مديرعامل راهآهن ايران: اتصال شبكه ريلي ايران به عراق بزودي اجرايي ميشود
نخستين اجلاس گروههاي كاري كنسرسيوم سهجانبه راهآهنهاي فدراسيون روسيه، جمهوري آذربايجان و جمهوري اسلامي ايران امروز برگزار شد. به گزارش خبرنگار حمل و نقل خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سعيدنژاد ـ مديرعامل راهآهن جمهوري اسلامي ايران ـ در اين اجلاس گفت:« تحقق اتصال شبكه ريلي ايران به عراق و رفع گسستگي كريدور مديترانه خليجفارس، دستيابي سريع ميان اروپا و جنوب آسيا را از طريق خاك ايران ممكن ميسازد.» وي افزود:« اتصال راهآهن ايران به عراق از مسير خرمشهر ـ شلمچه ـ بصره (حدودا به طول 60 كيلومتر) كه مطالعات نهايي آن در حال انجام است با پيگيريهاي جدي و جلساتي كه بين هياتهاي ايران و عراق صورت گرفته اميدواريم كه اين طرح كوتاه مدت در آينده نزديك اجرايي شود.» وي با اشاره به تعدادي از طرحهاي عمده در دست احداث راهآهن ايران گفت:« راهآهن بم ـ زاهدان به طول 318 كيلومتر كه منجر به رفع گسستگي و فعالسازي كريدور جنوب شرقي آسيا ـ اروپا (شاخه جنوبي TAR) شده و ايجاد ارتباط ريلي با پاكستان و هندوستان را ميسر ميسازد.» مديرعامل راهآهن ايران ادامه داد:« راهآهن چابهار ـ بم به طول 600 كيلومتر كه بدين طريق ارتباط ريلي كوتاه و مستقيم كشورهاي آسياي ميانه و افغانستان با آبهاي آزاد بينالمللي با عبور از خاك ايران و بخصوص ارتباط با كشورها هندوستان را ميسر ميسازد.» سعيدنژاد اظهار كرد:« از ميان طرحهاي توسعه ريلي، پروژه قزوين ـ رشت ـ انزلي ـ آستارا به طور تقريبي 375 كيلومتر با امتداد آستاراي آذربايجان به عنوان شاخهاي از مسير كريدور مهم شمال ـ جنوب كه ارتباط كاملا ريلي را ممكن ميسازد حائز اهميت فراوان است.» وي افزود:« كريدور شمال ـ جنوب كه در مراحل اوليه ظرفيت حمل 2/5 الي پنج ميليون تن بار در سال را داراست و البته در درازمدت اين ظرفيت به بيش از 10 ميليون تن بار افزايش خواهد يافت با كاهش مسافت سفر ميان هلسينكي ـ بمبئي نسبت به مسير سنتي (كانال سوئز) به ميزان 40 درصد، زمان سفر را از 45 الي 60 روز به 25 الي 20 روز تقليل بخشيد و نهايتا منجر به كاهش هزينهها به ميزان 30 درصد ميشود.» سعيدنژاد تصريح كرد:« راهآهن ايران با امكانات موجود در سال 2003 توانسته است حمل 28/8 ميليون تن كالا، جابجايي 16/3 ميليون نفر مسافر و ترانزيت كالا به ميزان 1/2 ميليون تن را محقق كند و با افزايش امكانات و توسعه شبكه، نرخ رشدي معادل 14 درصد را در عملكرد سالهاي آتي خود شاهد باشيم.» وي با اشاره به پرهزينه بودن احداث خطوط راهآهن گفت:« دولت ايران با اتخاذ سياست گسترش و توسعه شبكه ريلي و اختصاص بودجه لازم، متوسط سالانه احداث خط آهن را طي سالهاي اخير به 400 كيلومتر رسانده است.» قربانعلي بيك ـ معاون برنامهريزي و امور بينالملل ـ در ادامه اين مراسم گفت:« اين طرح در دو بخش كلي مطرح و پيگيري ميشود كه شامل قزوين ـ رشت ـ بندرانزلي و رشت ـ آستارا ميشود.» وي ادامه داد:« اجراي طرح راهآهن قزوين ـ رشت ـ انزلي كه حدود 205 كيلومتر است يكي از طرحهاي ملي توسعه راهآهن جمهوري اسلامي ايران است كه اجراي آن به تصويب مراجع ذيصلاح رسيد اعتبارات داخلي لازم تامين شده و عمليات اجرايي بعضي از قطعات نيز شروع شده است.» معاون برنامهريزي و امور بينالملل افزود:« عمليات اجرايي طرح احداث خط مرزي تا بارانداز آستارا در داخل ايران انجام شده است و با طرف آذري يادداشت تفاهمي براي اجراي پل مرزي ظرف 12 ماه پس از تحويل زمين محل احداث پل امضا شده است.» وي خاطرنشان كرد:« احداث راهآهن رشت ـ آستارا جاذبه ترانزيتي و توجيه فني و اقتصادي طرح را افزايش داده و طرح قزوين ـ رشت ـ بندرانزلي كه داراي منافع اقتصادي و اجتماعي فراوان از ديدگاه ملي، منطقهاي و فرامنطقهاي است و از نظراقتصادي نيز جزء طرحهاي موجه ملي قرار گرفته است كه با همكاري كشورهاي منطقه هر چه زودتر مورد سرمايهگذاري مشترك واقع شده و به بهرهبرداري برسد.» انتهاي پيام