كيومرث درمبخش: اغلب فيلم هاي مستند ما، بدون تحقيق علمي ساخته ميشوند
عدم اعتبار كافي براي ساخت فيلم مستند كوتاه باعث شده تا همه اين فيلمها بدون تحقيق علمي و ساختارهاي حرفهيي، به صورت بيمايه ساخته شوند. كيومرث درمبخش سازنده فيلمهاي مستند در گفتوگو با خبرنگار هنري ايسنا ضمن بيان اين مطلب درباره مشكلات ساخت فيلم مستند افزود: در نتيجه، اين جور فيلم ها مخاطب نخواهد داشت و وقتي يك فيلمي مخاطب نداشته باشد و پول خودش را نتواند در بياورد طبعا نميتواند به راه خودش ادامه دهد. وي راهحل اين مشكل را ايجاد تشكيلاتي مختص به فيلم مستند دانست و تصريح كرد: در درجه اول پيشكسوتان بايد در راس اين تشكيلات جزو مسئولين باشند و بودجهها را آنها تقسيم كنند و در عين حال كه فيلم توليد ميشود آموزش هم داده شود. يعني اگر قرار است جواني بيايد و فيلم كوتاه بسازد، قبلش آموزشهاي لازم را ببيند تا فيلمي كه ميسازد قابل ارائه باشد. درمبخش گفت:ما چون استاندارد ساخت فيلمهاي مستند كوتاه را در جهان نميشناسيم نميتوانيم يك فيلم قابل ارائه به جهان بسازيم و اين اطلاعات را بايد ارگانها، مسئولين و كساني كه در راس تصميمگيري هستند به فيلمسازان بدهند تا آن ها بدانند چه فيلمي بسازند تا از نظر تكنيكال و ابزار بشود به دنيا ارائه داد. وي افزود: مشكل اصلي ما به تلويزيون به عنوان تنها ارگاني كه بودجه در اختيار فيلمسازان كوتاه و مستند ميگذارد، برميگردد. تلويزيون به خاطر اينكه دقيقهاي پول ميدهد در نتيجه ان فيلم ساز مستند براي اينكه بتواند به آن حداقل هزينه اصليش برسد مجبور است در كارش آب ببندد و در نتيجه يك فيلمي كه ميتواند 7 دقيقه باشد تا 45 دقيقه ادامه پيدا ميكند و نهايتا اين فيلم به خاطر نداشتن استاندارد جهاني نميتواند قابل فروش باشد. درمبخش درباره برپائي جشنوارههاي موضوعي گفت: من معتقدم شركت كردن در جشنوارههاي موضوعي در ايران بهتر از جشنوارههاي خارجي است ما اول بايد خودمان را بشناسيم، هويت ايراني پيدا كنيم، به اعتقاداتمان پي ببريم و به شناسنامههاي خودمان پي ببريم بعد خودمان را ببريم و به جهان ارائه دهيم. انتهاي پيام