ابراهيم مختاري: هيات ‌مديره خانه سينما،نماينده اين سينما نيست دو ميليارد از بودجه دولت را به نام بدهي سينما مي‌پردازند اما خانوا‌ده دستياران گوشت نمي‌بيند!؟

ابراهيم مختاري، كارگردان و تهيه كننده‌ي پيشكسوت سينماي ايران، طي مطلبي كه در اختيار گروه هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) قرار دارد، به بررسي تحليلي وضعيت اصناف سينماي ايران ، هيات مديره خانه‌ي سينما و مصوبه‌ي جديد در اين خصوص، پرداخته است. به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، ابراهيم مختاري با اشاره به اينكه در پي بحث هاي تحول ساختار خانه‌ي سينما كه از سال ‌1378 آغاز شده است، هيات مديره به تازگي طرحي را به مجمع‌عمومي آورده و به تصويب رسانده كه درآن هيئت مديره خانه سينما هفت عضو دارد (دوعضو آن انتصابي و پنج‌عضو ديگر انتخابي) دارد آورده است: با اين مصوبه، از ‌29 صنف خانه سينما، دو صنف تهيه كنندگان و كارگردانان مستقيما دو نماينده خود را در هيئت مديره انتصاب مي‌كنند، و ‌27 صنف ديگر در رقابتي انتخاباتي - پس از حذف ‌22 صنف- پنج نماينده پيروز اين انتخابات را در كنار دو عضو ثابت مي‌نشانند. اما همان اندازه كه رقابت انتخاباتي كه ‌22 صنف با نيازهاي متفاوت را حذف مي‌كند اساسا غلط و بي معنا است، پيروزي پنج صنف هم كه نتيجه چنان رقابتي است پوچ و بي‌منطق است و خواهيم ديد هيئت مديره‌ي چنين انتخاباتي نه تنها نماينده اصناف سينماي ايران نيست بلكه خود از موانع رشد صنفي سينماي ايران است. اين سينماگر پيشكسوت، در بخش ديگري از سخنان خود آورده است: اما مسئله از اين جا پيدا مي‌شود كه اساسنامه خانه سينما براي تشكيل هيئت مديره‌اي كه حقوق فرا صنفي اصناف‌ سينماي ايران را نمايندگي و احقاق كند، پنج صندلي(و در مصوبه جديد ‌7 صندلي) عضويت پيش بيني كرده است بي‌آنكه عدد ‌7 (يا ‌5 ) هيچ منطقي داشته باشد. اين تنگناي (‌5) يا ‌7 نفره، اصناف را براي رسيدن از سطح مجمع‌عمومي به سطح هيئت‌مديره، به رقابت در مسابقه‌اي كور وامي‌دارد كه نتيجه اش حذف بخش اعظم نيروي صنفي و نداشتن مابه ازائي در هيئت مديره جامعه اصناف سينمائي است. به‌سبب اين ايراد، هيئت‌مديره‌خانه‌سينما (گرچه ظاهرا با راي مجمع عمومي انتخاب مي‌شود اما چون جامعيت اصناف سينماي ايران را نمايندگي نمي كند) نماينده اصناف سينماي ايران نيست. به گزارش ايسنا،مختاري معتقد است: براي پوشاندن اين نارسائي در طول ساليان گذشته همواره اصناف بيرون مانده از هيئت مديره را دلداري داده‌اند كه هيئت مديره اي كه انتخاب مي‌شود به‌كل صنف هاي سينماي ايران فكر مي‌كند و براي همه آن‌ها عمل خواهد كرد. اما اين سراب فريبنده، در عمل، هيچ وقت تحقق نيافت چون اين سخن در تضاد عميق با ماهيت تشكيلات‌صنفي است كه به‌قصد احقاق بي‌واسطه حقوق‌صنفي شكل مي‌گيرند. وي همچنين اما چنين نيست كه هيئت مديره در طول بيش از ده سال تاسيس خانه‌سينما كاري نكرده باشد. آخرين دستاورد آن (با مساعدت هيئت دولت) معاف كردن حرفه‌هاي سينما از پرداخت ماليات بر درآمد است. اما اغلب اين كارها از زاويه تهيه كنندگي در سينما صورت مي‌گيرد كه ديگر اصناف هم ازآن بهرمند مي شوند. قطعا عضو هر صنفي به فايده اين كارهادلبسته است ولي اين دستاوردها وقتي به قيمت حذف و انفعال اصناف بدنه سينما بدست مي‌آيد درجمع بندي نهائي معلوم نيست براي اصناف سينماي ايران سودش بيشتر از زيان آن باشد. كما اينكه وقتي به‌نام بدهي سينماي ايران مبلغ دو ميليارد تومان از بودجه دولتي صرف پرداخت بدهي تهيه كنندگان مي‌شود (‌2) در همان روزها، در ديدار معاونت سينمائي با اصناف خانه سينما، دستياركارگرداني(كه هشدار مي‌داد نمونه نوعي صنف خود است) از بيكاري و نابساماني شغلي و مدتها نداشتن گوشت درسفره خانوار دستياران خبر مي‌دهد. گوئي آن بدهكاران خوشبخت كه دولت بدهي ميلياردي‌شان را مي‌پردازد از سينماي همان كشوري نيستند كه لايه زيرين صنفي اش از بيكاري و گرسنگي رنج مي‌برد. و البته كه بي عدالتي در عرصه صنفي سينماي ايران محدود به چنين نمونه‌اي نيست. در حاليكه وظيفه رده بالاي تشكيلات ‌صنفي پخش عادلانه كمك‌ها درميان اصناف و اعضاست، اما تشكيلات خانه‌سينما، اين برترين تشكيلات صنفي سينماي ايران، با حذف بي دليل اصناف در رقابتي نامعقول، ابتدا بخشي از اصناف را حذف و سپس مشاركت آنان در امور صنفي ناممكن و خود مسبب اصلي بي عدالتي صنفي و مانع رشد صنف‌هاي سينماي ايران است.به گزارش ايسنا،مختاري در ادامه با اشاره به اين مطلب كه پيامد مصوبه جديد، اگر اجرا شود، اصناف سينماي ايران را گرفتار دو نظام انتصابي و انتخابي مي كند و آنان را نسبت به‌وضعيت نابسامان پيشين يك‌گام به‌پس مي‌كشاند در بخشي از سخنان خود در اين خصوص آورده است: اما حسن مصوبه جديد اين است كه چند نارسائي يا فساد پنهان را در جامعه اصناف سينماي ايران آشكار مي‌كند. يكي اين كه عقب افتادگي تشكيلات خانه سينما، به ويژه در تركيب هيئت مديره را به خوبي برملا كرده است. دوم تخصيص دوكرسي ثابت به فقط دو صنف كه درپي حقوق و منافع فقط صنف‌هاي خود باشند، توخالي بودن شعار «هيئت مديره براي همه اصناف كار مي كند» را آشكار كرده است، چه اين شعار اگر واقعيت داشت، اين دو صنف ظرف خود را از ظرف بقيه صنف ها جدا نمي كردند. حسن سوم اين مصوبه آن است كه نشان مي‌دهد مجمع عمومي اصناف در رخوت و انفعال است چون پس از هشدارها و اعتراضاتي كم‌رنگ به اين طرح نامعقول كه برضد حقوق صنفي آنان است تن داده است. و آخرين حسن اينكه ‌27 صنف، خود بايد در اين مصوبه بازنگري كنند و براي تغيير آرايش هيئت‌مديره تصميم بگيرند و از دامي كه بامشاركت خود درآن افتاده‌اند با هشياري بيرون بيايند. اين فيلمساز در پايان و پس از ارايه‌ي پيشنهادهايي در خصوص تركيب هيات مديره تاكيد كرده است: تا وقتي تشكيلات خانه سينما داراي نارسائي‌هاي كنوني است، هيئت مديره خانه سينما نماينده اصناف سينماي ايران نيست. اين نكته بايد به صداي بلند مدام گفته و تكرار شود تا مديران دولتي/ حكومتي سينما، تلويزيون، سازمان برنامه، مجلس و تمامي مديراني كه از بودجه عمومي كشور هزينه يا سياست گذاري مي‌كنند وقتي مي‌خواهند بحثي را در باب سينماي ايران پيش ببرند هيئت‌مديره خانه سينما را نماينده جامعه اصناف سينماي ايران فرض نكنند و ابتدا آن را با هيئت هاي ديگري كه كامل كننده جامعه اصناف سينماي ايران است تكميل كنند سپس برسر مسائل سينماي ايران به‌گفتگو بنشينند. متن كامل اين مطلب، ساعت 12:13:12 بر روي خروجي اخبار ايسنا قرار گرفته است. انتهاي پيام
  • یکشنبه/ ۳۱ خرداد ۱۳۸۳ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8303-12865
  • خبرنگار :