگرفته است.
وي با تاكيد بر مقاومسازي لولههاي آب و گاز ميگويد: برخي از لولههاي روي گسلها قرار دارند كه بايد شناسايي و مقاوم سازي شوند.
مازيار حسيني، رييس مركز مديريت بحران شهر تهران نيز با اشاره به وجود 40 درصد بافتهاي فرسوده در تهران ميگويد: بافتهاي فرسوده در مقابل زلزله به شدت آسيبپذير هستند و در صورت وقوع زلزله صد در صد تخريب ميشوند. لذا بازسازي بايد جزء اولويتهاي ملي قرار گيرد.
وي تاكيد ميكند: نوسازي بافتهاي فرسوده به صورت پلاك فايدهاي ندارد و بايد احياء اين بافتها با تجميع پلاكهاي كوچك تخريب و بازسازي شود؛ چراكه بسياري از اين ساختمانها خشتي و نامقاوم هستند.
رييس سازمان مديريت بحران شهرداري تهران با اشاره به احداث اتاقهاي امن در منازل ميگويد: معاونت فني و عمراني شهرداري تهران پروژهاي را به صورت آزمايشي براي ايجاد اتاق امن در منازل اجرا ميكند.
حسيني همچنين در خصوص تهيه شناسنامه خانوار توضيح ميدهد: اين شناسنامه فعلا در مرحله كارشناسي قرار دارد.
آيـــــــا مــــــــــدارس مـــقـــــــاومســــــازي شـــــدنـــــــد؟
اصلاني، مديركل نوسازي مدارس استان تهران با اشاره به اين كه 28 هزار كلاس درس شهر تهران كه در دو دهه اخير ساخته شدهاند، به جهت رعايت استانداردها در برابر زلزله نگراني ايجاد نميكنند، تصريح ميكند: بيش از 10 هزار كلاس درس شهر تهران در مقابل زلزلههاي نسبتا مخرب فاقد استحكام لازم بوده و ضروري است تا سريعا و قبل از وقوع زلزله بازسازي شوند.
وي ميگويد: از اين تعداد تخريب و بازسازي يكهزار و 300 كلاس درس در اولويت است كه به اعتباري حدود 40 ميليارد تومان نياز دارد.
اصلاني با بيان اين كه بايد هر چه سريعتر نسبت به تخريب و بازسازي اين كلاسها اقدام شود، گفت: منطقه يك شهرداري تهران، شهر ري، شهريار، كرج و ورامين داراي بيشترين كلاسها با قدمت بالاي 40 سال هستند.
اصلاني افزود: منطقه يك تهران با 92 كلاس و منطقه 13 با 80 كلاس داراي بيشترين كلاسهاي با قدمت بالا هستند.
به گفته وي، ساخت و جايگزيني 10 هزار كلاس با قدمت بالاي 40 سال به اعتبار هنگفتي نياز دارد كه با اختصاص سالانه 30 يا 40 ميليارد تومان اعتبار عمراني، قادر به احداث كلاسهاي درس جديد نيستم.
مديركل نوسازي، توسعه تجهيز مدارس استان تهران به ايسنا ميگويد: طرح مقاوم سازي ساختمانها كه توسط دولت به كليه ارگانها اعلام شده است، اما هنوز متاسفانه اعتباري به اين منظور به نوسازي استان تهران اختصاص نيافته است.
اصلاني خاطرنشان ميكند: قبل از وقوع فاجعه براي دانشآموزان در مدارس خطرآفرين و با قدمت بالا بايد مسؤولان نسبت به اختصاص اعتبار براي احداث مدارس جديد اقدام كنند.
وي ميافزايد: در صورت تخصيص اعتبار در يك طرح ضربتي كليه كلاسها باقدمت بالا ظرف يكسال با كلاسهاي جديد جايگزين ميشوند.
آنچه آمد گزارش برخي دستگاهها در خصوص آمادگي در برابر زلزله احتمالي تهران با توجه به تجارب و آموزههاي زلزله بم بود كه نشان ميدهد عليرغم همه تلاشها همچنان با مشكلات عديده و عمقي بويژه در بخش بازسازي بافتهاي فرسوده به دليل عدم هماهنگي دستگاهها و نيز تحقق نيافتن وعدههاست.
انتهاي پيام