علي معلم ـ تهيه‌كننده فيلم: گاوخوني بايد در يك سينما و به‌مدت طولاني اكران شود؛ وگرنه اكران نمي‌كنم

خبري مبني بر اكران روزانه و چرخشي فيلم‌هاي خاص از اواخر فروردين‌ماه ـ با نمايش فيلم‌هاي “گاوخوني” و باد ما را خواهد برد” ـ با حمايت دولت منتشر شد. اما علي معلم ـ تهيه‌كننده گاوخوني ـ به خبرنگار ايسنا گفت: ‌با اين شيوه اكران موافق نيستم و اين فيلم را اكرن نخواهم كرد. چون اين شكل نمايش كه پيش‌بيني شده و به‌صورت چرخشي است، در شرايط جامعه ما كه اطلاع رساني سخت است و مردم به خاطر مشكلات ترافيك برنامه‌ريزي ساعتي ندارند، نمي‌تواند موفق باشد. بنابراين تجربه‌اي كه قبل از انقلاب صورت مي‌گرفت را براي اكران “گاوخوني” در نظر گرفتم. وي در ادامه تصريح كرد: فيلم در يك سينما به مدت طولاني بايد اكران شود و براي اكران، سينما سپيده را در نظر گرفته‌ام كه اگر قطعي شود، اين سينما از اواخر ارديبهشت‌ماه فيلم را به نمايش مي‌گذارد و بعد از اين نمايش در مدت ديگري سالن ديگري نيز براي نمايش فيلم‌ در نظر مي گيريم. معلم گفت: اگر اين زمان را نتوانيم به‌دست بياوريم، به‌دليل اينكه مي‌خواهيم تعطيلي در زمان دانشگاه‌ها نباشد، فصل پاييز يك سينما را مي‌گيريم. اگر نهايتاً اين شرايط فراهم هم نشود، اصلاً فيلم را اكران نخواهم كرد. چون با توجه به ويژگي‌هاي فيلم گاوخوني، سالن مناسب كمتر وجود دارد و ما نمي‌خواهيم با كيفيت بد فيلم به نمايش گذاشته شود. اين تهيه كننده سينما با اشاره به طرح آزادسازي اكران گفت: وقتي مي‌گويند آزاد، مفهوم آزادي در ذهن هست كه با آنچه در مورد آن صحبت مي‌كنند، قابل انطباق نيست. مثلا 4 گروه سينمايي تشكيل مي‌دهند و 8 سينماي قابل نمايش قراردادهاي طولاني مي‌بندند كه تا شش ماهه اول سال تنها 6 فيلم مي‌تواند به‌درستي اكران شود. درحاليكه آزادسازي اكران زماني است كه سالن‌هاي سينما به تنهايي و شخصاً با تأكيد بر خودشان برنامه‌ريزي كنند. وي همچنين افزود: من موافق بودم كه گاو‌خوني در يك گروه خاص فيلم را اكران كنم؛ اما اتفاق ديگري كه افتاد، اينكه جرياني مثل فارابي، ناگهاني داعيه‌دار نمايش فيلم خارجي شده و سئانس‌هاي ممتاز سالن‌هاي خوب را به اين نمايش اختصاص داده است. درحاليكه اكران چند ماهه گذشته نمايش فيلم خارجي نتيجه بدي داشته و فقط ظرفيت محدود نمايش فيلم‌هاي ايراني را به طور كلي گرفته است. اين آشفتگي گريبان جريان صنفي را هم گرفته و هيچ كس نمي‌داند بايد با بحث سينماي ملي چگونه رفتار كند. معلم در پايان گفت: چطور صنعت خودروسازي عقب مانده چهار سال در مقابل قانون تصويب شده مجلس ايستادگي مي‌كند و اجازه نمي‌دهد ماشين خارجي با قيمت ارزان وارد شود؛ اما فيلم ايراني كه در شرايط محدود توليد مي‌شود و فيلم خارجي در انحصار دولت وارد و نمايش داده مي‌شود، در هنگام نمايش فيلم ايراني دچار محدوديت‌هايي مي‌شود و سوبسيد واردات فيلم خارجي نيز به سينماي ملي نمي‌رسد. انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۱۷ فروردین ۱۳۸۳ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8301-02546
  • خبرنگار : 71091