شهادت شيخ ‌احمد ياسين، خوني تازه در رگهاي انتفاضه/‌2/ محمدعلي ابطحي، طه هاشمي، محسن موسوي تبريزي، حسين الله كرم، الهه كولايي، محمد خوش‌چهره و محسن ميردامادي

*** محمد علي ابطحي:

شهادت شيخ احمد ياسين جهان اسلام را يكپارچه عزادار كرد

اين ترورها برخي ادعاهاي ايجاد صلح در منطقه را با ترديد مواجه مي‌كند

معاون حقوقي و پارلماني رييس‌جمهور با اظهار تاسف از شهادت شيخ احمد ياسين تصريح كرد: شهادت او جهان اسلام را به طور يكپارچه عزادار كرد و در اين ميان به خصوص علماي ديني ـ از مذاهب مختلف ـ به سوگ نشستند.

حجت‌الاسلام سيدمحمد علي ابطحي، در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ضمن بيان مطالب فوق، شيخ احمد ياسين را يك چهره‌ي بزرگ ديني در عالم اسلام دانست و اظهار داشت: قدرت معنوي او، پشتوانه‌ي نيرومندي در جهت حمايت از جريانات اسلامي محسوب مي‌شد. به اين ترتيب كه ذكاوت او و توانمندي‌اش در درك شرايط زمان و مكان، باعث شد او منبع افكار كارآمدي در حوزه‌ي سياست باشد و لذا چنين شخصيتي به جرياناتي نظير اسراييل كه مبناي خود را بر مفاهيمي نظير اشغالگري و تجاوز، گذاشته‌اند؛ آسيب‌هاي جدي مي‌رساند.

ابطحي با تاكيد بر اين نكته كه علي رغم تبليغات اسراييل و آمريكا، اين ترور به هيچ وجه نمي‌تواند ذهن هيچ يك از افراد را به سمت مفهوم مبارزه با تروريسم معطوف دارد، ‌افزود: شيخ احمد ياسين، نمي‌توانست جز ايجاد فكر و انديشه، مصدر مفهوم ديگري باشد و طبيعتا كهولت سن و شرايط جسماني خاص او نيز اين اجازه را از او سلب مي‌كرد.

ابطحي وقوع چنين فجايعي را عاملي در جهت مشتعل شدن درگيري در خاورميانه و در نهايت كند شدن روند ثبات در منطقه دانست و گفت: وقوع چنين ترورهايي، پيوسته ترديدهاي جدي را به ذهن متبادر مي‌سازد و اين سوال را به وجود مي‌آورد كه آيا حقيقتا اراده‌ي نيروهاي مختلف در دنيا، بر ايجاد صلح در منطقه است؟ چرا كه مي‌دانيم استقرار صلح در منطقه به تلاش در جهت كم كردن آتش درگيري‌ها، منوط است.

وي در ادامه افزود: اين ترور روح جديدي را به مقاومت اسلامي وارد و خون جديدي را به آن تزريق خواهد كرد.

ابطحي اين ترور را خارج از چارچوب ترورهاي قبلي ندانست و گفت: گرچه اين ترور، دنباله‌ي فجايع تروريستي است اما به دليل جايگاه برتر او در افكار مردم فلسطين و جهان اسلام، اين فاجعه، بسيار تلخ خواهد بود.

ابطحي خاطر نشان ساخت: معتقدم صلح خاورميانه به استيفاي حقوق اوليه‌ي همه‌ي مردم منطقه منوط است كه متاسفانه نژاد پرستي صهيونيستي كه ربطي به دين يهود ندارد، مانع اين روند شده است.

 

***طه هاشمي:

اثرات خون شهيد شيخ احمد ياسين سبب پيروزي انتفاضه خواهد شد

حجت الاسلام طه هاشمي ضمن ابراز تاسف از ترور شيخ احمد ياسين رمضان گفت:« تصور من اين است كه رژيم صهيونيستي به دنبال شكل گيري هر گونه محوريت در انتفاضه و تبديل آن به تهديدي جدي با آن مقابله مي‌كنند. اين ترور قطعا با چراغ سبز آمريكايي‌ها بوده است.»

مدير مسوول روزنامه‌ي انتخاب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به مطرح شدن مباحث هسته‌اي ايران در جوامع بين‌الملل افزود:« هر گاه كه آمريكا مسايل حاشيه‌اي و كوچك را بزرگ و در سطح بين‌المللي مطرح كرد، مشخص شد كه پيماني با اسراييل دارد و در همان اثنا قرار است اقدامي عليه ملت مظلوم فلسطين صورت گيرد؛ در هر صورت آمريكايي‌ها مي‌توانستند جلوي چنين حركتي را بگيرند، ولي از آنجا كه در مورد سلطه‌ي لابيهاي صهيونيستي بر نهادهاي آمريكايي ترديد نداريم، اين امر ممكن نبوده است.»

هاشمي همچنين اظهار داشت:« امروز با شهادت اين شهيد بزرگوار، جهان اسلامي و كشورهاي عربي بايد به ابعاد هدف‌هاي صهيونيست‌ها پي ببرند، ولي ترديد نكنيد كه تا مدت‌ها طول خواهد كشيد تا چنين محوري براي هدايت مبارزات فلسطيني‌ها ساخته شود؛ ولي اثرات خون اين شهيد سبب پيروزي انتفاضه خواهد شد.»

مدير مسوول روزنامه‌ي انتخاب در ارتباط با رويكرد جوامع بين‌المللي به چنين مسايلي گفت:« متاسفانه چون امروز افكار عمومي جوامع بين‌المللي توسط كساني هدايت مي‌شود كه خود در اين جنايات دست دارند، شاهد بازتاب گسترده‌اي نبوديم؛ در ماجراي شهادت محمد الدوره هم، همين گونه بود، ملت‌ها عكس‌العمل‌هايي نشان دادند ولي دولتها نتوانستند صهيونيست‌ها را مورد فشار قرار دهند.»

وي همچنين افزود:« نه دولتهاي اسلامي و عرب و نه دولت‌هاي غربي، هيچ يك تاثيري بر روند انتفاضه كه نداشتند، هيچ، بعضا بازدارنده هم بودند. بنابراين مردم فلسطين بايد با اتكا بر نيروي مردمي، راه اين شهيد را ادامه داده تا به ياري خدا انتفاضه به پيروزي نهايي برسد.»

 

***عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به ترور شيخ احمد ياسين:

اسراييل قدم ديگري را به سوي زوال خود برداشت

سيد محسن موسوي تبريزي ترور شيخ احمد ياسين را جنايتي هولناك خواند و آن را محكوم كرد.

عضو مجلس خبرگان رهبري در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه هدف اسراييل از اين ترور چيزي جز ترساندن جوانان مبارز فلسطيني نبوده است، گفت: اسراييليان با اين حركت مي‌خواستند به فلسطينيان نشان دهند كه حتي به شخصيتي همچون شيخ ياسين كه در اثر كهولت سن و شكنجه‌هاي آنان ناتوان شده بود و تنها نقش رهبري معنوي و هدايت‌گر براي فلسطينيان داشت، رحم نكرده و براي از پاي درآوردن دست به هركاري مي‌زنند.

وي افزود: تجربه در سراسر دنيا نشان داده كه اينگونه اعمال جنايت آميز، به هيچ وجه حقيقت جويان را از اهدف اصلي‌شان دور نمي‌كند و اينكه اسراييليان بخواهند از اين طريق جلوي مقاومت و انتفاضه‌ي مردم فلسطين سد كنند، سخت در اشتباهند و متوقف ساختن انتفاضه خيالي بيش نيست.

موسوي تبريزي با تاكيد بر اينكه ترور شيخ ياسين، حركتي احمقانه بود كه كمترين نفع سياسي و نظامي براي اسراييل نخواهد داشت، تصريح كرد: عجز و ناتواني اسراييل در مقابل مقاومت ملي فلسطينيان بيش از پيش آشكار شد و مطمئنا اين ترور ضربه‌ي بزرگي به پيكره‌ي رژيم صهيونيستي خواهد زد و خسارت عظيمي را از اين پس براي آنها به دنبال خواهد داشت، چرا كه مبارزان را در رسيدن به هدف عالي خود مصمم‌تر كرده است و نقطه‌ي شروع پايان حكومت اسراييل توسط خودشان جرقه زده شد.

وي ادامه داد: با اين ترور قدم ديگري به سوي نابودي رژيم غاصب اسراييل برداشته شد و قطعا از اين پس اسراييل در مسير زوال افتاده است.

موسوي تبريزي تاكيد كرد: با ترور شيخ احمد ياسين، ملت‌ها و حكومت‌هاي سراسر دنيا كه تا به حال به صورت ضعيف از ملت فلسطين و حقوق پايمال شده‌ي آنها حمايت مي‌كردند، قطعا از اين پس با قاطعيت بيشتري در اين زمينه برخورد مي‌كنند.

اين عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه هدف شارون تنها به فلسطين ختم نمي‌شود بلكه او تمامي مسلمانان و اسلام را نشانه گرفته است، از مردم بيدار و كشورهاي عدالت خواه جهان خواست عزم خود را در حمايت و همبستگي با مردم مظلوم فلسطين جزم كرده و تا رسيدن به پيروزي نهايي از هيچ تلاشي دريغ نورزند.

 

***حسين الله كرم:

اسراييل مدت‌هاست به دنبال زدن سر حلقه‌هاي مقاومت فلسطينيان است

حركت استشهادي تبديل به تفكري شده كه شعله‌ي آن هرروز اشغالگران را بيشتر مي‌سوزاند

اسراييل مدت‌هاست زدن سر حلقه‌هاي مبارزه و حذف رهبران فلسطيني را به عنوان استراتژي خود انتخاب كرده است.

حسين الله كرم، در گفت‌وگو با خبرنگار سياست خارجي ايسنا، ترور احمد شيخ ياسين را نشانه‌ي درستي مسير مبارزه‌ي توده‌هاي فلسطيني خواند و تصريح كرد: اسراييل مدت‌هاست به دنبال زدن سر حلقه‌ها و رهبران گروه‌هاي فلسطيني است و گمان مي‌برد از اين طريق مي‌تواند به كاهش جريان عمليات شهادت طلبانه برسد اما از آنجايي كه خط مبارزه فلسطينيان تبديل به يك جريان فكري شده كه منشا آن تفكر استشهادي است، اين مبارزه هر روز بيشتر رشد خواهد كرد و شعله‌ي آتش آن بيشتر آشغالگران را خواهد سوزاند.

الله‌كرم تاثير اين قبيل اقدامات تروريستي بر توده‌هاي فلسطيني را معكوس خواند و تاكيد كرد كه اين روش مبارزان فلسطيني را بيشتر به سمت مبارزه سوق خواهد داد.

وي در ادامه با انتقاد از رويكرد دو گانه مبارزه با تروريسم در جهان، منشا آن را آمريكا دانست و افزود: آمريكايي‌ها از يك طرف خود را قرباني حادثه‌ي تروريستي 11 سپتامبر معرفي مي‌كنند و مدعي مبارزه با تروريسم هستند و از طرف ديگر به تقويت تروريسم دولتي اسراييل دست مي‌زنند و اين نوع عملكرد، در موضع‌گيري كشورهاي همراه و حامي آمريكا تاثير گذاشته و آنها را به ترديد و دوگانگي كشانده است. آمريكا ساختار امنيتي جهان را به گونه‌اي مي‌داند كه قدرت هژمون آن را ترتيب و سامان مي‌دهد. اين قدرت از يك سو گروهي از كشورها - مانند انگليس، كانادا و استراليا - را به عنوان متحد استراتژيك خود به همراه دارد كه آنها از همان الگوي آمريكايي رويكرد دوگانه‌ي مبارزه با تروريسم پيروي مي‌كنند. دسته‌ي ديگر كشورهايي هستند كه در برابر اين رويكرد دوگانه يا سكوت اختيار مي‌كنند و يا موضعي غير مؤثر مي‌گيرند و در نهايت كشورهاي حاشيه هستند كه در ساختار امنيتي جهاني، راهي به جز مقاومت در برابر اين رويكرد ندارند. منتها آمريكا با استفاده از همين رويكرد دوگانه و ادعاي مبارزه با تروريسم سعي دارد اين مقاومت را بشكند و يا كمرنگ كند. بنابراين به عنوان مثال كشورهاي غيرمتعهد و عمدتا كشورهاي جنوب كه مي‌توانند در اين ميان مقاومت كنند، به نظر مي‌رسد ابتدا بايد سعي در تغيير ساختار هژموني امنيتي جهان داشته باشند تا بتوان به نتايج مثبتي رسيد. در غير اين صورت آمريكايي‌ها در نهايت سعي مي‌كنند كه اين دسته از كشورها را به كشورهاي ساكت مبدل كند.

 

***الهه كولايي:

ترور شيخ احمد ياسين در چارچوب حذف كامل گروه‌هاي جهادي و عزم آمريكا براي دگرگون ساختن فضاي سياسي منطقه است

يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد كه بايد ريشه‌هاي اقدامات شهادت طلبانه مورد توجه قرار گيرد.

دكتر الهه كولايي در گفت‌وگو با خبرنگار سياست خارجي ايسنا ضمن اشاره به فضاي ايجاد شده بعد از يازده سپتامبر براي تامين اهداف آمريكا و اسراييل تصريح كرد: ترور شيخ احمد ياسين در چارچوب برنامه‌هاييست كه براي از ميان برداشتن كامل گروه‌هاي جهادي در فضاي مبارزه با تروريسم صورت مي‌گيرد و با توجه به شرايط خاورميانه و عزم آمريكا براي دگرگون ساختن فضاي سياسي منطقه به نظر مي‌رسد در ماه‌هاي آينده چنين اتفاقاتي تداوم پيدا كند.

كولايي گروه‌هاي فلسطيني و كشورهاي منطقه را در هماهنگي خود با فضاي بين‌المللي موفق و كارآمد ندانست و افزود: تفرقه و تشتت موجود در جهان اسلام اسراييل را در به نتيجه رساندن تلاش‌هاي خود كمك مي‌كند.

وي افزود: تحت تاثير برخي اقدامات تروريستي در اروپا و آمريكا فضاي جهاني به گونه‌اي تغيير يافته كه توجه به حقوق پايمال شده مردم فلسطين جايگاه خود را از دست داده و در نتيجه اهرم زور و موازنه قدرت موجود در جهان به ضرر مردم فلسطين به كار گرفته مي‌شود و صهيونيست‌هاي افراطي با استفاده از اين فضا و شرايط رو به پايداري نظام هژمونيك به رهبري آمريكا اين فشارها را هر روز بيشتر افزايش مي‌دهند.

اين نماينده مجلس معتقد است، يكپارچگي كشورهاي اسلامي و وحدت عملي آنها با توجه به واقعيت‌هاي جهان مي‌تواند به عقيم ساختن اين طرح‌ها كمك كند.

كولايي در رابطه با عكس‌العمل‌هاي جهاني در مورد چنين ترورهايي گفت: فضاي پس از يازده سپتامبر و جنايت القاعده و وحشت ناشي از هدف قرار دادن مردم بي گناه در اروپا و آمريكا شرايط را براي رژيم نامشروعي كه خود حامي تروريسم است به گونه‌اي فراهم آورده است كه بتواند اقدامات گروه‌هاي حق طلب فلسطيني را با ترورهاي كور در كشورهاي اروپايي و آمريكايي مشابه سازي كرده و آنها را ساده‌تر هدف قرار دهد.

وي تصريح كرد: در فضاي فعلي جهان، دغدغه امنيت جايگاه محوري پيدا كرده و در اين ميان تقويت فرايند همكاري در كشورهاي اسلامي مي‌تواند فلسطينيان را ياري رساند تا در اين فرايند با شفاف سازي ساز و كارهاي سياسي، اقدامات تروريستي جايگاه خود را از دست بدهد.

كولايي در ادامه خاطر نشان كرد كه دفاع گروه‌هاي جهادي در فلسطين براي رهايي سرزمينشان با ترورهاي كور و وحشيانه قابل مقايسه نيست، اما عدم درك صحيح كشورهاي اسلامي از شرايط بين‌المللي و عقب ماندگي عمومي كشورهاي منطقه، شرايط را به گونه‌اي فراهم كرده كه صهيونيست‌هاي افراطي بتوانند گروه‌هاي مبارز فلسطيني را به عنوان مصاديق تروريسم هدف قرار دهد و از اين وضعيت در جهت تامين خود استفاده كنند و اين مشابه سازي براي اسراييل فرصت مغتنمي است تا ريشه و بنياد هر نوع حركت حق طلبانه فلسطيني‌ها را هدف قرار دهد.

 

***محمد خوش‌چهره:

بر هم زدن توافقات گروه‌هاي فلسطيني و خالي كردن فلسطين از رهبران خردمند و اعتدال‌انديش از اهداف ترور شيخ‌ احمد ياسين است

برهمزدن توافقات گروه‌هاي مختلف فلسطيني يكي از اهداف مهم ترور شيخ‌احمد ياسين است.

دكتر محمد خوش‌چهره، استاد دانشگاه و منتخب هفتم دوره مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي‌خارجي ايسنا ، ضمن اشاره به توافقات صورت گرفته بين گروه‌هاي فلسطيني در مدت اخير و همچنين سوابق ترور رهبران انتفاضه تصريح كرد: اين ترور توافقات صورت گرفته بين گروه‌هاي فلسطيني را با بن‌بست مواجه مي‌كند و شرايط جديد را به وجود مي‌آورد كه تا رسيدن به يك وضعيت منسجم زمان خواهد برد و امكان عكس‌العمل‌هاي آتي اسرائيل را فراهم خواهد كرد.

خوش‌چهره ترورهاي از اين دست را تا مدت محدودي ادامه‌دار دانست و افزود: هر گاه فلسطيني‌ها به نقطه توافقي مي‌رسد اسرائيل با اقدامي تروريستي اين توافق را به هم مي‌زند.

وي فلسطينيان را به اتخاذ تصميمي بر مبناي توافقات گذشته خواند و گفت: دادن پاسخي كه بر اساس توافقات گذشته باشد باعث خواهد شد جامعه جهاني بتواند خواسته آنها را خوب درك كرده و مطالبات آنها را در چارچوبي قانونمند بپذيرد.

وي يكي ديگر از اهداف اسرائيل در ترور شيخ‌احمد ياسين را خالي كردن فضاي فلسطين از رهبران خردمند و اعتدال‌انديش دانست و افزود: اسرائيلي‌ها در جريان اين ترور بيش از هر چيز تشويق جريان افراطي فلسطين را دنبال مي‌كنند و اگر فلسطينيان متوجه نباشند آنها را وارد دور تازه‌اي از پاسخ‌هاي خشونت‌آميز مي‌كند كه حتي تبعات منفي ترور شيخ‌احمد ياسين را كه امروز متوجه اسرائيلي‌هاست، به سمت فلسطيني‌ها بكشاند.

خوش‌چهره در ادامه به تبليغات مبارزات فلسطينيان در اذهان عمومي جهان اشاره و خاطرنشان كرد: متاسفانه وضعيت مبارزات مردم فلسطين در چارچوب منطقي تبليغ نمي‌شود و پيامدهايي كه از مردم و مبارزات فلسطينيان ارائه شده، در قالب يك تبليغات تروريستي مطرح مي‌شود.

وي در پايان به عملكرد مجامع بين‌المللي رويكرد آنها در اين ترور و مشابه آن اشاره و اظهار داشت: اقدام عملي قاطع‌تر از مجامع بين‌المللي بسيار بعيد است، اما اگر كشورهاي اسلامي با رفتار منطقي خود مطالباتي را از جامعه جهاني بخواهند كه در آن چارچوب اسرائيلي‌ها محكوم شوند پاسخ‌هاي بهتري خواهد داشت.

 

***محسن ميردامادي:

ترور يك شخصيت معنوي نشانگر درماندگي اسراييل است

عدم واكنش آمريكا به اين اقدام تروريستي به دليل تاثير آراي يهوديان در انتخابات آتي اين كشور است

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، اقدام تروريستي رژيم اشغالگر قدس را نشان دهنده‌ي ضعف و ناتواني بيش از پيش اسراييل در برابر فلسطيني‌ها دانست.

محسين ميردامادي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه ترور شيخ احمد ياسين به هيچ وجه نتيجه‌ي نظامي نخواهد داشت، تاكيد كرد: شخصيت شيخ احمد ياسين، بيشتر جنبه‌ي معنوي و روحاني داشت و هدف عملياتي به حساب نمي‌آمد و اين اقدام اسراييل‌ها بيشتر بيان كننده‌ي استيصال و درماندگي آنها بود.

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي درباره‌ي روند مبارزات پس از اين ترور، اظهار داشت: ترور شيخ احمد ياسين، انگيزه‌ي مبارزان فلسطيني را دو چندان خواهد كرد و مطمئنا نقش تشديد كننده در مبارزات دارد و در مجموع اثر اين ترور كمتر از زمان حيات شيخ احمد ياسين نخواهد بود.

وي با اشاره به رويكرد جوامع بين‌المللي نسبت به واقعه‌ي اخير، گفت: اين اقدام آنقدر رسوا بود كه نه تنها كشورهاي اسلامي بلكه همه‌ي اروپاييان غير از آمريكا آن را محكوم كردند كه اين امر، اوج فاجعه را مي‌رساند.

ميردامادي واكنش ندادن دولت آمريكا درباره‌ي ترور شيخ احمد ياسين را به دليل تاثير گذاشتن آن روي آرا يهوديان آمريكا در انتخابات آتي اين كشور دانست و تصريح كرد: آمريكا تقريبا تنها كشوري است كه تا كنون اين ترور را محكوم نكرده و اين اقدام حمايت‌آميز آمريكا از اسراييل در پيش‌گاه جهانيان محكوم است.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۴ فروردین ۱۳۸۳ / ۱۸:۱۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8301-00228
  • خبرنگار :