احمد عالي: انتخاب عكسهاي چهارمين دوسالانه عكس ايران از اتفاقات نادري است كه در اين زمينه صورت گرفته است
عضو هيات انتخاب و داوري چهارمين دوسالانه عكس ايران گفت: انتخاب عكسهاي چهارمين دوسالانه عكس ايران از اتفاقات نادري است كه صورت گرفته و با يقين و جرات ميگويم تا حدي گوياي توان عكاسي ايران در نمايشگاه چهارمين دوسالانه است. احمد عالي در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) توضيح داد: تعداد عكسهاي رسيده به دبيرخانه دوسالانه بسيار زياد بود. با هيات داوران چهار جلسه، روزي هشت ساعت، سروكله زديم تا انتخابها انجام شد. او گفت: بهدليل آنكه در فراخوان دوسالانه موضوع نمايشگاه آزاد اعلام شده و شوراي سياستگذاري پيشبيني مواجهه با همه ژانرهاي عكس را از پيش كرده بود، بنابراين ضوابطي تدوين شد؛ تا در چارچوب آن هر كدام از اعضاي هيات انتخاب با ديدگاههاي خود، قضاوت كنند. اين مدرس دانشگاه و عضو هيات داوري و انتخاب دوسالانه عكس ايران تاكيد كرد: سعي ما بر اين بود تا بهترينها را در هر ژانر عكاسي كه اصوليترين و منطقيترينهاست، انتخاب كنيم كه بهنمايش درآيد. به گفته احمد عالي، رعايت اصول و ارزشهاي كلاسيك هنرهاي تصويري از ديدگاه زيباشناسي، در تركيببندي و پردازش و رعايت مباني هنرهاي تصويري بهمنزله كنكور ورود به نمايشگاه ازسوي هيات انتخاب بوده است. وي اضافه كرد: نوآوري، خلاقيت و توانايي در بهكارگيري و ارتباط مكمل آن محتواي كار و در نظر گرفتن عكاسي پيشروي امروز جهان نيز هدف نهايي هيات انتخاب بوده است. او با بيان اينكه كه هيات انتخاب سعي كرده است حتيالامكان اعمال نظر نكند، تاكيد كرد: تا حدي كه ميتوانم بر آن صحه بگذارم، اين اتفاق انجام گرفته است و براي گريز از اين مساله به دفعات بين خودمان بر سر يك عكس بحث شد، عكسهايي كه بهنظر ميآمد قضاوت دوباره ميخواهد، در روز آخر داوري شدند و براي انتخاب، مرور و ارزيابي دوباره بر آنها داشتيم. اين عضو هيات انتخاب و داوري دوسالانه عكس درباره انتخاب تكعكسهايي از ميان مجموعه عكسهاي رسيده از سوي شركتكنندگان نيز به خبرنگار ايسنا گفت: برخي آثار رسيده نشان ميداد مفهوم مجموعه عكس براي عكاسهاي ما زياد روشن نشده بود، در فراخوان هم توضيح داده نشده بود كه مجموعه عكس به صورت سكونس است يا رپرتاژي از يك جريان، و عدهاي عكسهايي فرستاده بودند كه نام آنرا مجموعه عكس گذاشته بودند؛ اما هيچ هماهنگي و ارتباطي در اين مجموعهها نبود. اما به خاطر آنكه در آن مجموعهها عكسهاي خوبي هم بود، قرار شد آنها را انتخاب كنيم و تصميم بر اين شد كه عكسها را با رضايت و موافقت، بهصورت تكعكس در نمايشگاه بگذاريم. قرار بود به اطلاع عكاسها برسد، نميدانم گرفتند يا نه. وي همچنين عنوان كرد: متاسفانه عكسهايي كه از شهرستانها رسيده در مقايسه با عكسهايي كه مربوط به تهران بوده، تفاوت چشمگيري داشت. افت كيفيت شديدي مشهود بود؛ نظير اينكه نوع نگرش، عرضه و پردازش كارها در حد نازلي بود و كيفيت بالايي نداشتند. عالي در عين حال افزود: هيات داوران در جريان انتخاب هرگز نفهميدند كه عكس از تهران است يا شهرستان يا متعلق به كدام عكاس است. ما تنها عكسها را ميديديم و انتخاب ميكرديم. عوامل پشت صحنه و همكاران موزه با نمايشگاه به سرپرستي غلامرضا نامي، كدبرداري كرده و عكسها را كنار ميگذاشتند. وي در پايان به ديگر اعضاي هيات انتخاب اشاره كرد و گفت: هيات شامل فرشيد مثقالي، سيفالله صمديان، مهران مهاجر و محسن راستاني ـ كه بهخاطر در سفر بودن صادقلو را معرفي كرده بود ـ عكسها را انتخاب كرد و در كليه جلسات بهمن صبايي ـ دبير نمايشگاه ـ و غلامرضا نامي ـ مدير اجرايي نمايشگاه ـ حضور داشتند. كار آنان كمك فيزيكي بود و در انتخاب به هيچ عنوان دخالتي نداشتند. انتهاي پيام