“ همزمان با روز ملي سينما “؛ سرپرست فيلمخانه ملي ايران به“ اهالي سينما“هشدار داد

“همزمان با روز ملي سينما“، سرپرست فيلمخانه ملي ايران نسبت به شرايط و وضعيت موجود در زمينه ي حفظ ونگهداري فيلم‌هاي قديم و جديد سينماي ايران به“ اهالي سينما“ هشدار داد. محمد حسن خوشنويس سرپرست فيلم‌خانه ملي ايران در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار هنري ايسنا، ضمن اين هشدار جدي، تصريح كرد: علاوه بر فيلم‌هاي قبل از انقلاب، ما در زمينه فيلم‌هاي بعد از انقلاب نيز دچار مشكل هستيم، چون از سال 77 تا الان به جز موارد معدود نتوانستيم موفق شويم، بودجه خريد حقوق فرهنگي فيلم‌ها را فراهم كنيم. بنابراين من همين‌جا به همه كساني كه در سينماي ايران كار مي‌كنند، هشدار مي‌دهم تا بدانند از فيلم‌هاي اخيرشان در فيلمخانه چيزي موجود نيست ، بنابراين روزگاري به ما براي دريافت كپي فيلم‌هايشان، مراجعه نكنند!. وي گفت: از سال 63، دوران “آقاي انوار“، قاعده‌اي گذاشته شد به اين ترتيب كه به جاي اينكه فيلمساز مجبور شود يك كپي به فيلمخانه بدهد، ما يك بودجه‌اي داشته باشيم و اين كپي را از او بخريم، تا او نيز يك منبع درآمد داشته باشد. اما از سال 77 اين بودجه كم شد (از سوي معاونت سينمايي وقت) و به شدت پايين آمد، اما امسال “آقاي حيدريان“، بودجه‌اي را براي اين كار در نظر گرفتند، البته خيلي اين روند كند پيش مي‌رود و در حدود 30 فيلم در اين مدت خريداري شده بنابراين، اميدواريم تا زمانيكه آقاي حيدريان معاون سينمايي هستند، اين خلاء بزرگ پر شود. به هر حال در اين شرايط اگر شخصي مثل“ محسن مخملباف“( كه ايشان اين كار را كردند)، بيايد و فيلمهايش را به ما اهدا كند، ايشان را دعا خواهيم كرد، به هر حال، اين اتفاق به نفع خود فيلمساز است. سرپرست فيلمخانه‌ي ملي مهمترين برنامه‌هاي آينده فيلمخانه را ديجيتالي كردن آرشيو فيلمخانه ذكر كرد و گفت: اميدواريم هرچه زودتر ساختمان جديد را تحويل بگيريم و در پروسه ديجيتال مذاكراتمان با چند كشور خارجي از جمله“ آلمان“ در اين خصوص قطعي شود. البته پروسه ديجيتالي هزينه‌هاي ميليون دلاري را مي‌طلبد كه در حوزه معاونت سينمايي تصويب شده و خوشحال هستيم در شرايط فعلي ذهن معاونت سينمايي با ما همراه است و قبول كرده ، بايد براي ميراث فرهنگي تلاش و هزينه كرد. محمدحسن خوشنويس در ادامه اين گفت‌وگو درباره اعتراضاتي كه طي چند ماه اخير از سوي فيلمسازان نسبت به شرايط نگهداري فيلم‌ها مطرح شده به ايسنا،: اين فيلم سازان، حق دارند بپرسند وضع فيلم‌هايشان چگونه است ؟ چون اين فقط ما نيستيم، كه بايد در رابطه با ميراث تصويري‌مان حساس باشيم،‌ فيلم سازان از “دولت“ بخواهند هرچه سريعتر شرايط استاندارد حفظ و نگهداري فيلم‌ها را فراهم كند چون ميراث تصويري قابل تجديد نيست و حتي اگر در عالي‌ترين شرايط استاندارد باشد فقط شرايط مرگ طولاني‌تر آن فراهم است. وي نسبت به اعتراضات كه همزان با نمايش فيلم “حاجي آقا آكتور سينما” در هفته فيلم ارامنه صورت گرفته بود، گفت: علاوه بر يك كپي ناقص كه از اين فيلم موجود است، طي سالهاي قبل ، كپي كاملي از اين فيلم پيدا كرديم كه اين كپي كامل اضافاتي دارد و مربوط است، به صحنه‌هاي “خان بابا معتضدي“ كه او از داخل ،خانواده‌اش گرفته و در همان نسخه اصلي كپشن معكوس است. در تمام دنيا اگر در ميراث فرهنگي از جمله تمبر و فرش، اتفاقي بر خلاف طبيعت آن جسم افتاده باشد ارزش آن را چندين برابر مي‌كند. بنابراين ميراث‌دار حق ندارد در اصالت آن جسم دست ببرد و بايد به همان ترتيبي كه پيدا كرده نگهداري كند. طبيعي است كه همه مي‌دانند در اين فيلم يك كپشن برعكس است . زمانيكه اين فيلم در فرانسه نمايش داده شد همه حيرت كردند كه عجب فيلم اورژينالي است و به عنوان زيبايي فيلم از سوي منتقدين فرانسوي مطرح شد، اما اينجا مي‌گويد چرا اين طور است؟! وي تاكيد كرد: من وظيفه‌ام حفظ و نگهداري ميراث ملي ايران است و تصريح كرد: بنابراين وقت زيادي ندارم كه نسبت به مواردي كه از عدم اطلاع معترضان ناشي مي‌شود جوابگو باشم و نمي‌دانم دلايل اين كه اينقدر به فيلمخانه انتقاد مي‌كنند، چيست؟! محمدحسن خوشنويس درباره اينكه مدير روابط عمومي موزه سينما اعلام كرد( بر روي يك كپي كهنه اين فيلم را ضبط كردند و به ما تحويل داند) نيز گفت: اينطور نيست. آن فيلمي كه قبل از فيلم “حاجي آقا“ وجود دارد، يك فيلم قديمي است كه خان بابا معتضدي از خانواده‌اش گرفته و اتفاقاً در نگاتيوي از اين فيلم كه به دست ما رسيد، وجود دارد. سرپرست فيلمخانه ملي در پايان تصريح كرد: من در اين مملكت بايد جواب چه كسي را بدهم؟! من هميشه در هر لحظه جوابگوي محققين و دانشجويان هستم اما وقتي پرسشهايي بدون علم آن موضوع و اطلاع مي شود سكوت مي‌كنم. انتهاي پيام
  • جمعه/ ۲۰ شهریور ۱۳۸۳ / ۱۲:۳۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8306-06742
  • خبرنگار : 71091