بحران كاغذ در مطبوعات از كجا نشات گرفته است؟ مديرمسؤول ماهنامه‌ي دنياي كامپيوتر و ارتباطات: مافياي كاغذ قدرتمندانه در حال جولان دادن است

”محمود اروج زاده” معتقد است: «معضل تهيه‌ي كاغذ به راستي وضعيتي بحراني پيدا كرده و مافياي كاغذ قدرتمندانه در حال جولان دادن است.» به گزارش سرويس ارتباطات ايسنا، ”مديرمسؤول ماهنامه‌ي دنياي كامپيوتر و ارتباطات” در وبلاگ اين ماهنامه با آدرس weblog.ccwmagazine.com در خصوص مشكل كاغذ در مطبوعات و نشريات تاكيد مي‌كند: «همه چيز كاملا آماده است تا مطبوعات تخصصي مستقل، زير فشار شرايط سخت كار و هزينه‌ها و از همه مهم‌تر بهاي كاغذ، از ادامه‌ي تلاش خود منصرف شوند و ميدان را خالي كنند. آن وقت ديگر مهم نيست كه كورسوي همت اين نشريات براي فرهنگ‌سازي، اطلاع‌رساني، آموزش، و زمينه‌سازي براي توسعه‌ي كشور هم خاموش شود، چون اصولا دغدغه‌ي توليد محتوا و نقد و بررسي و آموزش در عرصه‌ي مؤثري چون روزنامه‌نگاري فناوري اطلاعات، توجه كسي را جلب نمي‌كند، جاي خالي را هم به راحتي مي‌توان فقط با آگهي‌نامه‌ها و مجموعه‌هاي مملو از تبليغات و تهي از دغدغه‌ي اين عرصه پر نمود. وقتي كه مديران تصميم‌گير اين عرصه قادر به تشخيص تفاوت «نشريه» با «پيك تبليغاتي» نيستند (و يا آگاهانه آن را ناديده مي‌گيرند) يعني اين كه بايد همه چيز براي تعطيلي كار رسانه‌يي جدي در اين حوزه آماده شود و آن تنها وقت آگهي و تبليغات است كه ميدان‌دار مي‌شود؛ به عبارت ديگر، با اين همه ادعا درباره‌ي برنامه‌ريزي و پيشرفت در حوزه‌ي IT، از مطبوعات تخصصي مستقل كه نمي‌خواهند مانند ديگران، چند ورق خبر سفارشي يا مقاله‌ي ترجمه شده با كلي غلط را لاي انبوهي از تبليغات پر زرق و برق پيچيده و تحويل خلائق بدهند، هيچ حمايتي نشده و اينان هم سرانجام يا رفع زحمت مي‌كنند و يا راه ديگران را مي‌روند و آرزوي داشتن رسانه‌اي حرفه‌يي در اين عرصه را به فراموشي مي‌سپارند. گويا نگاه مسؤولان ما در عمل چيزي جز همين نيست، مشي و عملكرد غالب مطبوعات اين عرصه هم نشان مي‌دهد كه با هوشمندي، متوجه اين نگاه شده‌اند و تسليم شده و راه خود را يافته‌اند! ولي اگر كسي توانسته باشد تا الآن با سخت‌جاني طاقت بياورد و همان آرزو را در سر بپرورد، حالا ديگر بحران كاغذ مي‌تواند انشاءالله كار او را هم يكسره كند! قيمت‌ها باور نكردني است و اگر ماهنامه به دليل پايين آوردن هزينه ناچار بود قيد كاغذ تحرير خارجي را بزند و از كاغذ ايراني استفاده كند، حالا همان كاغذ ايراني علاوه بر اين كه قيمتش از نمونه‌ي خارجي بالاتر رفته، بلكه اصولاً ناياب شده، طرفه اين كه مجله ناگزير مي‌شود از همان كاغذ خارجي استفاده كند! طبيعي است در چنين شرايطي، بنگاه‌هاي تجارت آگهي نيستند كه صدمه مي‌بينند، بلكه فقط نشرياتي كه براي ايفاي نقش و وظيفه مطبوعاتي خود تا به حال همت قوي داشته و خواسته‌اند به استانداردهاي مطبوعات حرفه‌يي نزديك شوند آسيب مي‌بينند.» انتهاي پيام
  • شنبه/ ۹ آبان ۱۳۸۳ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 8308-03421
  • خبرنگار :