« براي صادرات وسيع خودروي ال-90 به كمك دولت ايران در زمينههاي مختلف به ويژه مذاكرات تجاري با ديگر كشور نياز داريم.»
لويس شوايتزر، مدير عامل شركت فرانسوي رنو- نيسان ، در گفتوگو با خبرنگار صنعت خودرو خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در پاسخ به اين سؤال كه شركت پژو در ابتدا وعدههاي بسياري در خصوص صادرات محصولات خود از ايران بويژه 206 داد كه تحقق نيافت، آيا شما برنامهيي براي تحقق واقعي اين امر داريد؟ گفت: « براي صادرات بايد دو شرط فراهم باشد؛ يكي برخورداري از يك پايگاه توليد كارآمد است كه در ايران در طرح رنو فراهم است و مسئله ديگر اعمال نكردن حق گمرك بسيار بالا براي واردات است و اين مساله است كه به شركت رنو مربوط نميشود و در حيطه اختيار دولت ايران و ساير كشورهاست.»
وي تاكيد كرد:« اما در اين ميان ما تمام تلاش خود را بكار خواهيم گرفت تا 50 درصد از هزينه اين خودرو را 20 درصد از طريق صادرات خودرو و 30 درصد ديگر را از صادرات قطعات تامين نماييم.»
وي خاطرنشان كرد:« ما بطور قطع سعي داريم ايران را به پايگاه صادرات محصولات و قطعات خود در آسياي ميانه و خاورميانه تبديل كنيم كه براي انجام اين كار بايد هم از سوي دولت شما و هم از سوي رنوپارس سعي و تلاش صورت گيرد.»
وي ادامه داد:« ما درابتدا 300 هزار دستگاه از اين محصول را توليد خواهيم كرد و با تحقق صادرات اميدواريم اين ميزان را به 500 هزار دستگاه برسانيم.»
وي به خبرنگار ايسنا گفت:« آنچه ما ميخواهيم انجام مذاكرات تجاري ميان دولت ايران با ساير كشورهاست تا از اين طريق موانع وجود در راه تجارت با اين كشورها از ميان برود تا از اين طريق بتوانيم براحتي محصولات خود را به اين كشورها صادر كنيم. در اين ميان حق گمرك وارداتي و صادراتي بسيار بالاست و از آنجا كه اين عوارض گمركي در سراسر ايران به چشم ميخورد رنو نيز از اين قاعده مستثني نيست و هيچ معافيت مالياتي نيز شامل آن نميشود.»
وي درباره فاز يك و دو رنو پارس در ايران گفت:« در فاز اول با 51 درصد سرمايهگذاري رنو 350 هزار خودرو در ايران خودرو و سايپا به طور مساوي توليد خواهد شد و در فاز دوم نيز كارخانه جديد از سوي شركت رنوپارس بمنظور افزايش سطح توليد اختصاص مييابد كه احتمالا براي مدلهاي جديدتر كمپاني رنونيسان برنامهريزي ميشود.»
وي در پاسخ به اين سؤال كه همكاري ميان مركز تحقيقات ايرانخودرو و مركز تكنولوژي رنو به چه صورت است؟ گفت:« دو مقوله متفاوت در اين ميان وجود دارد، مسئله نخست به انتقال فنآوري بازميگردد، اگر ما خواهان افزايش همكاري ميان قطعهسازان و توليدكنندگان هستيم بايد زمينه را براي آنها فراهم كنيم و اين همان كاري است كه ما درحال انجام آن هستيم، يعني براي انتقال كامل فنآوري و گسترش همكاريهاي دوجانبه كه نه براي فنآوري كنوني بلكه براي پيشرفتهايي كه در كوتاهمدت بدست خواهد آمد انجام ميشوند، مسئله دوم به همكاري متقابل مراكز تحقيق ايران و رنوپارس باز ميگردد كه هنوز در اين خصوص بصورت واضح تصميمگيري نشده است.»
وي درباره توليد وانت بر روي پلاتفرم ال-90 نيز گفت:« ما هماكنون در مراكز تحقيقاتي در فرانسه درحال مطالعه درخصوص ساخت وانت بر روي پلاتفرم ال-90 هستيم تا خودرويي سبك با تعداد چشمگير و ظرفيت مناسب توليد نماييم.»
وي در پاسخ به سؤال ديگري درباره قيمت قطعي لوگان در ايران و درباره اين مسئله كه چگونه خودرويي با اين تكنولوژي قيمت در حد پيكان ميتواند داشته باشد؟ توضيح داد:« مراحل مهندسي ال-90 در فرانسه به گونهاي انجام شده كه در عين ارزانبودن براحتي بتواند در ديگر كشورها هم مونتاژ شود اين بدان معناست كه ايران نيز قادراست آن را در كارخانجات خود با قطعات توليدي خود مونتاژ كند و اين عامل در كنار تيراژ بالا، استفاده از تكنولوژي روز و مهندسي نوين سبب شده چنين خودرويي در مقايسه با ديگر خودروها ارزان باشد و قيمت آن پس از به پايان رسيدن ساخت،6 هزار و 750 يورو باشد.»
وي در پاسخ به اين سوال كه قرار بود پژو 206 در ايران قيمت 8 ميليون تومان داشته باشد اما در نهايت آن بسيار بيش از اين شد آيا مطمئن هستيد اين خودرو با اين قيمت در بازار ايران عرضه ميشود؟ گفت:« قيمت اين خودرو بر اساس واحد يورو است و تغييري در آن ايجاد نميشود چرا كه همانطور كه گفتم ما بدنبال يافتن قطعهسازان بومي ايران هستيم و همچنين سعي در استفاده از سيستمهاي توليد نوين داريم.»
انتهاي پيام