رئيس انجمن عكاسان خانهي سينما: هيات مديرهي خانه سينما، بايد نمايندهي كل سينماي ايران باشد
امير عابدي از عكاسان سينماي ايران و رئيس انجمن عكاسان سينماي ايران است. عابدي به عنوان رئيس صنف عكاسان سينما در خانهي سينما از وضعيت هنرمندان اين عرصه به شدت گلايهمند است. او بسيار نگران امنيت شغلي عكاسان سينمايي است و دربارهي ساختار تشكيلاتي خانهي سينما نيز حرف دارد. عابدي در پاسخ به اين پرسش خبرنگار هنري ايسنا كه عكاسان سينمايي با چه چالشهايي روبرو هستند گفت: به هر حال همه صنوف خانه سينما با مشكلات خاص خود درگير هستند منتهي نكتهاي كه وجود دارد اين است كه هر گروهي بايد مشكلات خود را حل كرده تا با ديگر گروهها به يك اجماع مشترك برسد. اما فقدان نگاه تخصصي به بعضي از بخشهاي سينماي ايران شايد يكي از مهمترين مشكلات عكاسي سينما باشد كه ممكن است از سوي هر كسي اتفاق بيافتد و اين نگاه غير تخصصي تنها به بخش عكاسي محدود نميشود. ممكن است حتي يك بازيگر نيز به يك صدابردار نگاه غير حرفهاي داشته باشد. اين نوع نگاه غير حرفهاي، در درازمدت لطمات فراواني را به ما خواهد زد و منجر به توليد آثار ضعيف و فاقد كيفيت خواهد شد و همچنين امنيت حرفهاي هنرمندان در معرض خطر قرار ميگيرد. وي معتقد است: حركت سينماي ايران بايد به گونهاي باشد كه دو وجه صنعتي و هنري آن با هم مورد توجه قرار گيرد. ما اگر سينما را به عنوان يك هنر - صنعت ميشناسيم بايد از نيروهاي متخصص و با تجربه استفاده كنيم. وي دربارهي حل اين مشكل گفت: متاسفانه اين نگاه غير تخصصي هم در ميان دولت و هم در ميان خود افراد سينما، به مقولات تخصصي سينما وجود دارد و در اين زمينه بايد فرهنگسازي كرد و با گفتوگو كردن و برخورد حرفهاي به نتايج مطلوب دست يافت. عابدي دربارهي اينكه چه انتقاداتي به استفاده تهيه كنندگان از افراد غيرحرفهاي دارد اظهار داشت: عكاسي در سينما تعريف خاصي دارد، عكاسي در سينما فقط عكاسي كردن نيست، عكاس سينما بايد مديوم سينما را به خوبي بشناسد و در ذاتش سينماگر بودن وجود داشته باشد. تجربه در ايران و دنيا ثابت كرده است كه عكاسهايي در سينما موفق بودهاند كه شناخت عميقتر و دقيقتري از سينما داشتهاند. عنصرهاي مختلفي در سينما براي بيان يك مفهوم به كار ميرود. مونتاژ، صدا، حركت و موسيقي و ... از جمله اين عناصر هستند ولي وقتي ميخواهيم عكاسي كنيم يك عكس بايد در يك فريم ثابت حرف خودش را بزند و در اين ميان، تجربه و خلاقيت است كه به كمك عكاسي ميآيد. عكاس در اين وضعيت ميتواند با ايجاد تغييرات در ميزانسن، از يك تصوير ساكن بيشترين گويايي تصويري را به وجود آورد. اگر در اين ميان كسي بيايد كه تجربهاي در امر عكاسي ندارد و مسلط به آن نگاه سينمايي نباشد تنها يك سري تصوير ثبت ميكند كه معمولاً تجربه نشان داده نتيجه مطلوبي نميدهد. رئيس انجمن عكاسان سينمايي گفت: البته ما در انجمن عكاسان خانه سينما را براي ورود هيچ كس نبستهايم و با ضوابط بسيار سادهاي كساني كه مايل هستند در اين زمينه كار كنند ميتوانند به عضويت موقت انجمن ما دربيايند. وي همچنين در خصوص انتقادهاي اخير ابراهيم مختاري به ساختار تشكيلاتي خانه سينما به ايسنا گفت: من فكر ميكنم اگرچه جايگاه تهيه كننده و كارگردان در سينماي ايران كليدي است ولي چنين چيزي الزاماً به معناي داشتن كرسي ثابت نيست. ممكن است بسياري از افراد در صنوفهاي ديگر فعال بوده و براي كليت خانه سينما مثمر ثمر باشند. همواره در صحبتهايي كه در مجمع عموميها داشته ايم، حرف اصلي ما اين بوده است كساني كه براي هيات مديره خانه سينما انتخاب ميشوند ديگر نماينده صنف خود نيستند بلكه نماينده كل سينما محسوب ميشوند و كساني كه بر خلاف اين موضوع عمل ميكنند در حقيقت به خانه سينما ضربه ميزنند. همچنين در اين وضعيت قائل شدن كرسي ثابت براي بعضي از صنوف، يك پارادوكس بوجود ميآيد. انتهاي پيام