/گزارش/ دومين روز جشنوارهي مستند كيش با نمايش ” آواي دره گليج” و ” صداي ماه”
امروز صبح در دومين روز از برگزاري پنجمين جشنواره مستند كيش چهار فيلم بخش مسابقه به نمايش درآمد و جلسه پرسش و پاسخ با كارگردانان اين فيلم برگزار شد. به گزارس خبرنگار هنري ايسنا، علي محمد قاسمي كارگردان فيلم ” آواي دره گليج” در اين جلسه گفت: طرح اين فيلم مستند در زمان مرگ ابراهيم اصغرزاده با اقاي آفريده صحبت شد. ابتدا فكر ميكردم، خيلي ساده است در حالي كه اين طور نبود. وي در ادامه گفت: تاكيد داشتم كاري بسازم كه كسي را اذيت نكند و بدون تاريخ مصرف باشد بنابراين اصل قضيه را ” مرگ” گذاشتم، زماني كه آدمي ميميرد چه حرفهايي درباره او ميزنند. علي محمد قاسمي گفت: 100 دقيقه از راشهاي پشت صحنه فيلمهاي ابراهيم حاتميكيا را گرفتم تا توانستم به خوبي روايت كنم. براساس همين گزارش اين فيلم روايتي است از زبان ابراهيم حاتميكيا، پرويز پرستويي، سيفالله داد، منوچهر محمدي از شخصيت ابراهيم اصغرزاده مستندساز و دستيار اغلب فيلمهاي حاتميكيا كه در سانحه هوايي خرمآباد جان خود را از دست داد.به گزارش ايسنا فيلم ” هدرسه”به كارگرداني رامتين لوافيپور روايت بازي بچهها در روستاي دور افتاده حنا است ، سالي كه باران نميبارد، هدرسه را بازي ميكنند، با خرما و سنگ. وي در پاسخ به اينكه آيا فيلمبرداري تورج اصلاني بر روي كار شما تاثير نداشت كه بيشتر ايدهها را او بدهد، گفت: روي دوش من، سنگيني نميكند و با ايشان دوستي قديمي دارم. كورش فرزانگان، كارگردان ” الماس آبي” نيز در نشستي به سوالات پاسخ داد. فيلم وي روايت پيرمردي است كه سالها برروي يك يدككش به نام الماس كار كرده است ،همراه با يدككش بازنشسته شده و در داخل آن زندگي ميكند تا روزي كه صاحبان يدك كش تصميم به ذوب كردن آن ميگيرند. در پايان سانس اول دومين روز از پنجمين جشنواره مستند كيش فيلم ” صداي ماه” به كارگرداني فرحناز شريفي و تهيهكنندگي صديق تعريف به نمايش درآمد. اين فيلم مستندي است درباره بانو قمرالملوك وزيري، استاد فقيد آواز موسيقي ايران. اين فيلم در جشنوارههاي مختلف مجوز نمايش نداشته غير از اين جشنواره و جشنواره سوني و هماكنون براي دومين بار براي جشنواره مستند كيش پروانه نمايش گرفته است. فرحناز شريفي، كارگردان اين فيلم گفت :هدفم اين بود كه مستندي درباره زنان موسيقي ايران بسازم و شاخص آن ” قمر” بود بنابراين تصميم به ساخت آن گرفتم. وي در پاسخ به اينكه چرا به زندگي خصوصي او زياد پرداخته نشده، گفت: همان طور كه در فيلم ملاحظه ميكنيد افرادي كه از آنها ميپرسم وقتي به زندگي شخصي او ميرسند به خود سانسوري ميپردازند، البته اين عادت همه ما است كه درباره زندگي شخصي ، پردهپوشي كنيم. فرحناز شريفي در پاسخ به اين كه آيا هيچ فيلم تصويري از او نداشتيد، گفت:طبق اسناد و مداركي كه پيدا كردم هيچ تصوير متحركي از او نبود تنها فيلم اسماعيل كوشان به نام ”مادر” كه وي به همراه دلكش در اين فيلم بازي كرده و آن فيلم در آتشسوزي سينما پارس فيلم از بين رفته در نتيجه هيچ تصوير متحركي از او نداشتم. انتهاي پيام