/گزارش/ دايره بازاريابي و تحقيقات بازاريابي گردشگري بايد به وجود آيد
طي ماههاي مارس و مه سالجاري ميلادي، بيش از 6 ميليون و 500 هزار توريست خارجي از انگلستان ديدن كردهاند كه اين آمار نشاندهندهي رشد 28 درصدي توريسم انگليس در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته است. كني بويل، مدير بازاريابي ويزيت بريتين، در رابطه با رشد چشمگير توريسم انگليس، مي گويد: با تلاشهاي ويژه و تغييرات اساسي در توريسم انگليس، انتظار چنين رشدي را داشتيم و پيشبيني ميكنيم اين روند تا پايان سال جاري ادامه خواهد داشت. امروزه از منظر آگاهان به صنعت توريسم، تاثيرات تبليغات بر توسعه اين صنعت پوشيده نيست، اما به راستي آيا ما در اين زمينه به شاخص آمارهاي قانعكنندهاي رسيدهايم؟ در همين زمينه، مشاور توريسم يونسكو در ايران، با تذكر نسبت به نبود سامانههاي خاص براي تبليغات و بازاريابي در خارج از كشور، عملكرد ارگانهاي دخيل از جمله سفارتخانهها، دفاتر هواپيمايي و آژانسهاي مسافرتي را ضعيف ميداند. دكتر حسين باهر، ميگويد: پتانسيل توريسم ايران در خارج از كشور معرفي نشده و سامانهي ويژهاي هم براي اين امر اختصاص نيافته است، متاسفانه سفارتخانهها هم چندان كاري نكردهاند و اقدامات ناچير برخي دفاتر هواپيمايي و آژانسها نيز چندان مورد توجه نبوده است. با ادغام سازمان هاي ميراث فرهنگي و گردشگري، در ظاهر توجه مديران اين سازمان، به مقوله بازاريابي و مديريت بيشتر شده، اما در خصوص اينكه، اين برنامهها به نتيجهاي نيز ميانجامند يا خير، پيشبينيها كمي زود به نظر ميرسد. انتخاب “بازارهاي هدف“، نكتهاي است كه اين روزها بارها از سوي مديران ارشد گردشگري كشور مطرح ميشود، طوريكه حتي در ديدار دبير كل سازمان جهاني گردشگري با مرعشي نيز بر روي اين نكته تاكيد شد. علي هاشمي، ميگويد: با همكاري سفارتخانههاي ايران در اين كشورها و رايزنيهاي فرهنگي ايران در خارج از كشور، درصدد اخذ قراردادهايي با شركتهاي خارجي فعال در زمينه توريسم، هتلسازي، سرمايهگذاري و بازاريابي هستيم. معاون توسعه و تجهيز منابع سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هدف از اين برنامهها را گسترش حجم توريسم سالانه كشورهاي خارجي به ايران ذكر ميكند. هاشمي افزود: براي تحقق و اجرايي كردن اين برنامه، كشورهاي هدف را به سه دستهي “هدف“، “اولويت دوم“ و “اولويت سوم“ تقسيمبندي كردهايم. به گفته معاون توسعه و تامين منابع سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، تعداد كل كشورهاي موجود در اين دستهبندي به ترتيب 15 ، 25 و 10 كشور است كه توسط سازمان متبوع وي در نظر گرفته شدهاند. “انجام تحقيق در مورد مديريت مطلوب بازاريابي به منظور ارضاي نيازهاي جهانگردان و افزايش درآمد ارزي توريسم ضروري است”. مطلب فوق، نتيجهاي است كه “هرمز مهراني“ در پژوهشي به نام “ تاثير بازاريابي بر جذب جهانگرد بيشتر از كشورهاي جنوب خليج فارس به ايران ”، گرفته و آورده است: عليرغم اينكه كشور ما به صورت بالقوه از نظر تاريخي فرهنگي و جغرافيايي يكي از مناطق مهم توريستي جهان است، اما متاسفانه تاكنون در مورد مديريت مطلوب بازاريابي به منظور ارضاي نيازهاي جهانگردان در چارچوب نظام اسلامي تحقيقي انجام نشده است. توجه به آمار درآمدهاي ارزي كشورهايي كه داراي جاذبههاي قابل توجهي از نظر ميراث فرهنگي و مناظر طبيعي و غيره نيستند، نشان ميدهد كه آنها با برنامهريزي دقيق و توجه به مديريت بازاريابي، موفقيتهاي زيادي به دست آوردهاند، كشورهاي موفق براي عرضه خدمات مناسب تحقيقات لازم را پيرامون نيازهاي جهانگردان انجام ميدهند. بر اساس نتايج اين پژوهش، تحقيقات بازاريابي براي شناخت بازارها، تقسيمبندي آنها و تعميق بازارهاي هدف يك نياز ضروري است، بايد دايره بازاريابي و تحقيقات بازاريابي به وجود آيد، زيرا تقاضاهاي بازار و گرايش جوامع همواره رو به تغيير است، در ميان كشورهاي ثروتمند خاورميانه، مردم كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس همواره مشتاق ديدار و اقامتهاي تابستاني در ايران بودهاند، تنها در شيراز سالانه بيش از 30 هزار نفر مسافر از كشورهاي عربي اقامت تابستاني داشتهاند. روابط ميان كويتيها و ساكنان شهرهاي بروجرد و خرمآباد به عنوان شهرهاي ييلاقي و خوش آب و هواي كشور، به پيوندهاي مستمر و پايداري منجر شده است كه هنوز كمابيش ادامه دارد. بررسي اخبار منتشر شده در باره توريسم بينالملل نيز نكات جالبي را پيش روي ما قرار ميدهد. در سال جاري حدود 5/2 ميليون گردشگر به فيليپين سفر ميكنند، صنعت گردشگري مالزي 10 ميليارد دلار به اقتصاد اين كشور كمك ميكند، اروپا 8/2 ميليارد يورويي به تقويت گردشگري كشورهاي آفريقايي كمك ميكند، پس از گذشت دو سال از انفجار بالي در اندونزي كه به كشته شدن بيش از 200 نفر انجاميد، گردشگران خارجي در حال بازگشت به سواحل زيباي اين جزيره ميباشند و ... كه همه اين برنامهها، در سايه بازاريابي و رعايت اصول كارشناسي شده اين مقوله مهم صنعت گردشگري، امكان تحقق يافتهاند. به اين ترتيب به نظر ميرسد در شرايط كنوني برنامههاي بازاريابي گردشگري بايد در راس برنامههاي گردشگري كشور قرار گيرد كه دستيابي به اين امر، در گروي آگاه بودن به مقوله “مديريت هوشمند گردشگري“ است. دكتر اوتاد، استاد دانشگاه، معتقد است: مديريت مناسب صنعت جهانگردي در جهان، مديريتي مبتني بر سازماندهي مجموعهي منابع دخيل در اين صنعت اعم از بخشهاي خصوصي براي سرمايهگذاري و بازاريابي و همچنين اعمال نظارت بر استانداردسازي خدمات است كه به دليل عدم پذيرش كليات آن در كشور ما، ميتوان گفت از مديريت جهانگردي به روز دنيا عقب هستيم دكتر اسرافيل شفيعزاده نيز ميگويد: زايندگي و توليد درآمد اقتصادي در صنعت گردشگري است، چنانچه حتا براي رونق گرفتن بازار آثار تاريخي نيز به تبليغات بينالمللي و جذب توريست فرهنگي نياز است. وي افزود: تمامي آثار تاريخي و فرهنگي كشور كه در سايتهاي بينالمللي و سازمان يونسكو به ثبت رسيدهاند، نيازمند معرفي و بازاريابي در كشورهاي مختلف هستند، كه اين امر محقق نميشود؛ مگر با استفاده از روشهاي بازاريابي گردشگري، ارايهي محصولات جهانگردي و حتا ارايهي خدمات استاندارد و باكيفيت در اين بخش. شفيعزاده تصريح كرد: ميراث فرهنگي براي ما ارزشمند و گرانبهاست؛ ولي واقعيت اين است كه توليد درآمد اقتصادي در اين بخش نيست؛ بلكه جريان صنعت گردشگري و جهانگردي در كشور است كه موجب توليد درآمدهاي ارزي، ايجاد اشتغال و حتا تعاملات فرهنگي و تاريخي است. بنابراين در تخصيص منابع مالي به اين دو بخش نيازمند تعادل هستيم. انتهاي پيام